OUIGO Brussel - Parijs

groentje

Re: OUIGO Brussel - Parijs

Bericht door groentje »

Specifiek op de Ouigoverbinding naar Parijs is een extra reistijd van een paar minuten voor een klein aantal bijkomende stops best te verantwoorden, me dunkt, de mensen voor wie het ten koste van alles snel moet gaan, nemen wel de Eurostar, of de Ouigo er nu 2:56 over doet, dan wel 3:07 maakt het verschil niet meer. Neen, ik pleit niet voor systematische stops van de Eurostar in Rijsel, laat staan in Haute-Picardie-TGV, maar voor een verbinding die sowieso al een pak trager is, gaan 1-2 extra stops erg weinig reizigers doen afzien van de reis (en die stappen dan misshien op een Eurostar, ook niet verkeerd), maar kunnen ze wel degelijk voor enkele extra reizigers zorgen. Want daar ga je wel erg vlot over heen, Shrek, de belangstelling is misschien niet gigantisch, maar ik zou het niet zo onverwacht vinden als er toch al snel een paar tientallen reizigers per dag gebruik zouden maken van één van die stops, en dat kan voldoende zijn.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

groentje schreef: 14 apr 2025, 06:54 Neen, ik pleit niet voor systematische stops van de Eurostar in Rijsel, laat staan in Haute-Picardie-TGV [...]
Daar denken ze in TGV Haute Picardie wel anders over:

"Il y a eu une diminution très forte de la desserte de la gare au cours des quinze dernières années d'un côté, et récemment, on est passé de 24 à 14 TGV par jour"

Mais Jérôme Grange suggère "qu'il pourrait y avoir plus de trains qui s'arrêtent à Haute-Picardie, ce qui serait plutôt de nature à augmenter le potentiel de clientèle".
Shrek

Bericht door Shrek »

TimJ36 schreef: 14 apr 2025, 12:26
groentje schreef: 14 apr 2025, 06:54 Neen, ik pleit niet voor systematische stops van de Eurostar in Rijsel, laat staan in Haute-Picardie-TGV [...]
Daar denken ze in TGV Haute Picardie wel anders over:

"Il y a eu une diminution très forte de la desserte de la gare au cours des quinze dernières années d'un côté, et récemment, on est passé de 24 à 14 TGV par jour"

Mais Jérôme Grange suggère "qu'il pourrait y avoir plus de trains qui s'arrêtent à Haute-Picardie, ce qui serait plutôt de nature à augmenter le potentiel de clientèle".

Diminutions des dessertes de trains, moins de liaisons directes... Quel avenir pour la gare TGV Haute-Picardie ? (France Info, 22 maart 2025)

Quel avenir pour la gare TGV Haute-Picardie ? (France 3 Hauts de France, 26 maart 2025)
Dat is ook maar een station dat er kwam uit politieke motivatie. Dus ergens ook logisch dat politiekers reageren als het dreigt te sluiten.
Veel passagiers zul je echter niet horen klagen want die zijn er niet.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Enkele grafiekjes over het aanbod dat stelselmatig is verminderd: Une offre "incohérente" et "minimaliste" à la gare TGV Haute-Picardie : les élus interpellent la SNCF et l'État (France Info, 10 maart 2025)
dovaere

Bericht door dovaere »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 13:41 Dat is ook maar een station dat er kwam uit politieke motivatie. Dus ergens ook logisch dat politiekers reageren als het dreigt te sluiten.
Klopt.
Maar dat ze daar in deze situatie zitten, en dat er pas nu, decennia na de bouw van de HSL en dat bietenstation, sprake is van binnen een paar jaar een verbinding te bouwen van de klassieke spoorlijn van Amiens/Creil naar de LGV Interconnexion met de verbinding naar de luchthaven, zodat de hoofdplaats Amiens toch een beetje aansluiting krijgt op de TGV's naar de verschillende hoeken van Frankrijk, lijkt me geen denderend spoorbeleid.
TimJ36

Bericht door TimJ36 »

Shrek schreef: 14 apr 2025, 13:41 Dat is ook maar een station dat er kwam uit politieke motivatie. Dus ergens ook logisch dat politiekers reageren als het dreigt te sluiten.
Het aanbod zal wellicht omhoog gaan als Kevin Speed / Ilisto van de grond geraakt. Maar een betere ontsluiting van het station is sowieso iets waar aan gewerkt moet worden.

