Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Stilaan wordt wel duidelijk dat het stakingswapen zichzelf aan het uithollen is. Waar vroeger vrij algemeen één dag gestaakt werd, kan het nu blijkbaar alleen nog met minstens 2 stakingsdagen, en dat niet alleen bij de spoorwegen. Je ziet wel vaker laatste opflakkeringen voor de dood.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Worden er eigenlijk (voor zover mogelijk) ook treinen versterkt?
Groetjes,
Rian
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Wat is eigenlijk de betekenis van die spoorboekjes? Dat doorstreepte treinen niet rijden snap ik en dat treinen in het groen rijden ook. Maar wat betekenen treinen in het rood? Rijden die niet? En waarom zijn ze dan niet doorstreept?
En wel, ik denk dat ik ondertussen de reden voor de staking begrijp en er zowaar begrip voor kan opbrengen . Maar zoals overweg13 aanhaalt, nu is het al per 48 uur ipv per 24 uur... Wel alvast mijn dank dat het van 3 uur tot 3 uur is ipv van 22u tot 22 uur, dit is tenminste duidelijk.
En wel, ik denk dat ik ondertussen de reden voor de staking begrijp en er zowaar begrip voor kan opbrengen . Maar zoals overweg13 aanhaalt, nu is het al per 48 uur ipv per 24 uur... Wel alvast mijn dank dat het van 3 uur tot 3 uur is ipv van 22u tot 22 uur, dit is tenminste duidelijk.
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Is het niet zo dat de L-treinen in het groen staan en de IC-treinen in het rood?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
zo eenvoudig is het inderdaad Vic!
Er is een 'standaard' dienst opgemaakt voor de gegarandeerde dienstverlening. Belangrijkste hierbij is dat een trein (het materieel) + bestuurder + treinbegeleider vertrekken in station A en op het einde van hun prestatie weer aankomen in A. Zo zijn een heel aantal prestaties opgemaakt. Voorafgaand aan de staking, op het moment dat de beschikbaarheden van het personeel bekend worden, wordt dan gekeken of alle voorziene diensten kunnen verzekerd worden (dat heeft oa. onze dienst dus gedaan zaterdag voor de dinsdagdienst, en op zondag voor de woensdagdienst...). Indien er in een depot te weinig personeel is, worden van de 'standaard'-dienst nog bijkomende prestaties (die aan dat depot waren toebedeeld) geschrapt door de depots, die hun beschikbare personeel toewijzen aan de hen toegewezen prestaties. Die info wordt dan aan de centrale cel overgemaakt die de rijpaden dan bestellen/afbestellen bij Infrabel. De extra geschrapte treinen worden dan in het getoonde spoorboekje doorstreept.
Dit PDF-spoorboekje is eigenlijk een xls-output van ons softwarepakket dat we gebruiken voor het plannen van de treindienst, en is eigenlijk vooral voor interne doelstellingen opgemaakt, maar het kan dus ook nog zijn nut hebben voor het grote publiek. Het is niet doenbaar om een 'echt' pdf-spoorboekje te genereren voor een stakingsdag.
Voorbeeld voor stakingsdag dinsdag (X):
zaterdagochtend (X-3) beschikbaarheden personeel gekend
tegen zondagmiddag (X-2) moet treindienst vaststaan zodat die kan overgemaakt worden aan Infrabel die de rijpaden dan voorziet
maandagochtend (X-1) staat de dienstregeling dan online (24u op voorhand)
Er is een 'standaard' dienst opgemaakt voor de gegarandeerde dienstverlening. Belangrijkste hierbij is dat een trein (het materieel) + bestuurder + treinbegeleider vertrekken in station A en op het einde van hun prestatie weer aankomen in A. Zo zijn een heel aantal prestaties opgemaakt. Voorafgaand aan de staking, op het moment dat de beschikbaarheden van het personeel bekend worden, wordt dan gekeken of alle voorziene diensten kunnen verzekerd worden (dat heeft oa. onze dienst dus gedaan zaterdag voor de dinsdagdienst, en op zondag voor de woensdagdienst...). Indien er in een depot te weinig personeel is, worden van de 'standaard'-dienst nog bijkomende prestaties (die aan dat depot waren toebedeeld) geschrapt door de depots, die hun beschikbare personeel toewijzen aan de hen toegewezen prestaties. Die info wordt dan aan de centrale cel overgemaakt die de rijpaden dan bestellen/afbestellen bij Infrabel. De extra geschrapte treinen worden dan in het getoonde spoorboekje doorstreept.
