Ik ben eens benieuwd wanneer en waar de allerlaatste rit van een rood klassiekje zal plaatsvinden. Gaan ze dat bekendmaken?Retard schreef:In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
De langst levende klassiekjes
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: De langst levende klassiekjes
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: De langst levende klassiekjes
Het zou me verbazen als ze dat gaan bekendmaken, maar waarschijnlijk zal die laatste rit wel het weekend voor de volledige nieuwe dienstregeling zijn.Dieselfreak schreef:Ik ben eens benieuwd wanneer en waar de allerlaatste rit van een rood klassiekje zal plaatsvinden. Gaan ze dat bekendmaken?Retard schreef:In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Re: De langst levende klassiekjes
Dat hoeft niet noodzakelijk samen te vallen. De laatste rit van de HLD51 viel evenmin samen met een nieuwe dienstregeling en zo zijn er nog wel meer types die op een doordeweekse dag hun laatste rit deden in normale dienst.
Re: De langst levende klassiekjes
Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Re: De langst levende klassiekjes
Zoals met andere reeksen is gebeurd zal TSP wellicht een speciale rit plannen.groentje schreef:Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Zijn er eigenlijk klassiekjes van deze reeks die reeds aangeduid zijn om te worden bewaard?
Re: De langst levende klassiekjes
Men haalt de verschijning op het net na bouw en de effectieve levering door elkaar.Retard schreef:In Op De Baan stond dat wegens de enorme instroom van de nieuwe Desiro's, waarvan er op 14 september reeds 60 stuks geleverd waren, de schrapping van de Rode Klassiekskes geen goed doet. De 162, 171, 205, 208, 218 en 239 werden reeds afgevoerd.
In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ook zouden de Rode Klassiekskes hun bediening op de IR q verliezen, aan twee machinen van de reeks 28
Vandaag zijn er een dikke 50 geleverd = eigendom NMBS = inzetbaar voor commerciële dienst.
Een beslissing om 20 rode klassiekjes in december buiten dienst te stellen is nog niet genomen.
Re: De langst levende klassiekjes
De 082 is in het bezit van het TSP:LHOON schreef:Zoals met andere reeksen is gebeurd zal TSP wellicht een speciale rit plannen.groentje schreef:Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Zijn er eigenlijk klassiekjes van deze reeks die reeds aangeduid zijn om te worden bewaard?
http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Re: De langst levende klassiekjes
Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965Bibke schreef: De 082 is in het bezit van het TSP:
http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Re: De langst levende klassiekjes
Geen idee over.LHOON schreef:Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965Bibke schreef: De 082 is in het bezit van het TSP:
http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Re: De langst levende klassiekjes
Maar is het de moeite om van elke bouwschijf een apart exemplaar bij te houden?LHOON schreef:Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Zeker omdat er nog een vijftigtal technisch gelijke treinen gaan rondrijden de komende jaren lijkt mij dat een beetje weggegooid geld.
Re: De langst levende klassiekjes
Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben. Als ze er nu drie houden, in alle soorten dat we gekend hebben. In het groen, Rood en gemoderniseerd.Shrek schreef:Maar is het de moeite om van elke bouwschijf een apart exemplaar bij te houden?LHOON schreef:Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Zeker omdat er nog een vijftigtal technisch gelijke treinen gaan rondrijden de komende jaren lijkt mij dat een beetje weggegooid geld.
Re: De langst levende klassiekjes
Heeft Belgie ooit reeksen van 500 gehad ?Retard schreef: Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben.
Dan zullen het wel wagens zijn...zelfs rijtuigen betwijfel ik.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De langst levende klassiekjes
Er zijn in totaal 487 klassiekskes geproduceerd (AM50/53/54/55/56/62/63/65/70/73/74/78/79)dentheo schreef:Heeft Belgie ooit reeksen van 500 gehad ?Retard schreef: Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben.
Dan zullen het wel wagens zijn...zelfs rijtuigen betwijfel ik.
Had je wat gezocht, had je gevonden dat er wel degelijk rijtuigreeksen van meer dan 500 zijn aangekocht. De M4-rijtuigen waren met 580 (nu nog 573) en men heeft in de periode 1958-1960 620 M2-rijtuigen geleverd aan de NMBS

Re: De langst levende klassiekjes
De inoxen die er ook zo uitzagen droegen een nummer 129-150 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=56). Enkel de Budd's (AM55) droegen een nummering 502-539 (http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=55). Dit om een onderscheid te maken tussen de stellen van 1954 (050-128) die moesten worden ingezet als worden als stoptreinen en die van 1955 (502-539) als sneltreinen. Pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden.Mechanik schreef:de inox'en Budd's droegen een 500 nr
Laatst gewijzigd door Retard op 26 nov 2012, 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.