Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Ik ben benieuwd met welk rollend materieel Arriva uiteindelijk die treinen zal doen.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Dat gaat mooi worden, rest enkel nog de vraag of ze de bestaande Arriva kleuren zullen krijgen danwel iets anders.
Re: Den Haag reserveert treinroute Brussel
Zo Noord-Nederlands is het gebruik van Midi of Brussel-Midi nu ook weer niet. Ik heb in mijn jonge jaren (1950-1970) nooit wat anders gehoord dan de Midi of Brussel-Midi. En als ik met (nog) oudere mensen praat, gebruik ik vandaag nog altijd de Midi. Ik denk dat zowat alle dialecten in een ruime kring rond Brussel het gebruik(t)en. Wat niet betekent dat een programma dat zichzelf respecteert niet de correcte terminologie moet gebruiken.wattman schreef:Ik verwachtte al dat het een fout is in die documentaire. Kennelijk vindt men in Nederland dat "midi" leuker of zo. Beetje onzorgvuldig
(Voor Brussel-Noord gebruik(t)en we trouwens ook de Franse uitspraak: de Nord, Brussel-Nord.)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Nog steeds worden Midi en Nord gebruikt bij interne communicatie, zoals tussen blokposten. Heel erg vaak als 'De Midi', of 'De Nord', om het communautaire evenwicht te bewaren
Het bekt toch net iets vlotter als 'Block un/blok één' en 'Block huit/Blok acht'.

Het bekt toch net iets vlotter als 'Block un/blok één' en 'Block huit/Blok acht'.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
En volgens dat artikel stopt ie in Noord en niet in "de Central"kika schreef:8x Flirt 3 http://www.railjournal.com/index.php/ma ... hannel=542

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Als men snel treinen wil hebben , dan kan men bij Ansaldo Breda terecht.Daar staan nu 10 Fyra's in de solden.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
gelieve beide woorden niet meer in één zin te gebruiken: men wil treinenneigezug schreef:Als men snel treinen wil hebben , dan kan men bij Ansaldo Breda terecht.Daar staan nu 10 Fyra's in de solden.

