Pagina 7 van 9
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 07 apr 2009, 21:32
door Teach2
Da's zeker waar - maar het afdwingen van de wet is geen taak van de diverse spoorinstanties.
Het afdwingen van de wet niet nee, maar dat wil niet zeggen dat je als spoorinstantie de overtreders extra moet aanmoedigen door ze geen strobreed in de weg te leggen, en ze precies dat te geven wat ze willen. Als jij je deuren 's nachts laat openstaan, en er wordt ingebroken, en je laat ze de volgende nacht opnieuw openstaan, en het gebeurt weer, en zo een aantal keren, is dat dan de fout van de politie dat de inbraken niet stoppen?
de laatste prioriteit is toch het uitzicht van het materiaal?
Volstrekt niet akkoord. Imago is een belangrijk iets in deze tijd. Vuile treinen die van onder tot boven onder de graffiti zitten geven de NMBS een slecht imago, en schrikken mensen, vaak onbewust, af om met de trein te reizen. Het kost de NMBS niet alleen handenvol geld om die troep op te kuisen, het kost ze ook handenvol aan gemiste inkomsten door imagoverlies. Als graffiti zo'n 'marginaal' probleempje is als jij wil laten uitschijnen, dan moet je mij eens uitleggen waarom men er in al de ons omringende landen hoge prioriteit aan geeft, ook en vooral bij de privé-operatoren (wiens opzet winst maken is, en die dat niet zouden doen als er op termijn geen winst uit te halen was)...
En 'weinig beschikbare centen'? Er is geen enkel land in de EU waar zoveel overheidsgeld naar de spoorwegen gaat als in België. Weinig beschikbare centen lijkt me dus schromelijk overdreven. We spreken hier ook niet over gigantische bedragen, maar in vele gevallen over eenmalige investeringen (hekken en camera's), en een doorgedreven politiek die, als hij werkt, tot gevolg zal hebben dat het aantal gevallen van graffiti drastisch daalt, en dus ook de kost voor het verwijderen ervan stevig naar beneden tuimelt. Een investering nu, die op termijn geld oplevert.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 15 apr 2009, 01:49
door Hogersluys
melle schreef:Voor mij maakt dat niet uit, of er nu grafitti's opstaan. Veel mensen vinden dit schoon. Als de NMBS dit zou legaliseren (in beperkte mate) zullen er veel minder illegale dingen gedaan worden..
Tuurlijk, laten we moord ook maar legaliseren.
Dan zullen er ook minder illegale dingen gedaan worden. 
Graffiti hoort niet op treinen thuis, punt.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 15 apr 2009, 08:20
door Hans
Ik zat maandagavond tussen Brussel-centraal (00:01) en Leuven op de IC-A richting Welkenraedt. Het kleine compartiment op het uiteinde (alsook de buitendeur aan de binnenkant) waren helemaal besmeurd, maar het meest opvallende was dat dit gewoon helemaal vers was! De zwarte verf druipte gewoon nog van de muren.
Dit is weer bewijs dat graffiti een moeilijk problematiek is. De ingeduikte jongeman tegenover mij, die zag dat ik de versheid opmerkte, zou bijvoorbeeld gewoon de dader geweest kunnen zijn zonder dat er iemand naar zal kraaien. Het is gewoonweg onmogelijk om continue alles te bewaken en controleren en gaat men meer controleren en het moeilijker maken, neemt misschien alleen maar de kick toe om in alle sluwheid toch toe te slaan.
Toch is hier nood aan, maar ik ben wel eens benieuwd hoe ze het willen aanpakken? Anti-graffiti-lak? Sensibiliseren? Het probleem, zoals men in veel steden doet, verschuiven naar plekken waar legaal gespoten mag worden? Hoewel hier een groot verschil is tussen artistieke uiting en vandalisme voor de kick.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 15 apr 2009, 09:22
door K V B
Teach2 schreef:
Volstrekt niet akkoord. Imago is een belangrijk iets in deze tijd. Vuile treinen die van onder tot boven onder de graffiti zitten geven de NMBS een slecht imago, en schrikken mensen, vaak onbewust, af om met de trein te reizen. Het kost de NMBS niet alleen handenvol geld om die troep op te kuisen, het kost ze ook handenvol aan gemiste inkomsten door imagoverlies. Als graffiti zo'n 'marginaal' probleempje is als jij wil laten uitschijnen, dan moet je mij eens uitleggen waarom men er in al de ons omringende landen hoge prioriteit aan geeft, ook en vooral bij de privé-operatoren (wiens opzet winst maken is, en die dat niet zouden doen als er op termijn geen winst uit te halen was)...
