Pagina 7 van 8

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 07:52
door groentje
Het moet wel gezegd, overuren worden in België schandalig veel belast. Niet meteen aantrekkelijk om er dus veel te kloppen. Voor de rest lijken gediversifieerde lonen me ook de logica zelve.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 08:11
door dekooiker
groentje schreef: Niet meteen aantrekkelijk om er dus veel te kloppen. Voor de rest lijken gediversifieerde lonen me ook de logica zelve.
Niet om u aan te vallen maar...waarom krijgt een TB extra's voor lijnen en materieel, een seingever die ook EBP bedient niet, terwijl die dikwijls ook meerdere posten kent?
Versta me ook niet verkeerd want ik ben tevreden met wat er elke maand gestort wordt.
Misschien gaat het verder ontwikkelen van de premies de afgunst nog meer doen toeslaan en dat is echt te vermijden.
Ik kom dagelijks heel wat sympathieke medewerkers tegen (ook van de andere bedrijven) en een enkele zuurpruim die zaagt over 'de anderen'.
Die laatste groep moeten we zo klein mogelijk houden.
Zij maken het vlot werken onmogelijk.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 09:58
door Steven
Die kennis voor extra lijnen/treinen heeft een half pervers effect want op dit moment tracht de NMBS de kennis van iedere tb zo klein mogelijk te houden. Dan is de coëfficiënt die mee de productiviteitspremie bepaald ook laag. Bijgevolg een lagere premie en dus een besparing. Die besparing werkt op zijn beurt averechts in geval van calamiteiten want de tb kent nog amper lijnen en materieel om vlot tot een oplossing te komen als een lijn gesperd is.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 10:00
door Shrek
Jeroen schreef:Ja ja, op de schermen in Leuven stonden inderdaad verschillende relaties aangekondigd (waaronder dus Leuven-Schaarbeek) maar als puntje bij paaltje kwam, reden die niet....
Ahum?
Ik ben zelf gisteren met de trein van Schaarbeek naar Leuven en dan verder naar Haacht gereden.
Ik kan je verzekeren dat ze wèl reden :wink:

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 10:12
door Meesterpeter
Steven schreef:......Die besparing werkt op zijn beurt averechts in geval van calamiteiten want de tb kent nog amper lijnen en materieel om vlot tot een oplossing te komen als een lijn gesperd is.....
En dit dus in tegenstelling met Nederland, waarbij NSR machinisten dus de laatste jaren een enorme uitbreiding van wegbekendheid op lijnen hebben gekregen, vele (zoals ook ik :D ) hebben daardoor landelijke wegbekendheid op alle elektrische lijnen, en dus landelijk inzetbaar.
Mede omdat ze ook met alle types treinen mogen rijden.
Niet alleen gunstig voor de afwisseling, maar dus ook handig bij versperringen.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 10:24
door Dieselfreak
Ondertussen is alles weer normaal voor zover ik kan zien. Toen ik vanmorgen om 8 uur Gent-Sint-Pieters binnenstapte, stond er welgeteld één trein met rode cijfertjes op het bord.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 12:24
door Kris G
quote van bij de reacties op het hln

"dank u meneer goossens, om mij -treinbestuurder zijnde- eveneens te gijzelen: ben met de wagen (ipv gratis trein) naar het depot moeten gaan (105 km), om daar te vernemen dat door een strategische bezetting van het seinhuis brussel-noord ik mijn 7 voorziene treinen niet kon verzekeren. ik heb me samen met alle andere werkwilligen 8u of langer steendood verveeld. van de 160 treinbestuurders in mijn depot hebben er 7 gestaakt. dat, meneer goossens, zijn de cijfers"

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 13:49
door deadlock
Ik vond de reactie van het Journaal maar wat lauwtjes eigenlijk.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 14:06
door overweg13
deadlock schreef:Ik vond de reactie van het Journaal maar wat lauwtjes eigenlijk.
Dat vond ik ook. Te veel respect voor iemand die net die dag enkele honderdduizenden onschuldige slachtoffers gemaakt heeft, hoeft nu ook weer niet. Zeker nu er enkele interessante reacties vanaf de werkvloer zelf te lezen waren. Ik vrees dat die tegen de volgende staking alweer vergeten zijn, en dat zou spijtig zijn, omdat ze al het emotionele uit het probleem halen en gewoon met droge cijfers bewijzen dat de staking eigenlijk een mislukking was.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 15:35
door Meesterpeter
Kris G schreef:.......... (ipv gratis trein) naar het depot moeten gaan (105 km)...........
Tsja, gratis trein. De tijd dat NSR personeel gratis en voor niets met de trein van hun werkgever konden, is al weer wat jaartjes geleden......
Daar hebben de Nederlandse bonden destijds weinig aan kunnen (willen ?) veranderen ! !

