Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Alles over reizigerstreinen in België.
klaas

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Bericht door klaas »

trainlovertje schreef: 27 jan 2025, 20:38 Daarom stelde ik me de vraag of er toch geen IC zou passen die dan bijvoorbeeld niet in Mortsel stopt, maar daarmee wel een gelijk aantal - binnenlandse - treinen tussen de twee grootste steden van het land kan behouden worden, in vergelijking met vorig jaar.
In de grond kan dit zeker: door de stops in Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God doet deze trein er twee keer drie minuten langer over, en bezet zo dus 3 rijpaden op de drukste lijn van België
jan_olieslagers

Bericht door jan_olieslagers »

Ik wens Mortsel zo veel treinen toe als ze willen, maar pas zodra het te verantwoorden valt, en ik denk dat de NMBS voorlopig andere katten te geselen heeft.
Er is heel wat voor te zeggen, maar toch: nogal wat mensen zijn precies in Mortsel komen wonen - niet goedkoop, nochtans! - omwille van de goede connectiviteit met Brussel. Voor Hove geldt precies hetzelfde, trouwens.

Wel grif akkoord dat het nationaal belang voorrang moet hebben op het belang van een handvol gemeenten, maar omgekeerd stel ook ik in vraag of het internationaal belang wel systematisch voorrang moet hebben op het nationaal belang.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn

Bericht door stijn »

klaas schreef: 27 jan 2025, 21:06 In de grond kan dit zeker: door de stops in Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God doet deze trein er twee keer drie minuten langer over, en bezet zo dus 3 rijpaden op de drukste lijn van België
Of je moet je de vraag stellen hoe die stops korter kunnen... iedere seconde telt... maar precies niet als je ergens met een stoptrein stopt...
klaas

Bericht door klaas »

jan_olieslagers schreef: 27 jan 2025, 21:11
Ik wens Mortsel zo veel treinen toe als ze willen, maar pas zodra het te verantwoorden valt, en ik denk dat de NMBS voorlopig andere katten te geselen heeft.
Er is heel wat voor te zeggen, maar toch: nogal wat mensen zijn precies in Mortsel komen wonen - niet goedkoop, nochtans! - omwille van de goede connectiviteit met Brussel. Voor Hove geldt precies hetzelfde, trouwens.
Dat versta ik, en het is spijtig voor die mensen, maar dan kan je nooit grote veranderingen aan een dienstregeling doorvoeren. Want anders komen er nu weer mensen in Mortsel wonen, waardoor ze binnen tien jaar weer niets kunnen veranderen, enzoverder.

Daarnaast, 433 reizigers per dag, waarvan ongetwijfeld nog een heel deel richting Antwerpen (waarvoor dus bussen, trams en S-treinen uit de andere stations goede alternatieven zijn), dan nog een deel(tje) reizigers in de omgekeerde richting (die bv. bij Agfa-Gevaert werken. Met andere woorden: pakweg 250 reizigers (ruw geschat) die van Mortsel naar Brussel pendelen. Hoeveel van hen zouden in Mortsel komen wonen zijn omwille van de IC-trein naar Brussel? Hoe dan ook een te kleine groep om een IC-halte te verantwoorden lijkt mij.
klaas

Bericht door klaas »

stijn schreef: 27 jan 2025, 21:25
klaas schreef: 27 jan 2025, 21:06 In de grond kan dit zeker: door de stops in Nekkerspoel en Mortsel-Oude-God doet deze trein er twee keer drie minuten langer over, en bezet zo dus 3 rijpaden op de drukste lijn van België
Of je moet je de vraag stellen hoe die stops korter kunnen... iedere seconde telt... maar precies niet als je ergens met een stoptrein stopt...
Ik vrees dat daar weinig te winnen valt. Meer vermogen (twee locs) en een gewijzigde (minder veilige?) vertrekprocedure zouden misschien enkele tientallen seconden kunnen schelen, maar je zal altijd enige tijd verliezen met vertragen, stilstaan en optrekken, dus een heel rijpad vrijmaken (ongeveer drie minuten) lijkt me niet mogelijk.

Bovendien: te scherpe stoptijden verhogen het risico op vertragingen: als er dan een groep schoolkinderen, een bende gepensioneerden die met hun hebben en houden de luchthaven en Benidorm onveilig gaan maken, of een rolstoelgebruiker wil opstappen, mag je je rijpad vergeten.
Klassiekje

Bericht door Klassiekje »

Het kan heus wel: een betere vertrekprocedure, iets performanter materieel, afschaffen van buffertijden en een mentaliteitswijziging bij de twee bedrijven die elk jaar meer in hun broek doen van de cijfertjes.

Gaat dus nooit gebeuren :mrgreen:
Steven

Bericht door Steven »

Buffertujden mag je niet afschaffen. Wel wat verkleinen waar mogelijk. Zonder buffertiid kan je alle groepen beter thuis laten. Zonder buffertiiden is het niet mogelijk om x min te wachten op aansluiting. Zonder buffertijden kan er nergens een mini vertraging goed gemaakt worden.
stijn

Bericht door stijn »

Fine, buffertijden moeten er zijn.

