Pagina 7 van 17

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 18 sep 2010, 15:24
door LML
We zijn met z'n 5'en in het gezin. Tja, ik weet het... om met de trein te reizen is 4 beter dan 5, maar ja, het is nu eenmaal zo... :)
Als we op zaterdag 'ns een dagje weg willen met het hele gezin, gaat m'n vrouw (of ikzelf) bij de 3 (b)engels zitten. Als je dan in de vooravond de trein terug naar huis wil nemen, en je ziet in een volle trein dat een dame, heer of koppeltje na een dagje shoppen 4 zitplaatsen innemen terwijl het met 1 of 2 zitplaatsen ook kan, dan vraag ik uiteraard beleefd of hun bagage onder of tussen de zetels kan of in het bagegerek. Slechts de minderheid reageert onmiddellijk (in de positieve zin). Het merendeel staart u aan met een agressieve blik of zegt ronduit: 'als het u niet aanstaat, gaat dan ergens anders zitten'... Al verschillende keren meegemaakt met het hele gezin...
Nu is het ook zo dat er op weekdagen tijdens de spits en op drukke momenten op zaterdag (tot een jaar geleden) de TBG's spontaan afriep 'om uw bagage tussen of onder de zetels te leggen of in het bagagerek, om zoveel mogelijk zitplaatsen te kunnen aanbieden'. Op zo'n momenten zag je de ene na de andere reiziger met bagage, hun bagage wegleggen. Sinds dit niet meer omgeroepen wordt op volle treinen tijdens de spits of op zaterdag, wordt dit ook niet meer spontaan gedaan...
Dus langs deze weg vraag ik aan de TBG's om dit te blijven omroepen op volle/drukke treinen (spits weekdagen, volle treinen op zaterdag), zodat dit een gewoonte wordt. Maar ja, dat zal bij de ene reiziger makkelijker zijn dan bij de andere...

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 18 sep 2010, 18:29
door groentje
Daar kan ik je goed in volgen. Bon, de volgende keer dat een tbg zo'n omroep doet, schrijf je eens een bedankmailtje? Het zijn dergelijke dingen die niet alleen deugd doen aan het hart, maar ook een belletje doen rinkelen bij zij die de richtlijnen opstellen om dergelijke boodschappen regelmatig te verspreiden.
Het zou inderdaad een automatisme moeten zijn, maar als dergelijke boodschappen kunnen bijdragen, dan mogen we er niet mee stopen.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 20 sep 2010, 11:05
door Treinenman
Het voordeel van zitbanken t.o.v. de aparte zetels in de trein is dat men op zitbanken met meerdere personen naast elkaar kan zitten (bv in de breaks, klassieke stellen en M4). Die oudere treinen hebben zo hun voordelen. Op aparte zetels is dat anders.
Al zijn er mensen die liever niet naast iemand anders te gaan zitten of mensen die hun bagage naast zich laten staan. Voor bagage zijn bagagerekken.

Vaak zit er in 1ste klasse van de treinen bijna geen volk en zit 2de klasse bijna helemaal vol.
In sommige treinen (MW41 en M6) is er amper verschil tussen beide klassen.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 20 sep 2010, 11:54
door Kalimero
Treinenman schreef:Het voordeel van zitbanken t.o.v. de aparte zetels in de trein is dat men op zitbanken met meerdere personen naast elkaar kan zitten (bv in de breaks, klassieke stellen en M4). Die oudere treinen hebben zo hun voordelen. Op aparte zetels is dat anders.
Al zijn er mensen die liever niet naast iemand anders te gaan zitten of mensen die hun bagage naast zich laten staan. Voor bagage zijn bagagerekken.
Sorry, ik zit niet graag "gesandwicht" tussen twee vreemden. Om nog te zwijgen van al die benen die snakken naar wat ruimte. Voor ritten langer als een halfuur moet je je al eens kunnen verzetten, vind ik. En dat is lastig als de zitplaats tot op de centimeter is afgemeten.
Ze zijn ons al jaren aan het beloven om iets te doen aan het capaciteitsprobleem, het wordt tijd dat we daar eens iets van te zien krijgen.
Wat bagagemisbruik betreft: als ik een goed gevuld rijtuig binnenkom op zoek naar een plaats, dan pik ik er altijd eentje uit die onnodig meerdere zitjes bezet. Ook al zijn er nog enkele andere schaarse plekjes. Eigenlijk zou het nooit mogen, maar zeker in een bijna volle trein vind ik dat allesbehalve blijk van respect.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 20 sep 2010, 19:45
door Steve
==> Normaalspoor Binnenland

