Pagina 62 van 64
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 29 jan 2025, 05:07
door Klassiekje
Het feit dat men al niet véél langer op dubbeldeks motorstellen heeft ingezet is gewoon onbegrijpelijk, iets als de Virm bv.
(En neen, M7 is dat niet.)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 00:57
door groentje
2022 is een slecht ijkingspunt, er was erg veel uitval, deels structureel, en we hadden nog veel naweeën van COVID die nog doorwerkte dat jaar. Dan vergelijk je beter met pakweg 2019, of zelfs 2018, met nog steeds meer dan dubbel de aantallen van 2022.
Dat de stopplaatsen op lijn 60 zo goed scoren, zegt vooral veel over het succes van een halfuursfrequentie, iets wat Mortsel-OG de facto amper had in 2022. We gaan trouwens moeten afwachten wat de wijzigingen aan de dienstregeling op lijn 60 zal betekenen, door de verschuiving van de trein via Brussel-West vervalt immers een snelle verbinding met overstap naar Brussel-Noord... Ik verwacht dat dit wellicht wel wat reizigers gaat kosten...
Mortsel-Oude-God heeft echt wel het potentieel voor een IC-ststion, je mag niet enkel naar de gemeente zelf kijken (één van de dichtstbevolkte van Vlaanderen), maar ook naar buurgemeente Edegem, delen van Wilrijk en zelfs Berchem zelf... Niet toevallig stappen ook behoorlijk wat reizigers voor het UZA in Wilrijk uit in Oude-God... Wanneer je echter niet meer kan rekenen op een trein, dan haken mensen af. Eerlijk, ik zou nog eerder Mechelen-Nekkerspoel schrappen dan Mortsel-Oude-God...
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 14:08
door Steven
Vandaag sprak een treinbegeleider op lijn 60 vooral over feit dat er veel verschuiving is. De S3 zit voller dan ooit en de S10 verliest volk. Of er mensen naar de auto stappen is nog niet duidelijk. Al is dat geen aanbeveling. Gezien de werken op het viaduct van Vilvoorde en werken aan een brug in Anderlecht heb je met de auto de keuze tussen pest of cholera om je te verplaatsen naar Brussel.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 15:29
door joverwimp
Steven schreef: ↑03 feb 2025, 14:08
Vandaag sprak een treinbegeleider op lijn 60 vooral over feit dat er veel verschuiving is. De S3 zit voller dan ooit en de S10 verliest volk. Of er mensen naar de auto stappen is nog niet duidelijk. Al is dat geen aanbeveling. Gezien de werken op het viaduct van Vilvoorde en werken aan een brug in Anderlecht heb je met de auto de keuze tussen pest of cholera om je te verplaatsen naar Brussel.
Tot mijn verbazing zit er nog veel volk op de S10. In Asse zit zowel deze als de S3 op de morgenspits vol in Asse. Daar telde ik twee weken geleden de opstappende reizigers. Om 7.33 (S10) waren er 83 opstappers; om 7.47 (S3)waren er niet zoveel meer: 95.