dat is juist het probleem. De reizigers een kwalitatief product aanbieden is helemaal geen prioriteit, en dat zal zo blijven zolang het gros van de inkomsten van de NMBS van de overheid, en niet van de reiziger komt. Men heeft er in België voor gekozen de reiziger in het OV te lokken door het bijna voor niet weg te geven, en dan mag het geen verbazing wekken dat kwaliteit niet zo blangrijk is.
(Ik mocht dit weekeinde eens kennismaken met wat in M6 voor eerste klasse doorgaat. Wel, de tweede klasse in de S-Bahn Zürich is komfortabeler... Mijn verdikt: M6 is ongeschikt voor IC treinen).
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 15 apr 2009, 13:34
door Teach2
Toch is hier nood aan, maar ik ben wel eens benieuwd hoe ze het willen aanpakken?
Alvast een paar voorbeelden uit het buitenland:
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 793&page=6 (vanaf post 103)
Kort samengevat:
-De metro van New York: de situatie in 1984 was er vergelijkbaar met de situatie bij de NMBS nu: enorm veel treinen ondergespoten, evenals veel stations. Het 'anti-graffiti initiative' werkte als volgt: personeel werd toegewezen om te starten met het opkuisen van de stations, één voor één, en hetzelfde werd gedaan voor de treinen. Eens een station gekuist, werd het ook bijgehouden: graffiti aangetroffen op een schoongemaakt station werd ONMIDDELLIJK verwijderd. Voor het materieel is het zo dat de schoonmaakploegen een lijst met prioriteiten hebben, waarbij graffiti de eerste prioriteit is. Een metrostel verlaat de stelplaats NIET zolang er graffiti op of in zit. Elke schoonmaker houdt een 'graffiti-boekje' bij, waarin voorvallen worden opgetekend en dan aan de politie doorgegeven.
De filosofie is eenvoudig: graffiti-vandalen doen het voor de aandacht, geef ze dus geen publiek. Het is trouwens gebleken in New York dat hoe sneller je graffiti verwijdert, hoe makkelijker hij er af gaat. De gevolgen van dit 'anti-graffiti initiative'?
Sinds 1989 is de New Yorkse metro graffitivrij.
-De Londense metro: er is een speciale 'anti-graffiti eenheid', die de beweegredenen van graffitivandalen heeft onderzocht. Hun conclusie: "they want to be accepted, to get fame, to get recognition. They want their name to be known all over London, that's the key". Deze eenheid is ook degene die gegevens bijhoudt van alle gevallen van graffiti en ander vandalisme, waardoor men ook makkelijker betrapte daders kan straffen voor ander werk dan hetgene waarvoor ze op heterdaad betrapt werden. Ook in Londen hetzelfde principe als in New York: treinen verlaten de stelplaats niet als er graffiti opzit.
De Nederlandse spoorwegen (NS): deze leunt het dichtst aan tegen het Belgische probleem. Men maakt er een onderscheid tussen 'objectievie veiligheid' (voorvallen van misdrijven) en 'subjectieve veiligheid' (het 'onveiligheidsgevoel' zeg maar, en de invloed hiervan op de reizigers). Graffiti en vandalisme worden beschouwd als de belangrijkste voorbeelden van dat laatste. De aanpak: depots worden uitgerust met
camera's, en krijgen patrouilles door veiligheidsdiensten. Treinen worden zo snel mogelijk gekuist als er graffiti op zit. 'Zo snel mogelijk' is hier:
binnen de 24 uur als de trein in een depot / bundel staat, binnen
maximaal enkele dagen als hij rijdt. En de aanpak werkt: Neem in Nederland maar eens de trein, en je zal zien dat er amper treinen met graffiti rondrijden.
