Pagina 57 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 feb 2015, 07:40
door brunel
Studie is altijd goed. :mrgreen:
De doorbraak is volgens mij dat min of meer wordt erkend dat heropening van Roermond-Dalheim een weinig reële optie is geworden.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 feb 2015, 09:56
door groentje
Althans als goederentracé. Wellicht tevergeefs, maar ik hoop dat een lightrailverbinding niet onmogelijk is in de toekomst. Een mens mag nog dromen, hoop ik...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 24 feb 2015, 21:48
door giuseppe
Er is weer eens goed gecommuniceerd
1limburg.nl schreef: IJzeren Rijn-doorbraak verrast Limburg

Geplaatst op dinsdag 24 februari 2015 - 18:11

De claim van de Vlaamse minister Ben Weyts dat er een doorbraak is in de reactivering van de IJzeren Rijn, heeft gedeputeerde Patrick van der Broeck onaangenaam verrast.

Volgens Weyts komt er een onderzoek waar Nederland aan meebetaalt.

Duitsland en Nederland betalen mee
Weyts claimt volgens het persbureau Belga dat niet alleen België, maar ook Duitsland en Nederland mee gaan betalen aan een grootschalige studie naar drie tracés die voor de reactivering van de IJzeren Rijn op tafel liggen.

Dat is een spoorlijn die het Duitse Ruhrgebied verbindt met Antwerpen via Belgisch- en Nederlands Limburg.

Overlast in Weert en Roermond
Een reactivering van de lijn zou met name in Weert en Roermond voor veel overlast zorgen en is daarom in die gemeenten onbespreekbaar. Ook de provincie Limburg is geen voorstander van reactivering.

Van der Broeck onaangenaam verrast
Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, infrastructuur) toonde zich onaangenaam verrast door het nieuws uit België. Hij gaf bij Radio 1 aan niet op de hoogte te zijn van Nederlandse steun aan de Vlaamse studie, waar ook Europese subsidie voor zal worden aangevraagd.

Onderzoek naar samenwerking
Van der Broeck zei dinsdagochtend dat hij gaat onderzoeken waarom de provincie Limburg niet gekend is in de samenwerking tussen genoemde landen. Van der Broeck blijft volhouden dat hij een heropening van de IJzeren Rijn absoluut niet ziet zitten. De spoorlijn loopt niet alleen door een natuurgebied in Midden-Limburg, maar ook door stedelijk gebied.

Zeer kostbare aangelegenheid
Volgens Van der Broeck is reactivering bovendien erg duur. "Ik heb nog nergens in begrotingen van genoemde landen geld gereserveerd gezien voor de reactivering." Mobiliteitsminister Ben Weyts van Vlaanderen zegt op zijn beurt dat alle betrokkenen dit historisch dossier uit het slop willen halen. "Ik heb de studie al aangemeld bij de Europese Commissie."

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2015, 11:14
door brunel
Volgens Weyts gaat het over Vlaanderen, Nordrhein Westfalen en Nederland. Het bijzondere is natuurlijk dat Vlaanderen en NRW kunnen studeren wat ze willen, maar niet over heractivering gaan en daarvoor ook niet hoeven te betalen. Verder blijft het onduidelijk wie de Nederlandse partner nu is.

Waarom wordt deze 'doorbraak' trouwens via een krantje als De Metro naar buiten gebracht? Waren serieuzere media niet geïnteresseerd in deze zeepbel?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2015, 12:47
door Cipallieter
brunel schreef:...Waarom wordt deze 'doorbraak' trouwens via een krantje als De Metro naar buiten gebracht? Waren serieuzere media niet geïnteresseerd in deze zeepbel?
't Stond ook in een ander krantje:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150223_01543710

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 25 feb 2015, 12:49
door Cipallieter
Maar enkele dagen eerder stond dit in het Belang van Limburg:

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20150221_0154 ... lange-baan

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 mar 2015, 04:48
door brunel
En Nederlands Limburg heeft een eigen subsidieverzoek ingediend voor een onderzoek naar grensoverschrijdend verkeer, waaronder Weert - Antwerpen. Dat zal wel over reizigersvervoer gaan.
http://www.1limburg.nl/limburg-wil-onde ... lated-7562

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 mar 2015, 07:57
door Bibke
En Nederland heeft al een subsidie aanvraag aan Europa gedaan voor die treinverbinding voor de heropstart van het personenvervoer: http://www.ovpro.nl/trein/2015/03/02/li ... end-spoor/

En wij maar eindeloos bestuderen hier in België.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 mar 2015, 13:28
door brunel
Nee, het gaat alleen maar over een subsidieaanvraag ten behoeve van weer een onderzoek.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 03 mar 2015, 14:53
door Bibke
brunel schreef:Nee, het gaat alleen maar over een subsidieaanvraag ten behoeve van weer een onderzoek.
Inderdaad, je hebt gelijk. Ik was te optimistisch :wink:

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 mar 2015, 08:43
door brunel
Nog bedenken dat hier over twee weken verkiezingen voor provinciale staten zijn, zeg maar de parlementen van de provincies. Dat betekemt dat je zowat iedere actie van een provinciale politicus met een korrel zout moet nemen.
Het stelt toch echt niks voor. De mededeling dat er aan aanvraag komt voor subsidie voor een onderzoek. Wauw!

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 mar 2015, 12:31
door Cipallieter
Vandaag is er blijkbaar een topoverleg tussen de Belgische en de Nederlandse regering.
De IJzeren Rijn zou ook weer ter sprake komen.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150304_01561051

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 mar 2015, 18:34
door Cipallieter
Volgens de Standaard zou dit het resultaat zijn van het Nederlands-Belgisch topoverleg:

... werd beslist dat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) het initiatief zal nemen om een werkgroep op te richten. Die zal eerst actief zijn op het niveau van de kabinetten en administraties, om nadien naar ministerieel niveau over te schakelen. Bedoeling is dat niet alleen vertegenwoordigers van België en Nederland rond de tafel plaatsnemen, maar ook van Vlaanderen, Duitsland en Noordrijnland-Westfalen....

http://www.standaard.be/cnt/dmf20150304_01561428

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 04 mar 2015, 19:32
door Cipallieter
De tegenstanders zitten ook niet stil.
http://www.transport-online.nl/site/566 ... eren-rijn/

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 13 sep 2015, 23:31
door Iain Dobson
Special Train

11th October 2015 from Weert at 13:00 to Antwerpen and return.

Details here

http://www.ospel-actueel.nl/nieuws/nieu ... erpen.html

Iain