Van de S10 is een overstap in Jette naar Brussel-Noord niet meer mogelijk; stappen ze misschien over op de metro in Simonis of Brussel West ? Ik vraag me af wat hun eindbestemming is.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 17:28
door Steve
Op dat specifieke tijdstip moet je ook goed kijken naar het schoolpubliek, dat hoeft vaak niet verder dan Jette of omgeving Bockstael (waar Thurn & Taxis nog enigszins aan voldoet) en neemt dus beide zonder onderscheid. Het klassieke pendelpubliek gaat bijna steeds naar de NZV en in het bijzonder Noord en zij hebben geen andere keuze dan de S3, die ook in mijn ervaring vaak stampvol zit en voller dan de S10. Op de treinen van 8 u (S10 8.40 u en S3 8.58 u in Jette) zie je dat veel beter, eerstgenoemde gok ik na Jette op zo'n 50% bezetting terwijl de tweede heel dicht bij 100% zit en het dus vaak rechtstaan geblazen is. Ik herinner nog eens dat de beide S3'en vroeger steeds voorafgingen (ongeveer 10 min) door een P die zelf ook een hoge capaciteit had (9-tal M4). Tel dat mee en je hebt vandaag amper de helft van het aantal echt bruikbare plaatsen dat je tot een paar jaar geleden had.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 17:34
door Steve
Het valt overigens ook op dat de IC 32xx sinds een beperking (no surprise) een stuk minder vol zit, ik zat daarnet nog in de 3215 en van de 10 M7's was slechts zo'n 50% van de zitplaatsen ingenomen de passage midden in de avondspits (17.22 u) in Brussel-Centraal. Een stop in pakweg Asse en Opwijk zou dus heel wat kunnen schelen, maar zal gezien de korte overstaptijd in Dendermonde een iets grondigere aanpassing vragen.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 18:07
door klaas
groentje schreef: ↑03 feb 2025, 00:57
2022 is een slecht ijkingspunt, er was erg veel uitval, deels structureel, en we hadden nog veel naweeën van COVID die nog doorwerkte dat jaar. Dan vergelijk je beter met pakweg 2019, of zelfs 2018, met nog steeds meer dan dubbel de aantallen van 2022.
Dat de stopplaatsen op lijn 60 zo goed scoren, zegt vooral veel over het succes van een halfuursfrequentie, iets wat Mortsel-OG de facto amper had in 2022. We gaan trouwens moeten afwachten wat de wijzigingen aan de dienstregeling op lijn 60 zal betekenen, door de verschuiving van de trein via Brussel-West vervalt immers een snelle verbinding met overstap naar Brussel-Noord... Ik verwacht dat dit wellicht wel wat reizigers gaat kosten...
Mortsel-Oude-God heeft echt wel het potentieel voor een IC-ststion, je mag niet enkel naar de gemeente zelf kijken (één van de dichtstbevolkte van Vlaanderen), maar ook naar buurgemeente Edegem, delen van Wilrijk en zelfs Berchem zelf... Niet toevallig stappen ook behoorlijk wat reizigers voor het UZA in Wilrijk uit in Oude-God... Wanneer je echter niet meer kan rekenen op een trein, dan haken mensen af. Eerlijk, ik zou nog eerder Mechelen-Nekkerspoel schrappen dan Mortsel-Oude-God...
De rede zegt inderdaad dat Mortsel-O-G een goed reizigerspotentieel zou moeten hebben (Goed genoeg om extra reistijd tussen Antwerpen en Brussel te rechtvaardigen is een andere zaak, maar dat in het midden gelaten). Maar op één of andere manier is dat potentieel nooit echt waargemaakt, zelfs in de beste jaren met 2 betrouwba(arde)re IC-treinen per richting per uur is het éénmaal net boven de 1000 reizigers pieken (pré-corona, dus pré-structureel thuiswerken), dat zijn cijfers die vrij kleine voorstedelijke stationnetjes al halen. In 2023 (2 IC-treinen met betrouwbaar M6+HLE18 materiaal) waren er 764 reizigers.
Onbetrouwbaar materiaal is inderdaad een reden waarom mensen de trein niet nemen, dat geldt niet alleen in Mortsel-O-G maar overal. Daarom zie ik er ook geen reden in om Mortsel-O-G hier het voordeel te geven tegenover andere stations.
Mijn conclusie is: ook al kan je overtuigd zijn van het reizigerspotentieel van een station, als dat potentieel er na vele jaren proberen toch niet uitkomt, moet je misschien stoppen met de reizigers op de (ik denk) drukste verbinding van het land te gijzelen (want zoals hierboven al vermeld: zonder de stop in Mortsel-O-G komt er een extra rijpad vrij en zou de sardientjes-situatie al een heel pak beter zijn). De wetenschap dat er op één trein Antwerpen-Brussel in de ochtendspits ruim dubbel zo veel mensen zitten dan er op een hele dag in Mortsel-O-G opstappen, is denk ik een sterk argument tegen de stop in Mortsel-O-G. Zelfs als de reizigersaantallen op magische wijze zouden verdubbelen, vind ik het nog moeilijk te verantwoorden.