Als je deze voorbeelden bekijkt, is het duidelijk dat één ding altijd terugkomt: snel verwijderen. Net het omgekeerde van wat de NMBS doet.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 16 apr 2009, 01:44
door Hogersluys
Ik heb toch al regelmatig in Nederland treinen met graffiti gezien (zelfs zo erg dat je amper uit de ramen kon kijken). Ik denk dus niet dat het daar beter gesteld is dan hier.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 16 apr 2009, 10:37
door Teach2
Ik heb toch al regelmatig in Nederland treinen met graffiti gezien
Even het verschil: in Nederland zie je 'regelmatig eens een trein met graffiti'. In België zie je er af en toe eens een zonder. Geloof me, het verschil tussen de twee landen is schrijnend. Als je in Nederland een dag rondrijdt met de trein kan je het aantal treinen met graffiti dat je ziet op één hand tellen. Vijf minuten in Brussel Zuid, en je komt met twee handen al niet meer toe.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 18 apr 2009, 00:42
door Hogersluys
Ik ben een vaste pendelaar Eeklo-Gent en ik kan mij niet herinneren ooit graffiti gezien te hebben op de MW41's die op dat traject ingezet worden (nochtans 'slapen' ze 's nachts open en bloot in stelplaats Merelbeke).
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 18 apr 2009, 01:46
door elriverslide
Hogersluys schreef:Ik ben een vaste pendelaar Eeklo-Gent en ik kan mij niet herinneren ooit graffiti gezien te hebben op de MW41's die op dat traject ingezet worden (nochtans 'slapen' ze 's nachts open en bloot in stelplaats Merelbeke).
Als pendelaar Neerpelt - Geel (ook MW41) heb ik in de afgelopen 5 jaar slechts 2 keer graffiti op een trein gezien. En ik neem de trein elke werkdag heen en terug. Deze komen denk ik wel van stelplaats Hasselt.
Goederenwagons heb ik wel vaker met graffiti gezien, de locs (77 en 78) nog nooit.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 18 apr 2009, 02:28
door Teach2
Ik ben een vaste pendelaar Eeklo-Gent en ik kan mij niet herinneren ooit graffiti gezien te hebben op de MW41's die op dat traject ingezet worden (nochtans 'slapen' ze 's nachts open en bloot in stelplaats Merelbeke).
Als pendelaar Neerpelt - Geel (ook MW41) heb ik in de afgelopen 5 jaar slechts 2 keer graffiti op een trein gezien. En ik neem de trein elke werkdag heen en terug. Deze komen denk ik wel van stelplaats Hasselt.
Gaan jullie hier nu beweren dat het graffitiprobleem 'niet zo erg' is in België? De MW41's lijken inderdaad wonderwel gespaard te blijven van graffiti, waarschijnlijk omdat ze opgesteld worden in bundels die minder met het probleem te maken hebben. Ook de AM96 en I11 zijn gewoonlijk graffiti-vrij.
Maar serieus mensen, ik daag jullie uit om eens naar een groot station te gaan met verschillende types treinen. Even het lijstje afgaan:
Klassieke stellen: 50% zit onder de troep. Niet overdreven, 50%. Zowel gerenoveerd als niet gerenoveerd. Bij de CR-stellen is het nog erger.
Varkensneuzen: 75% heeft graffiti. 75.
Breaks: situatie iets verbeterd tegenover enkele jaren geleden. Ik schat nog zo'n 60%. De rest rijdt rond met stickers of heeft zware zichtbare verfschade van verwijderde graffiti.
M4: Tot voor een tweetal jaar meestal graffiti-vrij. Laatste tijd heeft zowat de helft van de stellen minstens 1 'geschilderd' rijtuig.
M5: Ook lang graffiti-vrij geweest, de laatste tijd is dat ook niet langer waar;
M6: Afhankelijk van de lijn: zoals eerder gezegd, op de IC Gent-Genk rijdt er geen ENKELE stam rond waar niet minstens 1 rijtuig van ondergekliederd is, gewoonlijk meer dan 1. Op de Knokke-Blankenberge zie je dan weer zelden graffiti.
Duikbrillen: Was erg zeldzaam, laatste tijd ook meer en meer.
Het is duidelijk: er zijn stelplaatsen waar zelden dingen gebeuren, en Merelbeke en Hasselt zullen daar bij horen. Maar er zijn er ook waar het volgens mij bijna dagelijks prijs is. Wie me niet gelooft, daag ik uit om eens een kijkje te gaan nemen in het Brusselse.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 18 apr 2009, 13:19
door Hobbes
Het probleem is inderdaad weer erger aan het worden.
