Pagina 61 van 208

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 05 feb 2012, 17:53
door nahoj
LML schreef:Ik dacht dat er 8 klaar zijn:
08501-08504 (3000 V= & 25000V~)
08001-08004 (3000 V=)
Dat er in Brugge al geknutseld wordt aan deze treinstellen, weet ik niet...
08005 is ook al gebouwd. Zelfs al afgenomen door de NMBS.

Brugge is zeker al bezig met bouwen. De eerste stellen rollen er vanaf ca. maart/april buiten, parallel aan de in Duitsland gebouwde stellen.

Ter info, de 'commerciële proeven' op woe en do tussen Charleroi en Erquelines worden volgehouden in februari.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 05 feb 2012, 18:17
door Steve
En doen de Desiro's nu ook de paar ritten die nog van Erquelinnes tot Jeumont gaan? Daar is geen antwoord op gekomen op de vorige pagina.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 05 feb 2012, 22:19
door FLV-FGSP
Nee, enkel ritten Charleroi - Erquelinnes.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 06 feb 2012, 00:27
door AlexNL
Ritten met reizigers? Hoe reageren zij op deze nieuwe treinstellen op hun trajecten?

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 07 feb 2012, 11:53
door Dieselfreak
LML schreef:De Desiro's zijn in principe voor L- en CR-diensten voorzien. Maar ik zou er helemaal niet van verschieten dat de "en em bee es" ze voor IR- en IC-diensten ook gaat gebruiken... :roll:
De wereld op z'n kop...
Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 07 feb 2012, 12:03
door Steven
Dieselfreak schreef:
LML schreef:De Desiro's zijn in principe voor L- en CR-diensten voorzien. Maar ik zou er helemaal niet van verschieten dat de "en em bee es" ze voor IR- en IC-diensten ook gaat gebruiken... :roll:
De wereld op z'n kop...
Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Waar dat verhaal steeds vandaan blijft komen weet ik niet. De breaks waren en zijn voor ic en ir diensten bedoeld. Daar gebruikt men deze dan ook regelmatig voor. Het is zeldzamer om ze op L trein te vinden. Zeker tijdens de week.
IC M naar Dinant
IR i naar De Panne
IC F naar Luik
IC naar Turnhout
....

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 07 feb 2012, 15:04
door overweg13
Steven schreef:
Dieselfreak schreef:
LML schreef:De Desiro's zijn in principe voor L- en CR-diensten voorzien. Maar ik zou er helemaal niet van verschieten dat de "en em bee es" ze voor IR- en IC-diensten ook gaat gebruiken... :roll:
De wereld op z'n kop...
Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Waar dat verhaal steeds vandaan blijft komen weet ik niet. De breaks waren en zijn voor ic en ir diensten bedoeld. Daar gebruikt men deze dan ook regelmatig voor. Het is zeldzamer om ze op L trein te vinden. Zeker tijdens de week.
IC M naar Dinant
IR i naar De Panne
IC F naar Luik
IC naar Turnhout
....
Inderdaad, hé. De eerste inzetten logen er dan ook niet om: (Luxemburg)Arlon - Knokke/Blankenberge, en later Genk/Visé - Knokke/Blankenberge en Gent - Dinant. En waarom zouden ze anders die maximumsnelheid van 160 km/u hebben, op een ogenblik dat dit nog niet zo evident was?

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 07 feb 2012, 15:10
door Steven
inderdaad vic, ook hun eerste inzet was vooral op lange IC of IR diensten. Toen echter nog in hun 2-ledige versie.

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 07 feb 2012, 21:54
door LML
How how,... ik ben hier helemaal niet begonnen over de 'breaks' die voorzien waren voor L-diensten. Dus quote m'n reactie niet telkens opnieuw over dingen die ik niet gezegd heb...

Ik geef Steven en overweg13 100% gelijk dat de 'breaks' inderdaad begin jaren '80 voor IC-diensten voorzien waren. Treindiensten zijn hierboven al vermeld. In de vorige 'Spoorwegjournaal' staat er trouwens een heel artikel over het materieel in 1986. En de 'breaks' werden toen inderdaad voorzien voor IC-deinsten...

