Pagina 63 van 85

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2024, 10:08
door AlexNL
dovaere schreef: 24 mei 2024, 13:08 Status met het oog op de inzet van ICE 3neo naar België en Nederland vanaf 14 juni:
Toelating voor NL zou ook rond zijn, aldus Philipp Nagl (DB) op Drehscheibe.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 27 mei 2024, 15:27
door dovaere
AlexNL schreef: 27 mei 2024, 10:08
dovaere schreef: 24 mei 2024, 13:08 Status met het oog op de inzet van ICE 3neo naar België en Nederland vanaf 14 juni:
Toelating voor NL zou ook rond zijn, aldus Philipp Nagl (DB) op Drehscheibe.
Ik zet hier ook de vertaling:
De BR 408's hebben hun goedkeuring voor België en Nederland al - de voertuigen kunnen nu dus ook rijden.

De goedkeuringsprocedure vereist niet dat elk treinstel in het betreffende land moet rijden. Er is echter een intern voorschrift van Fernverkehr dat de voertuigen allemaal een testrit zonder passagiers moeten maken om zeker te zijn dat de technologie werkt. Natuurlijk wordt dit tegelijk gebruikt om personeel te trainen. Dit werd ingevoerd na de ervaring met de ingebruikname van VDE 8.1, toen duidelijk werd dat zelfs voertuigen van hetzelfde ontwerp defecten kunnen vertonen, vooral met technologie in de trein die nog nooit eerder is gebruikt.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 mei 2024, 09:58
door benoit
Gisteren keerden we van München terug via Frankfurt naar Brussel (ICE 12).
Bij vertrek in Frankfurt met de ICE 12 naar Brussel werkten er maar 2 (!!) toiletten over de volledige trein, waarvan eentje al niet meer doorspoelde na de luchthaven. Onderweg heeft ook het laatste toilet het begeven en zoals ik al voelde aankomen werd de trein afgeschaft vanaf Keulen, daar er geen enkel werkend toilet was.

Iedereen werd doorverwezen naar de ICE 10 2 uur later zonder veel verdere uitleg.
Een uurtje later reed er echter een Eurostar (Thalys) met heel veel vrije plaatsen. (tot Brussel alleszins)
We zijn daarop geweest naar het DB Reisezentrum voor de HOTNAT stempel om de Eurostar te kunnen nemen (voor ons enkel tot Luik, niet tot Brussel zelfs). Volgens de persoon aan de balie was dit onmogelijk en hadden ze gebeld met Eurostar hierover (ik geloof hier echter niet veel van).
We bleven aandringen met de vermelding dat dit ons recht is: (en hebben dit ook getoond)
Als u vertraging oploopt door een geannuleerde trein en als gevolg daarvan met een vertraging van meer dan 60 minuten op uw eindbestemming aankomt, hebt u recht:
om uw reis, al dan niet via een omleiding, voort te zetten zodat u onder vergelijkbare voorwaarden uw eindbestemming bij de eerste gelegenheid bereikt, zonder extra kosten, of...
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... #cancelled
De persoon aan de balie bleef maar zeggen dat dit niet kon en zei dat we moesten vertrekken en riep de volgende in de rij. We zeiden dat we niet gedaan hebben en vroegen om te praten met zijn verantwoordelijke. Met veel tegenzin (en aan zijn gezicht kon je aflezen dat zijn verantwoordelijke ons ook zeker wandelen zou sturen) kwam deze en heeft de verantwoordelijke meteen de stempel uit de schuif gehaald en klaar is kees..

Het is dus mogelijk deze te krijgen maar het kostte ons 20 minuten aandringen en ongemakkelijke discussies aan in de Reisezentrum.. zo behandelt DB zijn reizigers..

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 mei 2024, 18:04
door HLE18
benoit schreef: 28 mei 2024, 09:58 Onderweg heeft ook het laatste toilet het begeven en zoals ik al voelde aankomen werd de trein afgeschaft vanaf Keulen, daar er geen enkel werkend toilet was.
Afgeschaft alleen omdat de toiletten die niet werken :?: :shock:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 mei 2024, 18:05
door ovspotter_be
Wees blij dat ze zoiets dan afschaffen, NMBS moet die les nog leren om niet te rijden zonder enig werkend toilet.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 mei 2024, 20:11
door AlexNL
Het is natuurlijk ook een stukje imagobewaking, een afgeschafte trein komt niet in de krant. Een trein waar een paar reizigers in een hoekje plassen omdat de toiletten defect waren komt dat wel.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 mei 2024, 20:27
door rdv
Het kan ook goed gaan. Vorige week op en af naar Zagreb (heen maandag Gent - Munchen, dinsdag Munchen - Zagreb; zondag Villach - Gent). Behalve 30 minuten vertraging bij aankomst in Zagreb door stormweer en takken op het spoor, en 28' vertraging uit Salzburg in Frankfurt door enkelspoor tussen Freilassing en Traunstein (overstap 48 minuten op de ICE naar Brussel).