Ik zag van de week de M6-stam van de IC FN-FTR enkele dagen na mekaar rondrijden, heel het stuurrijtuig beklad, inclusief de vensters.
Men doet blijkbaar al de moeite niet meer de vensters vrij te maken van graffiti, plezant voor de reizigers.
Ik had gisteren nog eens een MS800 waar geen graffiti op zat, maar je zag wel de sporen van verwijderde graffiti, inclusief de sticker van Securail die ze er blijkbaar niet hadden afgekregen.
Ik vind dit fenomeen als treinbestuurder ook zeer ergerlijk, te meer omdat ik graffiti persoonlijk zowieso niet mooi vind.
Maar echte maatregelen worden blijkbaar niet genomen door de NMBS...
Jammer.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 23 apr 2009, 10:24
door JayBeeke
Dat er op de veredelde boerentram die de lijnen Neerpelt-Geel en in mindere mate Eeklo-Gent nauwelijks graffiti te zien is, is te verwachten. AM96 worden ook meer en meer getroffen door graffiti, het zelfde geldt voor M4. Het probleem verergert zelfs nog, en bij de NMBS wijzigt men zijn strategie duidelijk (nog) niet. Omdat verwijderen meer tijd kost en die er duidelijk niet is wegens tekort aan materieel moet er dan maar overplakt of overspoten worden, wat wel vrij snel kan.
mvg
JJN
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 23 apr 2009, 15:03
door Shrek
ik heb 2 weken terug in antwerpen een break gezien die gedeeltelijk overplakt was, het zag er wel proper uit

Ze zijn er dus wel mee aan het experimenteren, nu maar hopen dat het werkt

Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 23 apr 2009, 17:47
door Dietrich
Dat overplakken heb ik ook al gezien, maar ik kan mij niet inbeelden dat men dit eventjes snel doet als er graffiti op staat, het zou mij niet verbazen dat ze het enkel doen als die Break in rivisie gaat.
Overspuiten trekt op niet veel maar maakt het "kunstwerk" wel niet meer zichtbaar, plus dit duurt slechts een kleine 5 min.
Re: Graffiti werkgroep
Geplaatst: 23 apr 2009, 18:00
door Teach2
Onder het motto 'je weet maar nooit' heb ik op de site van Het Nieuwsblad enkele dagen geleden een vraag ingediend hieromtrent, in de hoop dat tenminste iemand die iets te zeggen had binnen de NMBS het tenminste eens zou lezen. Groot was mijn verbazing toen bleek dat (een gedeelte van) mijn vraag tot rechtstreeks bij Descheemaecker himself is geraakt, die er op antwoordde in de chatsessie van gisteren. Spijtig genoeg is het antwoord er niet één dat veel goeds doet verwachten voor wat de toekomst betreft:
Vraag: "Treinen rijden vaak maanden met dezelfde graffiti rond, terwijl dit in het buitenland (bijvoorbeeld Nederland) vaak binnen de 24 uur, en anders zeker binnen de week verwijderd wordt. Waarom kan dat in andere landen wel, en in België niet? "
12:40 Marc Descheemaecker: U haalt een maatschappelijk probleem aan....we hebben een aktief beleid van graffiti verwijdering, gebruiken speciale folies en dergelijke, maar als ik de keuze heb om een trein met graffiti te laten rijden, of hem in de werkplaats binnen te laten en de reizigers een mindere dientverlening te geven, dan weet ik wat ik kies.
Ontwijkend antwoord dus, en geen enkele hint dat men plannen heeft het beleid te veranderen. Het is uiteraard onzin dat je om graffiti te verwijderen minder treinen kan laten rondrijden: er staan elke dag buiten de spitsuren honderden rijtuigen opgesteld in de bundels, de hele dag niks te doen. Wat houdt hen tegen om die tenminste al te kuisen? Dat is precies hoe men het in Nederland aanpakt.
Spijtig genoeg is de rest van mijn vraag (nl. wat er al van die werkgroep terecht is gekomen) kennelijk niet tot bij hem geraakt. In ieder geval geeft dit antwoord mij de indruk dat het probleem bij de NMBS nog steeds niet als prioriteit gezien wordt, en dat men nog steeds in de illusie verkeert dat men 'goed bezig is' wat de graffitibestrijding betreft. De vandaaltjes lachen zich natuurlijk een bult.