Pagina 60 van 152
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 23 nov 2012, 20:58
door Dieselfreak
Retard schreef:In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ik ben eens benieuwd wanneer en waar de allerlaatste rit van een rood klassiekje zal plaatsvinden. Gaan ze dat bekendmaken?
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 23 nov 2012, 21:39
door Stijn91
Dieselfreak schreef:Retard schreef:In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ik ben eens benieuwd wanneer en waar de allerlaatste rit van een rood klassiekje zal plaatsvinden. Gaan ze dat bekendmaken?
Het zou me verbazen als ze dat gaan bekendmaken, maar waarschijnlijk zal die laatste rit wel het weekend voor de volledige nieuwe dienstregeling zijn.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 23 nov 2012, 22:12
door Steven
Dat hoeft niet noodzakelijk samen te vallen. De laatste rit van de HLD51 viel evenmin samen met een nieuwe dienstregeling en zo zijn er nog wel meer types die op een doordeweekse dag hun laatste rit deden in normale dienst.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 24 nov 2012, 00:27
door groentje
Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 24 nov 2012, 01:46
door LHOON
groentje schreef:Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Zoals met andere reeksen is gebeurd zal TSP wellicht een speciale rit plannen.
Zijn er eigenlijk klassiekjes van deze reeks die reeds aangeduid zijn om te worden bewaard?
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 24 nov 2012, 16:47
door nahoj
Retard schreef:In Op De Baan stond dat wegens de enorme instroom van de nieuwe Desiro's, waarvan er op 14 september reeds 60 stuks geleverd waren, de schrapping van de Rode Klassiekskes geen goed doet. De 162, 171, 205, 208, 218 en 239 werden reeds afgevoerd.
In december zouden er weer twintig worden afgevoerd en de schrapping voor de laatste 78 eenheden is voorzien voor december 2013.
Ook zouden de Rode Klassiekskes hun bediening op de IR q verliezen, aan twee machinen van de reeks 28

Men haalt de verschijning op het net na bouw en de effectieve levering door elkaar.
Vandaag zijn er een dikke 50 geleverd = eigendom NMBS = inzetbaar voor commerciƫle dienst.
Een beslissing om 20 rode klassiekjes in december buiten dienst te stellen is nog niet genomen.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 24 nov 2012, 18:53
door Bibke
LHOON schreef:groentje schreef:Wellicht zal dat wel intern bekend worden gemaakt, en als iemand van het personeel dat verder verspreid, kan er nog iets feestelijks van gemaakt worden.
Zoals met andere reeksen is gebeurd zal TSP wellicht een speciale rit plannen.
Zijn er eigenlijk klassiekjes van deze reeks die reeds aangeduid zijn om te worden bewaard?
De 082 is in het bezit van het TSP:
http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... Itemid=155
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 24 nov 2012, 20:20
door LHOON
Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 24 nov 2012, 20:37
door Bibke
LHOON schreef:
Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Geen idee over.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 26 nov 2012, 00:42
door Shrek
LHOON schreef:Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Maar is het de moeite om van elke bouwschijf een apart exemplaar bij te houden?
Zeker omdat er nog een vijftigtal technisch gelijke treinen gaan rondrijden de komende jaren lijkt mij dat een beetje weggegooid geld.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 26 nov 2012, 00:52
door Retard
Shrek schreef:LHOON schreef:Inderdaad, maar ik had het over de reeks van 1962-1965
Maar is het de moeite om van elke bouwschijf een apart exemplaar bij te houden?
Zeker omdat er nog een vijftigtal technisch gelijke treinen gaan rondrijden de komende jaren lijkt mij dat een beetje weggegooid geld.
Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben. Als ze er nu drie houden, in alle soorten dat we gekend hebben. In het groen, Rood en gemoderniseerd.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 26 nov 2012, 10:20
door dentheo
Retard schreef:
Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben.
Heeft Belgie ooit reeksen van 500 gehad ?
Dan zullen het wel wagens zijn...zelfs rijtuigen betwijfel ik.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 26 nov 2012, 10:56
door Mechanik
de inox'en Budd's droegen een 500 nr
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 26 nov 2012, 11:17
door Retard
dentheo schreef:Retard schreef:
Als er van die reeks bijna 500 geproduceerd zijn, zou het toch mooi zijn om er een paar te hebben.
Heeft Belgie ooit reeksen van 500 gehad ?
Dan zullen het wel wagens zijn...zelfs rijtuigen betwijfel ik.
Er zijn in totaal 487 klassiekskes geproduceerd (AM50/53/54/55/56/62/63/65/70/73/74/78/79)
Had je wat gezocht, had je gevonden dat er wel degelijk rijtuigreeksen van meer dan 500 zijn aangekocht. De M4-rijtuigen waren met 580 (nu nog 573) en men heeft in de periode 1958-1960 620 M2-rijtuigen geleverd aan de NMBS

Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 26 nov 2012, 11:24
door Retard
Mechanik schreef:de inox'en Budd's droegen een 500 nr
De inoxen die er ook zo uitzagen droegen een nummer 129-150 (
http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=56). Enkel de Budd's (AM55) droegen een nummering 502-539 (
http://www.bfoto.be/docu/fiche/lokfiche.php?id=55). Dit om een onderscheid te maken tussen de stellen van 1954 (050-128) die moesten worden ingezet als worden als stoptreinen en die van 1955 (502-539) als sneltreinen. Pogingen om de stellen ook effectief op die wijze te gebruiken, zijn nooit lang volgehouden.