We moeten in Kortrijk massaal veel 18en met ETCS tegen de reeks 400 zetten. Langst beide kanten. Ik kan dus zeggen dat de reeks 400 tussen Kortrijk en Welkenreadt voor 95% gereden worden met een 18 waar ETCS actief op is.Steven schreef:Normaal (zover ik begrepen heb) zijn de HLE18 met ETCS enkel in gebruik op de reeks 500 en dus op de IC treinen Oostende Eupen. Tenzij daar recent verandering is in gekomen. Ik vraag het morgen eens na als ik er aan denk (bij collega's die deze treinen doen)
ETCS in België
Re: ETCS in België.
Re: ETCS in België.
Ik ree al een piekuurtrein van schaerbeek naar kortrijk met etcs. Misschien voornamelijk om de 18 in kortrijk te krijgen?
De HLE had dus etcs, de rit gebeurde meer Tbl1+
De HLE had dus etcs, de rit gebeurde meer Tbl1+
Re: RE: Re: ETCS in België.
Zoals je op het kaartje van de vorige pagina kan zien ligt er in het westen nog nergens ETCS. Totdat infrabel daar sporen uitrust zal het inderdaad TBL1+ zijn.traxie schreef:Ik ree al een piekuurtrein van schaerbeek naar kortrijk met etcs. Misschien voornamelijk om de 18 in kortrijk te krijgen?
De HLE had dus etcs, de rit gebeurde meer Tbl1+
Re: ETCS in België.
Klopt, meestal komen die met de E8901/8902 naar Kortrijk en daar worden die gewisseld. Hetzelfde geld ook voor het terug zenden voor onderhoud. Dat gebeurt met de E7901/7902 van Kortrijk naar Schaarbeek. Dat zijn piekuurtreinen met 10M5en.traxie schreef:Ik ree al een piekuurtrein van schaerbeek naar kortrijk met etcs. Misschien voornamelijk om de 18 in kortrijk te krijgen?
De HLE had dus etcs, de rit gebeurde meer Tbl1+
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?Shrek schreef:Kleine update: CFL is bezig met de homologatie van reeks 3000 met ETCS. Zij zullen deze zomer de eersten zijn die op deze as met goederentreinen in ETCS rijden.Shrek schreef:Op dit moment nog geen enkele.IGBT-6000 schreef:Een kleine vraag : Hoeveel spoorweg operatoren rijden nu hun goederentreinen van Antwerpen tot Luxemburg (Athus) onder controle van ETCS?
Geert
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
DVIS (onderdeel van het Belgisch ministerie van transport) moet nog altijd zijn zegen geven. Bij de Traxx heeft het jaren geduurd voor ze dat gedaan hebbenIGBT-6000 schreef: Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?

De T13 is compleet onafhankelijk van de T3000. Die krijgen een heel andere boorduitrusting en volgen dus een andere tijdslijn.
Re: ETCS in België.
Ter info: deze lijnen zijn nu verboden voor treinen met verouderde veiligheidssystemen. Enkel op de niet-gekleurde lijnen mag de krokodil nog gebruikt worden.Shrek schreef:Voor wie even wil zien waar er nu juist allemaal ETCS ligt:
http://www.infrabel.be/nl/documenten/c0 ... nning-etcs
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Moet DVIS de hele suite van homologatietesten doorlopen ( ttz hetzelfde werk als CFL ) of is dit enkel een papieren "zegen" die gegeven moet worden? Mag de CFL T13 na CFL homologatie nog op het belgische net als de DVIS homologatie nog niet een feit is.Shrek schreef:DVIS (onderdeel van het Belgisch ministerie van transport) moet nog altijd zijn zegen geven. Bij de Traxx heeft het jaren geduurd voor ze dat gedaan hebbenIGBT-6000 schreef: Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?![]()
De T13 is compleet onafhankelijk van de T3000. Die krijgen een heel andere boorduitrusting en volgen dus een andere tijdslijn.
Re: ETCS in België.
Elk land heeft zijn eigen homologatie. Het is niet omdat een loc ok is om met ETCS in het ene land te rijden dat het ook in dat andere land lag.
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
De homologatie van de ETCS zelf is europees, daar volstaat een papiertje van keuring in een ander land. Maar er hangt altijd nog andere apparatuur rond die soms wel apart behandeld wordt. Het ministerie heeft daar redelijk wat vrijheid in om al dan niet een toelating te geven.IGBT-6000 schreef:Moet DVIS de hele suite van homologatietesten doorlopen ( ttz hetzelfde werk als CFL ) of is dit enkel een papieren "zegen" die gegeven moet worden? Mag de CFL T13 na CFL homologatie nog op het belgische net als de DVIS homologatie nog niet een feit is.
