Steven schreef:Daarbij komt dat de gemiddelde collega treinbestuurder uit Wallonie het als volgt omschrijft.
Een Waalse treinbestuurder zal niet snel Nederlands spreken uit schrik om taalkundig op zijn gezicht te gaan, een Vlaamse treinbestuurder zal net wel sneller trachten Frans te spreken en trekt het zich minder aan dat hij een taalfout maakt, zolang de andere maar heeft begrepen waarover het gaat, ook al hangt de zin niet volledig samen.
Dat is nu eenmaal een gevolg van die typisch francofone arrogantie: ze denken dat ze de taalkundige en culturele elite in de wereld uitmaken en aldus als lid van die elite is het onvergeeflijk om in een andere taal te stuntelen.[/quote]
Enigzins tegen mijn zin als vlaming, moeten we de realiteit durven onder ogen zien!Ja ze zijn een culturele elite,dit merk ik alle dagen.per slot van rekening zijn er 250 miljoen mensen die Frans gebruiken; Ofwel als officiele taal ,moedertaal of culturele taal. Als ik dagelijks zie hoeveel lesuren Frans in een Franse school is dit aanzienelijk meer dan nederlands in Vlaanderen.Ze hebben andere taal objectieven.En ze hebben ook geen godsdienst of andere moraalvakken.
Vraagje om over na te denken: Waarom is het nederlands niet geimporteerd toen Cono een Belgische colonie was? Voorbeeldje :wat spreekt men in suriname?Zuid Afrika? door de Nederlanders!
En aan de andere zijde zullen de doorsnee vlamingen (ik inbegrepen) ,inderdaad sneller ietwat spotten met het "gebroken vlaams" van anderstalligen..zeker van francophone oorsprong..
By the way hoeveel vlamigen kunnen een onderscheid maken tussen een Waal en een Fransman?
En we zullen maar zwijgen over de politieke en economische meerwaarde.