Re: Zoveelste staking...
Geplaatst: 21 dec 2011, 21:50
Stel je voor



En nog zo'n belachelijk staaltje van zogenaamde "solidariteit" bij de vakbonden van De Lijn:Lekens M. schreef:Ook was het in het nieuws dat een hele hoop mensen niet willen staken.
Wat ik ook heb vernomen is dat er een hoop busbestuurders (vooral) bij de pachters wel willen buitenrijden maar niet mogen van De Lijn (en waarschijnlijk ook van hun baas die de bussen het liefst terug ziet met de venster er nog in en met de lucht in de banden).
Vind ik kompleet verkeerd, laat diegene die willen rijden ook rijden en zo een beperkte dienst uitvoeren en de personen die het leuk vinden om bussen te blokeren of te beschadigen in de norm van staking mag men van mijn part gewoon een tijdje opsluiten op water en brood en achteraf ook nog ééns de rekening presenteren!!
Van wie mag dat niet? Interim is een beproefd middel om de risico's bij de werknemer te leggen, helaas.thejay schreef: En nog zo'n belachelijk staaltje van zogenaamde "solidariteit" bij de vakbonden van De Lijn:
Als je als interim werkt bij De Lijn mag je niet komen tijdens een officieel aangekondigde staking en lijdt je dus altijd loonverlies...
Ik vermoed dat dat een wens (lees: eis) is van de vakbonden aan de directie.kika schreef:Van wie mag dat niet? Interim is een beproefd middel om de risico's bij de werknemer te leggen, helaas.thejay schreef: En nog zo'n belachelijk staaltje van zogenaamde "solidariteit" bij de vakbonden van De Lijn:
Als je als interim werkt bij De Lijn mag je niet komen tijdens een officieel aangekondigde staking en lijdt je dus altijd loonverlies...
Ik dacht dat iedereen met een perskaart gratis op de trein mag. (ben niet meer 100% zeker).dentheo schreef: Wat mij het meeste ergert is de kruiperigheid van de journalisten, maar ja sommigen zijn ook een soort "ambtenaar".
Ik las laatst dat journalisten nog speciale korting hebben bij NMBS..... jonge, jonge toch waar halen ze het vandaan ?
politie in uniform mag ook gratis mee dacht ik. Ze moeten zich wel melden bij de treinbegeleider bij het opstappen.dentheo schreef:Ik zag het, toen ik een internet ticket wou kopen .
Is gratis in 2e en 75% korting in eerste.
Zouden de mensen die bovenstaande kritiek onderschrijven dan nooit naar een arts gaan? Het moet een gezonde samenleving zijn mochten artsen niet meer bestaan omdat ze van jongs af aan zijn beginnen werken. Wat trouwens de 'problematiek' van het onvoorbereid op vakantie gaan hier terzake doet, is mij niet meteen duidelijk. Weet wel dat veel van die jongeren na hun studies hard beginnen werken in de privé. In hun ogen zijn vaak de ambtenaren en de zogezegde "luieriken" bij de NMBS met hun opgepotte ziektedagen, hun vaste benoeming en hun hangmatcultuur de echte profiteurs. Meer dan eens heb ik gehoord "Wie jong is en bij de overheid wil beginnen, is een luierik die het in de privé niet zou aankunnen." Ik beweer niet dat dat klopt maar het zegt veel over hoe we naar de ander kijken.dekooiker schreef:Hoewel ik eerder jong dan oud ben vind ik de mentaliteit van de jongeren bedroevend.
Op reis met het geld van vakantiewerk, liefst één of ander ver oord, meestal niet grondig voorbereid.
(Ik spreek hier niét over de mensen die doelbewust op reis trekken zoals de treinliefhebbers dat doen.)
Terug thuis is het hooguit studeren want werken is voor later.
Zolang mogelijk profiteren dus.
Die dingen zorgen ervoor dat er van jong volk minder inkomsten komen.
En ze langer laten werken is de enige manier om het er weer uit te halen.
De lijst van personen die gratis of bijna gratis met de trein mogen rijden is eindeloos lang en is hier reeds meerdere malen vermeld.Steven schreef:politie in uniform mag ook gratis mee dacht ik. Ze moeten zich wel melden bij de treinbegeleider bij het opstappen.dentheo schreef:Ik zag het, toen ik een internet ticket wou kopen .
Is gratis in 2e en 75% korting in eerste.