Ter vergelijking: stel je voor dat de helft van de rechtstreekse IC-treinen tussen Brussel en Gent over lijn 50A (zoals de 2 vd 4 in Mortsel-O-G in 2023) een snelle passage over lijn 50C zou maken en halt zou houden in Liedekerke. Dat krijg je toch aan geen kat verkocht? En toch heeft Liedekerke reizigersaantallen dat Mortsel-Oude-God nooit zal halen, ongeveer het dubbel (2019) tot het vijfvoud (2022).
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 18:59
door desirootje
klaas schreef: ↑03 feb 2025, 18:07
Ter vergelijking: stel je voor dat de helft van de rechtstreekse IC-treinen tussen Brussel en Gent over lijn 50A (zoals de 2 vd 4 in Mortsel-O-G in 2023) een snelle passage over lijn 50C zou maken en halt zou houden in Liedekerke. Dat krijg je toch aan geen kat verkocht? En toch heeft Liedekerke reizigersaantallen dat Mortsel-Oude-God nooit zal halen, ongeveer het dubbel (2019) tot het vijfvoud (2022).
Liedekerke bevindt zich aan de rand van een zwart gat op vlak van openbaar vervoer, het Pajotteland, die met bussen en de auto vanuit Roosdaal en Borchtlombeek naar Liedekerke komen, veel mensen uit Affligem nemen er ook de trein. Zelfs vanuit Asse was het interessant voor de mensen die in Gent studeren en werken. Liedekerke heeft altijd gevoeld als een klein Denderleeuwtje, mochten de bussen anders rijden had Liedekerke veel minder reizigers.
Wordt Mortsel zo gevoed met feeder buslijnen als Liedekerke? De enige die ik vind is de 34 uit Wommelgem en Wilrijk, waar er dan weer competitie is met de tramlijnen. Waarom mogen we Mortsel zijn IC en S stations niet samentellen als die getallen toch samen zitten met Liedekerke, is dat een eerlijke vergelijking?
Liedekerke is net als Denderleeuw een merkwaardig station, zo zijn er niet veel op aarde, dus alles daarmee willen vergelijken is niet eerlijk.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 19:29
door klaas
desirootje schreef: ↑03 feb 2025, 18:59
klaas schreef: ↑03 feb 2025, 18:07
Ter vergelijking: stel je voor dat de helft van de rechtstreekse IC-treinen tussen Brussel en Gent over lijn 50A (zoals de 2 vd 4 in Mortsel-O-G in 2023) een snelle passage over lijn 50C zou maken en halt zou houden in Liedekerke. Dat krijg je toch aan geen kat verkocht? En toch heeft Liedekerke reizigersaantallen dat Mortsel-Oude-God nooit zal halen, ongeveer het dubbel (2019) tot het vijfvoud (2022).
Liedekerke bevindt zich aan de rand van een zwart gat op vlak van openbaar vervoer, het Pajotteland, die met bussen en de auto vanuit Roosdaal en Borchtlombeek naar Liedekerke komen, veel mensen uit Affligem nemen er ook de trein. Zelfs vanuit Asse was het interessant voor de mensen die in Gent studeren en werken. Liedekerke heeft altijd gevoeld als een klein Denderleeuwtje, mochten de bussen anders rijden had Liedekerke veel minder reizigers.
Wordt Mortsel zo gevoed met feeder buslijnen als Liedekerke? De enige die ik vind is de 34 uit Wommelgem en Wilrijk, waar er dan weer competitie is met de tramlijnen. Waarom mogen we Mortsel zijn IC en S stations niet samentellen als die getallen toch samen zitten met Liedekerke, is dat een eerlijke vergelijking?
Liedekerke is net als Denderleeuw een merkwaardig station, zo zijn er niet veel op aarde, dus alles daarmee willen vergelijken is niet eerlijk.
