Re: Ticket automaten NMBS
Geplaatst: 22 sep 2009, 07:25
Dat moet vakbondslogica zijn, ik kan me niet indenken dat de NMBS vrijwillig een goede stabiele inkomstenbron op zo'n manier de nek omdraait.
Op de manier dat ze dat in Zürich doen. Vier man gaan aan boord. En een ieder die geen kaartje heeft stapt met hen bij de volgende halte uit, en wordt beboet. Neem maar gerust aan dat als je een afspraak had je die dus mist...Steven schreef:tja een Belg is van pure geboorte blijkbaar een profiteur he, we proberen zoveel mogelijk gratis te doen, zwart rijden op openbaar vervoer is haast een nationale sport. Hoe wil je dat tegengaan zonder rechtstreekse controle. Want eens de mensen er op zitten zitten ze er op.
Ik ben in Zwitserland inderdaad al wel eens op een bus gestapt waar je bij de chaufeur een kaartje kon kopen, (is bij streekbussen niet ongebruikelijk) en ik zie mensen die voor instappen ook wel eens hun kaartje tonen.Steven schreef:Dan geef ik u het advies dit al zeker niet te doen in St. Moritz aangezien daar de bestuurder wel degelijke controle doet en ik ken nog wat plaatsen in Zwitserland waar de bestuurder verantwoordelijk is voor die controle.K V B schreef: Ik had het niet enkel over trams. Want zelfs op zwitserse standaardbussen mag je alle vier de deuren gebruiken om in te stappen. Het is in het Zwitserse OV niet de job van de chaufeur om kaartjes te controleren.
Het voordeel van automaten is dat je dan het principe van "iedereen heeft een kaartje voor ie instapt" kan hanteren. Eens je dat invoert, kan je vervolgens overgaan op steekproefsgewijze controle, en hoeven er geen conducteurs meer op de trein. Dat is zo al jaren het geval bij stoptreinen in Zwitserland.jan_olieslagers schreef:Ticketautomaten zijn nmbm voor het huidige Belgisch treinlandschap weinig relevant. Immers het aanbod is zeer eenzijdig gericht op abonnees, die toch al geen kaartje meer nodig hebben. De weinige ticketjes die tijdens de rit verkocht worden vormen amper een meerlast voor de TBG. M.i. besteedt een gemiddelde TBG véél meer tijd aan het checken van abonementen, en af en toe knippen van een 10-rittenkaart of Key-card, dan aan het uitschrijven van tickets aan reizigers die er nog geen hadden. Dit toch zeker als de trein goed vol zit. Op daluren zal het gehalte abonnees veel lager liggen, maar dan heeft de TBG ook tijd.
Als dat inderdaad waar is, dan wordt het dringend tijd dat iemand eens de vakbonden hun plaats wijst.Hogersluys schreef:De vakbonden bij de NMBS weten wel waarom ze de automaten enkel in bemande stations willen.
Het afschaffen van de TBG's is zeker niet op korte termijn haalbaar, dat kan hoogstens beslist worden in het kader van een langetermijnstrategie - maar daarover horen we bijzonder weinig. En zelfs als iemand dat idee mocht opperen om ooit eens in te voeren dan zullen inderdaad "bepaalde belangengroepen" zich bijna zeker verzetten.K V B schreef:Het voordeel van automaten is dat je dan het principe van "iedereen heeft een kaartje voor ie instapt" kan hanteren. Eens je dat invoert, kan je vervolgens overgaan op steekproefsgewijze controle, en hoeven er geen conducteurs meer op de trein. Dat is zo al jaren het geval bij stoptreinen in Zwitserland.jan_olieslagers schreef:Ticketautomaten zijn nmbm voor het huidige Belgisch treinlandschap weinig relevant. Immers het aanbod is zeer eenzijdig gericht op abonnees, die toch al geen kaartje meer nodig hebben. De weinige ticketjes die tijdens de rit verkocht worden vormen amper een meerlast voor de TBG. M.i. besteedt een gemiddelde TBG véél meer tijd aan het checken van abonementen, en af en toe knippen van een 10-rittenkaart of Key-card, dan aan het uitschrijven van tickets aan reizigers die er nog geen hadden. Dit toch zeker als de trein goed vol zit. Op daluren zal het gehalte abonnees veel lager liggen, maar dan heeft de TBG ook tijd.
De besparing aan personeel _per trein_ gebruik je dan om gewoon meer treinen te laten rijden. Dus waar voorheen een uurdienst was, kan je zonder conducteur, met dezelfde personeelskost, een halfuurdienst laten rijden.
