Pagina 58 van 146
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 10 jan 2017, 01:58
door 260689
Steven schreef:Normaal (zover ik begrepen heb) zijn de HLE18 met ETCS enkel in gebruik op de reeks 500 en dus op de IC treinen Oostende Eupen. Tenzij daar recent verandering is in gekomen. Ik vraag het morgen eens na als ik er aan denk (bij collega's die deze treinen doen)
We moeten in Kortrijk massaal veel 18en met ETCS tegen de reeks 400 zetten. Langst beide kanten. Ik kan dus zeggen dat de reeks 400 tussen Kortrijk en Welkenreadt voor 95% gereden worden met een 18 waar ETCS actief op is.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 10 jan 2017, 02:03
door Steven
Dat is goed nieuws, dan zit men al verder dan dat ik wist met die inbouw.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 10 jan 2017, 08:46
door traxie
Ik ree al een piekuurtrein van schaerbeek naar kortrijk met etcs. Misschien voornamelijk om de 18 in kortrijk te krijgen?
De HLE had dus etcs, de rit gebeurde meer Tbl1+
Re: RE: Re: ETCS in België.
Geplaatst: 10 jan 2017, 09:03
door Shrek
traxie schreef:Ik ree al een piekuurtrein van schaerbeek naar kortrijk met etcs. Misschien voornamelijk om de 18 in kortrijk te krijgen?
De HLE had dus etcs, de rit gebeurde meer Tbl1+
Zoals je op het kaartje van de vorige pagina kan zien ligt er in het westen nog nergens ETCS. Totdat infrabel daar sporen uitrust zal het inderdaad TBL1+ zijn.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 10 jan 2017, 10:53
door 260689
traxie schreef:Ik ree al een piekuurtrein van schaerbeek naar kortrijk met etcs. Misschien voornamelijk om de 18 in kortrijk te krijgen?
De HLE had dus etcs, de rit gebeurde meer Tbl1+
Klopt, meestal komen die met de E8901/8902 naar Kortrijk en daar worden die gewisseld. Hetzelfde geld ook voor het terug zenden voor onderhoud. Dat gebeurt met de E7901/7902 van Kortrijk naar Schaarbeek. Dat zijn piekuurtreinen met 10M5en.
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Geplaatst: 10 jan 2017, 11:10
door IGBT-6000
Shrek schreef:Shrek schreef:IGBT-6000 schreef:Een kleine vraag : Hoeveel spoorweg operatoren rijden nu hun goederentreinen van Antwerpen tot Luxemburg (Athus) onder controle van ETCS?
Geert
Op dit moment nog geen enkele.
Kleine update: CFL is bezig met de homologatie van reeks 3000 met ETCS. Zij zullen deze zomer de eersten zijn die op deze as met goederentreinen in ETCS rijden.
Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Geplaatst: 10 jan 2017, 11:13
door Shrek
IGBT-6000 schreef:
Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?
DVIS (onderdeel van het Belgisch ministerie van transport) moet nog altijd zijn zegen geven. Bij de Traxx heeft het jaren geduurd voor ze dat gedaan hebben
De T13 is compleet onafhankelijk van de T3000. Die krijgen een heel andere boorduitrusting en volgen dus een andere tijdslijn.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 11 jan 2017, 10:09
door Shrek
Ter info: deze lijnen zijn nu verboden voor treinen met verouderde veiligheidssystemen. Enkel op de niet-gekleurde lijnen mag de krokodil nog gebruikt worden.
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Geplaatst: 11 jan 2017, 12:17
door IGBT-6000
Shrek schreef:IGBT-6000 schreef:
Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?
DVIS (onderdeel van het Belgisch ministerie van transport) moet nog altijd zijn zegen geven. Bij de Traxx heeft het jaren geduurd voor ze dat gedaan hebben
De T13 is compleet onafhankelijk van de T3000. Die krijgen een heel andere boorduitrusting en volgen dus een andere tijdslijn.
Moet DVIS de hele suite van homologatietesten doorlopen ( ttz hetzelfde werk als CFL ) of is dit enkel een papieren "zegen" die gegeven moet worden? Mag de CFL T13 na CFL homologatie nog op het belgische net als de DVIS homologatie nog niet een feit is.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 11 jan 2017, 12:48
door Steven
Elk land heeft zijn eigen homologatie. Het is niet omdat een loc ok is om met ETCS in het ene land te rijden dat het ook in dat andere land lag.
Re: RE: Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Geplaatst: 11 jan 2017, 12:55
door Shrek
IGBT-6000 schreef:Moet DVIS de hele suite van homologatietesten doorlopen ( ttz hetzelfde werk als CFL ) of is dit enkel een papieren "zegen" die gegeven moet worden? Mag de CFL T13 na CFL homologatie nog op het belgische net als de DVIS homologatie nog niet een feit is.