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 20 sep 2010, 21:50
door overweg13
Treinenman schreef:
Vaak zit er in 1ste klasse van de treinen bijna geen volk en zit 2de klasse bijna helemaal vol.
In sommige treinen (MW41 en M6) is er amper verschil tussen beide klassen.
Ja, dat is nu net een van de redenen waarom mensen daar minstens 54 % meer voor willen betalen. Waarop wacht je, in plaats nog maar eens de discussie te lanceren?

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 20 sep 2010, 22:38
door Shrek
Kalimero schreef:Sorry, ik zit niet graag "gesandwicht" tussen twee vreemden. Om nog te zwijgen van al die benen die snakken naar wat ruimte. Voor ritten langer als een halfuur moet je je al eens kunnen verzetten, vind ik. En dat is lastig als de zitplaats tot op de centimeter is afgemeten.
Maar sta je dan liever recht dan gesandwicht te worden?
In een M4 of klassiekje heb je nog de keuze, in een MS96 of I11 moet je gewoon rechtstaan als het druk wordt :roll:

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 20 sep 2010, 22:58
door Reuel
Ik heb ooit eens met drie op twee stoelen in een MS96 gezeten. Erg krap, maar het kan als je niet al te breed bent.
Uiteraard heb ik mij niet tussen twee volstrekte vreemden geplaatst, het waren twee vrienden;)

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 24 okt 2010, 16:37
door bobke
"Aantal overbezette treinen sterk afgenomen"
22/10/10 19u04 Afbeelding Het aantal structureel overbezette treinen bij de NMBS is de jongste maanden duidelijk afgenomen, zo bleek op een persconferentie van de spoorwegmaatschappij. Dat is vooral te danken aan de inzet van nieuwe dubbeldekstreinen, waardoor er meer zitplaatsen beschikbaar zijn.
Spoorwegmaatschappij NMBS volgt maandelijks de bezettingsgraad op de treinen op. Uit die gegevens blijkt dat er sinds februari systematisch een lager aantal "structurele overbezettingen" wordt opgetekend dan in dezelfde maanden in 2009. Zo reden er in augustus 2010 dagelijks vier treinen met een tekort aan zitplaatsen, terwijl dat er in augustus 2009 nog twaalf waren.

In de maanden juli en april lag het aantal structureel overbezette treinen zelfs bijna vijf keer lager dan in dezelfde maanden vorig jaar.
Met de term "overbezetting" duidt de NMBS treinen aan waarop te weinig zitplaatsen zijn voor het aantal reizigers. "Structureel" duidt op het feit dat die overbezetting niet het gevolg is van een of ander incident (zoals bijvoorbeeld een voorgaande trein die werd afgeschaft).

Volgens de NMBS is de afname in de eerste plaats te danken aan de inzet van dubbeldeksrijtuigen. In 2010 en 2011 zullen bovendien nog eens 10.000 bijkomende zitplaatsen gecreƫerd worden door de dubbeldekstreinen, zo werd nog meegedeeld op de persconferentie.

http://www.demorgen.be/dm/nl/997/Consum ... omen.dhtml

Merken jullie dit ook? Ik toch gedeeltelijk. Ik neem vaak de trein van Heist naar Gent en omgekeerd en op een dubbeldekker kun je eigenlijk bijna altijd wel een plaatsje vinden. Als ik dan een MS96 zie afkomen dan vloek ik wel in mezelf. Ik vraag me eigenlijk af waarom de NMBS die MS96 stellen met zoveel eerste klasse heeft besteld?