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2179 ... _NS__.html
vr 09 aug 2013, 12:05
Brussel eist meer concurrentie NS
door Alexander Bakker en Harry van Gelder
den haag -
Brussel eist meer concurrentie op het internationale spoor. Dat is een klap voor de NS, die graag zijn monopoliepositie wil behouden. Maar het is tevens een enorme opsteker voor nieuwkomers op het spoor, als de Lage Landen Lijn.
Deze nieuwe spoorverbinding tussen Den Haag en Brussel, op initiatief van de gemeente Den Haag en vervoerder Arriva, kan nu ook op binnenlandse trajecten met de NS concurreren.
De Europese Commissie vindt dat Nederland veel te streng is voor spoorbedrijven die een nieuwe internationale treinverbinding willen beginnen en tikt het ministerie van Infrastructuur flink op de vingers.
Strikte regels van politiek-Den Haag schrijven voor dat van alle passagiers van bijvoorbeeld de nieuwe Lage Landen Lijn niet meer dan een kwart een binnenlandse reis mag maken. Verder mag een nieuwkomer geen daling van de omzet van de NS op het hoofdrailnet veroorzaken. Brussel zet echter, na vragen van VVD-Europarlementariër Hans Van Baalen, een streep door deze voorwaarden.
Dat betekent een klap in het gezicht van de NS. Omdat juist deze obstakels het exploiteren van een internationale treinverbinding door andere partijen amper rendabel maakt. Nu andere spoorbedrijven ook mensen in ons land mogen oppikken alvorens ze de grens overgaan, ziet de winstverwachting er plots een stuk zonniger uit voor de nieuwkomers. Dat komt omdat het geld vooral wordt verdiend op het Nederlandse traject.
NS zegt dat er weinig aan de hand is. Volgens de Spoorwegen zijn de strikte regels nog steeds rechtsgeldig. „De Europese Commissie vindt ze alleen slecht onderbouwd. Bovendien kan het ministerie van Infrastructuur nog in beroep gaan”, zegt een woordvoerder.
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
carlos schreef:http://www.telegraaf.nl/binnenland/2179 ... _NS__.html
vr 09 aug 2013, 12:05
Brussel eist meer concurrentie NS
door Alexander Bakker en Harry van Gelder
den haag -
Brussel eist meer concurrentie op het internationale spoor. Dat is een klap voor de NS, die graag zijn monopoliepositie wil behouden. Maar het is tevens een enorme opsteker voor nieuwkomers op het spoor, als de Lage Landen Lijn.
Deze nieuwe spoorverbinding tussen Den Haag en Brussel, op initiatief van de gemeente Den Haag en vervoerder Arriva, kan nu ook op binnenlandse trajecten met de NS concurreren.
De Europese Commissie vindt dat Nederland veel te streng is voor spoorbedrijven die een nieuwe internationale treinverbinding willen beginnen en tikt het ministerie van Infrastructuur flink op de vingers.
Strikte regels van politiek-Den Haag schrijven voor dat van alle passagiers van bijvoorbeeld de nieuwe Lage Landen Lijn niet meer dan een kwart een binnenlandse reis mag maken. Verder mag een nieuwkomer geen daling van de omzet van de NS op het hoofdrailnet veroorzaken. Brussel zet echter, na vragen van VVD-Europarlementariër Hans Van Baalen, een streep door deze voorwaarden.
Dat betekent een klap in het gezicht van de NS. Omdat juist deze obstakels het exploiteren van een internationale treinverbinding door andere partijen amper rendabel maakt. Nu andere spoorbedrijven ook mensen in ons land mogen oppikken alvorens ze de grens overgaan, ziet de winstverwachting er plots een stuk zonniger uit voor de nieuwkomers. Dat komt omdat het geld vooral wordt verdiend op het Nederlandse traject.
NS zegt dat er weinig aan de hand is. Volgens de Spoorwegen zijn de strikte regels nog steeds rechtsgeldig. „De Europese Commissie vindt ze alleen slecht onderbouwd. Bovendien kan het ministerie van Infrastructuur nog in beroep gaan”, zegt een woordvoerder.
Betekent dit dat de Arriva-trein ook passagiers voor binnenlandsverkeer mag vervoeren bv Den Haag - Rotterdam?
Geldt dit ook voor het belgische gedeelte van het traject?
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Eeeeen de Lage Landen Lijn is weer op de lange baan geschoven:
De Telegraaf, ma 19 aug 2013, 11:37 schreef:Treinen Arriva mogen niet naar Brussel rijden
BRUSSEL - Treinexploitant Arriva mag niet met de zogenoemde Lage Landen Lijn tussen Den Haag en Brussel rijden. De verantwoordelijke Belgische autoriteit verleende Arriva Personenvervoer Nederland niet het benodigde veiligheidscertificaat.
Dat is maandag van een woordvoerder van de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel vernomen. Door het weigeren van het certificaat, is een vergunning voor Arriva vooralsnog van de baan.
De Lage Landen Lijn is een project van Arriva, de gemeente Den Haag en de Brusselse luchthaven Zaventem.
Arriva had de aanvraag voor het certificaat ingediend bij de Belgische Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS), de nationale veiligheidsinstantie. Een DVIS-woordvoerder kon maandag nog niet zeggen waarom het Arriva-dossier niet is goedgekeurd.
Ondernemingen die op het Belgische spoorwegnet willen rijden, moeten aan algemene Europese en specifieke Belgische eisen voldoen. Arriva voldeed niet aan de Belgische voorwaarden.
Nieuwe poging
Arriva en de gemeente Den Haag zetten hun gezamenlijke plannen ondanks de Belgische afwijzing door. In 2015 wordt een nieuwe poging gedaan voor een intercitydienst tussen Den Haag CS en Brussel Centraal.
„De plannen voor de Lage Landen Lijn worden niet afgeblazen”, aldus de gemeente en Arriva in een gezamenlijke reactie op het besluit van de Belgische vervoersautoriteit Infrabel om in 2014 geen toestemming te geven voor de spoorverbinding.
De Belgische vervoersautoriteit heeft volgens beide aanvragers goedkeuring onthouden, „omdat Arriva op dit moment de benodigde vergunning om in België te mogen rijden nog niet heeft”.
Vergunning jaarlijks
Het is volgens Den Haag en Arriva sowieso de bedoeling pas in 2015 op het traject te gaan rijden. Aangezien de vergunning jaarlijks wordt afgegeven, wordt voor de dienstregeling in 2015 een nieuwe aanvraag ingediend.
Het is de bedoeling dat met ingang van dat jaar 16 maal per dag een treindienst tussen Den Haag en Brussel wordt gereden, als aanvulling op de hogesnelheidslijn. De Lage Landen Lijn wordt ondersteund door Den Haag, de luchthaven Zaventem en enkele gemeenten langs het traject, die vrezen door de hogesnelheidslijn minder goed bereikbaar te zijn geworden.
Laatst gewijzigd door Trein30 op 19 aug 2013, 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.


Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
En al die splitsingstoestanden moesten die dingen vergemakkelijken 

Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
De zoveelste kans voor NS en NMBS om een deftig aanbod uit te werken, ik hoop echt dat we in december een heropstanding van de Benelux gaan zien.
Als ze dan eind volgend jaar (?) ook een verbinding Antwerpen-Eindhoven zouden opstarten zie ik nog een toekomst voor NMBS Europe...
Als ze dan eind volgend jaar (?) ook een verbinding Antwerpen-Eindhoven zouden opstarten zie ik nog een toekomst voor NMBS Europe...
Re: Arriva gaat de Lage Landen Lijn rijden
Het is in ieder geval veel transparanter geworden. En er is een objectievere controle.Retard schreef:En al die splitsingstoestanden moesten die dingen vergemakkelijken
Ik ben natuurlijk wel benieuwd naar wat er dan niet in orde was.