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 mei 2024, 20:28
door thejay
Met de Flixbus is dat toch makkelijker, een paar weken geleden Düsseldorf -> Antwerpen met een defecte wc... we zijn dan tien minuten gestopt bij een tankstation langs de snelweg :)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 28 mei 2024, 22:04
door trainlovertje
Vandaag voor het eerst met de taxi van Keulen naar Brussel onderweg, bekostigt door DB. We zijn met 4 reizigers in dezelfde situatie belandt.

Mijn reis starten in München rond 15u. Door massieve vertragingen (vanwege infrastructuurproblemen op de HSL tussen Stuttgart en Mannheim is deze lijn tijdelijk buiten dienst geweest vandaag) heb ik ICE 10 naar Brussel in Frankfurt gemist.

Groetjes vanop de A76 nabij Heerlen. De chauffeur is zichtbaar gewoon om op de Duitse autostrades de pedaal goed diep in te duwen, maar lijkt te vergeten dat dat in de Benelux niet is toegestaan. Als het zo doorgaat ga ik alleszins geen recht hebben op 50% schadevergoeding...
Trouwens, hoe werkt dat dan? Wordt het aankomstuur van de taxi gebruikt als officiële uur van aankomst om de exacte schadevergoeding te bepalen?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 mei 2024, 00:16
door rvdborgt
trainlovertje schreef: 28 mei 2024, 22:04 Groetjes vanop de A76 nabij Heerlen. De chauffeur is zichtbaar gewoon om op de Duitse autostrades de pedaal goed diep in te duwen, maar lijkt te vergeten dat dat in de Benelux niet is toegestaan. Als het zo doorgaat ga ik alleszins geen recht hebben op 50% schadevergoeding...
Trouwens, hoe werkt dat dan? Wordt het aankomstuur van de taxi gebruikt als officiële uur van aankomst om de exacte schadevergoeding te bepalen?
In principe wel. Je hebt vervangend vervoer gekregen dus geldt dan de aankomsttijd daarvan.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 mei 2024, 10:39
door maarten
benoit schreef: 28 mei 2024, 09:58

We zijn daarop geweest naar het DB Reisezentrum voor de HOTNAT stempel om de Eurostar te kunnen nemen (voor ons enkel tot Luik, niet tot Brussel zelfs). Volgens de persoon aan de balie was dit onmogelijk en hadden ze gebeld met Eurostar hierover (ik geloof hier echter niet veel van).
We bleven aandringen met de vermelding dat dit ons recht is: (en hebben dit ook getoond)
Ook dit laten zien? https://www.railteam.eu/nl/services-on- ... in-hotnat/

Wat wel vervelend is (niet voor jullie geval) dat dit alleen in Keulen beschikbaar zou zijn. Dus als je met de ICE van Frankfurt naar Parijs zou gaan, dan is het niet mogelijk.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 mei 2024, 11:56
door trainlovertje
maarten schreef: 29 mei 2024, 10:39 Ook dit laten zien? https://www.railteam.eu/nl/services-on- ... in-hotnat/

Wat wel vervelend is (niet voor jullie geval) dat dit alleen in Keulen beschikbaar zou zijn. Dus als je met de ICE van Frankfurt naar Parijs zou gaan, dan is het niet mogelijk.
Tussen Frankfurt en Parijs zijn de bestaande treinen (ICE en TGV) allebei geëxploiteerd door DB binnen Duitsland en door SNCF binnen Frankrijk. Het is als het ware een samenwerking en je mag bijgevolg automatisch de volgende trein op, of dat nu een TGV of een ICE is. Voorwaarde is wel dat er vrije stoelen beschikbaar zijn, want een reservering is verplicht op het gedeelte Saarbrücken - Parijs.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 mei 2024, 12:08
door TKR
Reservering kan dan wel verplicht zijn, is het vrij zijn van stoelen dan echt noodzakelijk bij het uitvallen van de vorige trein?

Ik heb wel al eens op een TGV duplex gezeten die bijna het dubbele aantal passagiers meenam dan het aantal zitplaatsen.
Toegegeven dat was de ochtend nadat de LGV sporen tussen Bordeaux en Parijs weggezakt waren door hevige regenval. Het verkeer was op z'n minst gezegd stevig verstoord. Mogelijk hadden ze hiervoor een uitzondering gemaakt dan.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 mei 2024, 12:12
door trainlovertje
Dan heb je in principe toelating nodig van de 'chef de bord', dacht ik.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 29 mei 2024, 12:14
door groentje
En vaak vermindert de bestuurder dan ook de snelheid waarmee hij rijdt.