Pagina 63 van 64

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 04 feb 2025, 05:36
door groentje
Mortsel heeft nooit meer dan 4 treinen per uur gehad (2 S-treinen op lijn 27 en 2 IC-treinen in Oude-God). En dat is net het punt, dat is nooit meer dan het theoretische aanbod geweest, de IC-31 is al veel langer een ondergeschoven kindje, waarbij vanaf het minste risico op vertraging van de terugrit de trein werd afgeschaft, en dat risico is al jaren erg groot, met de door storingen geplaagde combinatie van M5 en HLE27. Zelfs vandaag nog met de koppeling aan de ritten naar Noorderkempen is de serie niet van de betrouwbaarste... Het verschil met andere lijnen is echt wel merkbaar, en op lijnen met vergelijkbare betrouwbaarheidsproblemen zie je ook een vergelijkbaar resultaat in het aantal reizigers (ik denk dan bijvoorbeeld aan de lijn naar Quiévrain die vaak beperkt moet worden). Een bijkomend argument voor Mortsel is net de overbelasting van Antwerpen-Berchem, stuur daar meer reizigers naartoe, en je zal nog meer reizigers hun aansluiting zien missen omdat ze niet op tijd de (rol)trap op geraken...
En eerlijk gezegd, ik zou een treinserie die de lijn 50A afrijdt om Denderleeuw te bedienen opweg naar Brussel best wel kunnen pruimen, da's een hele kant van ZO-Vlaanderen dat je daarmee een snellere verbinding naar Gent zou geven.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 04 feb 2025, 08:01
door klaas
groentje schreef: 04 feb 2025, 05:36 Mortsel heeft nooit meer dan 4 treinen per uur gehad (2 S-treinen op lijn 27 en 2 IC-treinen in Oude-God). En dat is net het punt, dat is nooit meer dan het theoretische aanbod geweest, de IC-31 is al veel langer een ondergeschoven kindje, waarbij vanaf het minste risico op vertraging van de terugrit de trein werd afgeschaft, en dat risico is al jaren erg groot, met de door storingen geplaagde combinatie van M5 en HLE27. Zelfs vandaag nog met de koppeling aan de ritten naar Noorderkempen is de serie niet van de betrouwbaarste... Het verschil met andere lijnen is echt wel merkbaar, en op lijnen met vergelijkbare betrouwbaarheidsproblemen zie je ook een vergelijkbaar resultaat in het aantal reizigers (ik denk dan bijvoorbeeld aan de lijn naar Quiévrain die vaak beperkt moet worden). Een bijkomend argument voor Mortsel is net de overbelasting van Antwerpen-Berchem, stuur daar meer reizigers naartoe, en je zal nog meer reizigers hun aansluiting zien missen omdat ze niet op tijd de (rol)trap op geraken...
En eerlijk gezegd, ik zou een treinserie die de lijn 50A afrijdt om Denderleeuw te bedienen opweg naar Brussel best wel kunnen pruimen, da's een hele kant van ZO-Vlaanderen dat je daarmee een snellere verbinding naar Gent zou geven.
Ik denk dat je dan de treinen op L15 Antwerpen-Lier vergeet: zo stoppen er ook nog in Mortsel. En mijn vergelijking ging niet eens over Denderleeuw, dat is in de verste verte niet met Mortsel te vergelijken, ik had het over enkel een stop in Liedekerke en/of Lede (liggen al iets dichter bij Mortsel-O-G qua belang). Maar goed, ik denk dat de discussie een beetje in hetzelfde kringetje blijft hangen, dus ik zou het houden op agree to disagree.

Ik wil wel eventjes ingaan op de denkoefening Gent-Denderleeuw, die heb ik ook al enkele keren gemaakt. Als ik zie hoe stampvol de P-treinen Denderleeuw-Gent meestal zitten (vaker rechtstaan dan zitten) is hier zeker potentieel voor. Maar volgens mij is er weinig nood aan een extra Denderleeuw-Brussel. (Wel in Liedekerke, maar dat is een kwestie van een extra stop op de bestaande trein via Aalst, daarvoor moet geen nieuwe verbinding ingelegd worden. Ik zou eerder gaan voor een Gent-Denderleeuw via L50A die dan verder rijdt richting Geraardsbergen (die lijn verdient volgens mij wel een halfuurbediening). Persoonlijk zou ik dan zelfs die trein doortrekken naar Brussel met enkel stops in Edingen en Halle. Zo bedien je de Denderstreek veel beter met Gent én Brussel.

Vanuit Ninove bijvoorbeeld heb je nu - ook tijdens de spits - 1 rechtstreekse trein per uur naar Brussel, en daar zit je 1u14 op, voor hoop en al 20 kilometer. Dat is een enorm reizigerspotentieel dat nu naar de bus, of vaker nog de wagen wordt gejaagd.

