taalpolemiek

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
gysev

Re: taalpolemiek

Bericht door gysev »

Steven schreef:Met uitbreiding wel, ook bij de nmbs is dit het geval (geen idee of dit op alle niveau's is), alles eerst altijd in het Frans om nadien naar het NL om te zetten.
Dat hangt af van de dienst. De stationsdirectie van FBMZ bstaat voor vrijwel 100% uit Nederlandstaligen dus die nota's komen eerst uit in het Nederlands. En neem de mensen van de vertaaldienst hun werk niet af - er wordt zo al genoeg gesnoeid en dat zijn dan eens bureaumensen die echt goed werk doen :wink:
dentheo

Bericht door dentheo »

gysev schreef:
Dat kan ik me moeilijk voorstellen als De Wever met Beke en Gennez gaat praten...
Als dat "de regeringsonderhandelingen" waren, was het al lang bekeken.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

gysev schreef:
Steven schreef:Met uitbreiding wel, ook bij de nmbs is dit het geval (geen idee of dit op alle niveau's is), alles eerst altijd in het Frans om nadien naar het NL om te zetten.
Dat hangt af van de dienst. De stationsdirectie van FBMZ bstaat voor vrijwel 100% uit Nederlandstaligen dus die nota's komen eerst uit in het Nederlands. En neem de mensen van de vertaaldienst hun werk niet af - er wordt zo al genoeg gesnoeid en dat zijn dan eens bureaumensen die echt goed werk doen :wink:
Ik had het over de hogere kaders gysev, op het niveau dat jij hier aanhaalt daar sprak ik niet over :-)
groentje

Bericht door groentje »

De hogere kaders zijn wettelijk verplicht 50-50%. En vanaf een bepaald niveau is het zelfs verplicht dat de nummer 2 van een andere taalrol is. Ik wil je trouwens gerust eens een paar stukken reglementering laten lezen, waar zelfs ik zie dat het vertaald is uit het Nederlands. In het Frans is die nog cryptischer :mrgreen:
Asterix

Bericht door Asterix »

En hoe zit het op het terrein? Kunnen alle Waalse bestuurders die in Vlaanderen rijden in het Nederlands communiceren met de blok of TC? Of is het alleen maar "jajaja" omdat ze er geen knijp van begrijpen? Idem dito voor O/STCH perron in Brussel?
Steven

Bericht door Steven »

Alle Waalse treinbestuurders laten communiceren in het NL? dat blijft een utopie vrees ik. Er zijn er nog genoeg die gewoon aanmodderen van begin tot einde. Dan heb je twee mogelijkheden of het is niet willen of het is niet kunnen.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:Alle Waalse treinbestuurders laten communiceren in het NL? dat blijft een utopie vrees ik. Er zijn er nog genoeg die gewoon aanmodderen van begin tot einde. Dan heb je twee mogelijkheden of het is niet willen of het is niet kunnen.
Of is het niet goed aangeleerd?Lerrar nederlands is ziek nooit vervangen of toch wel door voetbal.
Net zoals mischien het Frans niet goed aangeleerd is geweest of wordt? met d of dt?
Steven

Bericht door Steven »

Het aanleren zelf is meestal al vrij zwak, bij de spoorwegen krijgen ze een tiental dagen les wat ik zelf pover vind voor mensen die het nooit op school gekregen hebben.
Daarbij komt dat de gemiddelde collega treinbestuurder uit Wallonie het als volgt omschrijft.
Een Waalse treinbestuurder zal niet snel Nederlands spreken uit schrik om taalkundig op zijn gezicht te gaan, een Vlaamse treinbestuurder zal net wel sneller trachten Frans te spreken en trekt het zich minder aan dat hij een taalfout maakt, zolang de andere maar heeft begrepen waarover het gaat, ook al hangt de zin niet volledig samen.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Alle Waalse treinbestuurders laten communiceren in het NL? dat blijft een utopie vrees ik. Er zijn er nog genoeg die gewoon aanmodderen van begin tot einde. Dan heb je twee mogelijkheden of het is niet willen of het is niet kunnen.
Ach ja, ik was het alweer vergeten. Dat komt natuurlijk omdat je die Antwerpenaren en West-Vlamingen onmogelijk kan begrijpen. Sorry, was een domme vraag van mij.
Steven schreef:Daarbij komt dat de gemiddelde collega treinbestuurder uit Wallonie het als volgt omschrijft.
Een Waalse treinbestuurder zal niet snel Nederlands spreken uit schrik om taalkundig op zijn gezicht te gaan, een Vlaamse treinbestuurder zal net wel sneller trachten Frans te spreken en trekt het zich minder aan dat hij een taalfout maakt, zolang de andere maar heeft begrepen waarover het gaat, ook al hangt de zin niet volledig samen.
Dat is nu eenmaal een gevolg van die typisch francofone arrogantie: ze denken dat ze de taalkundige en culturele elite in de wereld uitmaken en aldus als lid van die elite is het onvergeeflijk om in een andere taal te stuntelen.
KB

