Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen niet!!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix

Re: Wilde stakingen NMBS Vlamingen krijgen straffen Walen ni

Bericht door Asterix »

kika schreef:Je kan van je job houden, dat goed willen doen en op een gezonde manier willen doen.
Akkoord maar dat staat dan wel haaks op deze actie.
kika schreef:Ik probeer slechts duidelijk te maken dat 'heft in eigen handen nemen' of 'gijzelen van reizigers' vrij sterke termen zijn. Termen die je ook op andere plaatsen en gebeurtenissen kan toepassen, maar waar dat schijnbaar niet gebeurd. Zijn die termen dan gepast? Ik vind ze te sterk.
Als je onverwachts het werk neerlegt op een ogenblik dat pendelaars die 's morgens van pakweg Neerpelt naar Antwerpen zijn gereisd, terug moeten, is dat eigenlijk gijzelen, hé. Vrachtwagens die de autosnelweg versperren, vind ik ook onaanvaardbaar maar daarover gaat het hier nu niet. Bezwarend is nog het gegeven dat die reizigers met de NMBS een overeenkomst hebben afgesloten: ze hebben betaald om te worden vervoerd.
kika schreef:Steven had het er over dat andere wilde acties, die door aangenomen bonden worden erkend, zonder gevolg blijven. Daaraan hangt een geurtje.
Dat kan maar het lijkt mij niet meteen onlogisch dat aan een erkenning voorrechten hangen die een niet-erkende "groep" niet heeft.
kika schreef:Deze beide rechtszaken gaan over 1 specifiek incident, waar iemand een sanctie kreeg naar aanleiding van zijn gedrag. Elders zijn er geen sancties. Daarover zijn dan ook geen uitspraken. Zelfs de legitimiteit van de werkonderbreking wordt slechts als gegeven genomen, en nergens betwist. Dus enkel een signaal over *deze* actie en reactie vanuit het rechtscollege. Dus nog een keer mijn vraag: waar lees jij dat de rechters het niet dubieus vinden dat andere acties zonder gevolgen blijven, of dat ze er überhaupt wat over zeggen?
Het middel werd blijkbaar niet opgeworpen door de betrokken partij dus zij zien er blijkbaar hier en nu geen graten in. In de juridische wereld is het trouwens niet de bedoeling om op te lijsten wat men als rechter allemaal "niet" vindt (men zou lang bezig zijn) maar net andersom enkel de relevante punten aan te halen. Had men het (voldoende) dubieus gevonden, men zou het hebben aangehaald.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Even aanvullen dat enkel de vakbonden zelf dit charter hebben ondertekend maar niet de leden, geen enkel personeelslid heeft dergelijk verdrag getekend. Trouwens volgens wat ik heb opgevangen schijnt dat verdrag volledig tegen een bepaalde EU-regelgeving te zijn.
Steven, je schreef eerder dat ik eerst moet nadenken vooraleer iets neer te schrijven maar nu wil ik jou toch even attent maken op dat principe. Als je lid wordt van een organisatie die jou vertegenwoordigt, kan je moeilijk à la carte akkoord gaan met wat die vertegenwoordiging ook namens jou overeenkomt om dan bij zaken waarmee je het niet eens bent opeens te gaan verlangen dat elke werknemer individueel akkoord moet gaan.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:
Jeroen schreef:
Nee, de bedoeling is dat de afspraken rond sociaal overleg worden gevolgd en er geen wilde werkonderbrekingen uitbreken, zeker niet op een positie waar je zeer gemakkelijk zeer veel onschuldige klanten kan treffen. Waarom vraagt men dan niet zijn overplaatsing aan naar een bureau waar men in alle rust zijn uren kan kloppen? Of waarom stapt men dan niet uit de firma? Dit bewijst toch dat het meer weg heeft van een machtsspelletje, zien hoe ver men kan gaan?
Even aanvullen dat enkel de vakbonden zelf dit charter hebben ondertekend maar niet de leden, geen enkel personeelslid heeft dergelijk verdrag getekend. Trouwens volgens wat ik heb opgevangen schijnt dat verdrag volledig tegen een bepaalde EU-regelgeving te zijn.
Inderdaad , en even verduidelijken: Het zijn enkel de 3 vakbonden dus niet allemaal! Alsook deze 3 en hun respektievelijke politieke partijen spreken over democratie maar die is langs geen kanten de bespeuren.
maar je moet je even de vraag stellen is dit logisch de siyuatie bij de NMBS? Volgens mij wel waarom? Als je wilt genieten van een dienst (vakbond /verzekering) moet je betalen. Hier bij de NMBS betaalt niemand iiets dus kan je geen dienst vragen of eisen!
Want je lidmaatschap zal worden terugbetaald op het einde van het jaar.
Als TW op het einde uw lidgeld terugbetaald kan ook niet iets reclamren die je gratis hebt aangboden gekregen? of zie ik het verkeerd
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Jullie dreigen te verzanden in het al dan niet nodig gerechtvaardigd zijn van een staking.
De boodschap, het personeelstekort, is hetgene dat men wilde aankaarten.
De trein.
Alleen voor durvers.
kika

