Pagina 7 van 7
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 13:42
door Dietrich
Tja de prijzen zijn hier inderdaad lager dan elders, maar dat was niet "the point". Dit heeft echt geen zier te maken met studiebeurzen en pensioenen.
Als een deftig OV niet kan met de prijzen van vandaag, verhoog deze dan. Dat is mijn probleem niet, al heb ik natuurlijk wel altijd liever een lagere prijs.
Mijn probleem is vooral het zwart-wit denken dat ik hier maar al te vaak tegenkom over de gedachte dat iedereen die buiten de stad woont zwemt in het geld en voor alles zijn wagen wilt gebruiken.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 19:55
door groentje
Dat heeft er wel mee te maken, Dietrich. 65-plussers hebben een laag inkomen, een pensioen is in België bij de laagste van West-Europa. Dat wordt dan gecompenseerd door 65-plussers allerlei voordelen te geven (gratis of goedkoop OV, toegang, OCMW-maaltijdservices...), die wat mij betreft overbodig zouden worden op voorwaarde dat het pensioen wordt opgetrokken. Idem voor studenten. Zou je niet liever een hoger studentenloon (en beurs zoals VVS dat graag zou zien) krijgen, waarmee je zelf kan bepalen of je een (duurder) kot huurt, de verplaatsing maakt enzovoorts? De voordelen voor goedkoper reizen mogen wat mij betreft dan wel afgeschaft worden.
In Vlaanderen, en in mindere mate gans België, wordt eerder op goedkoop vervoer gefocust dan op kwalitatief vervoer. Daar alludeert K V B op, wanneer hij zegt dat de inkomsten daardoor maar lichtjes steigen bij een uitbreiding van het aanbod, maar de kosten heel veel. Je zal dus moeten kiezen, maar en A en B kan niet. We zijn een rijk land, maar we zitten nu ook niet op een berg oliedollars of zo.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 20:48
door Dietrich
Er wordt hier van de hak op de tak gesprongen. Ik heb nergens iets gezegd over prijzen, wel over sommigen die er heilig van overtuigd zijn dat iedereen die "op de buiten" woont in het geld zwemt. Over de rest doe ik geen uitspraken. Studenten en gepensioneerden zijn enkele voorbeelden, ja er zijn rijke tussen maar lang niet iedereen.
Ik ben akkoord als men zegt dat het in België goedkoop is en er geen inkomsten genoeg zijn voor investeringen. Het enige wat mij aanbelangt is dat iedereen een deftige ontsluiting langs het OV krijgt en niet het zwart-wit denken van "deze buiten de stad moeten maar de wagen nemen tot het eerste grote IC-station". Waar het geld vandaan komt is niet mijn zaak, de overheid (en belastingbetaler) moet zijn duit in het zakje doen zowel als de gebruiker.
En ja ik gebruik hier het woord belastingbetaler, ook deze die niet van het OV moeten weten, die investeringen zijn ook in hun voordeel op lange termijn. Geen OV willen gebruiken is een recht, maar weerhouden dat er grote investeringen gebeuren draait ook zeer negatief uit voor het wegverkeer dat nu al eigenlijk veel te ver de pan is uitgeswingd.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 21:13
door groentje
Maar je hebt gelijk, Dietrich, alleen lijk je ervan uit te gaan dat het OV in de stad wel al voldoende is. Dat is niet zo, en de grootste meerwaarde van OV ligt volgens mij ook in en rond de stad. Maar als alle geld gaat naar de 'ontsluiting' van het platteland, is daar geen geld meer voor.
Het leven in de stad is duur, te duur in verhouding met de maatschappelijke voordelen die eraan vastzitten. Dat mogen we toch aanklagen?
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 21:21
door Dietrich
Uiteraard en ik ben ook akkoord dat er in stedelijk gebied nog veel werk is, dit is in feite het belangrijkste op dit moment, maar tegelijk mag de rest niet vergeten worden. Veel pendelaars die nu Brussel overspoelen komen immers van verder dan 30 km rond te stad. (Pendelaars zijn niet de enige zorg natuurlijk.)
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 21:25
door overweg13
groentje schreef:Maar je hebt gelijk, Dietrich, alleen lijk je ervan uit te gaan dat het OV in de stad wel al voldoende is. Dat is niet zo, en de grootste meerwaarde van OV ligt volgens mij ook in en rond de stad. Maar als alle geld gaat naar de 'ontsluiting' van het platteland, is daar geen geld meer voor.
Het leven in de stad is duur, te duur in verhouding met de maatschappelijke voordelen die eraan vastzitten. Dat mogen we toch aanklagen?
Maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Je kunt een perfecte stadsdienst organiseren door de landelijke lijnen door tetrekken (zie bijv. Gent). Zo krijg je hogere frequenties naarmate je dichter bij het stadscentrum komt, en kun je tegelijkertijd toch een degelijke plattelandsdienst in stand houden. Overigens is het begrip platteland in Vlaanderen wel snel aan het vervagen.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 21:30
door Dietrich
Daar ben ik volledig akkoord mee en dus ben ik ook een voorstander van de plannen van De Lijn, al geef ik toe dat de subsidies wel wat te hoog worden terwijl een busrit van 25 km maar 1,5 euro kost (met Lijnkaart).

Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 27 apr 2009, 21:52
door overweg13
Dietrich schreef:Daar ben ik volledig akkoord mee en dus ben ik ook een voorstander van de plannen van De Lijn, al geef ik toe dat de subsidies wel wat te hoog worden terwijl een busrit van 25 km maar 1,5 euro kost (met Lijnkaart).

Inderdaad, dat is een dwaze maatregel. Onder het mom van vereenvoudiging werden de tarieven zo laag, dat het belachelijk wordt. Liever wat hogere tarieven en een beter busdienst, dan lage tarieven en op termijn weinig of geen bussen meer.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 28 apr 2009, 17:33
door Hogersluys
Insane schreef:Inderdaad bureaucratie. Typisch de invloed van de walgelijke sossencultuur. Lang leve de liberale gedachte: kracht van het individu weinig overheid, weinig belastingen.
Jouw mening niet als de universele waarheid aanzien. Ik krijg het van de gedachtegang (die blijkbaar nogal wijdverspreid is) dat de NMBS en haar bestuurders een zootje incompetente mensen zijn die niets kunnen. Dat is helemaal niet het geval, in de vergelijking met het buitenland doen wij het zo slecht nog niet. Beter dan de VK bijvoorbeeld waar het spoor wel vergaand geprivatiseerd is.
overweg13 schreef:Dietrich schreef:Daar ben ik volledig akkoord mee en dus ben ik ook een voorstander van de plannen van De Lijn, al geef ik toe dat de subsidies wel wat te hoog worden terwijl een busrit van 25 km maar 1,5 euro kost (met Lijnkaart).

Inderdaad, dat is een dwaze maatregel. Onder het mom van vereenvoudiging werden de tarieven zo laag, dat het belachelijk wordt. Liever wat hogere tarieven en een beter busdienst, dan lage tarieven en op termijn weinig of geen bussen meer.
Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten?
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 28 apr 2009, 17:39
door overweg13
Hogersluys schreef:
overweg13 schreef:Dietrich schreef:Daar ben ik volledig akkoord mee en dus ben ik ook een voorstander van de plannen van De Lijn, al geef ik toe dat de subsidies wel wat te hoog worden terwijl een busrit van 25 km maar 1,5 euro kost (met Lijnkaart).

Inderdaad, dat is een dwaze maatregel. Onder het mom van vereenvoudiging werden de tarieven zo laag, dat het belachelijk wordt. Liever wat hogere tarieven en een beter busdienst, dan lage tarieven en op termijn weinig of geen bussen meer.
Het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten?
Wacht nog maar even tot wanneer de sp.a het bij De Lijn niet meer voor het zeggen heeft. Binnen de kortste keren zal onder het mom van de onbetaalbaarheid de openbare dienst drastisch gereduceerd worden, want aan de tarieven zal men nauwelijks durven raken. Wat niet meteen betekent, dat ik denk dat de sp.a uit de regering gebonjourd wordt.