Pagina 7 van 9
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 19 jun 2025, 17:38
door dentheo
TimJ36 schreef: ↑19 jun 2025, 13:26
Extra functies voor het 'loket van de toekomst':
- Internationale verkoop aan ieder loket
- Verkoop van pakketreizen met hotel (eventueel in samenwerking met touroperators)
- Receptie voor nieuwe formule 'slaapcapsules in het station' om de nacht door te brengen in het station tegen een schappelijke prijs
- Verkoop en begeleiding voor aanmaken van abonnementen voor deelmobiliteit
- Fietsverhuur en huurwagens
- Postpunt
- Bibliotheekpunt
- ...
Voor alle stations of alles met meer dan 5000 opstappers per dag ?
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 19 jun 2025, 17:54
door jan_olieslagers
Huh, eigenlijk zie ik wel wat in die benadering. Noem het maar "station plus" - en het lijkt me niet uitgesloten dat dat een haalbaar commercieel project zou kunnen zijn! Welke diensten er dan aangeboden worden - permanent of tijdelijk - dat kan men vlotjes laten afhangen van de locatie, bv. "laagprofielovernachting in het station" lijkt me zeer verkoopbaar in de dagen voor en na festivals.
Maar vooral zou zo'n "loket plus" verkoop moeten doen voor rekening van al die aparte dienstenaanbieders, eerder dan zelf een en andere eigen dienst of product aan te bieden. Of NMBS of andere treinaanbieders daar ook kunnen bij zijn zal vooral afhangen van het niveau van opleiding dat ze vereisen.
De essentie blijft nog altijd dat een of meerdere personen achter een loket geld kosten, en dat geld dus moeten weten op te brengen. Ze moeten dus verkopen. Hoe complexer hun product, hoe groter hun toegevoegde waarde, maar hoe meer ze ook kosten in opleiding - initieel en opvolgend. Het sop moet de kool waard zijn, voor alle betrokkenen.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 19 jun 2025, 18:24
door jan_olieslagers
En als ik eventjes mag aanpikken bij een punt dat hogerop gemaakt werd: het heeft inderdaad totaal geen zin om personeel te betalen om 90% van de tijd achter het loket te zitten wachten op iemand waaraan men misschien iets zou kunnen verkopen. En ja, @TimJ36, iedereen vindt het een schone zaak als de arme nietcomputerbekwame onregelmatige reiziger aan het loket van een vriendelijke bediende uitgelegd krijgt welke treinen er morgen en overmorgen zijn naar Bommerskonten, maar vandaag zijn er helaas geen. Niemand echter is bereid om voor zo'n dienstverlening te betalen, en koken kost nu eenmaal geld, helaas helaas.
Een opvallende en voor velen zeer onverwachte parallel: performantie van (grote) computers - mijn oude vakgebied. Ik vergelijk altijd graag met de bakkerswinkel op zondagmorgen, als iedereen pistolets en croissants gaat indoen voor een lui en royaal ontbijt. Er staat dan een rij aan te schuiven bij de bakker, soms tot achter de hoek, en de bakker huurt dan ook extra winkelpersoneel in, voorzover te vinden op het dorp. Studentjes en zo. De vraag is nu maar hoeveel studentjes de bakker idealiter inhuurt, teveel is te duur en te weinig maakt ontevreden klanten. In de perfecte situatie - die natuurlijk nooit permanent bereikt wordt - staan er evenveel klanten in de winkel als er studentjes aan het bedienen zijn. Zijn er meer studentjes, dan kosten die zonder op te brengen, dat wil men niet. Zijn er minder studentjes, dan moeten de klanten langer wachten, als dat niet al te erg uitloopt dan is het nog wel aanvaardbaar. Parallel met de server: de studentjes zijn de cpu's, de klanten vormen een wachtrij van processen die op de cpu zouden willen; en die wachtrij mag niet te lang worden of er komt gemor dat het te lang duurt, en de croissants koud zijn. Het verschil is dat een server-cpu alleen maar kost in de aanschaf, niet in uurloon.
Fazit: het streefdoel is dat iedere loketbediende de hele tijd 1 klant aan het bedienen is, er mogen enerzijds geen wachtrijen zijn maar anderszijds mag de lokettist inderdaad ook niet met de duimen zitten draaien. Schaalvergroting kan altijd helpen - meer loketten, meer diensten, meer produkten in aanbod. De onvermijdelijke uitersten worden daarmee uitgemiddeld.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 02:44
door groentje
N-VA liet onlangs een ballonnetje op om 'stationspunten' in te richten, een beetje in navolging van het postpunt. Een sterk vereenvoudigd aanbod dat wel breder verkrijgbaar is, ter compensatie van het sluiten van de postkantoren. Zo nieuw is het idee op zich niet, nu zijn er ook al heel wat krantenwinkels die pakweg lijnkaarten verkopen, en in sommige buitenlanden is dat zelfs al decennia de gewoonte (denk aan de tabacchi in Italië, waar bijna iedereen z'n postzegels, bustickets en jawel, lokale treintickets koopt. In Scandinavië is die rol ook op veel plaatsen opgenomen door de lokale 7Eleven, Pressbyrån of Narvesen, voor zover er nog papieren tickets verkocht worden, etc.
