Pagina 7 van 9

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 20:16
door Alatus_leo
Hogersluys schreef:
Alatus_leo schreef:
groentje schreef: Maar het is niet normaal dat bijna geen enkele trein in Belgiƫ met winst kan rijden, het is niet normaal dat de NMBS steeds meer op het pendelverkeer focust, het is niet normaal dat er geen mogelijkheden worden onderzocht hoe meer mensen naar de trein kunnen worden gelokt in de daluren.
Dat is het ooit niet geweest. De meesten beschikken nu immers over een auto, in de ogen van zoveel mensen de ultieme vrijheid: de bezitter ervan kan in volledige privesfeer en in beperkte tijd naartoe rijden waar men wilt, zonder dat iemand beslissingen neemt voor hen. Zo is de trein in feite een verouderd vervoermiddel, toch zeker buiten de spits. Natuurlijk is de trein goedkoper, veiliger, milieuvriendelijker en minder belastend voor het verkeer dan iedereen in zijn eigen wagen, maar dat is een feit dat de mensen minder interesseerd. Hoewel ikzelf de trein nog steeds een zeer handig vervoermiddel vind vrees ik dat de meesten een iets minder positief beeld erover hebben. In feite wel spijtig, want toeristen zijn altijd tevreden over de diensten van de NMBS.
De recente treinrevival die overal in Europa weerneembaar is spreekt dit tegen. Ik denk dat de meesten wel beseffen dat de auto niet alles op kan lossen. Het komt er hem nu op aan mensen te overhalen terug de trein te kiezen.
Ik vrees toch dat dat moeilijk zal blijven. Er is misschien een stijging in de interesse, maar is dit ee nalgemene tendens of gewoon een tijdelijk fenomeen door economische crisis, dterke stijging in brandstofprijzen, ...

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 20:21
door dentheo
Hogersluys schreef: De recente treinrevival die overal in Europa weerneembaar is spreekt dit tegen. Ik denk dat de meesten wel beseffen dat de auto niet alles op kan lossen. Het komt er hem nu op aan mensen te overhalen terug de trein te kiezen.
Korrekt de auto kan niet "alles" oplossen , maar de trein nog veel minder.
Als treinliefhebber reis ik in verhouding veel met de trein, maar ik durf het de mensen niet echt "aanprijzen".
Als instrument om te pendelen naar het werk ok.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 20:26
door Shrek
Alatus_leo schreef: Ik vrees toch dat dat moeilijk zal blijven. Er is misschien een stijging in de interesse, maar is dit ee nalgemene tendens of gewoon een tijdelijk fenomeen door economische crisis, dterke stijging in brandstofprijzen, ...
Ik denk eerder een algemene stijging van het aantal verplaatsingen. Zowel trein, auto als vliegtuig gaan erop vooruit.
Het is pas wanneer de bevolking zich weer minder gaat verplaatsen (als dat al ooit zou gebeuren) dat 1 van die segmenten significant achteruit zal gaan :wink:

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 20:30
door Alatus_leo
Shrek schreef:
Alatus_leo schreef: Ik vrees toch dat dat moeilijk zal blijven. Er is misschien een stijging in de interesse, maar is dit ee nalgemene tendens of gewoon een tijdelijk fenomeen door economische crisis, dterke stijging in brandstofprijzen, ...
Ik denk eerder een algemene stijging van het aantal verplaatsingen. Zowel trein, auto als vliegtuig gaan erop vooruit.
Het is pas wanneer de bevolking zich weer minder gaat verplaatsen (als dat al ooit zou gebeuren) dat 1 van die segmenten significant achteruit zal gaan :wink:
Dat is waar. Naar omzetcijfers van de spoorwegmaatschappijen alleen mogen we niet kijken, het aandeel van treinen in alle verplaatsingen is belangrijker.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 21:57
door dentheo
Alatus_leo schreef:
Shrek schreef:
Alatus_leo schreef: Ik vrees toch dat dat moeilijk zal blijven. Er is misschien een stijging in de interesse, maar is dit ee nalgemene tendens of gewoon een tijdelijk fenomeen door economische crisis, dterke stijging in brandstofprijzen, ...
Ik denk eerder een algemene stijging van het aantal verplaatsingen. Zowel trein, auto als vliegtuig gaan erop vooruit.
Het is pas wanneer de bevolking zich weer minder gaat verplaatsen (als dat al ooit zou gebeuren) dat 1 van die segmenten significant achteruit zal gaan :wink:
Dat is waar. Naar omzetcijfers van de spoorwegmaatschappijen alleen mogen we niet kijken, het aandeel van treinen in alle verplaatsingen is belangrijker.
waarom eigenlijk ? soort geloof ofzo ?

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 22:33
door Hogersluys
dentheo schreef: Als treinliefhebber reis ik in verhouding veel met de trein, maar ik durf het de mensen niet echt "aanprijzen".
Als instrument om te pendelen naar het werk ok.
Met het OV kan je in Vlaanderen de meeste plaatsen wel bereiken. Misschien zal je er iets langer over doen dan met de auto, maar onmogelijk is het zeker niet. Zie overweg13.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 23:07
door Dietrich
Alleen kan je vandaag de dag, vooral in het weekend, rekenen op zwakke frequenties, bvb een lijnbus om de twee uur. Dan neem ik ook liever de wagen. Dus dat zijn onder andere dingen die men moet wegwerken (niet alleen met hogere frequenties maar een meer algemeen plan van aanpak).

