De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Shrek »

L29&15 schreef: Als ik goed geinformeerd ben, zal de reeks 18 niet naar/in Duitsland kunnen rijden (enkel tot Aachen). De reeks 28 (traxx) kan wel rijden onder 15.000 Volt wisselstroom; of ben ik mis?
De reeks 28 (traxx) trekt momenteel de beneluxtrein en ik neem aan verwarmt die ook.
Dus de reeks 28 (traxx) zou terug een reizigersdienst naar Duitsland kunnen opnemen (bv. naar Keulen of ook verder)?
De 18 zal inderdaad enkel tot Aachen kunnen rijden, maar meer is ook niet echt nodig.
Moest het aantal reizigers richting Duitsland plots sterk toenemen kan men nog steeds een IC tot Aachen verlengen (waar overstapmogelijkheden genoeg zijn) of de Thalys en ICE in frequentie verhogen.
De tijd van TEE's die tot ver in Duitsland reden is al lang voorbij :wink:
pietje

Bericht door pietje »

Bijkomend kan reeks 28 geen 200 km/h halen, terwijl reeks 18 dat wel kan.
Is dus een bijkomend nadeel om een rit Brussel-Duitsland te voorzien, want je kan geen voordeel halen met de HSL's.
giuseppe

Bericht door giuseppe »

Shrek schreef:Moest het aantal reizigers richting Duitsland plots sterk toenemen kan men nog steeds een IC tot Aachen verlengen (waar overstapmogelijkheden genoeg zijn) of de Thalys en ICE in frequentie verhogen.
De tijd van TEE's die tot ver in Duitsland reden is al lang voorbij :wink:
Als DB daadwerkelijk met ICE's door de eurotunnel gaat rijden lijkt de route van Keulen via Brussel de meest aangewezen. Op dat moment zal het aantal treinen dus wel behoorlijk omhoog gaan.
Shrek

Bericht door Shrek »

giuseppe schreef:Als DB daadwerkelijk met ICE's door de eurotunnel gaat rijden lijkt de route van Keulen via Brussel de meest aangewezen. Op dat moment zal het aantal treinen dus wel behoorlijk omhoog gaan.
Stel dat dat doorgaat zijn er zeker genoeg verbindingen Brussel-Luik-Keulen om te kunnen zeggen dat een 18 met 15kv geen meerwaarde meer zou bieden :P
LML

Bericht door LML »

Zou een IC Oostende-Brussel-Liège-Eupen/Aachen geen leuk idee zijn, met (ont)koppeling in Liège. Liège-Eupen over de klassieke lijn, Liège-Aachen over de HSL3.

Er komen op een x-aantal 18'ers (of 19'ers) een koppeling. Dan kunnen ze rijden met I11 of met aangepaste M6. Ik heb me laten wijsmaken dat een M6 voor 200 km/u aanpassen, geen grote en dure aanpassing vergt...
Laatst gewijzigd door LML op 05 mar 2010, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Shrek

Bericht door Shrek »

LML schreef:Zou een IC Oostende-Brussel-Liège-Eupen/Aachen geen leuk idee zijn, met (ont)koppeling in Liège. Liège-Eupen over de klassieke lijn, Liège-Aachen over de HSL4.

Er komen op een x-aantal 18'ers (of 19'ers) een koppeling. Dan kunnen ze rijden met I11 of met aangepaste M6. Ik heb me laten wijsmaken dat een M6 voor 200 km/u aanpassen, geen grote en dure aanpassing vergt...
Ik denk dat het koppelen niet nodig is, dan kan je beter een IC (uit Quievrain bijvoorbeeld) verlengen tot Eupen en de IC-A verleggen tot Aachen via L3. (L4 ligt in Antwerpen) :wink:
Steven

Bericht door Steven »

LML schreef:Er komen op een x-aantal 18'ers (of 19'ers) een koppeling. Dan kunnen ze rijden met I11 of met aangepaste M6. Ik heb me laten wijsmaken dat een M6 voor 200 km/u aanpassen, geen grote en dure aanpassing vergt...
Vergeet dan al maar die M6 die mogen totaal niet op de L37 komen, dan moet je heel de lijn gaan verbouwen aangezien geen enkele tunnel geschikt is om M6 door te laten rijden.
260689

Bericht door 260689 »

Shrek schreef:
LML schreef:Zou een IC Oostende-Brussel-Liège-Eupen/Aachen geen leuk idee zijn, met (ont)koppeling in Liège. Liège-Eupen over de klassieke lijn, Liège-Aachen over de HSL4.

Ik denk dat het koppelen niet nodig is, dan kan je beter een IC (uit Quievrain bijvoorbeeld) verlengen tot Eupen en de IC-A verleggen tot Aachen via L3. (L4 ligt in Antwerpen) :wink:
Daar had ik ook al aan gedacht, maar zou men dan niet beter om de 2u afwisselen met Maastricht, dus het ene uur naar Aachen en het ander uur naar Maastricht.
groentje

Bericht door groentje »

Op voorwaarde dan wel dat er elk ander uur pendeltreintjes rijden. Het is al erg genoeg dat er soms behoorlijk wat treinen naar Maastricht uitvallen (beperkt in Visé), hen een twee-uursdienst geven zou gewoon een slag in het gezicht betekenen.
260689

Bericht door 260689 »

groentje schreef:Op voorwaarde dan wel dat er elk ander uur pendeltreintjes rijden. Het is al erg genoeg dat er soms behoorlijk wat treinen naar Maastricht uitvallen (beperkt in Visé), hen een twee-uursdienst geven zou gewoon een slag in het gezicht betekenen.
Tuurlijk als het ene uur de trein naar Aachen rijd in luik een overstap aanbieden die onmiddelijk met deze trein een aansluiting bied en natuurlijk ook is in de omgekeerde richting (aansluiting in luik met pendeltreintje naar Aachen)
HLD5531

Bericht door HLD5531 »

Gloednieuwe locomotieven kunnen niet rijden in België
10/03/2010 10:35

Een vijftiental gloednieuwe locomotieven staan te verkommeren in depots van de NMBS, omdat ze niet zijn aangepast aan het Belgische netwerk. Daarnaast zijn er nog 45 andere besteld, voor een totaalbedrag van 211 miljoen euro. Dat meldt Le Vif.

