Pagina 7 van 12
Geplaatst: 28 feb 2007, 14:38
door carlos
carlos schreef:
Wanneer gaan treinen met M5 rijtuigen nu eens 1ste klasserijtuigen krijgen die de naam 1ste klasse waard zijn?
eigenlijk wanneer gaat men bij NMBS nu eens een standaard 1ste klasse interieur/uitrusting gebruiken op alle treinen?
Geplaatst: 28 feb 2007, 14:39
door Accelerat
carlos schreef:carlos schreef:
Wanneer gaan treinen met M5 rijtuigen nu eens 1ste klasserijtuigen krijgen die de naam 1ste klasse waard zijn?
eigenlijk wanneer gaat men bij NMBS nu eens een standaard 1ste klasse interieur/uitrusting gebruiken op alle treinen?
Dat het nooit moge gebeuren, stelt eens voor: in IEDERE trein hetzelfde interieur!

Geplaatst: 28 feb 2007, 15:57
door Steven
lol standaard? hahaha en jullie willen prive firma's? dan zal er nog minder standaard zijn, dan zullen de verschillen zeker merkbaar zijn

Geplaatst: 01 mar 2007, 16:30
door bobby
Steven schreef:lol standaard? hahaha en jullie willen prive firma's? dan zal er nog minder standaard zijn, dan zullen de verschillen zeker merkbaar zijn

Steven dat hangt allemaal af van het model dat men toepast:
al te vaak wordt liberalizering afgedaan als een privatisering, waarbij bepaalde trajekten verpacht worden aan private ondernemingen die dan op dit traject een monopoly krijgen.
Dit is voor de regeringen natuurlijk makkelijk, je krijgt geld binnen en je moet er niets voor doen.
echte liberalizering betekent dat verschillende bedrijven in concurrentie gaan met elkaar; dit heeft dus op zich niets te maken met privatisering.
Eigenlijk zou de NMBS dit zelf ook kunnen doen, maar dan moeten de verschillende produkten/klasses wel echt gescheiden zijn en met elkaar concurreren.
vb we zouden makkelijk een 4-klassen systeem kunnen invoeren:
1ste klasse zoals vandaag 1ste klasse I11/am96/NS ICR (2+1 & airco) eventueel plus koffie car
2 de klasse zoals vandaag 2ste klasse I11/am96/NS ICR/M6 (2+2 & airco)
3de klasse elementair zit comfort geen airco
4de klasse rijtuigen om recht te staan (met palen en plafondlussen)
alle 4 de klassen kunnen voorkomen in de zelfde trein, elke klasse heeft haar eigen buiten kleur en elke klasse heeft zijn eigen prijzenstructuur.
reizigers kunnen niet door de trein naar een andere klasse lopen en hebben enkel toegang tot de klasse waarvoor ze betaald hebben.
omdat de concurrentie en de scheiding tussen de verschillende klasses beter gewaarborgd kan worden als de verschillende klasses door verschillende ondernemingen worden aangeboden, is het misschien best om de commercializering over te laten aan bedrijven die onafhankelijk zijn van de NMBS.
De NMBS heeft dan 4 klanten nl 1ste klasse, 2de klasse, 3de klasse en 4de klasse.
NMBS zal dan in functie van de vraag van de 4 ondernemingen de trein tegen betaling samenstellen, indien NMBS niet voldoet aan de vraag van een bepaalde "klasse" dan kan deze klasse zelf bepalen of er een eigen extra trein wordt ingelegd (eigen materieel of NMBS matrieel tegen betaling)
NMBS krijgt dan als rol treinen laten rijden volgens een basis dienstregeling, deze rol kan uitgebreidt worden met het verstrekken van materieel (rijtuigen + onderhoud), ...
alleen heeft de NMBS geen relatie met de reiziger, en is de NMBS verantwoording verschuldigd tot externe bedrijven (service level agreements)
Geplaatst: 01 mar 2007, 16:55
door Steven
en tegen welke tariefprijs zie jij da zo zitten, ze hebben voor iets 1ste klasse vorige eeuw afgevoerd (hedendaagse eerste is eigenlijk de tweede klasse van vroeger, en derde klasse werd tweede). vergeet dan maar uw go pass en alle andere voordeelformules van meerrittenkaarten, dien die zijn niet mogelijk met uw systeem (zie thalys, eurostar en andere die min of meer uw systeem toepassen)
oh ja bobby uw voorstel klinkt heel blauw, heel klasindelend, mensen gaan zich in vakjes voelen geduwd, heel middenstandachtig, iets waar de meerderheid van de bevolking zich niet goed bij zal voelen eens uw systeem zal draaien. 4 klassen ze hebben in heel europa ooit van drie naar 2 klassen gegaan op specifieke redenen die geen uitleg behoeven. trouwens met uw systeem gaat de klant al ni meer weten welke formule hij moet nemen (een van de vele klachten bij de ombudsdienst over doorzichtigheid van aantal formules die men kan kiezen).
dus werk uw voorstel maar iets beter uit en liefst zo eenvoudig mogelijk, beperkt aantal mogelijkheden, kwestie van de klant duidelijk en snel te kunnen informeren.
want als je uw voorstel door gaat voeren krijg je zo ne knoop gelijk bij de telefonie, daar ziet ook geen kat meer in welke formule nu de meest voordelige is voor zijn type van gebruik
Geplaatst: 01 mar 2007, 21:01
door Duikbril AM86
Amaai dat is wel een complex systeem, ik denk dat het tot nog meer problemen gaat leiden.
Ik vraag mij eigenlijk of dat in de praktijk wel haarbaar is?
Laat ons het naar mijn mening toch maar bij 2 klassen houden: nl 1ste klas en 2de klas zoals nu.
Alleen moet er voldoende controle in 1ste klas gebeuren om misbruik tegen te gaan.
En vermijden van lucht te verkopen nl: MW reeks 41, ik zat vandaag nog in nen MW reeks 41.
Dat zijn precies wasmachines (Geen Miele) als die stil staan in Denderleeuw, die bewegen zo altijd als die stilstaan.

