ijzeren rijn 82 schreef:
De gemeente Weert is fel tegen een goederenspoorlijn dwars door steden en dorpen als er geen ingrijpende maatregelen worden genomen die de nadelige effecten kunnen wegnemen. Goederenvervoer dwars door de stad is onacceptabel. Daarnaast worden de beschermde natuurwaarden van de gebieden Weerter- en Budelerbergen ernstig bedreigd.
Maar als er 40 vrachtwagens over de N292 rijden hoor je de gemeente niet.
Cipallieter schreef:"Elk nadeel heb zijn voordeel" zei wijlen Johan Cruijf.
De staking heeft het belang van de Ijzeren Rijn nog eens onderstreept want volgens de facebookpagina van Trein Weert-België werd gisteren de staaltrein Genk-Linz omgeleid via Hasselt-Aarschot-Lier-Mol-Weert-Heerlen-Sittard-Aachen.
Was dit een uitzonderlijke rit op het baanvak Budel - Weert, of rijden er sinds februari op dat baanvak weer regelmatig goederentreinen?
dentheo schreef:Ik heb uit Belgische berichten begrepen dat Montzen gisteren plat lag.
Dus is Sittard- Aachen via Herzogenrath gebeurd ?
Niet als hij van Weert naar Heerlen (via Sittard) opnieuw naar Sittard reed om dan in Aachen uit te komen, maar ik geloof dat dat inderdaad Heerlen - Herzogenrath - Aachen moet zijn.
Voor wie nog illusiies had. In maart is het voorlopig Bundesverkehrswegeplan 2016-2030 gepubliceerd. Alle varianten van de Ijzeren Rijn zijn niet door de selectie gekomen. Zie hier de lijst met afgewezen projecten, vooral 193, 194 en 195. Argument: het is de investering niet waard. http://www.bvwp-projekte.de/kb_schiene.html
Ik zou het ook nogal eigenaardig vinden, mochten de Duitsers zich laten opjutten door intern Belgische stammentwisten. Want daar komt het uiteindelijk nog altijd op neer: een Vlaamse ontwijkingsroute als alternatief voor de Montzenroute, die dan misschien wel langer is, maar die verre van vol zit. Verstandige Duitsers!
Maar tot voor de crisis in 2007 zat die route wel vol. Aachen west zat geregeld bomvol en vast met treinen dat het al aanschuiven was vanuit België. Als men in België het vrachtvervoer terug wil zien toenemen moet men wel investeren en dat zouden de Duitsers toch ook moeten begrijpen. Men heeft vroeger al zoveel grensovergangen gesloten. In het geval van de ijzeren Rijn kan men er ook nog eens profijt mee doen om over de grens heen een degelijk reizigers vervoer op te zetten.
Verder is verbetering van de grensovergang bij Aken vastgelegd. Als reactie heeft ook de Nederlandse minister geld uitgetrokken voor de spoorverdubbeling richting Aken. Dan betekent ook een veel betere verbinding Luik-Maastricht-Aken.
Zou de Belgische politiek niet stiekem blij zijn dat Duitsland dit akkefietje voor ze oplost? Ik bedoel, het voorlopig plan is al in maart gepubliceerd en dat houdt het Belgisch ministerie best in de gaten. Maar geen verontwaardigde reacties uit Vlaanderen gehoord.
Wat was de prijs nu weer ? 1 of 2 miljard voor enkele graan hamsters...... goed gezien van die groene jongens, die voor openbaar vervoer pleiten.
Zomaar een ideetje over cargo, op lijn 12 zaten er ongeveer 800 goederentreinen meer in 2015 dan in 2014, dus het kan misschien toch nog.
Steven schreef:Maar tot voor de crisis in 2007 zat die route wel vol. Aachen west zat geregeld bomvol en vast met treinen dat het al aanschuiven was vanuit België. Als men in België het vrachtvervoer terug wil zien toenemen moet men wel investeren en dat zouden de Duitsers toch ook moeten begrijpen. Men heeft vroeger al zoveel grensovergangen gesloten. In het geval van de ijzeren Rijn kan men er ook nog eens profijt mee doen om over de grens heen een degelijk reizigers vervoer op te zetten.
Is daar in Aachen al enkere jaren terug het geval hoor...
Heb er ooit eens 3u45 over gedaan van Montzen naar Aachen West. Tussen 23u en 3u is het daar spits. Overdag is de bundel zo goed als leeg.
Tim schreef:
Is daar in Aachen al enkere jaren terug het geval hoor...
Heb er ooit eens 3u45 over gedaan van Montzen naar Aachen West. Tussen 23u en 3u is het daar spits. Overdag is de bundel zo goed als leeg.
Is de bundel daar smaller geworden door de bouw van die nieuwe "hogeschool" ?
En toch wordt de IJzeren Rijn in een brochure van Infrabel eveneens aangeduid als onderdeel van de Europese goederencorridor 8.
Ik verwacht dat het budget uiteindelijk niet (of niet volledig) van België, Nederland of Duitsland zal komen maar wel geheel of gedeeltelijk van de EU.
Cipallieter schreef:En toch wordt de IJzeren Rijn in een brochure van Infrabel eveneens aangeduid als onderdeel van de Europese goederencorridor 8.
Ik verwacht dat het budget uiteindelijk niet (of niet volledig) van België, Nederland of Duitsland zal komen maar wel geheel of gedeeltelijk van de EU.
Ik heb vooral de indruk dat de EU in de eerste plaats mikt op grote projecten, genre LGV Lyon-Turijn, en dat dit project simpelweg te klein is. Naar Weert gaat het om ochotochere om een km of 10 waar het spoor eigenlijk enkel moet worden geüpgraded. Van Roermond naar Mönchengladbach is al iets meer, mijn gefavoriete route langs de A52 is een slordige 35 km, als ik het goed zie, maar eigenlijk is ook dit een vrij klein project, in vergelijking met bijvoorbeeld de Betuweroute of andere corridors.
En Europa heeft ook flink meebetaald aan een verbinding tussen Slovenië en Hongarije, omdat via Graz een omweg was, en via Kroatië gevoelig lag toen die laatste geen deel was van de EU. Dat gebied is echter uitgestorven...