Acties in Charleroi

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
overweg13

Re: Acties in Charleroi

Bericht door overweg13 »

Jani schreef:
"Communautair tintje" ? Waar slaat dat nu weer op, omdat ze in Wallonië misschien wat impulsiever zijn en sneller staken sleep jij er de splitsing van België maar bij?
We kunnen misschien nog iets leren van onze Waalse vrienden, zij komen tenminste op voor hun rechten en hebben grotendeels de basis gelegd voor de Vlaamse acties.
Stem jij maar rustig op de NVA jongen.
Ik hoef van jou geen stemadvies!, ventje. (Wie mij beter kent, weet dat ik zeker niet NVA stem.) Maar als Waalse heethoofden ervoor zorgen dat Vlamingen op de lijnen 96, 124 en 161 in de knoei geraken, dan heeft dat ongetwijfeld ook communautaire gevolgen. Nu al zijn er die de splitsing van de IC's Charleroi - Antwerpen eisen, omdat dat precies een van de verbindingen is die regelmatig getroffen wordt.
Met vriendelijke groet

overweg13
dentheo

Bericht door dentheo »

Op zich zijn die redenen zeer vergelijkbaar met sommige andere eisen..... :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

Maar daar zorgen ze dan toch zelf voor met hun lokale niet-aangekondigde acties :roll:
groentje

Bericht door groentje »

Rail: la CGSP-Cheminots condamne les mouvements spontanés et présente ses excuses (15/04/2011)

La CGSP-Cheminots a condamné les actions spontanées survenues ces derniers jours sur le rail et présenté ses excuses aux usagers

BRUXELLES La semaine dernière, plusieurs actions spontanées, entraînant d'importantes perturbations, ont été menées par du personnel de signalisation qui réclame une revalorisation salariale.

Hier/jeudi, certains travailleurs ont de nouveau débrayé, notamment à Charleroi-Sud, Mons ou La Louvière, cette fois pour protester contre les sanctions qui avaient été infligées à certains de leurs collègues ayant fait grève la semaine passée. Des actions qui ont eu lieu malgré un accord conclu mercredi entre la direction et les syndicats, revoyant les sanctions financières prévues à la baisse.

"Je comprends les revendications des travailleurs et je les soutiens mais je condamne les mouvements de ces derniers jours, des mouvements qui n'ont pas été organisés par nous et qui n'ont pas été préavisés", a déclaré Gérard Gelmini, président CGSP-Cheminots, contacté par l'agence Belga.

Vendredi matin, invité sur les ondes de La Première (RTBF), le président de la CGSP-Cheminots a également présenté ses excuses aux usagers victimes de mouvements spontanés.

S'agissant de revendications du personnel de signalisation, la CGSP-Cheminots souhaite aborder cette question dans le cadre, plus global, des négociations en vue d'un nouvel accord social pour le groupe SNCB car "tous les métiers du rail ont évolué et tous méritent qu'on revoie la situation", a encore déclaré sur La Première Gérard Gelmini, dénonçant un certain "corporatisme".

Les revendications du personnel de signalisation devraient être abordées à l'occasion d'une réunion du comité de pilotage du groupe SNCB, prévue le 2 mai. D'ici là, aucun préavis de grève ne sera déposé par les organisations syndicales.

© La Dernière Heure 2011
Kort samengevat: ACOD-Spoor veroordeelt de acties en biedt zijn verontschuldigen aan aan de getroffen reizigers naar aanleiding van de voorbije wilde stakingen. De voorzitter van ACOD-spoor, Gelmini, veroordeelt in strenge bewoordingen de acties die zonder stakingsaanzegging gebeurden, en niet door hen werden georganiseerd, hoewel er toch enig begrip is voor de eisen van de actievoerders. Hij wil deze eisen van het seinhuispersoneel ook in het breder kader plaatsen, die van een nieuw sociaal akkoord voor de NMBS-groep, omdat alle spoorwegberoepen geëvolueerd zijn en een herziening verdienen. De eisen van het seinhuispersoneel komen eerst ter sprake op een vergadering van de stuurgroep op 2 mei. Geen stakingsaanzegging zal voordien worden ingediend door de sociale organisaties.