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 16:20
door Asterix
Shrek schreef:
Jeroen schreef:Ja ja, op de schermen in Leuven stonden inderdaad verschillende relaties aangekondigd (waaronder dus Leuven-Schaarbeek) maar als puntje bij paaltje kwam, reden die niet....
Ahum?
Ik ben zelf gisteren met de trein van Schaarbeek naar Leuven en dan verder naar Haacht gereden.
Ik kan je verzekeren dat ze wèl reden :wink:
Heel fijn maar ik heb gisterenochtend geprobeerd om VAN Leuven NAAR Schaarbeek te rijden en dat werd dus op dat ogenblik in Leuven niet gedaan. Er kan dus zeker niet zonder méér gezegd worden dat er op die relatie een treindienst werd aangeboden.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 16:25
door Shrek
Jeroen schreef: Heel fijn maar ik heb gisterenochtend geprobeerd om VAN Leuven NAAR Schaarbeek te rijden en dat werd dus op dat ogenblik in Leuven niet gedaan. Er kan dus zeker niet zonder méér gezegd worden dat er op die relatie een treindienst werd aangeboden.
Ze reden inderdaad niet op uur, ik heb ook moeten wachten op mijn trein. Maar goed, ik was al blij dat hij er was :wink:
Er was zelfs tocketcontrole op die trein :)

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 16:43
door Asterix
Shrek schreef:Ze reden inderdaad niet op uur, ik heb ook moeten wachten op mijn trein. Maar goed, ik was al blij dat hij er was :wink:
Er was zelfs tocketcontrole op die trein :)
Ik ben natuurlijk niet blijven wachten. De trein stond aan het perron en op het aangekondigde vertrekuur werd hij opeens afgeschaft, volgens de onderchef perron omdat sowieso alles naar Brussel zou blijven staan.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 17:51
door Steven
dekooiker schreef:
groentje schreef: Niet meteen aantrekkelijk om er dus veel te kloppen. Voor de rest lijken gediversifieerde lonen me ook de logica zelve.
Niet om u aan te vallen maar...waarom krijgt een TB extra's voor lijnen en materieel, een seingever die ook EBP bedient niet, terwijl die dikwijls ook meerdere posten kent?
Versta me ook niet verkeerd want ik ben tevreden met wat er elke maand gestort wordt.
Misschien gaat het verder ontwikkelen van de premies de afgunst nog meer doen toeslaan en dat is echt te vermijden.
Het is niet omdat wij iets moeten kennen dat we daarom meer krijgen.
Om duidelijk te zijn krijgt iedereen productiviteitspremies alleen is de berekening anders.
Voor een tb zitten hier meerdere factoren in verwerkt waarbij lijnkennis en materieelkennis een deel uitmaken. Ook ons resultaat op de driejaarlijkse ondervraging (de slachtbank lol) speelt een rol in het bepalen van de totale coëfficiënt.
Lijnkennis is opgebouwd uit meerdere delen. Het basispakket van wat een reeks moet kennen. De waardering van uw lijnkennis gaat ook maar omhoog indien je minstens 200 km extra kent. Ze tellen dus niet per km extra. Er zit namelijk ook een plafond aan.
Kennis van het basispakket = 1, extra kennis eerste verhoging = 1,1 en het plafond staat op 1,3
Deze waarde steekt men samen met alle andere waarden in een formule die dan een totale coëfficiënt zal geven die wij K1 noemen. Die K1 en het aantal gewerkte uren van een maand x het uurbedrag geven dan de productiviteitspremie voor die bestuurder.

Re: staking

Geplaatst: 01 jul 2014, 20:27
door groentje
Ik ben ook tevreden over wat er op mijn rekening wordt gestort, hoor, ik kom echt niet om van de honger. Net zoals de meesten zou ik ook niet neen zeggen tegen wat extra, maar het is niet noodzakelijk. Zelfs als ze me pakweg 100 euro per maand zouden afpakken, ik zou nog steeds komen werken, hooguit met iets minder plezier, omdat het niet leuk is als er iets wordt afgepakt.
Maar het blijft toch ergens wringen, dat een collega die een woning heeft die maar half zoveel heeft gekost, omdat het een goedkope streek is, en nog eens vlakbij huis kan werken, evenveel kan verdienen als iemand die ofwel verhuisd is naar een dure streek dichtbij het werk, of elke dag tientallen km moet afleggen om te komen werken. Het zou de druk en het verloop in de grote stelplaatsen en blokposten van Brussel en Antwerpen misschien wat kunnen doen afnemen...