Niet gehinderd door enige ignorantie...

Poging 2...

Op lijn 25N en lijn 25 vanaf Mechelen enkel IC en HST
Op lijn 25 tot Mechelen en lijn 27 vanaf Mechelen enkel S trein, maar dan aan een echt S trein ritme, sommigen semi direct
Op lijn 27 en 27B tot Mechelen en verder op lijnen 53 en 54 enkel s trein, maar dan aan een echt S trein ritme, sommigen semi direct
Verbod op goederentreinen overdag.

Ja een overstapmodel.
260689

Bericht door 260689 »

stijn schreef: 28 jan 2025, 07:01 Fine, buffertijden moeten er zijn.

Niet gehinderd door enige ignorantie...

Poging 2...

Op lijn 25N en lijn 25 vanaf Mechelen enkel IC en HST
Op lijn 25 tot Mechelen en lijn 27 vanaf Mechelen enkel S trein, maar dan aan een echt S trein ritme, sommigen semi direct
Op lijn 27 en 27B tot Mechelen en verder op lijnen 53 en 54 enkel s trein, maar dan aan een echt S trein ritme, sommigen semi direct
Verbod op goederentreinen overdag.

Ja een overstapmodel.
Verbod op goederentreinen overdag? Allemaal snachts laten rijden? En wanneer schik je dan onderhoud te doen?
Steven

Bericht door Steven »

Geen goederen overdag = heel wat bedrijven die terug per vrachtwagen gaan rijden, is geen beoogd doel denk ik zo.
stijn

Bericht door stijn »

Enkel op die lijn natuurlijk...
klaas

Bericht door klaas »

stijn schreef: 28 jan 2025, 15:14 Enkel op die lijn natuurlijk...
L27 ligt op de belangrijkste verbinding tussen de havens van Antwerpen en Rotterdam enerzijds en de Athus-Maas-lijn (en dus Frankrijk en Luxemburg) anderzijds, dus dat platleggen zou toch al veel transporten naar de weg jagen. Daarnaast denk ik ook dat het niet nodig is: bij 2 S-treinen per uur (en de IC naar Turnhout, geen idee voor welke afstand die L27 volgt) is nog veel plaats voor goederentreinen, die vaak grofweg dezelfde gemiddelde snelheid als een S-trein halen.
desirootje

Bericht door desirootje »

Zou men die treinen niet kunnen doen omrijden via L15, L16, L35 en L139? Of raken die lijnen dan te vol? Een paar strategische verdubbelingen/derde sporen en mss een half ringspoor rond Leuven zouden al veel kunnen doen, die laatste paar overwegen tussen Lier en Antwerpen moeten dan wel weg. Dan rijden zowel de trage IC's als de S treinen (waarvan we er meer kunnen rijden) over L27 alsook de paar goederentreinen naar Brussel en andere steden en rijden enkel de snelle IC's en HST's nog over L25.
BlackEagle

Bericht door BlackEagle »

Hét knelpunt bij uitstek met een zeer hoge concentratie aan reizigers- en goederentreinen is nu net het korte stukje tussen station Lier en de (gelijkvloerse) vertakking Nazareth. De verbinding L27/L27B/L53/L35 dient dan ook als ontlasting voor dat stukje, zowel voor de verbinding naar Montzen als naar Athus-Meuse. Zolang de Tweede Havenspoorontsluiting er niet is, dient L27 als alternatief en moeten er elk uur een aantal goederenrijpaden vrijgehouden worden.
Tram44

Bericht door Tram44 »

Mortsel OG had in het verleden veel meer reizigers dan nu (>1000), maar de NMBS heeft er daar al een groot aantal van weggepest door de IC 22 tijdens en nog lang na de coronaperiode al te schrappen. De overblijvende IC met T27/21 en M5 behoorde bovendien tot de minst betrouwbare van het net, waardoor je op die trein ook niet kon rekenen. Dat zal nu met T18+M6 wel beter zijn, maar toch zie ik die verbinding ook nog te vaak als geschrapt op de borden staan.

Met een strakke en betrouwbare halfuurdienst is het potentieel (vooral richting Mechelen en Brussel) veel groter dan vandaag, Hoe dan ook vrees ik dat de reizigers aantallen op lijn 25 flink zullen dalen, ook van de kleinere stopplaatsen. Door de schrapping van IC22 zit immers ook de S1 veel voller en extra rijtuigen werden wel beloofd, maar zijn er vaker niet dan wel.

Met Desiro's zouden de stops in Mortsel, Nekkerspoel en Vilvoorde veel minder tijd vergen dan nu, maar qua comfort is dat natuurlijk geen vooruitgang. Hopelijk brengt de AM30 hiervoor binnen enkele jaren een oplossing, want er zijn nog lijnen waarvoor M6 niet optimaal is, maar je dan ook weer iets beter nodig hebt dan een Desiro.
Plaats reactie