Geplaatst: 01 mar 2007, 22:52
door frits
een 1ste klas
een 2de klas
een 3de klas die er vanachter aanbengelt (een beestenwagon voor de zwartrijders)
Geplaatst: 02 mar 2007, 11:56
door Accelerat
4 klassen zie ik dus helemaal NIETS in... iedere reiziger wilt toch wel zo goedkoop en comfortabel mogelijk reizen, en dan ineens 4 klassen!
Zoals Steven al zei, plaats je iederee meteen in hokjes.
Waarom niet gewoon een trein helemaal ZONDER klassen, de ruimte is dan al iets beter verdeeld.
Stelt u eens voor met 4 klassen, stade bij den automaat: Antwerpen-Brussel, enkele reis of retour, reductie of geen reductie, eerste klas of geen eerste klas, tweede klas of geen tweede klas, derde klas of geen derde klas, vierde klas of geen vierde klas, 1e klas kortingskaart ja of nee, 2e klas kortingskaart ja of nee, 3e klas kortingskaart ja of nee, 4e klas kortingskaart ja of nee, weekendbiljet ja of nee etc. etc. etc.
En tegen de tijd dat je dan je kaartje hebt is je trein al vertrokken!
Ook zo'n klassensysteem brengt veel verwarring met zich mee voor de reizigers. Gewoon 1 klas doen, dan ben je meteen van dat gedonder af.
Misschien eens leuk om een poll hierover te starten?
Geplaatst: 02 mar 2007, 21:49
door frits
doe ik
Geplaatst: 07 mar 2007, 13:44
door carlos
Duikbril AM86 schreef:Amaai dat is wel een complex systeem, ik denk dat het tot nog meer problemen gaat leiden.
Ik vraag mij eigenlijk of dat in de praktijk wel haarbaar is?
Laat ons het naar mijn mening toch maar bij 2 klassen houden: nl 1ste klas en 2de klas zoals nu.
Alleen moet er voldoende controle in 1ste klas gebeuren om misbruik tegen te gaan.
En vermijden van lucht te verkopen nl: MW reeks 41, ik zat vandaag nog in nen MW reeks 41.
Dat zijn precies wasmachines (Geen Miele) als die stil staan in Denderleeuw, die bewegen zo altijd als die stilstaan.

het huidige systeem met twee klasses is onvoldoende aangezien de NMBS er niet in slaagd om alle 1ste klasse reizgers hetzelfde comfort te geven.
Geplaatst: 07 mar 2007, 14:37
door Steven
dus omdat niet alle 1klasses voldoende comfort bieden moeten er meer afdelingen komen, wat voor een redeniring is dat nu, ik zie daar totaal geen verband in uw uitleg
het verschil in eerste klasse heeft vooral te maken met de grote verschillen in leeftijden van materieel en de bijhorende denkpistes van die tijd over eerste klasse
Geplaatst: 07 mar 2007, 15:41
door Jonathan
Al die treinen daarvoor aanpassen, voor dat vierklassensysteem, dat zal wat kosten...!
Geplaatst: 07 mar 2007, 16:37
door Dietrich
Jonathan schreef:Al die treinen daarvoor aanpassen, voor dat vierklassensysteem, dat zal wat kosten...!
Inderdaad, eventueel met als gevolg een prijsstijging, dan heb je nu 3 of 4 klassen maar betaal je meer voor hetzelfde of evenveel om nu te kunnen rechtstaan ipv neerzitten.
Geplaatst: 07 mar 2007, 21:30
door Duikbril AM86
Laat het ons maar bij 2 klassen houden nl: 1ste klas en 2de klas, ik denk dat het zo wel voldoende is, met meer wordt het alleen ingewikkelder, straks moet je nog een handleiding gaan bijgeven bij u treinbiljetten........
Geplaatst: 08 mar 2007, 10:14
door Mechanik
BON, nu is het gedaan met hier te zeveren over de L89, Airco en klasses
als jullie hierover verder willen gaan dan openen jullie maar een NIEUWE TOPIC!
en nu TERUG naar de moderniseringen :