Mijn gedacht: De vakbonden zijn bij deze actie duidelijk mee de geslagen hond, omdat de actievoerders geen gehoor kregen bij de vakbonden. Deze bijten echter behoorlijk hard van zich af. Ik ben het eens dat er een stakingsaanzegging moet gebeuren vooraleer er wordt gestaakt, onaangekondigde stakingen zijn uit den boze. Natuurlijk, zo'n stakingsaanzegging kan alleen maar gebeuren door een vakbond, als die dat om welke reden dan ook weigeren... Zonder mij uit te spreken over de gerechtvaardigdheid van de eisen, het belang van de vakbonden gaat hier duidelijk boven het belang van de individuele werknemers. Om de regering of de directie te ambeteren legt men maar al te graag via een paar knooppuntseinhuizen de boel plat, als de werknemers van die knooppuntseinhuizen dan echter iets vragen, hoor je ze zelfs niet, tot er echt actie wordt gevoerd. Het is dan wel heel hypocriet om als vakbond die acties af te vallen, en de eisen zelfs als corporatistisch af te doen. Vooral omdat geld slechts bijkomstig zou zijn volgens de mensen die de ontevredenheid proberen te kanaliseren.
kika

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Tussen haakjes, geloof niet te veel van die praat dat het in de privé zo is dat men recht heeft op een pauze na een uur aan een pc te hebben gewerkt of dat men recht heeft op minimum zoveel minuten pauze om de zoveel uren want dat bestaat allemaal niet, hé. Dat kan al eens in een CAO bepaald zijn maar de wet zegt hier absoluut niets over (concrete getallen dan). Dat zijn opnieuw wereldvreemde fantasieën van sommigen.
In Nederland heeft men de Arbo, die wel degelijk uitspraken doet over hoeveel centimeter en hoeveel kg een supermarktcassière dingen mag tillen, hoe lang je schermarbeid mag verrichten etc. Ik heb al in de positie gezeten als arbeidsgever waar er plots allemaal dure investeringen in een werkplek nodig waren, waar dat uiteindelijk tot een rechtszaak heeft geleid maar ook dat ik als werknemer bepaalde behoeftes had. De realiteit is uiteraard dat als je 'weinig bijdraagt' tot het bedrijf waar je werkt maar je maakt wel het meeste lawaai over de hoogte van uw bureau je het eerst weer naar buiten mag, ondanks alle mooie afspraken op papier.

An sich is het helemaal geen slecht idee om je met collega's te organiseren. Wat belet mensen (op blok of elders) om zichzelf te organiseren en de grote vakbonden links te laten liggen? Het hele 'erkend' of niet even terzijde gelaten.
gysev

Bericht door gysev »

groentje schreef:Kort samengevat: ACOD-Spoor veroordeelt de acties en biedt zijn verontschuldigen aan aan de getroffen reizigers naar aanleiding van de voorbije wilde stakingen. De voorzitter van ACOD-spoor, Gelmini, veroordeelt in strenge bewoordingen de acties die zonder stakingsaanzegging gebeurden, en niet door hen werden georganiseerd, hoewel er toch enig begrip is voor de eisen van de actievoerders.
Dat is dus de ongekroonde koning van de hypocrieten: een door Infrabel voor haar personeel geplande loonsverhoging blokkeren, dat wel toestaan voor personeel van Mobility en nu maar staan janken dat ze ons begrijpen. Om misselijk van te worden.
gysev