Kevin Speed belooft 16 ritten per dag, elk uur, van 6 uur ’s ochtends tot 22 uur ’s avonds, in beide richtingen op de drie nieuwe lijnen, met plannen om alle stations langs de aangewezen routes te bedienen. De eerste lijn verbindt Lille Flandres – TGV Haute-Picardie – Paris Gare du Nord [...]

Kevin Speed lanceert drie nieuwe hogesnelheidslijnen in Frankrijk (Railtech, 1 maart 2024)
groentje

Bericht door groentje »

Haute-Picardie-TGV heeft zich ondertussen toch wel wat ontwikkeld, gemiddeld 1200 reizigers per dag, dat is al niet meer niks, zeker als je rekening houdt met het gebrek aan ontsluiting, en de matige bediening. Persoonlijk denk ik dat Haute-Picardie-TGV wel een rol te spelen heeft, en ja, dit is een politiek station, maar an sich is daar niets mis mee. Mijn probleem is dan ook niet met dit station, maar met de gebrekkige ontsluiting (ik zal nooit begrijpen waarom ze het niet in Chaulnes hebben gebouwd, met een vlotte overstap mogelijk op TER's tussen Amiens en Tergnier, ze hadden desnoods zelfs een boog kunnen bouwen richting St-Quentin als ze dat liever deden). Soit, Eurostar moet er daarom nog niet gaan stoppen...
Elgar

Bericht door Elgar »

De bocht om Tergnier te mijden ligt er al.
SNCF biedt er naar Fanse normen een regelmatige treindienst Amiens - St-Quentin aan.
Het lijkt inderdaad logischer dat men het station Haute Picardie ter hoogte van de kruisende spoorlijn Amiens - Tergnier in Chaulnes had voorzien.
Misschien zag men indertijd meer heil in een busdienst Amiens - St-Quentin langs de A29 die dan halt zou houden in Haute-Picardie.
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Blijkbaar zou Eurocity 63 uit Parijs niet Brussel-Zuid, maar Jette als eindstation gehad hebben. Iemand die dat kan bevestigen of uitleggen wat er gaande was?
Steve

Bericht door Steve »

Feit is dat deze 1870 met z'n Ouigo-stam in Jette was, hier bij vertrek terug (naar Schaarbeek of meteen weer Brussel-Zuid?). Afgaand op de vertragingsattest-module is de EC 63 inderdaad omgeleid naar Jette en daar aangekomen met 102 minuten vertraging en er stond ook bestelwagen van de NMBS, naar ik aanneem om mensen te leiden naar een andere trein. Wat me niet duidelijk is, is waarom de omleiding precies gebeurd is, hoe de loc precies aan deze kant kan staan (er is immers geen echt voor de hand liggende route van Aulnoye-Aymeries naar Jette in deze richting...) en waarom de stam daar kennelijk een uur is blijven staan. Als de loc omgelopen is, lijkt me dat in ieder geval zeer uitzonderlijk hier (midden op de lijn, rangeerpersoneel ter plaatse moeten halen...?).

https://www.flickr.com/photos/188490981 ... ed-public/

1870_i11_ec63_omleiding_nmbs_sncb_ouigo_jette.jpg
trainlovertje
Contacteer:

