Ik wil even iets ophelderen, je hebt twee soorten bedrijven in handen van de overheid.
1.een staatsbedrijf, deze kennen geen aandelen, zijn officieel geen bedrijf, staan niet geregistreerd in het handelsregister en is dus eigenlijk geen bedrijf.
Een staatsbedrijf ontstaat door de oprichting van een bijzonder lichaam(een soort rechtsvorm binnen de overheid), met
Disclamer: in nederland word een bijzonder lichaam een Zelfstandig bestuursorgaan(zbo genoemd)
als doel het uitvoeren van een (commerciële taak)(Een staatsbedrijf is slechts een voorbeeld van een bijzonder lichaam(Zelfstandig bestuursorgaan in nl), de Vlaamse overheid, ministeries, ambachtelijke werkgroepen, de sociale dienst en alle overige overheidsapparaaten zijn ook bijzondere lichamen/Zelfstandig bestuursorgaan).
2.Een private commerciële naamloze vennootschap waarvan de aandelen in handen zijn van de overheid.
Meestal ontstaat deze nv doordat een bijzonder lichaam word geprivatiseerd, hierbij word het bijzonder lichaam omgezet in een nv, privatisering betekend niet meteen dat aandelen worden verkocht aan commerciële partijen.
Een overheids nv is dus een commerciële private bedrijf, met aandelen, met een notering in het handelsregister en is dus een officieel bedrijf, en heeft dus dezelfde rechten en plichten als bijvoorbeeld bakker piet of de commerciële staalconcern in luik, enige verschil is dat de overheid een meerderheid(en meestal 100 procent) van de aandelen bezit.
De laatste jaren heeft europa geëist dat alle staatsbedrijven die commerciële activiteiten uitvoerde(zoals het vervoer van mensen) werden geprivatiseerd van bijzonder lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan naar een privaat bedrijf in de vorm van een nv of bvba.
Voor de ns was dit niet nodig, die waren al een nv.
Voor de nmbs was dat wel nodig en dat is in 1991 gebeurd, toen werd het bijzondere lichaam/Zelfstandig bestuursorgaan geprivatiseerd naar een nv, en later in 2005 werd dit de nmbs groep.
Daarmee is de nmbs gewoon een commercieel bedrijf wat moet concurreren met andere(die zijn er niet door de monopolie die de staat heeft gegeven).
Daarnaast vind ik dat een vervoersbedrijf wat niet zijn eigen broek kan ophouden zwaar in de problemen zit, De nmbs moet de problemen oplossen ipv te zanniken over het afschaffen van deze wet of te zanniken om meer geld.
DE NMBS MOET FINANCIEEL ONAFHANKELIJK ZIJN, zoals de ns dat al jaren is, dat legt het probleem meteen bloot het zit gewoon structureel fout bij de nmbs en dat moet opgelost worden.
En ik vind dat we een bedrijf wat na al die jaren nog steeds niet onafhankelijk is, en afhankelijk van staatssteun, dat we die gewoon failliet moeten laten gaan.
Even een vergelijking bij de NS werken 25 duizend mensen bij de NMBS zijn dat er 40 duizend!!!!!.
1.Nederland is 41258 km groot, belgie is 30528km groter, Nederland is dus 1.2 keer groter.
2.Nederland heeft 25000 mensen bij het spoor, de belgen 40 duizend, de belgen hebben dus 1.6 keer zoveel personeel rondlopen.
3.België heeft 3518 km aan spoor, terwijl Nederland 2809 km heeft, dat is precies 1.2 keer meer voor de belgen.( deze vergelijking klopt niet, gezien al het spoor word meegerekend, en België kent veel lijnen met een zeer lage bediening, tegen Nederland die het drukste spoornet van Europa hebben)
De NMBS functioneert binnen België als de sociale dienst.
Als je weet dat je bij rood moet stoppen, je weet dat je bij een verhoogde stoep moet stoppen, en je op goed geluk geluk wat knopjes en hendels kan induwen(om de bok in beweging te zetten), vervolgens krijg je een raar apenpakje(waardoor de meeste mensen denken dat ze dan een status hebben)wat niet meer sinds de wo2 is vernieuwd en dan ben je aangenomen.
En dan mijn laatste punt: managers.
Zo hoorde ik laatste dat zowel de NMBS groep, de NMBS zelf een apart management hebben, maar dat er ook een management team bestaat voor de regio Vlaanderen en een eigen voor de regio Wallonië.
