Treinmateriaal internationaal verkeer

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Shrek »

Harshan schreef: 14 dec 2025, 08:48 Ik ben enorm jaloers op Nederland omdat er heel veel treinen rijden, terwijl hier de NMBS daar minder voor open is.
De NMBS staat daar zeker wel voor open, maar er is gewoon geen geld voor. Bijna alles wat jij graag zou zien is gewoon veel te duur en daardoor totaal onrealistisch. Dat is geen kwestie van willen of openstaan, maar gewoon economische logica.
rdv
Berichten: 1401
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door rdv »

ovspotter_be schreef: 12 dec 2025, 09:10 Die zijn er zeker en vooral onder de jongere werknemers, eens je begint met kinderen ben je liever thuis in het weekend.
En er zijn ook regionale verschillen, in Vlaanderen werk je gemiddeld 1 op de 2 weekends terwijl je in de Waalse depots vaak maar 1 op de 3 weekends moet werken, in Wallonië is het weekend nu éénmaal heiliger dan hier in Vlaanderen.
Als één van de twee ouders in het weekend werkt, betekent dit (meestal) dat die in de week vrij is, zodat de kinderen niet in de opvang moeten voor en/of na school. Dat vind ik als ouder zeer waardevol.
rvdborgt
Berichten: 4799
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 dec 2025, 17:43
Harshan schreef: 14 dec 2025, 08:48 Ik ben enorm jaloers op Nederland omdat er heel veel treinen rijden, terwijl hier de NMBS daar minder voor open is.
De NMBS staat daar zeker wel voor open, maar er is gewoon geen geld voor. Bijna alles wat jij graag zou zien is gewoon veel te duur en daardoor totaal onrealistisch.
Het is helemaal niet zo zwart-wit. Het aantal reizigers in het weekend stijgt al vele jaren sneller dan op werkdagen. De dienstregeling in het weekend komt ook ieder jaar een beetje dichter bij die op werkdagen. Er gaan ook steeds meer tweeuurdiensten in het weekend over naar een uurdienst.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23199
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Steven »

Ja die trend is inderdaad stijgend maar dat wil niet zeggen dat er op slag ook maximaal budget en personeel is om om overal die weekenddiensten te maximaliseren. Er blijft jammer genoeg een kloof tussen wat we willen en wat we kunnen realiseren. De huidige regering wil wederom besparen op het spoor. Positief kunnen we dat niet noemen voor de komende jaren.
BlackEagle
Berichten: 377
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door BlackEagle »

rvdborgt schreef: 14 dec 2025, 19:48 Het aantal reizigers in het weekend stijgt al vele jaren sneller dan op werkdagen. De dienstregeling in het weekend komt ook ieder jaar een beetje dichter bij die op werkdagen. Er gaan ook steeds meer tweeuurdiensten in het weekend over naar een uurdienst.
Om dat even in context te plaatsen van de reizigerstellingen: In 2017, voordat de NMBS begin met de systematische uitbreiding van het weekendaanbod en 75 stations in het weekend gesloten bleven, waren er op een weekdag 884.000 opstappers, op een zaterdag 320.000 en op een zondag 312.000.

Vorig jaar, nadat het weekendaanbod gevoelig is uitgebreid (vooral rond de steden) en er nog maar 39 stations in het weekend toe blijven, waren er 914.000 (+3%) opstappers op weekdagen, 403.000 (+26%) op een zaterdag en 374.000 (+20%) op een zondag.

