Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Bart

Re: Nieuwe dienstregeling vanaf december 2009

Bericht door Bart »

Stijn82 schreef:Die uren zullen het voor veel mensen wel moeilijker maken, doch voor voldoende geld doen mensen alles.
Kan de nmbs hier dan niks aan doen, door bv de beurtregeling voldoende op voorhand te plannen, rekening te houden met de desiderata van het personeel, of extra premie's voor vroege/late diensten (in zoverre dat dat nog niet gebeurt, ik ben buitenstaander).
Daar wordt veel over gezegd die uren, maar persoonlijk vind ik dat net een voordeel.
Iemand die iedere weekdag van 08u00 tot 17u00 (Deze uren zijn voor mij de walgelijkste uren die er bestaan)
in Brussel werkt, is langer van huis dan iemand die bij de NMBS werkt in rollende dienst. Daarbij komt nog eens dat die iemand die in de week dagelijks van 08u00 tot 17u00 werkt, zelden of nooit tijdens de week zijn boodschappen, bankzaken,.... kan regelen. Als hij/zij thuis is van't werk zijn de winkels meestal al gesloten.
Als wij als treinbestuurder een dienst hebben met aanvangsuur om 16u00 heb je nog een ganse voormiddag en een stuk van de namiddag dat je allerhande zaken kan regelen.
De moeilijkste jaren bij de NMBS zijn de beginjaren. Omdat je dan in een depot kan tewerkgesteld zijn, die ver van je woonplaats kan liggen. Eens je een tijdje "binnen" zijt (zoals ze dat bij ons zo mooi zeggen), zie ik niet anders dan voordelen. In de Provincie Oost-Vlaanderen zijn maar liefst 6 depots (die netjes over de provincie verdeeld zijn) waar treinbestuurders kunnen tewerkgesteld worden.
De provincie Oost-Vlaanderen is nu niet bepaald groot, dus reken eens wat een luxe het is om zo dicht bij huis te kunnen werken? Ik persoonlijk leg dagelijks amper 10 minuten af in heen & terug te rijden tussen mijn woonplaats en mijn depot.
Verder hebben wij per jaar:
65 compensatiedagen
65 Rustdagen
24 Verlofdagen (Dit jaar zijn het er 28, omdat 4 feestdagen in een weekend vallen).
13 Kredietdagen
En op jaarbasis gemiddeld 10 overgangen (in sommige depots mag je dat zelf X2 doen).
Dit wil zeggen dat iedere treinbestuurder/begeleider gemiddeld 177 dagen per jaar thuis is.

Laten we even een vergelijking doen in de privé.
52 zaterdagen
52 zondagen
10 wettelijke feestdagen
20 verlofdagen
Iemand die in de privé sector werkt heeft een gemiddeld 134 vrije dagen per jaar.

Het verschil NMBS > Prive = 43 dagen!!

Wat het loon betreft, nog een punt van discussie. Ken je 1 iemand op aarde die ooit zal beweren dat hij genoeg verdient?
Ook een NMBS'er zal klagen!
Ik ben best tevreden met mijn loon (al zou ik ook geen NEEN zeggen, als ze morgen zouden zeggen hier heb je 300€ opslag voor hetzelfde werk). Reken daarbij nog eens dat wij op 55 jarige leeftijd in pensioen kunnen gaan (op voorwaarde dat je 30 jaar rollende dienst hebt). Dat is maar liefst 10 jaar vroeger dan een doorsnee werknemer.
Steven

Bericht door Steven »

voila en met Bart zijn uitleg over het werk op zichzelf kunnen we terugkeren naar het eigenlijke onderwerp, de treinen zelf. Als er mensen zijn die nog vragen hebben of andere die al iets meer weten voor eind dit jaar laat het ons weten.
Ik denk dat we nu echter (naar aloude gewoonte) tot ergens september gaan moeten wachten op het grote nieuws te vernemen wat er zoal gaat gebeuren.
Trammist

Bericht door Trammist »

Ik heb vage geruchten gehoord dat in in de volgende dienstregeling er een trein Neerpelt-Brussel en een P-trein Turnhout-Brussel (naast de IC R) zouden komen...
Molenbruch Y.

Bericht door Molenbruch Y. »

Dag,

Een rechtstreekse P-trein van Neerpelt naar Brussel lijkt me niet tot de mogelijkheden te behoren, daar men de dieselmotorwagens liever uit de NZV weert.

