NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door nahoj »

LML schreef:Ik dacht dat er 8 klaar zijn:
08501-08504 (3000 V= & 25000V~)
08001-08004 (3000 V=)
Dat er in Brugge al geknutseld wordt aan deze treinstellen, weet ik niet...
08005 is ook al gebouwd. Zelfs al afgenomen door de NMBS.

Brugge is zeker al bezig met bouwen. De eerste stellen rollen er vanaf ca. maart/april buiten, parallel aan de in Duitsland gebouwde stellen.

Ter info, de 'commerciële proeven' op woe en do tussen Charleroi en Erquelines worden volgehouden in februari.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5457
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Steve »

En doen de Desiro's nu ook de paar ritten die nog van Erquelinnes tot Jeumont gaan? Daar is geen antwoord op gekomen op de vorige pagina.
Gebruikersavatar
FLV-FGSP
Berichten: 2066
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door FLV-FGSP »

Nee, enkel ritten Charleroi - Erquelinnes.
AlexNL
Berichten: 2293
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door AlexNL »

Ritten met reizigers? Hoe reageren zij op deze nieuwe treinstellen op hun trajecten?
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door Dieselfreak »

LML schreef:De Desiro's zijn in principe voor L- en CR-diensten voorzien. Maar ik zou er helemaal niet van verschieten dat de "en em bee es" ze voor IR- en IC-diensten ook gaat gebruiken... :roll:
De wereld op z'n kop...
Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23033
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door Steven »

Dieselfreak schreef:
LML schreef:De Desiro's zijn in principe voor L- en CR-diensten voorzien. Maar ik zou er helemaal niet van verschieten dat de "en em bee es" ze voor IR- en IC-diensten ook gaat gebruiken... :roll:
De wereld op z'n kop...
Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Waar dat verhaal steeds vandaan blijft komen weet ik niet. De breaks waren en zijn voor ic en ir diensten bedoeld. Daar gebruikt men deze dan ook regelmatig voor. Het is zeldzamer om ze op L trein te vinden. Zeker tijdens de week.
IC M naar Dinant
IR i naar De Panne
IC F naar Luik
IC naar Turnhout
....
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5481
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door overweg13 »

Steven schreef:
Dieselfreak schreef:
LML schreef:De Desiro's zijn in principe voor L- en CR-diensten voorzien. Maar ik zou er helemaal niet van verschieten dat de "en em bee es" ze voor IR- en IC-diensten ook gaat gebruiken... :roll:
De wereld op z'n kop...
Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Waar dat verhaal steeds vandaan blijft komen weet ik niet. De breaks waren en zijn voor ic en ir diensten bedoeld. Daar gebruikt men deze dan ook regelmatig voor. Het is zeldzamer om ze op L trein te vinden. Zeker tijdens de week.
IC M naar Dinant
IR i naar De Panne
IC F naar Luik
IC naar Turnhout
....
Inderdaad, hé. De eerste inzetten logen er dan ook niet om: (Luxemburg)Arlon - Knokke/Blankenberge, en later Genk/Visé - Knokke/Blankenberge en Gent - Dinant. En waarom zouden ze anders die maximumsnelheid van 160 km/u hebben, op een ogenblik dat dit nog niet zo evident was?
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23033
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door Steven »

inderdaad vic, ook hun eerste inzet was vooral op lange IC of IR diensten. Toen echter nog in hun 2-ledige versie.
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door LML »

How how,... ik ben hier helemaal niet begonnen over de 'breaks' die voorzien waren voor L-diensten. Dus quote m'n reactie niet telkens opnieuw over dingen die ik niet gezegd heb...

Ik geef Steven en overweg13 100% gelijk dat de 'breaks' inderdaad begin jaren '80 voor IC-diensten voorzien waren. Treindiensten zijn hierboven al vermeld. In de vorige 'Spoorwegjournaal' staat er trouwens een heel artikel over het materieel in 1986. En de 'breaks' werden toen inderdaad voorzien voor IC-deinsten...

Nogmaals: ik zou er niet van verschieten dat in de toekomst de NMBS Desiro's gaat voorzien voor IC- en IR-diensten, al zijn ze voor L- en CR-diensten bestemd...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23033
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door Steven »

LML. Kijk is goed. De quote gaat niet rechtstreeks op uw bericht maar op dat van dieselfreak die reageerde op uw bericht ;-).
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door bobke »

Wanneer zouden de desiro treinen op andere lijnen rijden?
LML
Berichten: 1432
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door LML »

Steven schreef:LML. Kijk is goed. De quote gaat niet rechtstreeks op uw bericht maar op dat van dieselfreak die reageerde op uw bericht ;-).
M'n reactie was ook op hem bedoeld, Steven, niet op u... :)
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door nahoj »

overweg13 schreef:
Steven schreef:
Dieselfreak schreef: Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Waar dat verhaal steeds vandaan blijft komen weet ik niet. De breaks waren en zijn voor ic en ir diensten bedoeld. Daar gebruikt men deze dan ook regelmatig voor. Het is zeldzamer om ze op L trein te vinden. Zeker tijdens de week.
IC M naar Dinant
IR i naar De Panne
IC F naar Luik
IC naar Turnhout
....
Inderdaad, hé. De eerste inzetten logen er dan ook niet om: (Luxemburg)Arlon - Knokke/Blankenberge, en later Genk/Visé - Knokke/Blankenberge en Gent - Dinant. En waarom zouden ze anders die maximumsnelheid van 160 km/u hebben, op een ogenblik dat dit nog niet zo evident was?
Het concept van de break was een kort motorstel dat snel optrekt (spectaculair in vergelijking met het bestaande materieel in die tijd) en vlot van samenstelling kan wijzigen. Typisch voor regionale diensten. (Net zoals de Desiro vandaag.)
Het toevoegen van het derde middenrijtuig 10 jaar later heeft de originele optrekcapaciteit teruggebracht tot 'normalere' waarden.
160km/u was op lange termijn de doelsnelheid op de grote lijnen, dus je wilt dat je stoptreinen dat ook kunnen. Je kan niet ontkennen dat de Desiro bij uitstek een regionale trein is, en die kan ook 160 km/u.

Dat het meteen voor zuivere IC diensten is ingezet, is dan ook vanuit zuiver technisch oogpunt moeilijk te begrijpen, behalve misschien wat betreft het gebruik van de volautomatische (ont)koppelfunctie in Brugge en Landen.


Wat Desiro betreft: 305 stellen + de (100 a 200?) gemoderniseerde klassiekjes, de 44 vierledige, de 139 breaks en de 51(?) duikbrillen: chapeau als je die allemaal kwijt kunt op regionale en stopdiensten... Ik vrees er dus voor. Zolang de echte IC (bv. Brussel-Luxemburg, waar mensen echt >3u op zitten van a naar b) niet met Desiro uitgevoerd worden, is het al goed naar mijn mening.

Voor alle duidelijkheid: ik ben erg positief over deze nieuwe stellen. Ideaal voor regionale diensten, die België gelukkig erg rijk is.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Bericht door Dieselfreak »

nahoj schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben erg positief over deze nieuwe stellen. Ideaal voor regionale diensten, die België gelukkig erg rijk is.
Ik verwacht de eerste jaren wel wat kinderziektes, zoals heel vaak gebeurt met nieuw materieel.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Stijn91 »

Overbrenging Desiro van Charleroi naar Aalst, gekregen van iemand van Wallorail.

Charleroir Sud : 09.58
Nivelles : 10.17
Bruxelles Midi : 10.38
Bruxelles Nord : 10.46
Denderleeuw : 11.03
Aalst : 11.10
Plaats reactie