Beste Steven. Wat jij dus wil zeggen is dat we gewoon moeten accepteren dat de dingen zijn wat ze zijn en dat er geen verandering mogelijk is? Of mag men toch pleiten voor verandering, voor modernisering?Steven schreef:Beste KVB leer de hele structuur van de NMBS beter kennen en je zal al uw opmerkingen die hier al staan aanpassen. Leer uw eigen thuisland terug iets beter kennen zou ik zeggen. Dan ga je ook veel beter mijn replieken verstaan. Dan ga je weten wat er hier mogelijk is en wat niet. Als men het over de vakbonden heeft dan is dat in het geval van de nmbs hoofdzakelijk de christelijke en socialistische tak. Deze hebben permanente zetels in verschillende raden. De liberale en onafhankelijke vakbond hebben dit niet.
In het VK heeft men deels met een andere wetgeving te maken. Daar bestaast er geen identificatieplicht, zodat je een zwartrijder eigenlijk enkel maar bij het volgende station uit de trein kan zetten. Dus moet je ze wel uit het systeem houden.Steven schreef:In de metro in Brussel gaat men om dezelfde reden ook poortjes zetten. Maar de Grootste Belgische stations is men zo open aan het maken met voor elk perron al twee of drie onderdoorgangen dat het plaatsen van poortjes haast niet meer praktisch te regelen is om als extra controle middel te dienen. In Edinburgh heb ik ook poortjes gezien voor bepaalde verbindingen en had de indruk dat ze het systeem daar willen plaatsen op het hele station (volgens een bord dat ik er heb gelezen).
Ik weet niet of je in stations zoals Brussel Zuid of Antwerpen Centraal met de huidige open structuur nog poortjes kan zetten. Vroeger was er in België ook controle voor je naar het perron ging (nvdr perronkaartjes en al als je iemand gewoon kwam ophalen.)
Iets zegt me dat (2xtreinstel) +(2 x personeelslid) kwa kost wel ongeveer dezelfde grootte orde zal zijn als 2x (treinstel + personeelslid)... Je zal iets meer energieverbruik hebben en een extra pad nodig hebben (wat je inderdaad niet overal zal hebben), maar je zal ook meer inkomsten hebben.Steven schreef:Als een treinbegeleider echt zo duur zou zijn dat je van een uurdienst naar een halfuurdienst zou gaan dan moeten uw treintjes zelf bijna gratis zijn. Personeelskost van het rijdend personeel (voor goederen) bedraagt amper een paar % van de totale kost. Het is dus niet omdat je ineens een TBG op een trein hebt dat je ook ineens 50% meer personeelkosten hebt. Waar je het idee haalt dat voor elke tbg minder een trein meer kan rijden weet ik niet maar dat is toch een financiële natte droom vrees ik. Kan je dit staven met echte cijfers dat de kostprijs van een TBG die men afschaft een andere trein kan laten rijden. Nee niet gewoon door vaststelling maar door echte cijfers uit een boekhouding. Als je al weet dat de energie aan elektriciteit in België voor 40% naar treinen gaat zal dat in Zwitserland niet anders zijn. Dan kan je al raden dat uw TBG er uit smijten niet de grootste winstfactor zal zijn. Energie, aankoop en onderhoud zijn voor een treinrit kan beginnen al grote getallen.
Je moet gewoon een slim tariefsysteem hebben. Als al het OV in een bepaalde gebied in eenzelfde tariefsysteem zit, met een prijzenschaal die degressief is, dan zullen een groot deel van de reizigers gewoon een abonnement kopen. In een stad als Zürich heeft zowat iedereen een abonnement... Daarnaast moet je de boetes gewoon hoog genoeg maken.Dus laat die TBG rustig op zijn treintje zitten er is zo al genoeg aan zwartrijden, zoals ik al eerder schreef (en waar je duidelijk geen antwoord op wil geven) is een Belg iemand die gemiddeld altijd achterpoortjes zoekt om niet hoeven te betalen. Overal automaten en gewoon wat steekproeven = een Belg die nog meer zwart zal rijden.
Op die plaatsen is de TBG dus nutteloos. En kan je beter controles laten uitvoeren door de spoorwegpolitie. Zo doet men het in Zwitserland, en die lui laten niet met zich lachen...Het is nu al op bepaalde plaatsen zo da TBG's (meestal uit schrik voor agressie) weinig controle doen wat in mijn ogen nog zwartrijden aanmoedigt. Dat meer zwartrijden geeft dan weer meer aanleiding tot .... enz.
Je kan een hoop combineren. De BLS heeft bijvoorbeeld de ticketverkoop op een aantal kleine stations rond Bern van de SBB overgenomen. Die kleine stations huisvesten nu in plaats van een loket een BLS reisbureau. Daar kan je inderdaad gewoon een treinkaartje kopen, maar je kan er ook voor international reizen en zelfs vakantie terecht. Gewone kaartjes echter haalt iedereen er uit de automaat. Ik denk dat dit voor het personeel zelf ook best leuk is. combinaties met een kleine supermarkt heb ik ook al gezien, net als combinaties met een postkantoor.Dat er overal een automaat mag komen heb ik geen probleem mee maar als daar tegenover moet staan dat de loketten dicht moeten op middelgrote stations dan zeg ik nee.