's Avonds is een piekuurtrein van Brussel naar Herentals (in feite dus de tegenhanger van de 7209) dan weer wel wenselijk, zodat er ook in de avondspits dus een halfuurdienst naar de Kempen gecreëerd wordt. Tot nu toe heb ik daar echter geen concrete plannen over gehoord, en al helemaal niet over verlenging tot Turnhout. Afwachten dus...

Groeten,
Nicholas

Bericht door Nicholas »

Trammist schreef:Ik heb vage geruchten gehoord dat in in de volgende dienstregeling er een trein Neerpelt-Brussel en een P-trein Turnhout-Brussel (naast de IC R) zouden komen...
Ik hoop dat bij de invoering van die treinen ook gedacht wordt aan de stations tussen Lier en Herentals.
Met de P-trein 7209 is dit al wel het geval, want voor december stopte die niet in Kessel, Nijlen en Bouwel (niet in Wolfstee, dat station is dan ook gericht op Antwerpen).
LML

Bericht door LML »

Een P-trein Neerpelt => Brussel zie ik naar mijn inziens er ook niet direct komen. Evt. wel tot Brussel-N, maar dan moeten al de reizigers nog een overstap maken om in C of Z te geraken...

Een P-trein Turnhout => Brussel zie ik er zeker niet komen, omwille van enkelspoor tussen Turnhout en Herentals...

Voor een P-trein 's avonds Brussel => Herentals mag er zeker werk van gemaakt worden...

Maar zoals er al gezegd is: het zijn geruchten. Hopelijk weten we in september wat meer en zien we in december wat er allemaal gewijzigd wordt, bijkomt of afgeschaft wordt (dit liever niet)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Duikbril AM86

Bericht door Duikbril AM86 »

Steven schreef:voila en met Bart zijn uitleg over het werk op zichzelf kunnen we terugkeren naar het eigenlijke onderwerp, de treinen zelf. Als er mensen zijn die nog vragen hebben of andere die al iets meer weten voor eind dit jaar laat het ons weten.
Ik denk dat we nu echter (naar aloude gewoonte) tot ergens september gaan moeten wachten op het grote nieuws te vernemen wat er zoal gaat gebeuren.
Normaal gezien moet de persoon rechts op de onderstaande foto eerst een persconferentie geven alvorens er iets naar buiten gebracht wordt over het nieuwe treinaanbod, tenminste zo gebeurd dat toch de laatste 2 jaar. Meestal is die persconferentie max. 2 weken op voorhand.
Afbeelding Ter voren zijn het allemaal wilde roddels...

Ik zie de NMBS toch niet direct WasMachines van de reeks 41 door de NZ verbinding steken, ziet dat er één in brand vliegt vooral die van de Kempen zouden daar gevoelig voor zijn. Los daarvan zijn er nog rijpaden vrij in de piekuren om van in Neerpelt door de NZ verbinding te rijden?
Enkele jaren terug was er ook zo een roddel over een P-trein Mol <-> Brussel-Noord met MW 41, tot op heden is die trein er ook nog niet..
Bart

Bericht door Bart »

Duikbril AM86 schreef: Normaal gezien moet er eerst een persconferentie geven alvorens er iets naar buiten gebracht wordt over het nieuwe treinaanbod, tenminste zo gebeurd dat toch de laatste 2 jaar. Meestal is die persconferentie max. 2 weken op voorhand.
Ter voren zijn het allemaal wilde roddels...
De dienstregelingen voor december 2009 zijn al zo goed als rond hoor.
Alleen wordt er nu (begrijpelijk) nog niet mee naar buiten gekomen.
Voor nieuwigheden in het treinaanbod voor december 2009, worden er in de meeste depots opleidingen voorzien vanaf september.
Wij weten nu al enkele weken, dat we de locomotief type 27 moeten gaan leren (opleiding start in september), omdat we er vanaf december 2009 diensten mee gaan krijgen. Als ze in Brussel nog niet zouden weten wat ze van plan zijn in december, gaan ze een ganse depot geen opleiding laten volgen voor en treintype aan te leren, als het niet nodig zou zijn hé.
groentje

Bericht door groentje »

Ik vind het niet heel normaal dat dat nog niet naar buiten gebracht wordt, ik zie geen reden waarom niet. Akkoord, vlak voor de nieuwe dienstregeling moet er (nogmaals) worden gecommuniceerd, maar het lijkt me logisch dat je informatie vrijgeeft van zodra die is goedgekeurd.
ronny