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 23:25
door dentheo
Hogersluys schreef:
dentheo schreef: Als treinliefhebber reis ik in verhouding veel met de trein, maar ik durf het de mensen niet echt "aanprijzen".
Als instrument om te pendelen naar het werk ok.
Met het OV kan je in Vlaanderen de meeste plaatsen wel bereiken. Misschien zal je er iets langer over doen dan met de auto, maar onmogelijk is het zeker niet. Zie overweg13.
Dat bedoel ik.
Maar iemand echt trachten te overtuigen om rustig op reis te gaan naar bv. Italie per trein, daar begin ik niet aan..
Nachttreinen ook zo iets...zelfs CNL

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 19 apr 2010, 23:42
door groentje
Het aantal mensen dat de trein eens uitprobeert, groeit wel. Omdat ze steeds meer de nadelen ondervinden van de automobiliteit. Het is echter zaak om die mensen ook te behouden, en dat lukt niet altijd. Een slechte ervaring doet makkelijk alle goede ervaringen te niet.
Hoet je dat moet doen? Hogere frequenties lijken me daarin inderdaad onmisbaar, aangepaste tarieven ook, en een groter comfort (meer zitplaatsen, o.a). Snelheid is ook belangrijk, maar alles bij elkaar niet zo belangrijk, op voorwaarde dat de tijd die je kwijt bent wel betrouwbaar is. Als je met de wagen op een halfuurtje op het werk kan zijn, maar heel erg vaak er 3x zolang overdoet, dan zijn veel mensen bereid om een uur op de trein te zitten.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 20 apr 2010, 19:41
door Alatus_leo
dentheo schreef:
Alatus_leo schreef:
Shrek schreef: Ik denk eerder een algemene stijging van het aantal verplaatsingen. Zowel trein, auto als vliegtuig gaan erop vooruit.
Het is pas wanneer de bevolking zich weer minder gaat verplaatsen (als dat al ooit zou gebeuren) dat 1 van die segmenten significant achteruit zal gaan :wink:
Dat is waar. Naar omzetcijfers van de spoorwegmaatschappijen alleen mogen we niet kijken, het aandeel van treinen in alle verplaatsingen is belangrijker.
waarom eigenlijk ? soort geloof ofzo ?
Wordt dat niet perfect uitgelegd in de post van Shrek? Als het totale aantal verplaatsingen toeneemt, dan zal het treinverkeer ook wel toenemen zeker, maar dat zegt niks over het succes van treinen in vergelijking met andere vervoermiddelen.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 20 apr 2010, 20:02
door dentheo
Alatus_leo schreef:
dentheo schreef: Dat is waar. Naar omzetcijfers van de spoorwegmaatschappijen alleen mogen we niet kijken, het aandeel van treinen in alle verplaatsingen is belangrijker.
waarom eigenlijk ? soort geloof ofzo ?
Als het totale aantal verplaatsingen toeneemt, dan zal het treinverkeer ook wel toenemen zeker, maar dat zegt niks over het succes van treinen in vergelijking met andere vervoermiddelen.[/quote]

Ik bedoelde waarom MOET dat aandeel toenemen ??
De mensen kiezen de volgens hen meest geschikte transportvorm, dat is toch ok.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 20 apr 2010, 20:16
door Alatus_leo
dentheo schreef:
Alatus_leo schreef:
dentheo schreef: waarom eigenlijk ? soort geloof ofzo ?
Als het totale aantal verplaatsingen toeneemt, dan zal het treinverkeer ook wel toenemen zeker, maar dat zegt niks over het succes van treinen in vergelijking met andere vervoermiddelen.
Ik bedoelde waarom MOET dat aandeel toenemen ??
De mensen kiezen de volgens hen meest geschikte transportvorm, dat is toch ok.
Jaa, maar ik bedoel, als we willen weten of mensen al dan niet geneigd zijn om de trein boven de auto te verkiezen, hebben we dat cijfer wel nodig. Het MOET niet toenemen, maar als het afneemt is het wel logisch dat de NMBS haar aanbod mindert. Lege treinen hebben ook niet veel nut he.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 20 apr 2010, 21:43
door Teach2
Het aandeel van de spoorwegen in het personenvervoer is de afgelopen 10 jaar gevoelig toegenomen: het aantal reizigers bij de NMBS is met meer dan 50% gegroeid in die periode, het personenvervoer over de weg veel minder: op de weg komt de toename van het verkeer vooral op naam van het vrachtvervoer.

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 20 apr 2010, 21:56
door Alatus_leo
Teach2 schreef:Het aandeel van de spoorwegen in het personenvervoer is de afgelopen 10 jaar gevoelig toegenomen: het aantal reizigers bij de NMBS is met meer dan 50% gegroeid in die periode, het personenvervoer over de weg veel minder: op de weg komt de toename van het verkeer vooral op naam van het vrachtvervoer.
Is die groei vooral binnen of buiten spitsuren?

Re: NMBS schrapt 150 treinen extra tijdens zomer

Geplaatst: 20 apr 2010, 22:35
door overweg13
Alatus_leo schreef: Is die groei vooral binnen of buiten spitsuren?
Uitsluitend tijdens de spits: het gratis woon-werkverkeer is daar niet vreemd aan. Om het nog niet te hebben over de belachelijk goedkope schoolabonnementen en andere campuskaarten.
M.a.w., dit zijn geen trouwe klanten, maar klanten die je zo weer kwijt bent. De echte trouwe klanten, die met een getrouwheidskaart, die dan wel buiten de spits rijden, worden dan weer doorgestuurd, want die kaart wordt afgeschaft.
Begrijpe wie kan.