Pagina 7 van 8

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jun 2010, 11:47
door Trammist
ronny schreef: Komt in principe in het investeringsplan,
Als ik even een domme vraag mag stellen: welk investeringsplan?

Re: Turnhout wilt ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jun 2010, 17:02
door kika
groentje schreef:en waarom geen Turnhout Noord?) zou inderdaad een goed idee zijn om het centrum te ontlasten.
Een beetje een late reactie, maar bij deze:
Turnhout Noord heeft erg beperkt potentieel. Als je de lijn zou doortrekken naar Nederland, vergroot je het potentieel wel, maar daarvoor zitten dorpen als Ravels, landbouw- en natuurgebieden, een groot deel ook maatschappelijk waardevol. Het woonuitbreidingsgebied in het noorden van Turnhout (waar het stukje ring ontbreekt), lijkt me meer gebaat met goede verbindingen naar het stadscentrum wanneer er daar gebouwd wordt (en naar Turnhout Zuid, als het er ooit komt).

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jun 2010, 19:53
door melle
Het is mogelijk in principe. Het Bels lijntje is er nog steeds als fietspad dus als bedding zal dit niet zoveel onteigeningen mogen opleveren.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jun 2010, 21:00
door Shrek
melle schreef:Het is mogelijk in principe. Het Bels lijntje is er nog steeds als fietspad dus als bedding zal dit niet zoveel onteigeningen mogen opleveren.
Maar wel een heel dure investering. De grond is misschien wel eigendom van infrabel, maar de bedding moet helemaal opnieuw aangelegd worden, de brug over het kanaal moet dan ook vervangen worden en van stationsinfrastructuur schiet er ook niets meer over. Het is dus eigelijk gewoon een hele nieuwe lijn, in een gebied waar bijna niemand woont. Onverantwoord veel geld dus :wink:

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jun 2010, 21:05
door AlexNL
Of je maakt zo een snelle verbinding, die je naderhand weer goed kunt gebruiken om andere streken beter met elkaar te verbinden. Een reis Antwerpen - Turnhout - Tilburg - Den Bosch zou bijvoorbeeld een stuk korter, en dus sneller, zijn. Daardoor wordt het weer interessanter voor mensen om te pendelen tussen die twee steden (woon/werkverkeer bijvoorbeeld) waardoor de economie in een andere plaats weer een opleving krijgt.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 30 jun 2010, 21:47
door Shrek
AlexNL schreef:Of je maakt zo een snelle verbinding, die je naderhand weer goed kunt gebruiken om andere streken beter met elkaar te verbinden. Een reis Antwerpen - Turnhout - Tilburg - Den Bosch zou bijvoorbeeld een stuk korter, en dus sneller, zijn. Daardoor wordt het weer interessanter voor mensen om te pendelen tussen die twee steden (woon/werkverkeer bijvoorbeeld) waardoor de economie in een andere plaats weer een opleving krijgt.
Als ze al geen trein kunnen laten rijden over een spoor dat er al wel ligt (naar breda enzo) dan is dit al helemaal moeilijk denk ik :)

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 07:56
door pietje
Op het grootste deel is er slechts een fietspad gelegd over de oude spoorbedding, maar in het centrum van Baarle zie ik de spoorlijn nog niet terug aangelegd worden, daar is oa. een woonwijk gebouwd vlak langs de vroegere spoorweg, dus daar zal men een serieuze omweg moeten maken

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 09:17
door Kristofke
Tsja, welke incompetente mensen beslist hebben om die spoorlijn op te breken...

Alles moest voortaan maar via Antwerpen... ja dat is wel een weg om voor het grootste deel van Nederland.

Anders moet men morgen ook maar de lijn Kortrijk-Rijsel opbreken en moet voortaan iedereen maar via de HSL naar Rijsel.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 10:05
door kika
Ach op het gewestplan staat het nog steeds ingetekend als spoorlijn :D

Als ze in België of tegenwoordig Vlaanderen nou een keer planologie zouden toepassen, liefst met voorbedachte rade....

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 10:12
door Kristofke
Ik zie de NS ook niet echt springen om die lijn te heropenen na al die moeizame gespreken over de HSL.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 11:05
door melle
Om een OV uit te breiden zal je wat moeten over hebben. En meer valt daar niet over te zeggen.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 11:10
door Trammist
Zolang de Nederlanders ons (België) blijven kloten (oa. op vlak van Scheldeverdieping en IJzenen Rijn), moeten we ons hier geen illusies van maken.
Net-over-de-grens-shoppen, wat de Belgen massaal doen, doen we toch met de auto. Vlotte treinverbinding of niet.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 11:17
door AlexNL
Kristofke schreef:Ik zie de NS ook niet echt springen om die lijn te heropenen na al die moeizame gespreken over de HSL.
Dan laten we Veolia toch over die lijn rijden? Het infrastructuurverhaal is niet meer van de NS tegenwoordig.

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 01 jul 2010, 20:09
door rvdborgt
AlexNL schreef:
Kristofke schreef:Ik zie de NS ook niet echt springen om die lijn te heropenen na al die moeizame gespreken over de HSL.
Dan laten we Veolia toch over die lijn rijden? Het infrastructuurverhaal is niet meer van de NS tegenwoordig.
gezien de HSL Antwerpen - Breda/Rotterdam wordt een heropening van Turnhout - Tilburg eerder van regionale betekenis. In de Nederlandse situatie is het dan de rol van de regionale overheden om het initiatief te nemen. In dit geval de provincie Noord-Brabant. Wat NS voor mening heeft, dat doet niet echt ter zake. Onder bepaalde voorwaarden is er wel financiële ondersteuning van de rijksoverheid mogelijk, zowel voor infrastructuur als voor exploitatie. De provincie zal dan zelf uiteraard wel bekijken of heropening de moeite loont, bv. met een maatschappelijke kostenbatenanalyse, reizigerspotentieelonderzoek e.d.

Groetjes,
Rian

Re: Turnhout wil ondergronds station (!)

Geplaatst: 02 jul 2010, 21:25
door thejay
Turnhout - Tilburg komt echt niet terug, in Turnhout gaat men a) een weg langs de opstelsporen aanleggen de "Noordboulevard" en b) een fietsersbrug bouwen op de lokatie van de oude spoorbrug.