overweg13 schreef:Steven schreef:Dieselfreak schreef:
Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Waar dat verhaal steeds vandaan blijft komen weet ik niet. De breaks waren en zijn voor ic en ir diensten bedoeld. Daar gebruikt men deze dan ook regelmatig voor. Het is zeldzamer om ze op L trein te vinden. Zeker tijdens de week.
IC M naar Dinant
IR i naar De Panne
IC F naar Luik
IC naar Turnhout
....
Inderdaad, hé. De eerste inzetten logen er dan ook niet om: (Luxemburg)Arlon - Knokke/Blankenberge, en later Genk/Visé - Knokke/Blankenberge en Gent - Dinant. En waarom zouden ze anders die maximumsnelheid van 160 km/u hebben, op een ogenblik dat dit nog niet zo evident was?
Het concept van de break was een kort motorstel dat snel optrekt (spectaculair in vergelijking met het bestaande materieel in die tijd) en vlot van samenstelling kan wijzigen. Typisch voor regionale diensten. (Net zoals de Desiro vandaag.)
Het toevoegen van het derde middenrijtuig 10 jaar later heeft de originele optrekcapaciteit teruggebracht tot 'normalere' waarden.
160km/u was op lange termijn de doelsnelheid op de grote lijnen, dus je wilt dat je stoptreinen dat ook kunnen. Je kan niet ontkennen dat de Desiro bij uitstek een regionale trein is, en die kan ook 160 km/u.
Dat het meteen voor zuivere IC diensten is ingezet, is dan ook vanuit zuiver technisch oogpunt moeilijk te begrijpen, behalve misschien wat betreft het gebruik van de volautomatische (ont)koppelfunctie in Brugge en Landen.
Wat Desiro betreft: 305 stellen + de (100 a 200?) gemoderniseerde klassiekjes, de 44 vierledige, de 139 breaks en de 51(?) duikbrillen: chapeau als je die allemaal kwijt kunt op regionale en stopdiensten... Ik vrees er dus voor. Zolang de echte IC (bv. Brussel-Luxemburg, waar mensen echt >3u op zitten van a naar b) niet met Desiro uitgevoerd worden, is het al goed naar mijn mening.
Voor alle duidelijkheid: ik ben erg positief over deze nieuwe stellen. Ideaal voor regionale diensten, die België gelukkig erg rijk is.