Inderdaad (alhoewel de busverbindingen nu ook niet zo formidabel zijn aan Liedekerke station, Denderleeuw wordt beter bediend, maar voorts klopt je verklaring helemaal). Maar mijn punt was niet het waarom er zo veel reizigers zijn in Liedekerke, maar je ondersteunt net mijn punt. Ondanks al deze redenen waarom Liedekerke een goede dienstregeling verdient, kan er zich toch niemand voorstellen dat we pakweg de Eupen-Oostende in Liedekerke laten stoppen? Maar dat is wel wat er in Mortsel-Oude-God gebeurt.
Of als je een ander voorbeeld wil: pak dan Lede, ook tussen twee grootsteden gelegen, en met meer reizigers dan Mortsel-Oude-God (1540 in 2023, ooit zelfs meer dan 1900). Laten we daar dan de Welkenraedt-Kortrijk stoppen? Dat is toch alle gekheid voorbij?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 19:35
door jan_olieslagers
Hoe moeten dan de zeer talrijke pendelaars van Mortsel en (inderdaad wijde) omgeving wel naar en van hun Brusselse werkplek geraken?
De vergelijking van Antwerpen-Brussel tegenover Eupen-Oostende of Welkenraedt-Kortrijk is toch wel een beetje krom.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 19:40
door klaas
jan_olieslagers schreef: ↑03 feb 2025, 19:35
Hoe moeten dan de zeer talrijke pendelaars van Mortsel en (inderdaad wijde) omgeving wel naar en van hun Brusselse werkplek geraken?
Zoals de reizigers van bijna alle andere stations tussen Antwerpen en Brussel: met de S1 (rechtstreeks naar Brussel of overstappen in Berchem). En wat al de hele tijd mijn punt is: ze zijn allesbehalve "zeer talrijk"
jan_olieslagers schreef: ↑03 feb 2025, 19:35
De vergelijking van Antwerpen-Brussel tegenover Eupen-Oostende of Welkenraedt-Kortrijk is toch wel een beetje krom.
Ik denk dat de verbinding Gent-Brussel de verbinding in België is die qua stedelijk belang, afstand, reizigersaantallen,... het dichtst bij Antwerpen-Brussel komt?
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 19:56
door jan_olieslagers
Om van wonen in Mortsel naar Brussel te gaan werken een overstap in Berchem? Dat is een processie van Echternach, te belachelijk voor woorden. Als NMBS niet beter te bieden heeft dan is dat een buis van de diepste graad. Trouwens de IC's van Berchem naar Brussel zitten in de spits krobbedevol, daar trekt niemand naartoe die ook maar enig alternatief heeft.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 20:05
door jan_olieslagers
En wat al de hele tijd mijn punt is: ze zijn allesbehalve "zeer talrijk"
Daar is wel iets van aan, toegegeven: ze zijn al zo lang en zo systematisch buitengepest dat ze het met het spoor wel bekeken hebben. En dan maar klagen dat "sommige politieke partijen" het spoor niet zo genegen zijn.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 20:05
door jan_olieslagers
.
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 03 feb 2025, 20:25
door klaas
jan_olieslagers schreef: ↑03 feb 2025, 20:05
En wat al de hele tijd mijn punt is: ze zijn allesbehalve "zeer talrijk"
Daar is wel iets van aan, toegegeven: ze zijn al zo lang en zo systematisch buitengepest dat ze het met het spoor wel bekeken hebben. En dan maar klagen dat "sommige politieke partijen" het spoor niet zo genegen zijn.
Buitengepest ben ik toch ook niet helemaal akkoord mee: Mortsel is volgens mij (corrigeer me als ik mis ben) de enige plaats (en al vrijwel zeker de enige plek zonder klein- of regionaalstedelijke invloedsfeer) dat respectievelijk 4 en 6 rechtstreekse treinen per uur had naar de twee grootste steden van het land (+trams) en toch altijd ver onder de 2000 reizigers bleef (situatie van voor de nieuwe dienstregeling). Dan kan je toch moeilijk ontkennen dat Mortsel relatief tot zijn grootte en belang één van de best bediende steden van het land was? En nu eigenlijk nog steeds met 3 en 5.