Pagina 7 van 13
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 12 jan 2011, 19:45
				door AM'er
				Treinen kunnen honderd jaar of zelfs nog langer meegaan als ze regelmatig onderhouden worden en onderdelen vervangen worden. Zolang de kast niet doorroest, kan dit oneindig blijven doorgaan. Onze oudste klassiekjes kunnen er gemakkelijk nog tientallen jaren tegen, mits goed onderhoud.
Echter dient nieuwe technologie z'n kans te krijgen, zeker als dit ten goede komt qua energieverbruik.
Gisteren kreeg ik nog eens de kans te reizen in motorstel 204. Interieur is na bijna 50 jaar nog steeds slijtvast.
Een M6 is in een mum van tijd een varkensstal.
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 12 jan 2011, 20:02
				door Commendatore
				Dat van die nieuwe technologie klopt ook wel weer en daarnaast is het eigenlijk ook wel zo dat het ook niet altijd nog (op een economische manier) mogelijk is om materieel aan te passen aan de wensen van deze tijd. Men zal dus ook enigszins een balans moeten vinden tussen (gerenoveerd) oud(er) en nieuw.
Het enige waar ik bang voor ben is dat men in de toekomst spoorwegmaterieel na pakweg een jaar of vijftien al als oud gaat beschouwen en wil vervangen.
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 12 jan 2011, 20:22
				door Bordensteker
				Inderdaad: wat heet oud?
De gemiddelde klant vergelijkt de trein met de concurrent auto. Daar bouwen ze minder lang op één concept voort.
En anders kan men altijd de vorm buiten én binnen nog aanpassen (VW Golf).
- Echt modern is natuurlijk het vliegtuig. Denkt men, want de rompstructuur met de kenmerkende cockpitramen van het onovertroffen succesnummer de Boeing 737 stamt nog af van de eerste Boeing 707, die begin jaren zestig aan zijn opmars begon. Ook de snelheden zijn niet meer duidelijk verhoogd sinds die tijd, afgezien van de Concorde dan. Harder gaan is heel bewerkelijk.
Bovendien is het in de luchtvaart zo dat doorbouwen op een bestaand model door de hoge kosten van een nieuwe typecertificatie extreem lang zinvol blijft. Dus vernieuwt men alleen van binnen de stoelen en zo. 
Een belangrijk verschil tussen het Nederlandse Mat’64 en de MS800 reeks lijkt me dat de laatste ontwerptechnisch duidelijk jonger is en thyristorsturing gebruikt (net als de laatstgebouwde klassiekjes), terwijl Mat’64 het nog met de ouderwetse schakelwals en energieverspillende weerstanden moet doen. Dat telt tegenwoordig behoorlijk mee als je naar milieu-aspecten kijkt. 
Ook qua geluid zijn de MS800 stellen met hun schijfremmen opvallend stil vergeleken met het door blokken afgeremde Mat’64. Waarbij de ergonomisch gezien vooruitstrevende multiremblokken helaas geluidstechnisch eerder aan een alles tegenstrevende jonggeborene doen denken.
_________________
geef mij maar dynamische remmingen
 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 12 jan 2011, 21:11
				door Shrek
				Commendatore schreef:Het enige waar ik bang voor ben is dat men in de toekomst spoorwegmaterieel na pakweg een jaar of vijftien al als oud gaat beschouwen en wil vervangen.
Dat zal wel niet gebeuren, maar een interieur gaat maar 30 jaar mee, daarna moet je gewoon vervangen  

 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 12 jan 2011, 22:47
				door MaartendeJ
				Bordensteker schreef:
Een belangrijk verschil tussen het Nederlandse Mat’64 en de MS800 reeks lijkt me dat de laatste ontwerptechnisch duidelijk jonger is en thyristorsturing gebruikt (net als de laatstgebouwde klassiekjes), terwijl Mat’64 het nog met de ouderwetse schakelwals en energieverspillende weerstanden moet doen. Dat telt tegenwoordig behoorlijk mee als je naar milieu-aspecten kijkt. 
Ook qua geluid zijn de MS800 stellen met hun schijfremmen opvallend stil vergeleken met het door blokken afgeremde Mat’64. Waarbij de ergonomisch gezien vooruitstrevende multiremblokken helaas geluidstechnisch eerder aan een alles tegenstrevende jonggeborene doen denken.
Alleen de vierledigen komen uit 1981... Mat'64 uit '66. (Nee, de '64 slaat op plan T en staan allemaal aan de kant) Daar zit een goeie 15 jaar tussen. In 15 jaar kan veel gebeuren 