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 24 nov 2010, 09:32
door groentje007
ja, ik vind ook dat het steeds voller is/lijkt. Echter heb ik geen probleem om naast iemand (een vreemde) te gaan zitten. Ik vind eigenlijk dat ze met spitsuur ook gewoon de eerste klas ruimte moeten gebruiken als het te vol wordt in de 2e klas. Het is zo stom dat daar haast niemand zit en in de 2e klas de mensen tegen elkaar gedrukt worden.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 24 nov 2010, 10:08
door overweg13
groentje007 schreef:ja, ik vind ook dat het steeds voller is/lijkt. Echter heb ik geen probleem om naast iemand (een vreemde) te gaan zitten. Ik vind eigenlijk dat ze met spitsuur ook gewoon de eerste klas ruimte moeten gebruiken als het te vol wordt in de 2e klas. Het is zo stom dat daar haast niemand zit en in de 2e klas de mensen tegen elkaar gedrukt worden.
En hoe moet je dat dan uitleggen aan de mensen die 54% meer betaald hebben om in eerste te zitten? Het is precies tijdens de spits dat die meerprijs zijn volle rendement heeft.
En ik vraag me ook af waar al die treinen rijden waarvan 2de klasse bomvol zit, en de eerste leeg mee rijdt? Er zijn zelfs treinen waarvan de bezettingsgraad in 1ste groter is dan in 2de! En als meer reizigers zich eens zouden willen verplaatsen naar de uiteinden van de trein zou er ook al veel opgelost zijn.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 24 nov 2010, 10:11
door kika
Wat nog meer zou kunnen helpen is werknemers toe te laten flexibeler om te gaan met hun arbeidstijden. Gaat natuurlijk niet met iedere stiel, maar als mensen 4 dagen werken, de ochtendspits tussen 6 en 10 is, ipv zoals nu tussen 6.30 en 9.00 scheelt het alweer een hoop. Tegenwoordig heb ik vaker de luxe om buiten de ochtendspits te reizen, daar lijkt bij mij toch een knoop te zitten. En enkele typische vakantie- weekendtreinen natuurlijk.

Mijn persoonlijke indruk is dat het eigenlijk allemaal best wel meevalt, behalve als je de pech hebt om te moeten pendelen tussen/samen met een heleboel ambtenaren en/of schoolgaande jongeren. Ik probeer dan ook zo veel mogelijk buiten de spitsuren te reizen.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 24 nov 2010, 10:15
door kika
overweg13 schreef:En als meer reizigers zich eens zouden willen verplaatsen naar de uiteinden van de trein zou er ook al veel opgelost zijn.
Willen, kunnen, weten, ook droog aan het uiteinde kunnen wachten op het perron, drukke stations met meerdere in- en uitgangen uitrusten. Het helpt als je er van uitgaat dat de meeste reizigers dom, droog en lui zijn, liefst niet te warm/koud hebben en kuddegedrag vertonen, en daarop kan je infra en materieel afstemmen.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 24 nov 2010, 18:42
door Dietrich
Hmm, de meeste mensen die een trein nemen als vervoer naar het werk nemen meestal wel telkens dezelfde treinen, en zouden normaal toch al de samenstelling (lengte) mogen weten. Het feit is dat velen liever lui dan moe zijn en op het perron blijven staan op de eerste plaats die ze tegen komen, ipv zich verder te bewegen.

Zelfde met opstappen aan een deur van 1ste klas terwijl ze in 2de moeten zijn. Velen zien dat wel hoor, er hangt een nummer "1" en een gele band, en nog stappen ze daar op om dan de ganse eerste klas door te stappen, eventueel met open gelaten deuren achter zich.

Op den duur moet je bordjes en paaltjes zetten voor alles, en alle deuren overal automatiseren omdat men het niet nodig vindt van een net geopende deur terug te sluiten.

Re: Treinen zitten steeds voller

Geplaatst: 24 nov 2010, 20:10
door groentje
Tja, als daardoor iedereen sneller is ingestapt, heeft het nog iets opgeleverd. Al kan ik me de ergernis van de reizigers voorstellen die steeds de deuren achter de anderen hun gat mogen sluiten.
Ik herhaal nog eens mijn wens voor betere aankondigingen (met de aankondigingsborden en/of sonorisatie) van de samenstelling van de trein. Je zal er al een hoop meer mensen mee kunnen verleiden om iets verder op het perron te gaan staan. Als je niet zeker kunt zijn over hoe lang de trein zal zijn, blijf je natuurlijk wat meer in het midden hangen. Ik zou dat ook doen...