En dat daarnaast ook soms provincies en grote steden een eigen NMBS management hebben(why? om het spoorvervoer binnen de stad te regelen?

)
Naar mijn idee kan dit samengevoegd worden tot een management namelijk het management van de NMBS, het is niet nodig dat Vlaanderen, Wallonië, en elke provincie en dorp een eigen management heeft binnen de NMBS.
En dan hebben we nog de taalproblemen, de Vlaamse machinisten kunnen niet Wallonië rijden i.v.m. taal, en de Fransen weigeren Nederlands te praten dus die kunnen niet in Vlaanderen rijden, lekker efficiënt, daarnaast heb je dan nog de nodige lokale management teams, bazen, opzichters en stationschefs en ander gepeupel wat een uniform aanheeft en daarom denkt dat hij iets te zeggen heeft, die ook allemaal in hun eigen taal praten. dat maakt het natuurlijk extra ingewikkeld.( laat ik het maar niet hebben over de kneuzen van infrabel die het spoorverkeer moeten regelen,maar niet twee talig zijn.)
Daarnaast vind ik dat al het personeel van de NMBS(en in het bijzonder het personeel wat in contact staat met de klant) elke maand in hun eigen tijd een verplichte mondelinge en schriftelijk taal examen moet afleggen in de Belgische taal die niet hun moedertaal is(voor de Vlaamse mensen in het Frans, en voor de walloniers in het Nederlands) en dat ze deze vreemde taal uitstekend of misschien wel op moedertaalniveau moeten beheersen, slaag je voor het examen dan beheers je de taal uitstekend en mag je deze maand werken, zak je dan krijg je EEN herkansing, zak je weer dan ontslag.
Er moeten dus twee dingen gebeuren, al die management teams weg, en al die mensen die zich lokaal bemoeien met het treinverkeer(en die denken iets te zeggen hebben) zoals bazen, opzichters, stationschefs ect ontslaan, ik snap best dat er op stations het nodige geregeld moet worden en dat het treinverkeer in goede banen geleid moet worden, maar daar zijn geen 10 managers voor nodig(een stationschef is in principe ook gewoon een manager).
Maximaal een manager per regio en het afschaffen van de stationschef gezien dat een nutteloos beroep is( in nl zouden we het een melkertbaan noemen).
Daarnaast het ontslaan van iedereen zonder diploma, of die een diploma hebben wat evenveel waard is als een velletje wc papier, en alleen nog mensen aannemen met fatsoenlijke papieren(mensen die echt naar school zijn geweest), dat zijn dus mensen die minimaal de havo af hebben(weet niet wat de havo in Vlaanderen is, heb in nl onderwijs gevolgd.)
Als we dit allemaal doorvoeren, dan kan de NMBS het makkelijk redden met 15 duizend werknemers i.p.v. 40 duizend en ik denk dat ze dan nog ruim in hun vel zitten, De NMBS heeft geen 40 duizend mensen in dienst omdat ze nodig zijn maar OMDAT HET KAN.
Binnen de nmbs zijn ze gewoon ordinear geld aan het opbranden, het moet per slot van rekening op 29 december op zijn , want op 1 januarie stort de regering weer miljarden.(stel dat het in december niet op is, dan kan de minister denken dat hij teveel geld heeft gegeven, en volgend jaar minder geven. en dat kan natuurlijk niet)
En ik snap het ook wel van het het is een moeilijk vraagstuk: Wat doe als het hele management team al een gouden kamer en kantoor heeft,privé butler, dure mercedes van de zaak, privé secretaresse en een dikke bonus, tja dan ga je zoeken naar manieren om de buitenwereld te laten zien dat je macht en geld heb door simpelweg een shit load/overload aan personeel aan te nemen, want tja het is niet het privé geld van het management en tja de belastingbetaler betaald toch wel, dus we kunnen miljarden over de balk smijten en tja per slot van rekening moet het geld op zijn in december.
als ze al die maatregelen zoals hier boven beschreven eens volhielden dan kunnen ze binnen 10 jaar net als de ns een mega dividend van 1 miljard uitkeren.
Ik heb in holland gestudeerd, En ik zal volgens jullie mening vast met me olifantenpoten door de kast met porseleinen servies heen zijn gerend( heb ik van die hollanders geleerd).daar moet je mij maar voor excuseren.