Pagina 59 van 152
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 16 okt 2012, 21:48
door Steve
Daarnet deze 157 gehad op de CR 's-Gravenbrakel - Leuven, hier bij doorkomst in Schaarbeek (met en zonder tegenlicht, jullie mogen kiezen).
Welke andere klassiekjes van deze generatie (levering zomer 62) zijn nu eigenlijk nog in dienst? Deze 157 moet intussen toch een van de alleroudste zijn...

Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 17 okt 2012, 00:32
door Retard
De datums van opname in de geschriften kun je hier vinden:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=2269&start=150
Degene die nog in dienst zijn, kun je hier vinden:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=40&t=9670
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 17 okt 2012, 10:56
door Steve
Dat weet ik (ik loop hier al lang genoeg rond intussen

), maar ik probeerde veeleer te hengelen of iemand misschien een idee heeft van de daadwerkelijke uitdienstnemingen van de klassiekjes van deze generatie. Tussen de observaties kunnen soms immers een paar weken zitten, en de laatste tijd gaan de zaken helaas erg snel wat de oude klassiekjes betreft...
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 29 okt 2012, 18:58
door Merijn
Een vraagje: als de rode klassiekjes eruit zullen gaan, verdwijnen dan ook de ex-Sabena stellen? Die zijn tenslotte toch nog niet zo oud...
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 29 okt 2012, 19:16
door Stijn91
Merijn schreef:Een vraagje: als de rode klassiekjes eruit zullen gaan, verdwijnen dan ook de ex-Sabena stellen? Die zijn tenslotte toch nog niet zo oud...
Normaal wel zeker, daarbij zijn dat irritante stellen, want veel te weinig plaatsen.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 29 okt 2012, 19:26
door Merijn
Inderdaad veel te weinig plaats, dat valt niet te betwisten. Toch vind ik dit leuke treinen om in te reizen (je voelt zo het Sabena-tijdperk terug

).
Nog een ander vraagje: ik herinner van een 10-tal jaren geleden dat er rode klassiekjes waren met een ander interieur. Voor zover in het me herinneren kan: gele "muren" en oranje tafeltjes (ik heb het niet over MS75...).
Heeft iemand toevallig foto's hiervan, want ik hield me toen helaas nog niet zo bezig met treinfotografie. Ook ben ik nog steeds op zoek naar interieurfoto's van de Budd-motorstellen.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 30 okt 2012, 00:26
door Retard
Stijn91 schreef:Merijn schreef:Een vraagje: als de rode klassiekjes eruit zullen gaan, verdwijnen dan ook de ex-Sabena stellen? Die zijn tenslotte toch nog niet zo oud...
Normaal wel zeker, daarbij zijn dat irritante stellen, want veel te weinig plaatsen.
En de NMBS heeft het dan nog gewoon 'pech' genoemd, als je op zo'n stel terechtkomt. Die rode Klassiekskes met het andere interieur zijn die van uit de jaren '70.
Op belrail staat nog eentje van de 767:

Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 30 okt 2012, 01:00
door LHOON
Retard schreef:Stijn91 schreef:Merijn schreef:Een vraagje: als de rode klassiekjes eruit zullen gaan, verdwijnen dan ook de ex-Sabena stellen? Die zijn tenslotte toch nog niet zo oud...
Normaal wel zeker, daarbij zijn dat irritante stellen, want veel te weinig plaatsen.
En de NMBS heeft het dan nog gewoon 'pech' genoemd, als je op zo'n stel terechtkomt.
De sabena's zijn best te doen door de grote beschikbare ruimte (indien ze niet te vol zitten natuurlijk).
Onlangs nog een in dienst gezien op de weekendverbinding FM - FBNL - FBMZ: het milieu waar ze voor gemaakt zijn en best tot hun recht komen!
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 30 okt 2012, 01:14
door Shrek
Stijn91 schreef:Merijn schreef:Een vraagje: als de rode klassiekjes eruit zullen gaan, verdwijnen dan ook de ex-Sabena stellen? Die zijn tenslotte toch nog niet zo oud...
Normaal wel zeker, daarbij zijn dat irritante stellen, want veel te weinig plaatsen.
Die plaats voor bagage is geen overbodige luxe op de treinen van en naar de luchthaven.
Daar zitten heel veel gemoderniseerde klassiekjes op, maar daar is er gewoon veel te weinig ruimte om bagage te zetten (en er zijn teveel zitplaatsen).
Dat niemand er aan gedacht heeft om de 595-600 op die verbindingen te zetten verbaasd mij zelfs enigsinds.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 30 okt 2012, 16:14
door wbrm
Dat houden ze gewoon niet vol. Blijkbaar is het onmogelijk om het juiste materieel op de juiste treinserie te krijgen en te houden. Zie Cityrail, Brussels airport express breaks, klassiekjes op IC's, ...enz.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 07 nov 2012, 18:54
door nahoj
MIVB-reiziger schreef:Dat weet ik (ik loop hier al lang genoeg rond intussen

), maar ik probeerde veeleer te hengelen of iemand misschien een idee heeft van de daadwerkelijke uitdienstnemingen van de klassiekjes van deze generatie. Tussen de observaties kunnen soms immers een paar weken zitten, en de laatste tijd gaan de zaken helaas erg snel wat de oude klassiekjes betreft...
Merijn schreef:
Een vraagje: als de rode klassiekjes eruit zullen gaan, verdwijnen dan ook de ex-Sabena stellen? Die zijn tenslotte toch nog niet zo oud...
Alle rode klassiekjes, zijnde MR 62-63-65 en 70Sabena worden in deze als één pot nat beschouwd, en gaan geleidelijk buiten dienst gedurende de periode die rest tot einde 2013. Zowel tempo als keuze van opzij te zetten stellen is gebaseerd op meerdere (technische) overwegingen.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 12 nov 2012, 19:38
door LHOON
Ik zit momenteel op klassiekje 175, van Luik naar Aken. In eerste klas, heerlijke zetels, lekker warm.
Ik profiteer van dit comfort zolang het nog kan!
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 20 nov 2012, 18:28
door b loc
Stel 153 stond zaterdagavond in Jemelle.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 23 nov 2012, 11:02
door Retard
In Op De Baan stond dat wegens de enorme instroom van de nieuwe Desiro's, waarvan er op 14 september reeds 60 stuks geleverd waren, de schrapping van de Rode Klassiekskes geen goed doet. De 162, 171, 205, 208, 218 en 239 werden reeds afgevoerd.
In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ook zouden de Rode Klassiekskes hun bediening op de IR q verliezen, aan twee machinen van de reeks 28

Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 23 nov 2012, 12:00
door dentheo
Ik begrijp dat Siemens en Bombardier nu beide Desiro's in elkaar schroeven...
Hoe moet ik die capaciteit inschatten ?
één Desiro per week per fabrikant of twee per fabrikant..... het laatste geeft 200 per jaar.
In het laatste geval moet men er per werkdag één "afnemen"...werk aan de winkel voor de mannen met hun "lijstjes".
Is dat allemaal NMBS werk of wordt hulp ingehuurd ?