Bericht door gysev »

overweg13 schreef:Ik hoef van jou geen stemadvies!, ventje. (Wie mij beter kent, weet dat ik zeker niet NVA stem.) Maar als Waalse heethoofden ervoor zorgen dat Vlamingen op de lijnen 96, 124 en 161 in de knoei geraken, dan heeft dat ongetwijfeld ook communautaire gevolgen. Nu al zijn er die de splitsing van de IC's Charleroi - Antwerpen eisen, omdat dat precies een van de verbindingen is die regelmatig getroffen wordt.
Ik zat ook te wachten op de eerste die dat er weer zou bij betrekken. De reactie die je kreeg kon je dan ook verwachten. (sarcasemodus aan:) Als je dat wil vermijden moet je zoals in bananenrepublieken eigen corridors aanleggen ter vermijding van "vijandelijk" gebied (sarcasmemodus uit).

Je bent blijkbaar wel vergeten dat eind 2010 net het omgekeerde gebeurde: acties in o.m. Geraardsbergen, Brussel en Gent met heel wat hinder voor de Waalse pendelaars, maar ja, dat is minder erg waarschijnlijk. En wees redelijk: zelfs als in Tubize de sporen bezet worden, heb je in Halle nog genoeg treinen vanuit Ath en Geraardsbergen richting Brussel en heb je tenminste nog een alternatief. Datzelfde geldt voor de L124 trouwens, er rijden wel meer treinen tussen Antwerpen en Brussel dan die naar Charleroi. Vergeet ook niet dat de meeste problemen daar te maken hebben met defect materieel en niet met sociale acties. Als je die treinen laat keren in Brussel vallen ze daar wel kapot. Zou dat echt minder erg zijn voor de dierbare Vlaamse pendelaar?
overweg13

Bericht door overweg13 »

gysev schreef:
Ik zat ook te wachten op de eerste die dat er weer zou bij betrekken. De reactie die je kreeg kon je dan ook verwachten. (sarcasemodus aan:) Als je dat wil vermijden moet je zoals in bananenrepublieken eigen corridors aanleggen ter vermijding van "vijandelijk" gebied (sarcasmemodus uit).

Je bent blijkbaar wel vergeten dat eind 2010 net het omgekeerde gebeurde: acties in o.m. Geraardsbergen, Brussel en Gent met heel wat hinder voor de Waalse pendelaars, maar ja, dat is minder erg waarschijnlijk. En wees redelijk: zelfs als in Tubize de sporen bezet worden, heb je in Halle nog genoeg treinen vanuit Ath en Geraardsbergen richting Brussel en heb je tenminste nog een alternatief. Datzelfde geldt voor de L124 trouwens, er rijden wel meer treinen tussen Antwerpen en Brussel dan die naar Charleroi. Vergeet ook niet dat de meeste problemen daar te maken hebben met defect materieel en niet met sociale acties. Als je die treinen laat keren in Brussel vallen ze daar wel kapot. Zou dat echt minder erg zijn voor de dierbare Vlaamse pendelaar?
Nog eens: ik betrek dat erbij, omdat dit gewoon leeft, niet omdat ik een flamingant ben van nationalistisch signatuur. Integendeel, ik ben een belgicist pur sang. Maar ik ben niet blind voor wat je hier en daar leest en hoort. Beschouw me dus eerder als iemand die vreest dat dit nog maar eens zal worden aangegrepen als argument voor een splitsing.
Met vriendelijke groet

overweg13
Shrek

Bericht door Shrek »

gysev schreef:Dat is dus de ongekroonde koning van de hypocrieten: een door Infrabel voor haar personeel geplande loonsverhoging blokkeren, dat wel toestaan voor personeel van Mobility en nu maar staan janken dat ze ons begrijpen. Om misselijk van te worden.
Waarom steunen jullie die vakbond eigelijk nog? :roll:
Asterix

