Modernisering Breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
Steven

Re: Modernisering Breaks

Bericht door Steven »

De reeks 18 is er al van voorzien, de nieuwe M5 stuurrijtuigen ook en de vernieuwde breaks krijgen de nieuwe sloten ook. Moet het aantal inbraken in stuurposten en andere personeelsafdelingen doen dalen.
Presario

Bericht door Presario »

trainfreak schreef:
Presario schreef:Hebben ze het sleutelmechanisme dan veranderd? Zou mij toch ook maar dom zijn :roll:
Waarom? Nu kan iedereen zomaar binnenwandelen in de stuurpost.
Met een speciale sleutel wordt dat al veel moeilijker.
Je hebt mij verkeerd begrepen denk ik :p. In zo goed als alle MS kan je de deur van de stuurpost openen met een driewegsleutel(???? weet de juiste naam hier niet van). Nu aangezien de TB in Antwerpen-Centraal niet in de vernieuwde break geraakte vermoed ik dat er dan een ander is om de deur van de stuurpost te openen?

edit: Steven was me voor... Hoe ziet dat nieuw sleutelsysteem er dan uit?
Steven

Bericht door Steven »

in alle treinen moet de stuurpost in de toekomst vergrendeld worden met de nieuwe sloten. De drietaksleutel zal in de toekomst al 1 functie verliezen, zijnde het openen van een stuurpost. Momenteel zitten we in een overgangsfase. Het materiaal dat al van de nieuwe sloten voorzien is heb ik al vernoemd. De rest volgt stapsgewijs.
Kristofke

Bericht door Kristofke »

nu alleen nog de sleutels verdelen :)
Patrick

Bericht door Patrick »

Zijn er al alternatieven uit de Brico of de Gamma beschikbaar? :lol:
Presario

Bericht door Presario »

Vind het eigenlijk schandalig dat er anno 2010 nog zulke stomme voorvallen zoals die afgeschafte trein in Antwerpen, plaats kunnen vinden.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Presario schreef:Vind het eigenlijk schandalig dat er anno 2010 nog zulke stomme voorvallen zoals die afgeschafte trein in Antwerpen, plaats kunnen vinden.
Om allerlei redenen is de kans dat dit gebeurt in 2010, net veel groter dan dit gebeurd zou zijn in 1910 - 1920 - 1930 - 1940 - 1950 - 1960 - 1970... Nu gaat men er gewoon van uit dat er wel eens iets verkeerd kan en mag lopen, en dat is echt geen monopolie van de NMBS. Denk maar aan nieuwe apparaten met kinderziekten, bedrijven die hun start missen enz.
Dat is gewoon een rechtstreeks gevolg van de evolutie in het onderwijs: als het er min of meer op lijkt, is het al meer dan goed genoeg, voor veel, niet voor alle leerlingen en spijtig genoeg ook voor hun leraars.
Met vriendelijke groet

overweg13
Steven

Bericht door Steven »

Inderdaad het is geen onderwerp waar de spoorweg een patent op heeft. Het feit is dat de spoorweg een openbare sector is en er dus sneller mee in de kijker zal lopen als het fout gaat tov een klein bedrijf waar zoiets gebeurd.
ivand

Bericht door ivand »

Vanmorgen in de 308 gezeten tussen Aarschot en Antwerpen-Centraal (L-trein). De deur van het toilet ging niet open hoewel het slotje op groen stond en in de helft van het eersteklassecompartiment kwam er koude lucht uit de verwarming... dat euvel kennen we van de breaks, maar het is toch wel straf dat het gemoderniseerde exemplaar er ook (nog) last van heeft!

De zetels zijn echt geen vooruitgang - dunnetjes en hard.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

ivand schreef:Vanmorgen in de 308 gezeten tussen Aarschot en Antwerpen-Centraal (L-trein). De deur van het toilet ging niet open hoewel het slotje op groen stond en in de helft van het eersteklassecompartiment kwam er koude lucht uit de verwarming... dat euvel kennen we van de breaks, maar het is toch wel straf dat het gemoderniseerde exemplaar er ook (nog) last van heeft!

Heb je ook verbeteringen gemerkt tov de niet-gemoderniseerde?
Stef

Bericht door Stef »

b-loc schreef:
ivand schreef:Vanmorgen in de 308 gezeten tussen Aarschot en Antwerpen-Centraal (L-trein). De deur van het toilet ging niet open hoewel het slotje op groen stond en in de helft van het eersteklassecompartiment kwam er koude lucht uit de verwarming... dat euvel kennen we van de breaks, maar het is toch wel straf dat het gemoderniseerde exemplaar er ook (nog) last van heeft!

Heb je ook verbeteringen gemerkt tov de niet-gemoderniseerde?

Ik wil wel gokken op de schermen die aangebracht zijn :wink:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Steven

Bericht door Steven »

De verbeteringen voor mij zie ik als volgt.
schermen die aangebracht zijn aan binnen en buitenzijde
degelijke wc voor minder valide mensen
betere ruimte om fiets, kinderwagen, rolstoel, .... mee te nemen
stopcontacten aanwezig in eerste klasse
door de nieuwe kleur binnenin zal het al zeker lichter aantonen waardoor de meeste mensen een beter gevoel hebben dan bij het huidige bruine kleurtje.
Lukas

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vandaag mijn nieuwe Op de baan gekregen en er stond een artikel in over de gemoderniseerde Break.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
ivand

Bericht door ivand »

Ja, de kleuren zijn veel frisser - die jaren '70 symphonie van beige, bruin en oranje zorgde toch voor een nogal "schemerige" atmosfeer.

De schermen heb ik niet in werking gezien, maar als die correct functioneren zal dat allicht een pluspunt zijn (hoewel ik niet aan het raam wil zitten dat half is ingenomen door zo'n zijscherm).

Ik heb ook gezien dat er in het bagagecompartiment een voorziening is om rechtstreeks vanuit de trein een oprijplatform voor rolstoelen e.d. te bieden - dat lijkt heel praktisch.

Het toilet heb ik nog niet gezien, dat zal zonder twijfel een verbetering zijn, hoewel ik de knop of het pedaal waarmee in de break of de reeks 800 doorgespoeld wordt, toch verkies boven een knopje waar je met je vingers moet aankomen.

Ik denk dat deze reeks sowieso een "mid-life-update" kan gebruiken, nog los van de modernisering, want ze dragen toch stilletjesaan de sporen van jarenlang gebruik.
HijDieHetWeet

Bericht door HijDieHetWeet »

Van kleurtjes gesproken, het is een schande dat de kopkast al over de volledige lengte met graffiti beklad is.
Plaats reactie