Bericht door ronny »

groentje schreef:Ik vind het niet heel normaal dat dat nog niet naar buiten gebracht wordt, ik zie geen reden waarom niet. Akkoord, vlak voor de nieuwe dienstregeling moet er (nogmaals) worden gecommuniceerd, maar het lijkt me logisch dat je informatie vrijgeeft van zodra die is goedgekeurd.
Ik veronderstel dat nog niet geweten is hoeveel tb's er beschikbaar zullen zijn in december en er bijgevolg ook geen uitbreiding wordt gecommuniceerd als die niet uitvoerbaar blijkt te zijn door een tekort aan tb's.
Als ik hoor dat van een klas van 28 mensen in Antwerpen er uiteindelijk maar een 2 à 3 effectief overbleven kan ik dit begrijpen.
Steven

Bericht door Steven »

dat moet dan een hele zwakke klas geweest zijn, het is zeker 7 jaar geleden dat ik nog dergelijke slechte resultaten van een klas TB's gezien heb. Meestal ligt dat nu ergens rond de 80%.
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

ronny schreef:
groentje schreef:Ik vind het niet heel normaal dat dat nog niet naar buiten gebracht wordt, ik zie geen reden waarom niet. Akkoord, vlak voor de nieuwe dienstregeling moet er (nogmaals) worden gecommuniceerd, maar het lijkt me logisch dat je informatie vrijgeeft van zodra die is goedgekeurd.
Ik veronderstel dat nog niet geweten is hoeveel tb's er beschikbaar zullen zijn in december en er bijgevolg ook geen uitbreiding wordt gecommuniceerd als die niet uitvoerbaar blijkt te zijn door een tekort aan tb's.
Intern wordt er bij de NMBS bepaald of er genoeg materieel en personeel zal zijn voor de nieuwe dienstregeling. Als dat niet zo is, dan komen bepaalde nieuwe treinseries er (nog) niet. Het is echt niet zo dat er pas begin december wordt besloten wat er wel en niet doorgaat. Dat gebeurt bij mijn weten ergens in augustus.

Groetjes,
Rian
stefanic

Bericht door stefanic »

Inderdaad. Van zodra alles 100% zeker is kan de info naar buiten.
In december beginnen wij al met december van het daaropvolgende jaar.
In april worden de rijpaden aangevraagd bij Toegang Net
Het directiecomite heeft ondertussen zijn akkoord gegeven vor de aanpassingen van december.
Midden augustus krijgen wij definitief anwoord van Toegang Net maar zelfs dan moet er nog serieus gepuzzeld worden met oa. TP (Techniek&Productie, de beheerders van materieel en treinbestuurders)
Maar je mag gerust zijn dat er tussen dan en december nog verschillende dingen veranderen, al liggen de grote lijnen dan wel voor 95% vast. Maar zelfs kleine wijzigingen kunnen nog grote gevolgen hebben (aansluitingen...)
In december 2008 is er zelfs nog een belangrijke aanpassing geweest NA de persconferentie.
spoorwegrealist
Nekvin

Bericht door Nekvin »

tussen mechelen (antwerpen) en vilvoorde (brussel) wordt het in het weekend een farce. L trein reeks 32xx rijdt nu maar FM-FBMZ om u19 en IC trein FN-FCR rijdt nog steeds volledig maar om u09. Dus vanaf u19 tot u09+1 is er geen enkele trein voor mensen van vilvoorde richting brussel en bij mijn weten gaat de benelux niet stoppen. Ook voor mensen van FN naar FM-FBMZ is er een trein minder per uur in een toch al niet te uitgebreide dienstregeling op een van de drukste, zo niet de drukste lijn van het land.

De mensen van bureau beweging zouden beter eerst eens buiten hun bureau komen voor ze zoiets opmaken
260689

Bericht door 260689 »

op een ander forum kon ik dit over de beneluxtrein vinden
De stand zoals 'ie vorige week was voor wat betreft de wijzigingen in de Benelux-dienst per 7 september a.s.:

- stuurstandrijtuigen gaan buiten dienst, elke stam wordt aangevuld met één rijtuig zodat het wel een stam van zeven rijtuigen blijft;
- de stam met de blauwe rijtuigen is de negende stam (de rijtuigen wordt zo snel mogelijk beplakt), daardoor kunnen de treinen in Brussel nu een kering van een uur maken (worden uitgeweken naar Vorst) om zo vertragingen te beperken...;
- er komt waarschijnlijk ook een stam met Belgische rijtuigen, ik hoorde I10-rijtuigen (??);
- rode Traxx gaan uit de BNL-dienst (gaan naar HSL), deel van 11.8 terzijde (worden vervangen door Cobra Traxx!)
Plaats reactie