Pagina 7 van 13
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 13 okt 2010, 23:09
door dentheo
eagleheart schreef:het beginnen hier al toestanden te worden zoals in Frankrijk.
De vakbonden hebben nog altijd niet door dat enkel de reiziger hier last van heeft, de directie krijgt gewoon hun bonus op het einde van het jaar.
Logisch want ze zijn aan handen en voeten gebonden door de politiekers.... show rond opslag in de gaten gehouden, belachelijk.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 02:14
door eagleheart
een vraagje:
Ik denk dat ik voor maandag mijn compensatieregeling niet ga kunnen invullen hé?(als ik vertraging zou hebben)
kan ik dit doen voor dinsdag? want het wordt vandaag aangekondigd dat het staking gaat zijn, maar dit lijkt mij geen 8 dagen op voorhand zoals het zou moeten om geen recht te hebben op compensatie.
klopt dit?
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 08:10
door eaw458
De vakbonden vergeten wel dat een van de grondredenen waarom de NMBS er zo slecht aan toe is het archaische statuut van het personeel is. Dat ze dringend de ganse boel privatiseren en iedereen contractueel maken - dan kunnen niet-performante mensen makkelijker aan de deur en kan de vakbond meteen stoppen met zeiken over de afbrokkeling van de statutaire aanwervingen.
En dan zijn de reizigers ('klanten', beste vakbondsafgevaardigden) ook blij.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 09:24
door Steven
Statutairen kunnen er perfect blijven horen. Herscholen van personeel kan ook nog altijd, daarvoor is de spoorweg groot genoeg en zijn er nog beroepen genoeg waar er volk tekort is. Feit is gewoon dat als er mensen op een hoge post zijn geraakt ze deze zelden verlaten ook al is die post zo overbodig als maar kan zijn. Zoals ik al eerder zei is de nmbs vooral een omgekeerde piramide wat betreft bedrijfsstructuur, je hebt dus haast meer kaderfuncties dan functies op de werkvloer, die structuur aanpassen vergt moed. Nu is het zo dat de meeste die positie te danken hebben aan de vakbond en de vakbond zijn plaats kan behouden dank zij die mannen. Het is dus als het ware een beetje een vicieuze circkel. De Belgische regering zit ook zo een beetje in elkaar eigenlijk dus de oorsprong van die structuur is niet ver zoek.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 15:27
door thomaslj
eagleheart schreef:een vraagje:
Ik denk dat ik voor maandag mijn compensatieregeling niet ga kunnen invullen hé?(als ik vertraging zou hebben)
kan ik dit doen voor dinsdag? want het wordt vandaag aangekondigd dat het staking gaat zijn, maar dit lijkt mij geen 8 dagen op voorhand zoals het zou moeten om geen recht te hebben op compensatie.
klopt dit?
Voor maandag zou ik de compensatieregeling wel invullen, het hele stakingsgedoe gaat over logistics, eigenlijk zouden de reizigers hiervoor bijna geen hinder mogen ondervinden is mijn mening.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 16:58
door groentje
Er is een stakingsaanzegging gebeurd, en dat is steeds voor de hele NMBS-groep geldig, dacht ik. In elk geval is volgende maandag een algemene staking, dus niet alleen NMBS-Logistics, zoals begin deze week de bedoeling was.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 21:40
door rvdborgt
profke schreef:http://www.gva.be/nieuws/binnenland/aid ... wegen.aspx
Vandaag liet het Autonoom Syndicaat voor Treinbestuurders (ASTB) weten dat het vasthoudt aan hun stakingsaanzegging voor dinsdag 19 oktober.[/u][/b]
Treinbestuurders zouden die dag tussen 15 en 17 uur de sporen in Brussel-Zuid blokkeren. Het ASTB wil zo de veiligheidsproblemen en de werkdruk op het spoor aan de kaak stellen.
Interessant dat ze nu al van tevoren laten weten wie er waar en wanneer een illegale actie zal houden. Ben benieuwd of Infrabel dat dan eindelijk eens als aanleiding zal gebruiken om daartegen actie te ondernemen.
Groetjes,
Rian
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 21:46
door Steven
tja illegaal is het niet (want dat staat nergens zo bepaald, het zijn spoorwegmensen op spoorwegdomein die daar actie voeren). Het is wel heel vervelend en vrij simpel om op die manier het gevolg van een actie groots te laten aanvoelen.