De homologatie van de ETCS zelf is europees, daar volstaat een papiertje van keuring in een ander land. Maar er hangt altijd nog andere apparatuur rond die soms wel apart behandeld wordt. Het ministerie heeft daar redelijk wat vrijheid in om al dan niet een toelating te geven.
De CFL T3000 (T13 is niet van CFL) heeft een toelating voor zijn huidige vorm. Bij een aanpassing (zoals het installeren van een nieuw seinsysteem) moet hij voor alle landen waar hij wil rijden een nieuwe toelating krijgen. Ook voor België moet er dus een toelating zijn vooraleer er met de aangepaste hard/software gereden mag worden.
ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Geplaatst: 14 jan 2017, 13:42
door msts.be
Shrek schreef:IGBT-6000 schreef:
Dus als CFL zijn type 3000 homologeert voor ETCS in Luxemburg is deze ook geldig voor ETCS op de hele as Antwerpen- Athus (-Rodange) ?
Of CFL als eerste om met ETCS beveiligde goederentrein over deze hele as te rijden ...
En wanneer T13 van B-Logistics?
DVIS (onderdeel van het Belgisch ministerie van transport) moet nog altijd zijn zegen geven. Bij de Traxx heeft het jaren geduurd voor ze dat gedaan hebben
De T13 is compleet onafhankelijk van de T3000. Die krijgen een heel andere boorduitrusting en volgen dus een andere tijdslijn.
Raar, want de CFL heeft net zoals de NMBS ervoor gekozen alle locs en stellen (muv Desiro & Traxx) uit te rusten met Alstom-boordapparatuur:
http://www.railwaygazette.com/news/busi ... tract.html
Enige verschil is dat CFL enkel koos voor Level 1 (dus laterale seinen blijven behouden en data-transmissie enkel met Eurobalises), en dat NMBS koos voor Level 2 (op termijn afbouw van laterale seinen, data-transmissie met bakens + GSM-R).
Edit: Ze moeten dan wel opschieten bij de CFL, want daar is het de bedoeling om in Juli Memor II+ af te zetten:
http://ec.europa.eu/transport/modes/rai ... embourg_en
Zijn alle AM96 tegen dan uitgerust met gekeurde ETCS voor Lux ? Of gaat men die diensten met Desiro/HLE18 rijden ?
SNCF heeft de TGV-R die op Lux reden al gewisseld met EuroDuplex, die ETCS hebben.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 14 jan 2017, 17:53
door BlackEagle
Welke lijnen gaat men hierna op ECTS brengen? Het plan was om tegen 2015 de Montzenroute, de IJzeren Rijn, lijnen 53, 59 en 50A Gent-Zeebrugge, etc. onder ECTS te krijgen maar dat is duidelijk niet gelukt. En tegen 2022 zou dat het hele net moeten zijn...
Re: ETCS in België: effectief gebruik in goederenvervoer
Geplaatst: 15 jan 2017, 02:04
door Shrek
De kern-software en de EVC-hardware zijn misschien wel dezelfde. Maar de apparatuur is in een andere aanbesteding besteld, met andere technische reglementen, andere voorwaarden,... Daardoor alleen al kom je niet op 100% hetzelfde product uit.
msts.be schreef:
Enige verschil is dat CFL enkel koos voor Level 1 (dus laterale seinen blijven behouden en data-transmissie enkel met Eurobalises), en dat NMBS koos voor Level 2 (op termijn afbouw van laterale seinen, data-transmissie met bakens + GSM-R).
Ik snap echt niet vanwaar deze hardnekkige fabel toch blijft komen. In level 1 hoef je de laterale seinen helemaal niet te behouden, dit is compleet onjuist. Ieder uur wordt dit in Noorderkempen bewezen.
Die datum is inmiddels ook weer wat uitgesteld, net zoals we in België de kroko's ook een jaartje respijt gegeven hadden.
Ooit zal het er natuurlijk wel echt van komen.
msts.be schreef:
Zijn alle AM96 tegen dan uitgerust met gekeurde ETCS voor Lux ? Of gaat men die diensten met Desiro/HLE18 rijden ?
SNCF heeft de TGV-R die op Lux reden al gewisseld met EuroDuplex, die ETCS hebben.
Desiro, M6, HLE18 en I11 zullen de Luxemburg-vloot gaan worden. MS96 zal verbannen worden naar andere verbindingen.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 15 jan 2017, 02:06
door Shrek
BlackEagle schreef:Welke lijnen gaat men hierna op ECTS brengen? Het plan was om tegen 2015 de Montzenroute, de IJzeren Rijn, lijnen 53, 59 en 50A Gent-Zeebrugge, etc. onder ECTS te krijgen maar dat is duidelijk niet gelukt. En tegen 2022 zou dat het hele net moeten zijn...
Problemen met de leverancier van de RBC's zorgt inderdaad voor belangrijke vertragingen.
In level 1 gaat het wel vlotter, lijn 2 zal de volgende lijn zijn die daarmee uitgerust wordt.