Dar is een aloude regeling, die ondertussen inderdaad maar weinig zin van bestaan meer heeft. De redenering kadert in persvrijheid en recht op het vergaren van nieuws. Toen het nog niet evident was dat journalisten zich overal heen konden spoeden per auto of helikopter, werd het reizen per trein hen gemakkelijker gemaakt door hen goedkoop (gratis) te laten rijden. Of dat vandaag nog veel zin heeft, is een andere vraag.dentheo schreef:Ik zag het, toen ik een internet ticket wou kopen .
Is gratis in 2e en 75% korting in eerste.
Door een toevallige samenloop van omstandigheden hebben alle NMBS-personeelsleden vandaag verlof genomen. Een administratieve vergissing, vermoedelijk te wijten aan een fout in het onlangs in gebruik genomen informaticasysteem voor tijdsregistratie, heeft ervoor gezorgd dat alle verlofaanvragen werden goedgekeurd. Er rijden vandaag dus geen treinen. De NMBS excuseert zich bij de reizigers en dankt hen voor hun begrip.
"Tja, wat kan ik zeggen,” staat ons NMBS-woordvoerder Jochem Goovaerts telefonisch te woord vanuit de Zoo van Antwerpen, waar hij vandaag (met de wagen) naartoe getrokken is voor een ontspannend dagje met de familie. “Wij hadden nog overuren staan en het is makkelijker en voordeliger om ze nog op te nemen dan ze naar 2012 te laten overzetten. Dan moeten we ze namelijk voor eind februari opgebruiken, en we hebben in die periode nog syndicale acties gepland, dus dat komt voor de meesten onder ons niet goed uit. Bovendien brengt iedereen de kerstperiode graag bij zijn familie door, thuis of op een gezellige uitstap.”
Dat alle verlofaanvragen ook daadwerkelijk zijn goedgekeurd, is volgens Goovaerts te wijten aan het nieuwe informaticasysteem voor tijdsregistratie dat de NMBS onlangs in gebruik heeft genomen: “Daar staat nu zo’n knopke met ‘approve all.’ Veel handiger dan vroeger, want toen moest elke aanvraag in drievoud worden afgedrukt en naar een aantal oversten gestuurd, die dat document dan ondertekend moesten terugsturen. Dat was omslachtig en tijdrovend. De administratieve situatie vandaag is veel eenvoudiger.” Na een korte pauze voegt Goovaerts hier nog aan toe: “Maar misschien dat er inderdaad nog wat kinderziektes in het systeem zitten.”
Ook Jos Digneffe, voozitter van ACOD Spoor, die vandaag met enkele vrienden een stadswandeling door Brussel maakt, was bereid ons even te woord te staan: “Beetje mottig weer vandaag, maar straks een stevig borrelke met de makkers en we zijn zo weer opgewarmd.” Dat de globale verlofdag bij het NMBS-personeel eigenlijk geen toeval is, maar een verdekte nationale staking, zoals onder andere UNIZO-bestuurder Karel Van Eetvelt beweert, wordt door Digneffe in alle toonaarden ontkend: “Waarom zou het NMBS-personeel in hemelsnaam willen staken? Wij zijn zowat de enige werknemerscategorie die in de aankomende pensioenshervorming buiten schot blijft! Wij zijn bij ACOD Spoor niet zo stom dat we in onze eigen voet gaan schieten, hoor,” grapt hij lachend.
Excuses voor het ongemak
NMBS-topman Marc Descheemaecker zit met de hele toestand bijzonder verveeld. “Ik kan mij namens de gehele NMBS – en ik meen in deze ook te kunnen spreken voor de Holding en Infrabel – bij de reiziger alleen maar excuseren voor het ongemak,” laat hij weten. “We zullen de procedure voor verlofaanvragen grondig evalueren en waar nodig bijsturen om dit soort situaties in de toekomst te vermijden. Dat zal natuurlijk enige tijd vergen, want het is een complex systeem en we willen grondig te werk gaan, maar tegen eind 2013 zullen we hiermee rond zijn. Dat beloof ik u.”
Descheemaecker ziet toch ook nog een lichtpunt: “Ik ben er zeker van dat als onze personeelsleden morgen goed uitgerust terug aan de slag gaan, zij zich extra zullen inspannen om alle treinen op tijd te laten rijden. Vrijdag geen vertragingen, zal u zien!”