De CFL T3000 (T13 is niet van CFL) heeft een toelating voor zijn huidige vorm. Bij een aanpassing (zoals het installeren van een nieuw seinsysteem) moet hij voor alle landen waar hij wil rijden een nieuwe toelating krijgen. Ook voor België moet er dus een toelating zijn vooraleer er met de aangepaste hard/software gereden mag worden.
ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Raar, want de CFL heeft net zoals de NMBS ervoor gekozen alle locs en stellen (muv Desiro & Traxx) uit te rusten met Alstom-boordapparatuur:Shrek schreef:DVIS (onderdeel van het Belgisch ministerie van transport) moet nog altijd zijn zegen geven. Bij de Traxx heeft het jaren geduurd voor ze dat gedaan hebbenIGBT-6000 schreef: Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?![]()
De T13 is compleet onafhankelijk van de T3000. Die krijgen een heel andere boorduitrusting en volgen dus een andere tijdslijn.
http://www.railwaygazette.com/news/busi ... tract.html
Enige verschil is dat CFL enkel koos voor Level 1 (dus laterale seinen blijven behouden en data-transmissie enkel met Eurobalises), en dat NMBS koos voor Level 2 (op termijn afbouw van laterale seinen, data-transmissie met bakens + GSM-R).
Edit: Ze moeten dan wel opschieten bij de CFL, want daar is het de bedoeling om in Juli Memor II+ af te zetten:
http://ec.europa.eu/transport/modes/rai ... embourg_en
Zijn alle AM96 tegen dan uitgerust met gekeurde ETCS voor Lux ? Of gaat men die diensten met Desiro/HLE18 rijden ?
SNCF heeft de TGV-R die op Lux reden al gewisseld met EuroDuplex, die ETCS hebben.
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: ETCS in België.
Welke lijnen gaat men hierna op ECTS brengen? Het plan was om tegen 2015 de Montzenroute, de IJzeren Rijn, lijnen 53, 59 en 50A Gent-Zeebrugge, etc. onder ECTS te krijgen maar dat is duidelijk niet gelukt. En tegen 2022 zou dat het hele net moeten zijn...
Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
De kern-software en de EVC-hardware zijn misschien wel dezelfde. Maar de apparatuur is in een andere aanbesteding besteld, met andere technische reglementen, andere voorwaarden,... Daardoor alleen al kom je niet op 100% hetzelfde product uit.msts.be schreef:
Raar, want de CFL heeft net zoals de NMBS ervoor gekozen alle locs en stellen (muv Desiro & Traxx) uit te rusten met Alstom-boordapparatuur:
http://www.railwaygazette.com/news/busi ... tract.html
Ik snap echt niet vanwaar deze hardnekkige fabel toch blijft komen. In level 1 hoef je de laterale seinen helemaal niet te behouden, dit is compleet onjuist. Ieder uur wordt dit in Noorderkempen bewezen.msts.be schreef: Enige verschil is dat CFL enkel koos voor Level 1 (dus laterale seinen blijven behouden en data-transmissie enkel met Eurobalises), en dat NMBS koos voor Level 2 (op termijn afbouw van laterale seinen, data-transmissie met bakens + GSM-R).
Die datum is inmiddels ook weer wat uitgesteld, net zoals we in België de kroko's ook een jaartje respijt gegeven hadden.msts.be schreef: Edit: Ze moeten dan wel opschieten bij de CFL, want daar is het de bedoeling om in Juli Memor II+ af te zetten:
http://ec.europa.eu/transport/modes/rai ... embourg_en
Ooit zal het er natuurlijk wel echt van komen.
Desiro, M6, HLE18 en I11 zullen de Luxemburg-vloot gaan worden. MS96 zal verbannen worden naar andere verbindingen.msts.be schreef: Zijn alle AM96 tegen dan uitgerust met gekeurde ETCS voor Lux ? Of gaat men die diensten met Desiro/HLE18 rijden ?
SNCF heeft de TGV-R die op Lux reden al gewisseld met EuroDuplex, die ETCS hebben.
Re: ETCS in België.
Problemen met de leverancier van de RBC's zorgt inderdaad voor belangrijke vertragingen.BlackEagle schreef:Welke lijnen gaat men hierna op ECTS brengen? Het plan was om tegen 2015 de Montzenroute, de IJzeren Rijn, lijnen 53, 59 en 50A Gent-Zeebrugge, etc. onder ECTS te krijgen maar dat is duidelijk niet gelukt. En tegen 2022 zou dat het hele net moeten zijn...
In level 1 gaat het wel vlotter, lijn 2 zal de volgende lijn zijn die daarmee uitgerust wordt.