Pagina 57 van 61

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:06
door 260689
ronny schreef:
Steven schreef:
de meeste toch, enkel de eerste en laatste en nog een paar andere zullen nog ms96 zijn.
Blijven er nog M6 op Antwerpen-Oostende of wordt dit enkel ms96 ?
sinds vande week rijd er geen enkele ram M6 op de IC-G

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:06
door Steven
er rijden ook dubbel 13tjes rond he ;-) welliswaar voor goederen.

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:09
door dentheo
Steven schreef:er rijden ook dubbel 13tjes rond he ;-) welliswaar voor goederen.
Dus de sterkste personentrein ? (buiten Thalys en ICE)

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:10
door Steven
ja in zekere zin wel, maar da is al een tijdje zo he, doordat op brussel antwerpen de treintjes al een tijdje door twee locs bestuurd worden he (2 locs + 7 rijtuigen)

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:17
door ronny
Steven schreef:er komende de komende jaren genoeg M6 maak u geen zorgen, de nmbs heeft recent nog is een derde bijbestelling gedaan van 50 rijtuigen (das dus schijf 4)
Het is maar om te weten waar de ms96 van de IC-e naartoe gaan. Ik zag deze ochtend nog eens een ms96 ipv break op de ir-c vandaar mijn vraag.

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:38
door dentheo
Steven schreef:ja in zekere zin wel, maar da is al een tijdje zo he, doordat op brussel antwerpen de treintjes al een tijdje door twee locs bestuurd worden he (2 locs + 7 rijtuigen)
Rijden in zo'n gecombineerde trein de loks ook op halve kracht om de bovenleiding te sparen ??

Geplaatst: 29 nov 2007, 21:40
door Steven
die loks rijden nooit op halve kracht, wel is voorzien om ze op beperkte aanzetstroom te plaatsen (speciale schakelaar in de machinekamer), door deze schakelaar zo te plaatsen zal de stroom bij het aanzetten beperkt worden, maar de eigenlijke totale kracht blijft gelijk hoor. eens de trein zijn snelheid heeft is die stroom iets minder van belang he.

Geplaatst: 29 nov 2007, 22:47
door Bartjedj
ronny schreef:
Steven schreef:er komende de komende jaren genoeg M6 maak u geen zorgen, de nmbs heeft recent nog is een derde bijbestelling gedaan van 50 rijtuigen (das dus schijf 4)
Het is maar om te weten waar de ms96 van de IC-e naartoe gaan. Ik zag deze ochtend nog eens een ms96 ipv break op de ir-c vandaar mijn vraag.
Een groot deel gaat naar De Panne. Deze verbinding zou volledig ver-96-t moeten worden.

BDJ

Geplaatst: 29 nov 2007, 23:47
door Steve
Bartjedj schreef:
ronny schreef:
Steven schreef:er komende de komende jaren genoeg M6 maak u geen zorgen, de nmbs heeft recent nog is een derde bijbestelling gedaan van 50 rijtuigen (das dus schijf 4)
Het is maar om te weten waar de ms96 van de IC-e naartoe gaan. Ik zag deze ochtend nog eens een ms96 ipv break op de ir-c vandaar mijn vraag.
Een groot deel gaat naar De Panne. Deze verbinding zou volledig ver-96-t moeten worden.

BDJ
Ha, dan toch volledig? Want ik heb altijd gehoord dat er 's morgens en 's avonds nog twee diensten met een Break gedaan zouden worden (in verband met de grotere capaciteit in tweede klasse). En hoe zit het dan in het weekend? Zullen er dan toch 96's komen op de ir-i gekoppeld aan de L naar Aalst?

Twee fotootjes van deze toch wel speciale stammen vandaag (sorry voor de matige kwaliteit, het was flink aan het regenen):
Afbeelding Afbeelding Moet zeggen dat de mensen op het perron toch aardig verrast keken. Misschien omdat ze M6'en niet gewend zijn op deze verbinding, maar wellicht ook door de 27 in het midden. Het is allemaal wel heel praktisch en efficiƫnt, maar heel esthetisch vind ik het nu niet bepaald...

Geplaatst: 30 nov 2007, 10:38
door super1500
Steven schreef:die loks rijden nooit op halve kracht, wel is voorzien om ze op beperkte aanzetstroom te plaatsen (speciale schakelaar in de machinekamer), door deze schakelaar zo te plaatsen zal de stroom bij het aanzetten beperkt worden, maar de eigenlijke totale kracht blijft gelijk hoor. eens de trein zijn snelheid heeft is die stroom iets minder van belang he.
de aanzetstroom wordt beperkt tot 75%, maar bij lage snelheid is de adhesie tussen wielen en rail de bepalende factor.
Ik meen gelezen te hebben dat een loc pas zijn volledige elektrische vermogen aanspreekt vanaf zo'n 60 km/u.


dus bij vertrek uit stilstand zal het maximale vermogen dat ontwikkeld kan worden het dubbele zijn van dat van 1 loc; tussen 0 km/u en 60 km/u zal het maximale vermogen progressief afnemen tot 1,5 maal het maximale vermogen van 1 loc, boven de 60 km/u is het maximale vermogen altijd 1,5 maal het maximale vermogen van 1 loc

Geplaatst: 30 nov 2007, 10:41
door Steven
en dit onder voorwaarde dat die schakelaar goed staat hoor zoniet is dat gewoon 2 xhle 27.

bij een dubbele 13 gebeurd dit automatisch zonder tussenkomst van de bestuurder, daar is de software op voorzien.

Geplaatst: 30 nov 2007, 10:47
door Stijn014
Wat is het voordeel van het stuurstandrijtuig te koppelen aan de loc? De ir3418 van woensdag reed zo ook.

Geplaatst: 30 nov 2007, 10:54
door Steven
Stijn014 schreef:Wat is het voordeel van het stuurstandrijtuig te koppelen aan de loc? De ir3418 van woensdag reed zo ook.
dat heeft niets met voordelen te maken. de bestuurder moet kennis hebben van het stuurrijtuig of hij mag er niet mee rijden, zo eenvoudig is dat. angezien nog niet alle bestuurders een opleiding hebben genoten om met een M56 stuurrijtuig te rijden zullen ze niet altijd voorop hangen.

Geplaatst: 30 nov 2007, 11:14
door Steve
In dit geval is het gewoon omdat de twee stukken in Brugge zelfstandig verder moeten kunnen rijden. De 27 die je ziet hoort nog bij het eerste stuk, de M6 BDx erachter hoort al bij het tweede stuk.

Geplaatst: 30 nov 2007, 11:15
door Steven
MIVB-reiziger schreef:In dat geval is het gewoon omdat de twee stukken in Blankenberge zelfstandig verder moeten kunnen rijden. De 27 die je ziet hoort nog bij het eerste stuk, de M6 BDx erachter hoort al bij het tweede stuk.
hij had het volgens mij eerder over de samenstellingen van 1 loc, stuurrijtuig + gewone rijtuigen.