KVB meent anders dat de duurdere Pendolino naar Milaan tussen Karlsruhe en Freiburg, trager dan de EC, prima is geïntegreerd.groentje schreef: ↑27 jun 2021, 20:25 Het verschil in snelheid zorgt er voor dat ze niet in de symmetrie vallen van de ICs, en het is me dunkt niet de bedoeling om de reistijd te verhogen van de HSTs. Hun hoofdrol is uitdrukkelijk dat internationale vervoer, als alle zitjes worden ingenomen door pendelaars van Brussel naar Luik, ik denk niet dat de reizigers naar Frankfurt daar zo blij mee zouden zijn...
In deze volg ik dus eerder Shrek, laat die ICEs maar gericht op het internationale verkeer.

Er zijn natuurlijk nog andere voorbeelden, zoals diezelfde ECE waar je beter in Lugano overstapt op een regionale expresstrein: ben je een half uur sneller. In België is er ook absoluut geen gewoonte van reserveren en extra's betalen voor snellere treinen, het is nu al vaker dat mensen van de ICE gehaald moeten worden tussen Aken en Brussel. Ik weet niet hoe het tegenwoordig in Nederland is, maar daar was hetzelfde probleem steeds tussen Arnhem en Amsterdam. De EC Amsterdam-Berlijn, die is dan wel weer geïntegreerd. Als je internationale treinen integreert, moeten ze een beetje dezelfde functie vervullen: vol pendelaars, MS96, of zoiets als Verviers-Aken? Zelf mor ik ook wel eens over de Wenen-Keulen wanneer ik ergens tussenin wil opstappen: langere route, meer kans op vertragingen dan een binnenlandse ICE.
Het klinkt leuk, in de praktijk zijn er toch best veel haken en ogen; ik zie het net zo als groentje.