Daags na de treinramp in Buizingen weerklonk de kritiek dat er nog steeds locomotieven van 40 tot 50 jaar oud circuleerden op het Belgische netwerk.

Nochtans stemde de NMBS in december 2006 in met de aankoop van 60 locomotieven van Siemens, bestemd voor binnenlands verkeer, ten belope van 211 miljoen euro. Die machines, van het type Eurosprinter, moesten geleverd worden tussen januari 2009 en juni 2010.

De bestelling voorziet een optie voor 60 bijkomende locomotieven. Alle toestellen zijn uitgerust met het fameuze Europese veiligheidssysteem ETCS.

Maar vandaag zou de NMBS weigeren deze bestelling te ontvangen, die neerkomt op 3,52 miljoen euro per locomotief. De productielijn zou zelfs zijn stopgezet nadat het 32e toestel van de band rolde.

Oorzaak: de locomotieven, die probleemloos circuleren op het Duitse netwerk (op basis van wisselstroom), functioneren slecht op het Belgische netwerk (gelijkstroom).

"Het is niet de eerste keer dat nieuw materiaal kinderziektes vertoont", relativeert een insider.

Maar een jaar na de start van de leveringen staan dus wel vijftien locomotieven, die nooit zijn gebruikt, te verkommeren in Kinkempois en andere depots, waar men er niet in slaagt ze op punt te stellen.

Bron : Knack.be
K V B

Bericht door K V B »

260689 schreef:
groentje schreef:Op voorwaarde dan wel dat er elk ander uur pendeltreintjes rijden. Het is al erg genoeg dat er soms behoorlijk wat treinen naar Maastricht uitvallen (beperkt in Visé), hen een twee-uursdienst geven zou gewoon een slag in het gezicht betekenen.
Tuurlijk als het ene uur de trein naar Aachen rijd in luik een overstap aanbieden die onmiddelijk met deze trein een aansluiting bied en natuurlijk ook is in de omgekeerde richting (aansluiting in luik met pendeltreintje naar Aachen)
Je kan bijvoorbeeld ook op de uren dat je geen Maastricht - Brussel aanbied een Maastricht - Luxemburg aanbieden. Met inderdaad een korte overstap.
Steven

Bericht door Steven »

Jammer genoeg is Maastricht Luxemburg via Luik een verbinding die kop moet maken. Daar ben ik zo geen voorstander van.
Adler

Bericht door Adler »

HLD5531 schreef:Gloednieuwe locomotieven kunnen niet rijden in België
10/03/2010 10:35

Een vijftiental gloednieuwe locomotieven staan te verkommeren in depots van de NMBS, omdat ze niet zijn aangepast aan het Belgische netwerk. Daarnaast zijn er nog 45 andere besteld, voor een totaalbedrag van 211 miljoen euro. Dat meldt Le Vif.

Daags na de treinramp in Buizingen weerklonk de kritiek dat er nog steeds locomotieven van 40 tot 50 jaar oud circuleerden op het Belgische netwerk.

Nochtans stemde de NMBS in december 2006 in met de aankoop van 60 locomotieven van Siemens, bestemd voor binnenlands verkeer, ten belope van 211 miljoen euro. Die machines, van het type Eurosprinter, moesten geleverd worden tussen januari 2009 en juni 2010.

De bestelling voorziet een optie voor 60 bijkomende locomotieven. Alle toestellen zijn uitgerust met het fameuze Europese veiligheidssysteem ETCS.

Maar vandaag zou de NMBS weigeren deze bestelling te ontvangen, die neerkomt op 3,52 miljoen euro per locomotief. De productielijn zou zelfs zijn stopgezet nadat het 32e toestel van de band rolde.

Oorzaak: de locomotieven, die probleemloos circuleren op het Duitse netwerk (op basis van wisselstroom), functioneren slecht op het Belgische netwerk (gelijkstroom).

"Het is niet de eerste keer dat nieuw materiaal kinderziektes vertoont", relativeert een insider.

Maar een jaar na de start van de leveringen staan dus wel vijftien locomotieven, die nooit zijn gebruikt, te verkommeren in Kinkempois en andere depots, waar men er niet in slaagt ze op punt te stellen.

Bron : Knack.be
Wordt dit een verhaal zoals met de dieselloks Di6 voor de NSB die Siemens uiteindelijk allemaal heeft moeten terugnemen en terugbetalen ?
Die hebben ze dan wel nog kunnen ombouwen tot dispoloks ME26.
Maar wat moeten ze aanvangen met die reeks 18 als de NMBS ze niet meer moet hebben ?
Dat de productie nu zou stopgezet zijn vind ik toch zeer eigenaardig.
Bij de bestelling destijds had Richard Gayetot nochtans gezegd dat ze dit keer niet meer dezelfde fout gingen maken als met de reeks 13.
Het is alleen nog veel erger nu.
Steven

Bericht door Steven »

tja wat was er dan mis met de aanbesteding? zijn ze te vaag te onduidelijk geweest? want het kan toch niet dat een loc zo slecht beantwoord aan de gestelde eisen?
Plaats reactie