Bericht door KB »

Het kan aan mij liggen, maar ik heb toch sterk de indruk dat er in het zuiden van het land meer meertalige toeristische informatieborden (ik heb het nu niet over de spoorwegen) te vinden zijn. In het noorden van het land lijkt het wel een doodzonde informatie te geven in een andere taal dan het Nederlands (of een of andere regionale variant daarvan).
L'union fait la force.
nighttrain

Steven schreef:Daarbij komt dat de gemiddelde collega treinbestuurder uit Wallonie het als volgt omschrijft.
Dat is nu eenmaal een gevolg van die typisch francofone arrogantie: ze denken dat ze de taalkundige en culturele elite in de wereld uitmaken en aldus als lid van die elite is het onvergeeflijk om in een andere taal te stuntelen.[/quote]

Enigzins tegen mijn zin als vlaming, moeten we de realiteit durven onder ogen zien!Ja ze zijn een culturele elite,dit merk ik alle dagen.per slot van rekening zijn er 250 miljoen mensen die Frans gebruiken; Ofwel als officiele taal ,moedertaal of culturele taal. Als ik dagelijks zie hoeveel lesuren Frans in een Franse school is dit aanzienelijk meer dan nederlands in Vlaanderen.Ze hebben andere taal objectieven.En ze hebben ook geen godsdienst of andere moraalvakken.
Vraagje om over na te denken: Waarom is het nederlands niet geimporteerd toen Cono een Belgische colonie was? Voorbeeldje :wat spreekt men in suriname?Zuid Afrika? door de Nederlanders!
En aan de andere zijde zullen de doorsnee vlamingen (ik inbegrepen) ,inderdaad sneller ietwat spotten met het "gebroken vlaams" van anderstalligen..zeker van francophone oorsprong..
By the way hoeveel vlamigen kunnen een onderscheid maken tussen een Waal en een Fransman?
En we zullen maar zwijgen over de politieke en economische meerwaarde.
Asterix

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Enigzins tegen mijn zin als vlaming, moeten we de realiteit durven onder ogen zien!Ja ze zijn een culturele elite,dit merk ik alle dagen.per slot van rekening zijn er 250 miljoen mensen die Frans gebruiken; Ofwel als officiele taal ,moedertaal of culturele taal. Als ik dagelijks zie hoeveel lesuren Frans in een Franse school is dit aanzienelijk meer dan nederlands in Vlaanderen.Ze hebben andere taal objectieven.En ze hebben ook geen godsdienst of andere moraalvakken.
Wanneer men in de wereld de dag van vandaag maar één taal spreekt, het Engels als wereldtaal weigert te aanvaarden en overal waar men komt enkel kan opscheppen over de eigen taal, gastronomie en het eigen denkbeeld, noem ik dat persoonlijk bekrompen en verre van elitair. Maar goed, dat is ook maar een opinie.
nighttrain schreef:Vraagje om over na te denken: Waarom is het nederlands niet geimporteerd toen Cono een Belgische colonie was? Voorbeeldje :wat spreekt men in suriname?Zuid Afrika? door de Nederlanders!
Congo was op dat vlak een afspiegeling van de Belgische maatschappij, uw andere voorbeelden tonen aan dat de prioriteiten bij de betrokken bezetters anders lagen.
nighttrain schreef:By the way hoeveel vlamigen kunnen een onderscheid maken tussen een Waal en een Fransman?
Of, nog meer: Franstalige Brusselaar <> Waal of Occitaan <> noorderling of of of....
nighttrain