Bericht door Asterix »

kika schreef:In Nederland heeft men de Arbo, die wel degelijk uitspraken doet over hoeveel centimeter en hoeveel kg een supermarktcassière dingen mag tillen, hoe lang je schermarbeid mag verrichten etc.
Goed maar in deze discussie en in mijn argumentatie gaat het over de situatie in België.
kika schreef:Wat belet mensen (op blok of elders) om zichzelf te organiseren en de grote vakbonden links te laten liggen? Het hele 'erkend' of niet even terzijde gelaten.
Ja maar "het hele erkend of niet" is nu wel effe weldegelijk cruciaal. Wie gaat er in naam van de werknemers onderhandelen of akkoorden afsluiten? Het zou mooi worden als elke blok of elke verdieping in de Frankrijkstraat een eigen delegatie zou vormen.
Steven

Bericht door Steven »

inderdaad het beschermen van werknemers is nu eenmaal wettelijk vastgelegd door middel van vakbonden, anders was er nooit een probleem geweest rond het oprichten van het ASTB (vakbond van treinbestuurders), zijnde een vakbond voor een specifiek beroep binnen het bedrijf.
dentheo

Bericht door dentheo »

Jeroen schreef:
kika schreef:In Nederland heeft men de Arbo, die wel degelijk uitspraken doet over hoeveel centimeter en hoeveel kg een supermarktcassière dingen mag tillen, hoe lang je schermarbeid mag verrichten etc.
Goed maar in deze discussie en in mijn argumentatie gaat het over de situatie in België.
Ter inlichting de belgische ARBO heet ARAB.... hoogtes trapleuningen temperaturen in werkruimtes enz.
Theo
Groeten vanop de Heide
Asterix

Bericht door Asterix »

dentheo schreef:Ter inlichting de belgische ARBO heet ARAB.... hoogtes trapleuningen temperaturen in werkruimtes enz.
En die ARAB wordt dan weer langzaam aan up-to-date gebracht en samengevat in de Codex maar het handelt hier vooral nog om verouderde industriële richtlijnen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Elke richtlijn is verouderd als het gedrukt wordt....toch moeten ze soms "teruggetrokken" worden. Ik herinner mij nog de klucht met de aanpassing van de liften....
Theo
Groeten vanop de Heide
kika

Bericht door kika »

Jeroen schreef:
Je had het ook over realiteitszin, wat ik nadien ook aanhaalde. Mijn punt is: gezond verstand brengt je verder dan een heilig geloof in regeltjes of afspraken.
kika schreef:Wat belet mensen (op blok of elders) om zichzelf te organiseren en de grote vakbonden links te laten liggen? Het hele 'erkend' of niet even terzijde gelaten.
Jeroen schreef: Ja maar "het hele erkend of niet" is nu wel effe weldegelijk cruciaal. Wie gaat er in naam van de werknemers onderhandelen of akkoorden afsluiten? Het zou mooi worden als elke blok of elke verdieping in de Frankrijkstraat een eigen delegatie zou vormen.
Het recht op syndicale vereniging primeert op de 'erkenning' die niet eens voldoende transparant is. O.a. de Raad van State heeft hier al uitspraken over gedaan, ik zie die wetgeving nog niet zo snel veranderen. Het is een feit dat een niet-erkende vakbond heel wat moet missen. Daarom lijkt het me relevant om dat links te laten liggen. Als je niet terecht kan bij bestaande vakbonden, ga je dan hun ramen ingooien? Je lidkaart terugsturen? Heel hard roepen? Een andere job zoeken? Met je collega's alternatieven op poten zetten die betrouwbaar overkomen, en met verstand problemen aankaarten? Vakbonden zijn er vroeger ook niet 'zomaar' gekomen en ik heb het nu enkel over zelforganisatie, niet eens over zelf een vakbond oprichten. Het zou voor de heren en dames uit Charleroi (of elders) misschien al een goede oefening zijn om te bedenken waar ze het meeste waarde aan hechten en wat hun een goede manier lijkt om die dingen binnen te halen of te behouden.
Plaats reactie