Ik neem inderdaad nooit het vliegtuig. Ik kom zoals hierboven vermeld inderdaad niet veel in het buitenland, omdat ik als werkende mens niet de kans heb om dit te pas en te onpas te doen.Jeroen schreef:Hoezo, oorzaak van meer vertragingen? Trouwens, neem jij al eens het vliegtuig? Dat is zoveel malen complexer en daar lukt het wél?Retard schreef:Trouwens, de gedeeltelijke privatisering is nu veelal de oorzaak van (meer) vertragingen
Ik ben trouwens absoluut tegen die privatisering. Zo van die toestanden dat je je trein mist van maatschappij A, en dat je de volgende niet kan nemen, omdat je abonnement niet van die maatschappij is.
Er zijn er natuurlijk die het gras altijd groener vinden op een ander.
En de splitsing van de NMBS zorgt wel voor vertragingen:
De machinist die op 12 september 2011 om 19 uur op de lijn Brussel-Leuven een persoon aanreed te Veltem (die kon worden gereanimeerd), meldde zelf aan het seinkot dat er slechts één spoor onberijdbaar is en de overige drie niet zijn belemmerd. Zeker de twee buitenste sporen waren nog perfect bruikbaar zijn. Maar wat zegt Infrabel? De machinist heeft de bevoegdheid niet om te oordelen welke sporen berijdbaar zijn. Infrabel stuurt dus iemand vanuit Leuven met de auto naar Veltem, om te zien wat de machinist al had gezien. En zo lang liggen al de sporen stil! Gevolg? Alle treinen tussen Leuven en Brussel moeten via Mechelen. Uren en uren vertraging. Vroeger zou het seinkot de machinist gewoon wel geloofd hebben, zonder het onnodige omrijden.
Of als er bijvoorbeeld een machinist ter hoogte van Etterbeek vijf meter door het rood reed: Het veiligheidsbaken enn de wissels bevindt zich driehonderd meter verder, dus is er niets ergs gebeurd. Er is niets in onbruik geraakt, er zijn geen gewonden of doden gevallen. Voor de opsplitsing zou één telefoontje naar het seinkot hebben volstaan om die trein zonder gevaar vijf meter achteruit te laten rijden, desnoods met een boete voor de treinmachinist. Nu mag die machinist geen voet meer verzetten en moet iemand van Infrabel uit Brussel-Zuid ter plaatse komen om weeral vast te stellen wat iedereen al heeft gezien. Vervolgens moeten de machinist en alle seingevers blazen, en moet er een reserve-machinist worden gezocht. Al die tijd staat de trein stil. Gevolg? Eén uur en twintig minuten vertraging én een hoop vervolgvertragingen.
Door de opslitsing van de NMBS is de onderstationchef van bijvoorbeeld Veurne opeens te dom om een haperende wissel weer goed te leggen, terwijl hij dit veertig jaar heeft gedaan. Het duurt nu minstens 50 minuten tot er iemand van het hoofdseinhuis Brugge tot in Veurne is geraakt. De onderstationschef kan hiervan staan janken, hoeveel onnodige vertraging dit oplevert voor de reizigers.
Je zult natuurlijk afkomen dat goede afspraken dit alles oplossen, maar we hebben dit hebben we totnutoe nog niet gezien. het heeft volgens Herman Welchter enkel tot meer bureaucratie en gedelegeerd-bestuurders, dikbetaalde CEO's geleid. Nu ga je natuurlijk afkomen met Zwitserland, maar in alle andere landen leidde dit niet tot betere voorzieningen. Zwitserland is al altijd een uitzondering geweest, ze zijn om te beginnen al niet bij de EU .
En je kunt toch niet zeggen dat het bij die vliegtuigen bijster goed loopt: Hoeveel zie ik niet op TV dat ze 'delayed' of 'cancelled' zijn?