Dus zeker, het aantal weekendreizigers stijgt relatief snel, maar het blijft de helft van het aantal reizigers in de week om de eenvoudige reden dat mensen zich minder (en anders) in het weekend verplaatsen.
Harshan
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

Steven schreef: 14 dec 2025, 17:35
Harshan schreef: 14 dec 2025, 08:48
TKR schreef: 11 dec 2025, 22:41 Ik denk niet dat het personeel u graag ziet komen als je zegt dat ze meer in het weekend gaan moeten werken. :D
Excuseer? Ik ben enorm jaloers op Nederland omdat er heel veel treinen rijden, terwijl hier de NMBS daar minder voor open is.
Ook Nederland kent in het weekend een lagere frequentie dan tijdens de week hoor. Ook daar is er dus een verschil in inzet van aantal personeelsleden tussen week en weekend. Dat is standaard zo, niet enkel bij het spoor trouwens. Weekendtreinen inleggen is standaard duurder en dus moet je zorgen dat je voldoende opbrengsten hebt. Want gemiddeld aantal reizigers is lager (kreeg tot voor kort zelf korting met een specifiek weekendticket). Maar je personeel is duurder om in te zetten. Met deze 2 factoren in gedachten moet je dan een vervoersplan uitwerken.
Inderdaad! Toch rijden er daar meer treinen in het weekend dan bij ons.

Verder als de trein een andere bestemming heeft in het weekend, dan zal men een andere treinserie gebruiken - niet de treinserie die op weekdagen rijdt. Dat is het geval bij de verbinding Maastricht - Alkmaar die treinserie 2700 heeft en die terug sinds dienstregeling 2026 dagelijks (net zoals de dienstregelingen vóór 2022 toen als treinserie 800) in plaats van enkel van maandag tot en met donderdag (zoals de dienstregelingen 2024 en 2025) rijdt, rijdt enkel overdag. 'S ochtends en 's avonds is de verbinding Maastricht - Enkhuizen. En daar gaat men niet de treinserie 2700 gebruiken, maar 2900 die in de dienstregelingen 2024 en 2025 van vrijdag tot en met zondag de volledige dagen en op andere dagen enkel 's ochtends en 's avonds heeft gereden. Terwijl in België de NMBS meestal, maar nu wordt dat meer en meer verminderd, dezelfde treinserie van weekdagen eens op andere uren zet en/of naar andere bestemming laat rijden die buiten de route valt. Als de NMBS in het weekend een trein naar andere bestemming of op ander uur wil rijden, dan moet ze een aparte treinserie gebruiken, zoals Nederland - niet die van weekdagen. Laat de route van de treinserie maar los, NMBS.
Harshan
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

Steven schreef: 14 dec 2025, 20:39 Ja die trend is inderdaad stijgend maar dat wil niet zeggen dat er op slag ook maximaal budget en personeel is om om overal die weekenddiensten te maximaliseren. Er blijft jammer genoeg een kloof tussen wat we willen en wat we kunnen realiseren. De huidige regering wil wederom besparen op het spoor. Positief kunnen we dat niet noemen voor de komende jaren.
Ja dat komt er van als men op rechtse en/of extreemrechtse partijen stemt die het openbaar vervoer, de zorg, de mens, de natuur, het welzijn, enzovoort haten.

Als u meer openbaar vervoer wilt, dan zal u op linkse en/of extreemlinkse partijen stemmen. Want die zirgen daar wel voor.
Harshan
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

Shrek schreef: 14 dec 2025, 17:43
Harshan schreef: 14 dec 2025, 08:48 Ik ben enorm jaloers op Nederland omdat er heel veel treinen rijden, terwijl hier de NMBS daar minder voor open is.
De NMBS staat daar zeker wel voor open, maar er is gewoon geen geld voor. Bijna alles wat jij graag zou zien is gewoon veel te duur en daardoor totaal onrealistisch. Dat is geen kwestie van willen of openstaan, maar gewoon economische logica.
Ik vind het enorm spijtig om te horen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13345
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 dec 2025, 19:48
Shrek schreef: 14 dec 2025, 17:43 De NMBS staat daar zeker wel voor open, maar er is gewoon geen geld voor. Bijna alles wat jij graag zou zien is gewoon veel te duur en daardoor totaal onrealistisch.
Het is helemaal niet zo zwart-wit. Het aantal reizigers in het weekend stijgt al vele jaren sneller dan op werkdagen. De dienstregeling in het weekend komt ook ieder jaar een beetje dichter bij die op werkdagen. Er gaan ook steeds meer tweeuurdiensten in het weekend over naar een uurdienst.
Inderdaad, het weekendaanbod neemt langzaam maar zeker toe, in functie van de beschikbare middelen. Daarom is het zeker fout om te stellen dat de NMBS er niet voor open staat.
desirootje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door desirootje »