Bericht door kika »

Jeroen schreef:Het middel werd blijkbaar niet opgeworpen door de betrokken partij dus zij zien er blijkbaar hier en nu geen graten in. In de juridische wereld is het trouwens niet de bedoeling om op te lijsten wat men als rechter allemaal "niet" vindt (men zou lang bezig zijn) maar net andersom enkel de relevante punten aan te halen. Had men het (voldoende) dubieus gevonden, men zou het hebben aangehaald.
Je vergeet dat het oorspronkelijk in dit topic ging over het feit dat er met 2 maten en gewichten wordt gewogen door de NMBS, die rechtszaken gingen helemaal niet daarover. M.a.w. dat jij een dergelijke conclusie eruit trekt lijkt me dus eerder wishful thinking.

Dekooiker: het ging over hoe (wilde) stakingen worden benaderd door de NMBS.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef: Even aanvullen dat enkel de vakbonden zelf dit charter hebben ondertekend maar niet de leden, geen enkel personeelslid heeft dergelijk verdrag getekend.
Dat hoeft ook niet, dat is 1 van de grote "nadelen" van het overleg met vakbonden: er kunnen afspraken gemaakt worden die bindend zijn voor al het personeel, terwijl die laatsten daar niet individueel hun goedkeuring voor moeten geven.
De vakbond geeft als het ware goedkeuring in uw naam, daarom vind ik het ronduit gevaarlijk dat er binnen de NMBS nog steeds geen sociale verkiezingen gehouden worden.
Hopelijk is er ergens een of andere wet, richtlijn,... die dat ooit oplegt, want van de vakbonden moeten we niet verwachten dat ze het belang van de werknemers voorop stellen op hun eigen verworven "zekerheid".
Steven

Bericht door Steven »

Da vakbond geeft goedkeuring in uw naam? Wat doe je dan met de mensen die door die bewuste vakbonden niet vertegenwoordigd worden wegens geen lid van die vakbonden. Als jij geen lidgeld betaald voor die vakbond kan die u evenmin vertegenwoordigen laats staan iets in uw naam overeenkomen, lijkt mij toch logisch.
pietje

Bericht door pietje »

Steven schreef:Da vakbond geeft goedkeuring in uw naam? Wat doe je dan met de mensen die door die bewuste vakbonden niet vertegenwoordigd worden wegens geen lid van die vakbonden. Als jij geen lidgeld betaald voor die vakbond kan die u evenmin vertegenwoordigen laats staan iets in uw naam overeenkomen, lijkt mij toch logisch.
Logisch is het inderdaad niet, maar wettelijk is het wel in orde.
Zo worden bij het sociaal overleg ook beslissingen genomen over lonen, arbeidsreglement en dergelijke.
Die zijn voor iedereen van toepassing, ook degenen die niet bij een vakbond zijn aangesloten.

Daarom dat het zo ongelofelijk is dat er bij de NMBS nog steeds geen sociale verkiezingen gehouden worden.
KB

Bericht door KB »

Steven schreef:Da vakbond geeft goedkeuring in uw naam? Wat doe je dan met de mensen die door die bewuste vakbonden niet vertegenwoordigd worden wegens geen lid van die vakbonden. Als jij geen lidgeld betaald voor die vakbond kan die u evenmin vertegenwoordigen laats staan iets in uw naam overeenkomen, lijkt mij toch logisch.
Tja, als er "sociale verkiezingen" zouden zijn, is dat al voor een deel opgelost. Iedereen mag dan gaan stemmen, of je vakbondslid bent of niet.
Waarom worden er bij de spoorwegen dan geen sociale verkiezingen gehouden? Is men bang om evenwichten te verstoren? Of vreest men profileringsdrang (stakingen, enz.) in de aanloop naar de verkiezingen?
L'union fait la force.
nighttrain

Bericht door nighttrain »

KB schreef:
Tja, als er "sociale verkiezingen" zouden zijn, is dat al voor een deel opgelost. Iedereen mag dan gaan stemmen, of je vakbondslid bent of niet.
Waarom worden er bij de spoorwegen dan geen sociale verkiezingen gehouden? Is men bang om evenwichten te verstoren? Of vreest men profileringsdrang (stakingen, enz.) in de aanloop naar de verkiezingen?
Het is de werkgever die dat zou moeten organiseren via affichagepanelen en stemhokjes,. hier in Frankrijk stuurt het ministerie enveloppes naar iedere werknemer met daarin de programmas van elk syndicaat.Op de bewuste dag mag iedere werknemer in zijn bedrijf stemmen ,lid of geen lid;Dit is het zelfde pricipe als met elk andere verkiezing ! Stad ,nationaal regionaal.
Maar de NMBS en hun 3 syndicaten spreken we van een monopolie binnen een manopolie
Plaats reactie