Moest een niet spoorwegmens iets gelijkaardig doen is hij dan weer wel in fout aangezien een niet spoorwegpersoon zich niet zomaar op spoorwegdomein mag begeven, lacunes in de regels zijn er dus overal.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 21:52
door groentje
Bestuurders hebben niets te zoeken in de sporen, sorry. Dergelijke actie is dus wel degelijk illegaal, en zelfs sabotage.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 21:59
door Steven
groentje schreef:Bestuurders hebben niets te zoeken in de sporen, sorry. Dergelijke actie is dus wel degelijk illegaal, en zelfs sabotage.
er heeft in die letterlijke zin niemand iets te zoeken in de sporen. bij geen enkele actie als je het zo bekijkt maar illegaal aanwezig zijn is nog totaal iets anders. Trouwens het zijn bij grote acties zelden treinbestuurders die de sporen bezetten hoor, meestal gaat het dan over vakbondsafgevaardigden en dat zijn niet altijd treinbestuurders in tegendeel (treinbestuurders maken maar een klein deel van het personeel uit van de nmbs ongeveer een 3000).
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 14 okt 2010, 22:19
door rvdborgt
Steven schreef:groentje schreef:Bestuurders hebben niets te zoeken in de sporen, sorry. Dergelijke actie is dus wel degelijk illegaal, en zelfs sabotage.
er heeft in die letterlijke zin niemand iets te zoeken in de sporen. bij geen enkele actie als je het zo bekijkt maar illegaal aanwezig zijn is nog totaal iets anders. Trouwens het zijn bij grote acties zelden treinbestuurders die de sporen bezetten hoor, meestal gaat het dan over vakbondsafgevaardigden en dat zijn niet altijd treinbestuurders in tegendeel (treinbestuurders maken maar een klein deel van het personeel uit van de nmbs ongeveer een 3000).
Zelfs spoorwegpersoneel mag zich maar onder bepaalde voorwaarden in de sporen bevinden en mag bij mijn weten het treinverkeer daarbij niet hinderen.
Ik hoop dat wederom vervoerders claims zullen indienen. Jammer dat Eurostar nog geen vervoerder is in België (overigens omdat de FOD tergend traag is met het verwerken van de aanvraag voor een veiligheidscertificaat).
Groetjes,
Rian
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 15 okt 2010, 17:07
door groentje
Klopt. Zelfs een technicus mag slechts in de sporen gaan nadat de blok toestemming heeft gegeven, en dus de nodige veiligheidsmaatregelen heeft getroffen. Als er dan opeens zo'n bende de sporen gaat bezetten, kunnen ze eigenlijk elk moment overreden worden. Dat is gewoon onverantwoord en dom, ook al zal de blok natuurlijk meteen alle verkeer stilleggen.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 15 okt 2010, 17:12
door Steven
groentje schreef:Klopt. Zelfs een technicus mag slechts in de sporen gaan nadat de blok toestemming heeft gegeven, en dus de nodige veiligheidsmaatregelen heeft getroffen. Als er dan opeens zo'n bende de sporen gaat bezetten, kunnen ze eigenlijk elk moment overreden worden. Dat is gewoon onverantwoord en dom, ook al zal de blok natuurlijk meteen alle verkeer stilleggen.
Maar een beetje spoorman weet hoe hij/zij zoiets moet voorkomen.
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 15 okt 2010, 17:12
door overweg13
Deze actie valt eigenlijk onder de noemer hooliganisme. Als de brave fotograaf een fotootje wil maken, moet hij daar eerst een toestemming voor vragen. Nu een zootje ongeregeld de sporen wil bezetten - want ik kan niet geloven dat de doorsnee treinbestuurder zich tot zo'n actie zou laten verleiden, zelfs al heeft hij gegronde redenen - zal men doen alsof er niets aan de hand is. Eigenlijk zou een afvaardiging van de reizigers vanop een plaats die toegankelijk is voor het publiek voor tegengas moeten zorgen!
Re: Treinstaking dreigt op 18 oktober
Geplaatst: 15 okt 2010, 17:17
door Steven
De vraag is waar ze een spoor bezetten he, niet vergeten dat de pers hier soms een lelijke hand in hebben.
Soms plaatst men gewoon symbolisch een rode vlag op een bundelspoor en daar heeft nauwelijks iemand last van, als de pers de juiste foto/film maakt lijkt die natuurlijk heel wat. Sporen bezetten is zeker niet de beste manier om uw punt duidelijk te maken.