Harshan schreef: 15 dec 2025, 00:13 Verder als de trein een andere bestemming heeft in het weekend, dan zal men een andere treinserie gebruiken - niet de treinserie die op weekdagen rijdt. Dat is het geval bij de verbinding Maastricht - Alkmaar die treinserie 2700 heeft en die terug sinds dienstregeling 2026 dagelijks (net zoals de dienstregelingen vóór 2022 toen als treinserie 800) in plaats van enkel van maandag tot en met donderdag (zoals de dienstregelingen 2024 en 2025) rijdt, rijdt enkel overdag. 'S ochtends en 's avonds is de verbinding Maastricht - Enkhuizen. En daar gaat men niet de treinserie 2700 gebruiken, maar 2900 die in de dienstregelingen 2024 en 2025 van vrijdag tot en met zondag de volledige dagen en op andere dagen enkel 's ochtends en 's avonds heeft gereden. Terwijl in België de NMBS meestal, maar nu wordt dat meer en meer verminderd, dezelfde treinserie van weekdagen eens op andere uren zet en/of naar andere bestemming laat rijden die buiten de route valt. Als de NMBS in het weekend een trein naar andere bestemming of op ander uur wil rijden, dan moet ze een aparte treinserie gebruiken, zoals Nederland - niet die van weekdagen. Laat de route van de treinserie maar los, NMBS.
Sorry maar waarom is dat een probleem, een zeer kleine minderheid hier in België kent de treinnummers, zelfs de IC nummers zijn hier op dit forum niet bij iedereen bekent, om nog maar te zwijgen van de nummers van L en S treinen. Dit zijn voornamelijk nummers voor de TB's, TBG's, seinhuizen en de depots, niet voor de reiziger, die let enkel op de uren en de bestemming.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5614
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door overweg13 »

desirootje schreef: 15 dec 2025, 10:45 Dit zijn voornamelijk nummers voor de TB's, TBG's, seinhuizen en de depots, niet voor de reiziger, die let enkel op de uren en de bestemming.
Ho, ho, spreek voor jezelf. Er gaat geen dag voorbij of ik gebruik die treinnummers, bijvoorbeeld voor vertragingsattesten en voor realtime dienstregelingen.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 1063
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door desirootje »

overweg13 schreef: 15 dec 2025, 10:50
desirootje schreef: 15 dec 2025, 10:45 Dit zijn voornamelijk nummers voor de TB's, TBG's, seinhuizen en de depots, niet voor de reiziger, die let enkel op de uren en de bestemming.
Ho, ho, spreek voor jezelf. Er gaat geen dag voorbij of ik gebruik die treinnummers, bijvoorbeeld voor vertragingsattesten en voor realtime dienstregelingen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, en die zitten zo goed als allemaal op dit forum, maar bij de rest van de reizigers die niet op dit forum zitten of bij het spoor werken, zou het me verbazen als meer dan 1% de treinnummers kent, zelfs al enkel degene die ze zelf nemen om van en naar hun werk te gaan.
Harshan
Berichten: 74
Lid geworden op: 03 nov 2022, 12:48
Locatie: Gent