Jeroen schreef:
nighttrain schreef:Enigzins tegen mijn zin als vlaming, moeten we de realiteit durven onder ogen zien!Ja ze zijn een culturele elite,dit merk ik alle dagen.per slot van rekening zijn er 250 miljoen mensen die Frans gebruiken; Ofwel als officiele taal ,moedertaal of culturele taal. Als ik dagelijks zie hoeveel lesuren Frans in een Franse school is dit aanzienelijk meer dan nederlands in Vlaanderen.Ze hebben andere taal objectieven.En ze hebben ook geen godsdienst of andere moraalvakken.
Wanneer men in de wereld de dag van vandaag maar één taal spreekt, het Engels als wereldtaal weigert te aanvaarden en overal waar men komt enkel kan opscheppen over de eigen taal, gastronomie en het eigen denkbeeld, noem ik dat persoonlijk bekrompen en verre van elitair. Maar goed, dat is ook maar een opinie.
nighttrain schreef:Vraagje om over na te denken: Waarom is het nederlands niet geimporteerd toen Cono een Belgische colonie was? Voorbeeldje :wat spreekt men in suriname?Zuid Afrika? door de Nederlanders!
Congo was op dat vlak een afspiegeling van de Belgische maatschappij, uw andere voorbeelden tonen aan dat de prioriteiten bij de betrokken bezetters anders lagen.

nighttrain schreef:By the way hoeveel vlamigen kunnen een onderscheid maken tussen een Waal en een Fransman?
Of, nog meer: Franstalige Brusselaar <> Waal of Occitaan <> noorderling of of of....

Even een anwoord uit de realiteit. In Frankrijk krijgen ongeveer 70%van de kinderen vanaf het eerste kleuterklasje Engels(publieke scholen).
In de publieke lyceumes (hoger middelbaar onderwijs) krijgen de studenten richting "Europese" les van Engelse leerkrachten.Ze worden voorbereid om het Britse equivalent van een diploma hoger secundair onderwijs te bekomen. Langs de oostkant is er meer Duits als tweede taal"Dus er is wel degelijk evolutie.
Ja gastronomie , dat is een ander paar mouwen! Kan er ook niet aan doen dat de britse massa(en de ganse wereld" ook liever "french food "heeft dan "fish and chips" or "mint spice"
Er is niemand die zich verzet tegen de wereldtaal Engels , voorbeeld luchtverkeer ,finaciele en autosector . sector enz.
Asterix

Bericht door Asterix »

nighttrain schreef:Even een anwoord uit de realiteit. In Frankrijk krijgen ongeveer 70%van de kinderen vanaf het eerste kleuterklasje Engels(publieke scholen).
Realiteit? :? Dan snap ik niet goed waarom er begin vorige maand nog zoveel ophef was over het PLAN VAN SARKOZY om Engelse lessen te organiseren in het onderwijs. Ben je wel correct ingelicht?
nighttrain schreef:In de publieke lyceumes (hoger middelbaar onderwijs) krijgen de studenten richting "Europese" les van Engelse leerkrachten.Ze worden voorbereid om het Britse equivalent van een diploma hoger secundair onderwijs te bekomen. Langs de oostkant is er meer Duits als tweede taal"Dus er is wel degelijk evolutie.
Meertalig onderwijs waarbij er in het Engels wordt gecommuniceerd tijdens de Engelse les bestaat bij ons toch al zo lang? Dat is toch maar de evidentie? Dat de taal van een groot buurland in Frankrijk nu pas wordt gedoceerd als "tweede taal" bewijst toch net die arrogantie en enggeestigheid? Dat een staatshoofd geen twee woorden in het Engels kan mompelen (Sarkozy) toont dan weer de bekrompenheid.
nighttrain schreef:Er is niemand die zich verzet tegen de wereldtaal Engels , voorbeeld luchtverkeer ,finaciele en autosector . sector enz.
Ik denk dat er weinig Fransen dat graag gaan horen, hoor! Het is door diezelfde Fransen dat de luchtvaartgebonden communicatie of de taal van de diplomatie officieel nog altijd (mede) in het Frans kan worden gevoerd!
groentje

Bericht door groentje »

Ben je nu niet heel erg paranoïde, Jeroen? Straks is er volgens jou nog een complot om het Nederlands van de kaart te vegen ten voordele van het Frans. Alsof Vlaanderen niet al enkele decennia het economische zwaartepunt is in België, alsof de economische elites in dit land niet voor het grootste deel Nederlandstalig zijn (ja, dat was ooit anders), en we al sinds Leburton geen enkele Franstalige premier meer hebben gehad? Vlamingen moeten de macht delen over België, maar zitten wel vaak op de dominante posities.
Enkele Franstalige nostalgici zien dat met lede ogen aan, vinden zelfs dat België de laatste decennia erop gebouwd is om Vlaanderen te verrijken ten koste van Wallonië en Brussel. Even achterdochtig, maar wel iets om over na te denken. Zo'n gedachten komen niet vanzelf.
Plaats reactie