De loketten komen inderdaad niet terug, maar ik zou het wel betreuren als daardoor alle menselijke aanwezigheid verdwijnt in het station, wat mij eerlijk gezegd een groter probleem lijkt. En of daar nu een kapper in zit, of een bakker, of een pizzeria, het maakt mij eerlijk gezegd minder uit. Ook een handelszaak die niet rechtstreeks gelinkt is aan de spoorwegen kan zorgen voor wat extra sociale controle...
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 12:18
door Davy
Shrek schreef: ↑19 jun 2025, 08:58
Een neutrale expmoitant van de stations zit er mogelijk wel aan te komen, maar vergeet het maar dat die zal zorgen voor meer loketten. Loketten zijn een relikwie uit het verleden, het aantal zal alleen maar verder dalen en daar is niets mis mee.
In plaats van in het verleden te blijven hangen kan je beter nadenken over hoe bepaalde functies dan wel uitgevoerd kunnen worden zonder loket.
Ik denk dan aan pakweg een zuil met 3D hologram van een klantenbediende om de bomma te helpen die niet overweg kan met de automaat.
Laat je fantasie de vrije loop, maar zorg dat we niet eindigen met mensen die heelder dagen zitten te duimdraaien in een loket
Deze keer ben ik het met je eens. Een loket is compleet voorbijgestreefd.
Ik zie veel liever herkenbare aanspreekpunten die aanwezig zijn in de gangen en perrons zelf.
Het is ook al de zoveelste discussie hierover. Bij mij komt de lokettendiscussie toch over dat een groep koppigaards weigeren mee te evolueren en persé dat kaartje aan een loket willen kopen uit nostalgie ofzo. Dit speelt bij andere onderwerpen net zozeer waarmee je dan een hoop voorbijgestreefde zaken in stand zou moeten houden omwille van dezelfde groep weigeraars.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 13:29
door LML
Tja, er zijn mensen die met de tijd meegaan, maar die ook zijn blijven stilstaan (nog leven in de vorige eeuw). De gulden middenweg ervoor zoeken is ook niet simpel...
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 14:41
door TimJ36
Voor veel mensen draait het niet om nostalgie, maar om dienstverlening en menselijk contact. Een vriendelijk gezicht bij problemen is iets anders dan een kille automaat. Iedereen die niet gewillig toegeeft aan de ' vooruitgang' meteen afschrijven als "koppigaards" is kortzichtig en gaat voorbij aan de behoeften van de reizigers om persoonlijk geholpen te worden.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 14:43
door trainlovertje
Davy schreef: ↑20 jun 2025, 12:18
Het is ook al de zoveelste discussie hierover. Bij mij komt de lokettendiscussie toch over dat een groep koppigaards weigeren mee te evolueren en persé dat kaartje aan een loket willen kopen uit nostalgie ofzo. Dit speelt bij andere onderwerpen net zozeer waarmee je dan een hoop voorbijgestreefde zaken in stand zou moeten houden omwille van dezelfde groep weigeraars.
Exact, we voeren de discussie ondertussen voor tigste keer, zonder dat er inmiddels nieuwe pro-argumenten zijn dat de loketten ‘nu plots wel echt open moeten gehouden worden’. Ik heb eveneens wat het gevoel dat sommigen niet willen accepteren dat tijden veranderen. Daarmee wil ik niemand viseren, maar besef dat de inmiddels grote meerderheid van de reizigers - waaronder ikzelf - liever níet langs een loket passeert. Ik koop liever biljetten aan de automaat of online, dan weet ik zeker dat ik het juiste heb en wel snel. (Ja, er hebben in het verleden loketbedienden mij het foute ticket verkocht, wat ik pas later opmerkte en dat is zelfs meermaals gebeurd, in binnen- en buitenland).