Re: Treinmateriaal internationaal verkeer

Bericht door Harshan »

desirootje schreef: 15 dec 2025, 10:45
Harshan schreef: 15 dec 2025, 00:13 Verder als de trein een andere bestemming heeft in het weekend, dan zal men een andere treinserie gebruiken - niet de treinserie die op weekdagen rijdt. Dat is het geval bij de verbinding Maastricht - Alkmaar die treinserie 2700 heeft en die terug sinds dienstregeling 2026 dagelijks (net zoals de dienstregelingen vóór 2022 toen als treinserie 800) in plaats van enkel van maandag tot en met donderdag (zoals de dienstregelingen 2024 en 2025) rijdt, rijdt enkel overdag. 'S ochtends en 's avonds is de verbinding Maastricht - Enkhuizen. En daar gaat men niet de treinserie 2700 gebruiken, maar 2900 die in de dienstregelingen 2024 en 2025 van vrijdag tot en met zondag de volledige dagen en op andere dagen enkel 's ochtends en 's avonds heeft gereden. Terwijl in België de NMBS meestal, maar nu wordt dat meer en meer verminderd, dezelfde treinserie van weekdagen eens op andere uren zet en/of naar andere bestemming laat rijden die buiten de route valt. Als de NMBS in het weekend een trein naar andere bestemming of op ander uur wil rijden, dan moet ze een aparte treinserie gebruiken, zoals Nederland - niet die van weekdagen. Laat de route van de treinserie maar los, NMBS.
Sorry maar waarom is dat een probleem, een zeer kleine minderheid hier in België kent de treinnummers, zelfs de IC nummers zijn hier op dit forum niet bij iedereen bekent, om nog maar te zwijgen van de nummers van L en S treinen. Dit zijn voornamelijk nummers voor de TB's, TBG's, seinhuizen en de depots, niet voor de reiziger, die let enkel op de uren en de bestemming.
Maar ik ken wel de IC-treinlijnen en hun treinseries van buiten, omdat over hen overal te vinden is, namelijk: de brochures over hen op de website van de NMBS, alsook: hun dienstregeling. Maar ik ken de lijnnummers van de L-treinen niet, alsook: hun dienstregeling niet, maar wel hun treinseries. En van de S-treinen ken ik net zoals: de IC-treinen zowel hun lijnnummers als hun treinseries, maar niet hun dienstregeling. Met dienstregeling bedoel ik de brochures met uren over hen op de website van de NMBS.

Het probleem is dat de NMBS bij sommige L-, IC- en S-treinlijnen in het weekend op andere routes of op andere uren laat rijden of routes langer maakt of sommige IC-lijnen als L-trein laten rijden, hoewel dat dat jaaar na jaar eindelijk aan het verminderen is. Bravo NMBS! Doe zo verder! Want andere routes, uren, enzovoort in het weekend maken de reizigers verwarrend.

Dus behoud in het weekend de treinroutes en -uren hoe ze in de week rijden. En zorg voor het ander tijdstip ook voor een trein.

Zo zie ik IC-25 Luik - Henegouwen in het weekend ongeveer op de uren van IC-18 Luik - Brussel via Namen rijden niet volgens de uren van de week. Dus laat in het weekend de IC-25 volgens de uren van de week rijden en laat op het ander tijdstip de IC-18 rijden.

Toch is niet al het weekendaanbod kommer en kwel. Sommige treinverbindingen en/of uren van het weekend wil ik ook in de week zien rijden of een combinatie van week en weekend. Dat laatste bedoel ik bijvoorbeeld dat de IC-17 van en naar Dinant op weekdagen ook de uren van het weekend moet hebben, terwijl in het weekend de trein ook naar de Brussels-Airport Zaventem gaat zoals op weekdagen. En richting Brussel wordt het dan verzorgd door IC-18. Dus zo kan de IC-17 met de L-trein Libramont - Namen via Dinant tussen Namen en Dinant een halfuurdienst vormen. Ook in het weekend.

De verbindingen of uren van weekends die ik in de week wil zien, zijn onder andere:

- De ringlijn van S62 van Charleroi-Central naar Charleroi-Central via Luttre, Manage en La Louvière, omdat die beter lijkt te zijn.

Er zijn nog veel meer. Sorry voor het lange bericht.
Plaats reactie