 (plan V en T zijn gebaseerd op plan U, 1960)
Een betere vergelijking kun je dan maken met SGMm, die komen uit 1974.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stadsgewestelijk_Materieel 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 12 jan 2011, 22:51
				door Steven
				de vierledige stellen zijn van 1975 tot 1978 en zeker en vast niet van 1981.
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 12 jan 2011, 23:01
				door MaartendeJ
				Ik zag op de wikipedia dat ze in dienst gesteld waren in '81. Excuus. (blijft het feit overeind staan dat ze beter met SGM vergeleken kan worden itt Mat'64.
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 13 jan 2011, 00:20
				door Joris
				Hallo,
AM'er schreef:Gisteren kreeg ik nog eens de kans te reizen in motorstel 204. Interieur is na bijna 50 jaar nog steeds slijtvast.
Een M6 is in een mum van tijd een varkensstal.
Slijtvast en die M6 bankskes, dat gaat ook niet goed samen hé... Piepen en kraken dat massas van die dingen al doen... Echt vreselijk soms als het zo in een nogal 'stil' rijtuig op enkele plaatsen piepiepkraakraakpiep doet...
Groeten,
Joris De Mol
 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 13 jan 2011, 16:04
				door Bomma
				LRDArdo schreef:melle schreef:Eindelijk! Ik ben echt benieuwd hoe ze het geel op het front gaan verwerken 

 
 
Laat ons hopen dat ze er een beter 'verwerking' van maken dat op de breaks. De V-vorm was héél wat mooier dan de nutteloze gele blok op de voorkant. Misschien moeten ze het front verwerken van een HLE13 of een stuurstandrijtuig van de M6 of I11. Achja les goûts et les couleurs...
 
Ah, toch nog mensen die er zo over denken  

 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 02 feb 2011, 14:03
				door LRDArdo
				En ze verbouwenden in stilte verder? Of heeft iemand toch al wat nieuws ondertussen  

 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 02 feb 2011, 18:06
				door Robin
				LRDArdo schreef:En ze verbouwenden in stilte verder? Of heeft iemand toch al wat nieuws ondertussen  

 
Maandag ben ik op de weg naar buiten nog wezen kijken en was niet veel veranderd, 1 stuurrijtuig stond nog in het groen en de andere kant half uit elkaar.
Nu ik in Antwerpen zit kan ik er niets meer over vertellen  

 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 03 feb 2011, 01:14
				door BartB
				Wat doen ze eigenlijk met oud interieur? Weggooien?
Zo'n bank van 1ste klasse zou anders wel iets plezant zijn om op kot te hebben staan 

 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 03 feb 2011, 01:17
				door Shrek
				BartB schreef:Wat doen ze eigenlijk met oud interieur? Weggooien?
Zo'n bank van 1ste klasse zou anders wel iets plezant zijn om op kot te hebben staan 

 
Bij de renovatie van thalys hebben zo zo enkele oude zetels weggegeven als promotiestunt. 
Je kan in ieder geval eens proberen na te vragen bij de werkplaats in Mechelen. Een nee heb je, een ja...  

 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 03 feb 2011, 17:48
				door LRDArdo
				Robin schreef:Nu ik in Antwerpen zit kan ik er niets meer over vertellen  

 
Hah no problemo! Toch bedankt! 

 
			 
			
					
				Re: Modernisering Vierledige
				Geplaatst: 05 feb 2011, 03:48
				door etoile du nord
				Steven schreef:de vierledige stellen zijn van 1975 tot 1978 en zeker en vast niet van 1981.
Héél juist . Hier een foto uit 1975 ! Splinternieuwe 809 te Brussel Zuid , naast Benelux 

En te Gent St.Pieters in 1976 : the "Roaring Seventies"  Oranje Boven ! 