Verder ga ik me niet in de strijd gooien, want de pro- en contra’s zijn hier al zo vaak herhaald en gekend door mij, ook van die minderheden die moeilijker toegang hebben tot internet enzovoort. Over sociale controle en mondelinge hulp in de stations volg ik eveneens de redenering van Shrek, en dat is ook wat NMBS doet: stewards inschakelen. Ook daar zitten er hier tegenstanders van, ook al vind ik deze mensen nuttiger dan wanneer zij die achter hun loket zitten.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 15:01
door TimJ36
Koop uw ticket online, niets op tegen, maar laat de anderen hun ticket aan het loket kopen. Er is behoefte aan een loket, door verschillende belangverenigingen aangekaart. Er wordt nu door NMBS op een vrij agressieve manier een drempel gecreëerd om nog naar het loket te gaan; dat kan zeker niet de bedoeling zijn, en staat haaks op het streven naar een inclusieve samenleving.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 15:15
door trainlovertje
TimJ36 schreef: ↑20 jun 2025, 15:01
Koop uw ticket online, niets op tegen, maar laat de anderen hun ticket aan het loket kopen. Er is behoefte aan een loket, door verschillende belangverenigingen aangekaart. Er wordt nu door NMBS op een vrij agressieve manier een drempel gecreëerd om nog naar het loket te gaan; dat kan zeker niet de bedoeling, en staat haaks op het streven naar een inclusieve samenleving.
Maar zo’n loket kost dus veel geld. En daarmee los je geen enkel inclusiviteitsprobleem mee op, op voorwaarde dat je een automaat met goede software, een even volledig aanbod en evt een steward die ergens rondloopt ter beschikking hebt. Dat is er vandaag de dag inderdaad niet, maar is wel het toekomstmodel dat ik als ideaal beschouw.
Waarom in godsnaam moet die persoon zich achter een ruitje verstoppen?
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 15:20
door TimJ36
dentheo schreef: ↑19 jun 2025, 17:38
Voor alle stations of alles met meer dan 5000 opstappers per dag ?
Ik zou de drempel niet alleen laten afhangen van het aantal opstappers, maar ook van het bevolkingsaantal van een gemeente/stad. Die combinatie geeft mijn inziens een eerlijker beeld. Wat die drempel het best kan zijn vormt voer voor discussie. Er zijn nog verschillende andere factoren om mee rekening te houden, bv. de populariteit van de kuststreek.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 15:25
door TimJ36
trainlovertje schreef: ↑20 jun 2025, 15:15
Waarom in godsnaam moet die persoon zich achter een ruitje verstoppen?
In een postkantoor is er een balie, in een hotel is er een receptie, en bij de NMBS is er dus een loket. Voor mij hoeft daar geen ruit voor te hangen, maar met een centraal aansprekingspunt weet de reiziger onmiddellijk waar hij terecht kan. Met iemand die 'ergens' rondloopt in het station is het zoeken...
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 15:35
door trainlovertje
TimJ36 schreef: ↑20 jun 2025, 15:25
In een postkantoor is er nog steeds een balie, in een hotel is er ook een receptie, en bij de NMBS is er dus een loket.
Bedankt om nog even aan te tonen dat je een conservatief denker bent. Beter kon ik het je niet horen zeggen.
Er zijn moderne hotels zonder receptie, waar je je per automaat/tablet dient te registreren. Communicatie bij problemen gebeurt online, een centraal telefoonnummer of soms zelfs al per ingebouwde tablet in de kamer. En net die hotels winnen aan populariteit, omdat ze vaak net goedkoper zijn door uitgespaarde personeelskosten.
Al gehoord van postautomaten? Postkantoren zijn ook gedoemd te verdwijnen. Ook dat is een kwestie van tijd.
Voor mij hoeft daar geen ruit voor te hangen, maar met een centraal aansprekingspunt weet de reiziger onmiddellijk waar hij terecht kan. Met iemand die 'ergens' rondloopt in het station is het zoeken...
Met een assistentieknop of zelfs telefoonnummer word je snel verdergeholpen. Ik durf te wedden dat je niet zo lang zult moeten wachten zoals men vroeger soms lange tijd in de rij moest gaan staan voor een loket.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 15:48
door TimJ36
Ik ben conservatief omdat ik van menselijk contact hou? Gaat u maar naar uw hotelletjes zonder personeel, en uw pakjesautomaten. Zogezegd omdat het minder kost, maar de maatschappelijke kosten stijgen explosief: vereenzaming, individualisering, minder onderlinge hulp en verbondenheid, toename kwetsbaarheid; kortom de uitgespaarde kosten van het loket worden weerspiegeld in een toename aan kosten ten laste van de samenleving.
Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?
Geplaatst: 20 jun 2025, 16:00
door trainlovertje
Sorry, ik heb geen zin meer in deze discussie. Dat je zo denkt over een aangaande evolutie, bewijst eens te meer hoe conservatief je houding is. Dat je eenzaamheid en depressie hieraan rechtstreeks koppelt, slaat helemaal nergens op. In vele van die hotels (en zeker ook hostels) wordt er net sterk ingezet op sociaal contact met grote lobby’s en dergelijke. De ‘receptionist’ neemt dan ook de bar op zich en is op meerdere vlakken inzetbaar, net zoals een steward bij het spoor dat kan zijn. Maar als je dat weigert uit te testen, kan je dat inderdaad niet weten.
Einde discussie langs mijn zijde.