Steve schreef: 21 apr 2025, 18:18 Feit is dat deze 1870 met z'n Ouigo-stam in Jette was, hier bij vertrek terug (naar Schaarbeek of meteen weer Brussel-Zuid?). Afgaand op de vertragingsattest-module is de EC 63 inderdaad omgeleid naar Jette en daar aangekomen met 102 minuten vertraging en er stond ook bestelwagen van de NMBS, naar ik aanneem om mensen te leiden naar een andere trein. Wat me niet duidelijk is, is waarom de omleiding precies gebeurd is, hoe de loc precies aan deze kant kan staan (er is immers geen echt voor de hand liggende route van Aulnoye-Aymeries naar Jette in deze richting...) en waarom de stam daar kennelijk een uur is blijven staan. Als de loc omgelopen is, lijkt me dat in ieder geval zeer uitzonderlijk hier (midden op de lijn, rangeerpersoneel ter plaatse moeten halen...?).

https://www.flickr.com/photos/188490981 ... ed-public/

1870_i11_ec63_omleiding_nmbs_sncb_ouigo_jette.jpg
Was de lijn naar Schaarbeek berijdbaar? Want de S10 uit/naar Aalst wordt dit verlengde weekend omgeleid via L28 en stopt bijgevolg niet in Bockstael, Noord en Centraal. In dat geval snap ik eerlijk gezegd nog minder waarom de trein zijn route zou aanpassen naar Jette.
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Men wou de trein op EC 63 omleiden via L28, L50 en L0 om zo een rondje te rijden en vervolgens het omlopen van de locomotief te kunnen vermijden, echter was men vergeten (en diegene die bij Infrabel de rijpaden in real-time regelt ook) dat lijn 50 ter hoogte van Bockstael gesloten is voor werkzaamheden.
Daardoor is deze trein dus last-minute richting Jette omgeleid en heeft men daar aan de andere kant een nieuwe locomotief gekoppeld om vervolgens via lijn 28 terug richting Brussel-Zuid te rijden (zonder reizigers weliswaar).
EC 54 is hierdoor vertrokken in Brussel-Zuid met 3 uur vertraging.
trainlovertje
Contacteer:

ovspotter_be schreef: 21 apr 2025, 20:47 Men wou de trein op EC 63 omleiden via L28, L50 en L0 om zo een rondje te rijden en vervolgens het omlopen van de locomotief te kunnen vermijden, echter was men vergeten (en diegene die bij Infrabel de rijpaden in real-time regelt ook) dat lijn 50 ter hoogte van Bockstael gesloten is voor werkzaamheden.
Daardoor is deze trein dus last-minute richting Jette omgeleid en heeft men daar aan de andere kant een nieuwe locomotief gekoppeld om vervolgens via lijn 28 terug richting Brussel-Zuid te rijden (zonder reizigers weliswaar).
EC 54 is hierdoor vertrokken in Brussel-Zuid met 3 uur vertraging.
Door de grote vertraging wou men wou tijd winnen door het rondzetten van de locomotief te vermijden? Dat heet dan een blunder van formaat… Vertraging sterk toegenomen en twee keer mogen rondzetten zowaar!
ovspotter_be

Bericht door ovspotter_be »

Men heeft geen twee keer de locomotief rondgezet, ze hebben er in Jette gewoon een nieuwe tegenaan gezet aan de andere kant en deze in Brussel-Zuid terug ontkoppeld, maar dit vraagt inderdaad ook wel wat tijd omdat het in volle baan is gebeurd en alle veiligheidsprocedures bij koppelen/ontkoppelen hierdoor ook tweemaal dienen te gebeuren (remproef, ...).
jknockaert

Bericht door jknockaert »

ovspotter_be schreef: 21 apr 2025, 21:19Men heeft geen twee keer de locomotief rondgezet, ze hebben er in Jette gewoon een nieuwe tegenaan gezet aan de andere kant en deze in Brussel-Zuid terug ontkoppeld, maar dit vraagt inderdaad ook wel wat tijd omdat het in volle baan is gebeurd en alle veiligheidsprocedures bij koppelen/ontkoppelen hierdoor ook tweemaal dienen te gebeuren (remproef, ...).
Bestaat het onderscheid tussen grote en kleine beweging nog in ETCS? Je zou denken dat het een mooie gelegenheid was geweest om een en ander te vereenvoudigen zodat koppelen/keren overal kan zonder speciale procedure.
Plaats reactie