De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
HLE 2302

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef: Het zijn vooral problemen onder de 3kV die blijven hangen, zover ik vernomen heb is de loc ok of zo goed als ok om onder 25 kV te rijden. Het zijn dus typisch Belgische problemen om het zo te stellen. Er zijn niet veel landen die onder 3kV rijden in Europa. Vermoedelijk zitten daar dus ook de storingen aan signalisatie en overwegen bij inbegrepen.
Langs de andere kant zijn de Traxxe'n een gelijkaardig type loc ... en die ondervinden weinig tot geen problemen onder 3KV.
Ik heb zo het vermoeden dat het vooral de dingen zijn die de NMBS heeft aangepast die voor problemen zorgen.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

traxx is van bombardier en eurosprinters komen van siemens, ten tweede heeft de traxx totaal niet dezelfde types van veiligheden die de 18 wel heeft. Dus geen appelen met peren vergelijken.
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

dentheo schreef: Hangt misschien van spanning af? bij 1500V terwijl NL al enkele jaren op 1800 V rijdt... scheelt bij eenzelfde maximale stroom wel wat KWs...
Die 6000 kW is alleen nodig als op snelheid ook nog lange en steile hellingen met een zware trein gereden moet worden, of meer dan 160 km/uur gereden moet worden. Beide is in Nederland niet aan de orde, in tegenstelling tot België. Daarom volstaat in Nederland een lok van ca 4500 kW. Voor het aanzetten is niet zozeer het vermogen bepalend, maar de trekkracht, en die wordt weer begrensd door de adhesie.
Wim
Steven

Bericht door Steven »

In België zijn er 2 IC verbindingen die aan 200 km/u rijden ;-), zover ik weet is dat nog altijd meer dan 160.
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

Steven schreef:traxx is van bombardier en eurosprinters komen van siemens, ten tweede heeft de traxx totaal niet dezelfde types van veiligheden die de 18 wel heeft. Dus geen appelen met peren vergelijken.
De NMBS kon evengoed Traxxe'n besteld hebben i.p.v Eurosprinters van Siemens.
Dit is gewoon maar om aan te tonen dat Traxxe'n toch echt wel minder problemen ondervinden onder 3 KV.

Verder heeft de traxx ook veel betere snufjes eigenlijk, een simpel voorbeeld. De Traxx'en hebben camera's i.p.v spiegels.
En zo zijn er nog veel meer punten. Ik ga me niet uitspreken over de 18 tot ik hem in het echt gezien heb ... maar momenteel heeft de traxx toch een serieuze voorsprong vind ik.

Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steven

Bericht door Steven »

Bij het ene gaat het om een goederenloc bij de andere om een reizigersloc.
De traxx heeft voor belgie enkel memor gekregen daar waar de reeks 18 van siemens al zeker memor, TBL1, TBL1+, TBL2 en etcs voor belgïe heeft, daar komt nog is de kvb bij voor frankrijk en de memor2+ voor luxemburg. Alleen al de aanwezigheid van al die veiligheidstoestellen kan voor problemen zorgen als er nog maar ergens een zwerfstroom aanwezig is in de elektronische circuits. Maak dus een traxx met dezelfde eigenschappen als de huidige 18 en ga dan pas vergelijken. De traxx voldoet in zijn huidige versie totaal niet aan de eisen waar de reeks 18 wel aan moet voldoen. Kortweg je was nog steeds appelen met peren aan het vergelijken.
wimpiespoor

Steven schreef:In België zijn er 2 IC verbindingen die aan 200 km/u rijden ;-), zover ik weet is dat nog altijd meer dan 160.
Precies,
en daarom heeft NMBS een 6000 kW lok nodig en volstaat in Nederland een 4500 kW lok.
Wim
Steven

Bericht door Steven »

Moest die lok zijn vol vermogen trekken in NL dan gaan ze veel herstellingen mogen uitvoeren :lol: :lol: :lol: .
Mark7758
Contacteer:

Bericht door Mark7758 »

Hoezo? Bij meer als 4500 Ampere gaat de snelschakelaar van het onderstation er uit. En die komt gewoon ook weer terug. Geen schade dus.
Treinen op tijd laten rijden is niet moeilijk.
Alleen die reizigers maken het zo lastig.
Steven

Bericht door Steven »

Bij mij speelde effe mijn fantasie een rol, inbeeldingsvermogen kan soms zorgen voor een grapje. Mijn vorige opmerking was totaal niet ernstig te nemen, ik weet ook wel hoe een onderstation tussenkomt hoor. Maar tussendoor even vermelden dat een rijdraad doorbranden eenvoudiger is als je denkt maar dan bij voorkeur bij stilstand.
Knipex

Bericht door Knipex »

En maar testen ....
Drehscheibe
Drehscheibe
wimpiespoor

Of om te voorkomen dat ze vast roesten?
Hobbes

Bericht door Hobbes »

Amai ze zitten al aan 1843 blijkbaar. Dat zal nogal een invasie worden als ze ooit eens gehomologeerd geraken.
L29&15

Bericht door L29&15 »

Misschien is wat nu komt niet helemaal terzake!

Als ik goed geinformeerd ben, zal de reeks 18 niet naar/in Duitsland kunnen rijden (enkel tot Aachen). De reeks 28 (traxx) kan wel rijden onder 15.000 Volt wisselstroom; of ben ik mis?
De reeks 28 (traxx) trekt momenteel de beneluxtrein en ik neem aan verwarmt die ook.
Dus de reeks 28 (traxx) zou terug een reizigersdienst naar Duitsland kunnen opnemen (bv. naar Keulen of ook verder)?

L29&15
Steven

Bericht door Steven »

dat de reeks 28 een reizigerstrein doet is eigenlijk maar een tijdelijke oplossing en was totaal niet voorzien. Het zijn locomotieven die onder huurcontract staan bij B-logistics en niet bij B-mobility.
Plaats reactie