Nogmaals: ik zou er niet van verschieten dat in de toekomst de NMBS Desiro's gaat voorzien voor IC- en IR-diensten, al zijn ze voor L- en CR-diensten bestemd...

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 08 feb 2012, 06:06
door Steven
LML. Kijk is goed. De quote gaat niet rechtstreeks op uw bericht maar op dat van dieselfreak die reageerde op uw bericht ;-).

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 08 feb 2012, 09:36
door bobke
Wanneer zouden de desiro treinen op andere lijnen rijden?

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 08 feb 2012, 22:28
door LML
Steven schreef:LML. Kijk is goed. De quote gaat niet rechtstreeks op uw bericht maar op dat van dieselfreak die reageerde op uw bericht ;-).
M'n reactie was ook op hem bedoeld, Steven, niet op u... :)

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 09 feb 2012, 00:43
door nahoj
overweg13 schreef:
Steven schreef:
Dieselfreak schreef: Zoals met de Breaks gebeurd is. Die waren oorspronkelijk voor L-diensten bedoeld, maar doen tegenwoordig vooral voor IR- en in mindere mate IC-treinen.
Waar dat verhaal steeds vandaan blijft komen weet ik niet. De breaks waren en zijn voor ic en ir diensten bedoeld. Daar gebruikt men deze dan ook regelmatig voor. Het is zeldzamer om ze op L trein te vinden. Zeker tijdens de week.
IC M naar Dinant
IR i naar De Panne
IC F naar Luik
IC naar Turnhout
....
Inderdaad, hé. De eerste inzetten logen er dan ook niet om: (Luxemburg)Arlon - Knokke/Blankenberge, en later Genk/Visé - Knokke/Blankenberge en Gent - Dinant. En waarom zouden ze anders die maximumsnelheid van 160 km/u hebben, op een ogenblik dat dit nog niet zo evident was?
Het concept van de break was een kort motorstel dat snel optrekt (spectaculair in vergelijking met het bestaande materieel in die tijd) en vlot van samenstelling kan wijzigen. Typisch voor regionale diensten. (Net zoals de Desiro vandaag.)
Het toevoegen van het derde middenrijtuig 10 jaar later heeft de originele optrekcapaciteit teruggebracht tot 'normalere' waarden.
160km/u was op lange termijn de doelsnelheid op de grote lijnen, dus je wilt dat je stoptreinen dat ook kunnen. Je kan niet ontkennen dat de Desiro bij uitstek een regionale trein is, en die kan ook 160 km/u.

Dat het meteen voor zuivere IC diensten is ingezet, is dan ook vanuit zuiver technisch oogpunt moeilijk te begrijpen, behalve misschien wat betreft het gebruik van de volautomatische (ont)koppelfunctie in Brugge en Landen.


Wat Desiro betreft: 305 stellen + de (100 a 200?) gemoderniseerde klassiekjes, de 44 vierledige, de 139 breaks en de 51(?) duikbrillen: chapeau als je die allemaal kwijt kunt op regionale en stopdiensten... Ik vrees er dus voor. Zolang de echte IC (bv. Brussel-Luxemburg, waar mensen echt >3u op zitten van a naar b) niet met Desiro uitgevoerd worden, is het al goed naar mijn mening.

Voor alle duidelijkheid: ik ben erg positief over deze nieuwe stellen. Ideaal voor regionale diensten, die België gelukkig erg rijk is.

Re: 01-02-2012 | Desiro te Erquelinnes

Geplaatst: 09 feb 2012, 09:21
door Dieselfreak
nahoj schreef:Voor alle duidelijkheid: ik ben erg positief over deze nieuwe stellen. Ideaal voor regionale diensten, die België gelukkig erg rijk is.
Ik verwacht de eerste jaren wel wat kinderziektes, zoals heel vaak gebeurt met nieuw materieel.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Geplaatst: 09 feb 2012, 18:40
door Stijn91
Overbrenging Desiro van Charleroi naar Aalst, gekregen van iemand van Wallorail.

Charleroir Sud : 09.58
Nivelles : 10.17
Bruxelles Midi : 10.38
Bruxelles Nord : 10.46
Denderleeuw : 11.03
Aalst : 11.10