Daar wordt veel over gezegd die uren, maar persoonlijk vind ik dat net een voordeel.Stijn82 schreef:Die uren zullen het voor veel mensen wel moeilijker maken, doch voor voldoende geld doen mensen alles.
Kan de nmbs hier dan niks aan doen, door bv de beurtregeling voldoende op voorhand te plannen, rekening te houden met de desiderata van het personeel, of extra premie's voor vroege/late diensten (in zoverre dat dat nog niet gebeurt, ik ben buitenstaander).
Iemand die iedere weekdag van 08u00 tot 17u00 (Deze uren zijn voor mij de walgelijkste uren die er bestaan)
in Brussel werkt, is langer van huis dan iemand die bij de NMBS werkt in rollende dienst. Daarbij komt nog eens dat die iemand die in de week dagelijks van 08u00 tot 17u00 werkt, zelden of nooit tijdens de week zijn boodschappen, bankzaken,.... kan regelen. Als hij/zij thuis is van't werk zijn de winkels meestal al gesloten.
Als wij als treinbestuurder een dienst hebben met aanvangsuur om 16u00 heb je nog een ganse voormiddag en een stuk van de namiddag dat je allerhande zaken kan regelen.
De moeilijkste jaren bij de NMBS zijn de beginjaren. Omdat je dan in een depot kan tewerkgesteld zijn, die ver van je woonplaats kan liggen. Eens je een tijdje "binnen" zijt (zoals ze dat bij ons zo mooi zeggen), zie ik niet anders dan voordelen. In de Provincie Oost-Vlaanderen zijn maar liefst 6 depots (die netjes over de provincie verdeeld zijn) waar treinbestuurders kunnen tewerkgesteld worden.
De provincie Oost-Vlaanderen is nu niet bepaald groot, dus reken eens wat een luxe het is om zo dicht bij huis te kunnen werken? Ik persoonlijk leg dagelijks amper 10 minuten af in heen & terug te rijden tussen mijn woonplaats en mijn depot.
Verder hebben wij per jaar:
65 compensatiedagen
65 Rustdagen
24 Verlofdagen (Dit jaar zijn het er 28, omdat 4 feestdagen in een weekend vallen).
13 Kredietdagen
En op jaarbasis gemiddeld 10 overgangen (in sommige depots mag je dat zelf X2 doen).
Dit wil zeggen dat iedere treinbestuurder/begeleider gemiddeld 177 dagen per jaar thuis is.
Laten we even een vergelijking doen in de privé.
52 zaterdagen
52 zondagen
10 wettelijke feestdagen
20 verlofdagen
Iemand die in de privé sector werkt heeft een gemiddeld 134 vrije dagen per jaar.
Het verschil NMBS > Prive = 43 dagen!!
Wat het loon betreft, nog een punt van discussie. Ken je 1 iemand op aarde die ooit zal beweren dat hij genoeg verdient?
Ook een NMBS'er zal klagen!
Ik ben best tevreden met mijn loon (al zou ik ook geen NEEN zeggen, als ze morgen zouden zeggen hier heb je 300€ opslag voor hetzelfde werk). Reken daarbij nog eens dat wij op 55 jarige leeftijd in pensioen kunnen gaan (op voorwaarde dat je 30 jaar rollende dienst hebt). Dat is maar liefst 10 jaar vroeger dan een doorsnee werknemer.