Dit PDF-spoorboekje is eigenlijk een xls-output van ons softwarepakket dat we gebruiken voor het plannen van de treindienst, en is eigenlijk vooral voor interne doelstellingen opgemaakt, maar het kan dus ook nog zijn nut hebben voor het grote publiek. Het is niet doenbaar om een 'echt' pdf-spoorboekje te genereren voor een stakingsdag.
Voorbeeld voor stakingsdag dinsdag (X):
zaterdagochtend (X-3) beschikbaarheden personeel gekend
tegen zondagmiddag (X-2) moet treindienst vaststaan zodat die kan overgemaakt worden aan Infrabel die de rijpaden dan voorziet
maandagochtend (X-1) staat de dienstregeling dan online (24u op voorhand)
spoorwegrealist
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Bedankt voor de reacties, enerzijds stefanic voor een verhelderende blik achter de schermen en anderzijds overweg13 om mij op de eenvoudigheid te wijzen
!

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Resultaten sociale verkiezingen in het spoor:
ACOD-spoor: 302 mandaten
ACV-Transcom: 188 mandaten
OVS: 21 mandaten
VSOA: 7 mandaten
ASTB 4 mandaten
Metisp-protect: 1 mandaat
+-54% van het personeel heeft gestemd.
ACOD-spoor: 302 mandaten
ACV-Transcom: 188 mandaten
OVS: 21 mandaten
VSOA: 7 mandaten
ASTB 4 mandaten
Metisp-protect: 1 mandaat
+-54% van het personeel heeft gestemd.
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Goede keuze van Metisp dus geweest om zich van het ACOD af te scheiden 

Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Metisp heeft zich gericht tot het rijdend personeel. Aangezien dat dat niet de grootste groep binnen de nmbs is kan je onmogelijk verwachten dat zo’n nieuwe vakbond onmiddellijke hoge cijfers haalt.
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Ook niet-gesyndiceerden mochten meestemmen, dus die conclusie kan je alvast niet trekken.overweg13 schreef: ↑10 dec 2018, 13:25 Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Er is een hoge graad van lidmaatschap maar daarom gaan de mensen nog niet stemmen. Er waren ook heel wat drempels ingebouwd: een deel van het personeel diende zich over relatief verre afstand te verplaatsen om te kunnen stemmen, de openingsuren van de stembureaus vielen vaak slecht voor mensen die in ploegen werken en werknemers stonden al eens voor een gesloten deur van het stemlokaal.overweg13 schreef: ↑10 dec 2018, 13:25 Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?
Re: Sociale verkiezingen bij NMBS en Infrabel
Als je naar pakweg gemeenteraadsverkiezingen kijkt in Nederland, zit je ook tussen de 50 en 55%. Ook daar heeft quasi iedereen wel een bepaalde voorkeur/belang, maar je zit met openingstijden, sommigen hebben er geen vetrouwen of zin in, ziekte, onwetendheid, vinden dat er geen goede keuze is… maar in het nieuws en met de post krijg je er heel wat meer over te horen. Misschien kan je concluderen dat de werknemersgroep zo groot is dat het een afspiegeling van de maatschappij is?overweg13 schreef: ↑10 dec 2018, 13:25 Moet ik het nu zielig vinden dat amper de helft van het personeel deze verkiezingen belangrijk genoeg acht om een stem uit te brengen? Of is het net een bewijs dat de NMBS niet zo gesyndicaliseerd is als algemeen aangenomen en dat de vakbonden dus echt onevenredig veel macht hebben?