Ik heb jaren de verbinding Liedekerke - Gent gedaan, dus spreek wel wat tegen mijn eigen winkel, maar vanaf Liedekerke weer een rechtstreekse trein naar Gent krijgt, zelfs een trage, zijn we weer content. L90 heeft er meer nood aan.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 04 feb 2025, 23:39
door BlackEagle
Om even terug te komen op Mortsel en de mogelijkheden van de S1: de IC-rittijd tussen Mortsel-Oude God en Brussel-Noord is zo'n 38min. Voor de S1 tussen Mortsel-Liersesteenweg en Brussel-Noord bedraagt die 53min, inclusief een stilstand van zo'n 5 minuten in Mechelen. Helaas is de overstaptijd in Mechelen te kort om de snelle IC's (4500 of 2000) te halen, wat zo'n 10min tijdswinst zou opleveren. Mechelen heeft overigens hetzelfde overstapprobleem als Berchem, met een smalle doorgang (voorlopig nog) en een lange wandelafstand. Als alle sporen van station Mechelen af zijn, zijn er misschien meer mogelijkheden om de verknoping hier te optimaliseren.

Out-of-the-box denkend: Ik weet niet exact waar het conflict tussen de trage IC en de ECD exact ligt, maar is er geen mogelijkheid om een 'S1X' in te richten die tussen Brussel en Mechelen het rijpad van de trage IC inneemt in de NZV, verschuift naar L27 in Schaarbeek, Vilvoorde of Mechelen met een tussenliggende stop in Vilvoorde en vervolgens na Mechelen via L27 verder naar Antwerpen rijdt als S-trein, met bediening van alle stations of eventueel een beperktere selectie?

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 feb 2025, 07:57
door maarten
groentje schreef: 04 feb 2025, 05:36 Mortsel heeft nooit meer dan 4 treinen per uur gehad (2 S-treinen op lijn 27 en 2 IC-treinen in Oude-God). En dat is net het punt, dat is nooit meer dan het theoretische aanbod geweest, de IC-31 is al veel langer een ondergeschoven kindje, waarbij vanaf het minste risico op vertraging van de terugrit de trein werd afgeschaft,
Advocaat van de duivel: dan is het maar goed dat er stemmen opgaan om de lange IC lijnen op te splitsen.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 feb 2025, 09:54
door FLV-FGSP
Nee juist niet, zowel de serie 3100 als de 3300 waren vorig jaar korte ritten Brussel - Antwerpen vv.
Inmiddels heeft B-Technics een ingewikkelde koppeling van de 2000, 4500 en 3100 via Noorerkempen ingevoerd.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 feb 2025, 22:08
door Steven
Inderdaad het zijn die korte IC ritten die Mortsel aandoen. Dus knippen heeft geen zin en zeker niet in Brussel. De infra is er niet op voorzien.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 08 feb 2025, 07:30
door groentje
klaas schreef: 04 feb 2025, 08:01 ...
Ik wil wel eventjes ingaan op de denkoefening Gent-Denderleeuw, die heb ik ook al enkele keren gemaakt. Als ik zie hoe stampvol de P-treinen Denderleeuw-Gent meestal zitten (vaker rechtstaan dan zitten) is hier zeker potentieel voor. Maar volgens mij is er weinig nood aan een extra Denderleeuw-Brussel. (Wel in Liedekerke, maar dat is een kwestie van een extra stop op de bestaande trein via Aalst, daarvoor moet geen nieuwe verbinding ingelegd worden. Ik zou eerder gaan voor een Gent-Denderleeuw via L50A die dan verder rijdt richting Geraardsbergen (die lijn verdient volgens mij wel een halfuurbediening). Persoonlijk zou ik dan zelfs die trein doortrekken naar Brussel met enkel stops in Edingen en Halle. Zo bedien je de Denderstreek veel beter met Gent én Brussel.
...
Akkoord dat tussen Denderleeuw en Brussel er wellicht voldoende aanbod is, maar Brussel leek me de voornaamste bestemming, één snelle trein vanuit Denderleeuw naar Gent lijkt me wel voldoende, en hoe je die dan verder doortrekt is voor mij minder van belang, al zijn er minder versnijdingen naar Liedekerke, volgens mij.

Meer algemeen, lijn 25 verdient een hogere frequentie in het algemeen, niet enkel in Mortsel-Oude-God. Dat zou de trein in Mortsel richting Antwerpen ook een nuttiger verplaatsingsmiddel maken, alleen al door haar frequentie is de tram vandaag eigenlijk veelal interessanter. Je ziet trouwens hetzelfde in stations zoals Groot-Bijgaarden of zelfs Schaarbeek, ze hebben eigenlijk te weinig aanbod om een nuttige (voor)stedelijke verbinding te verzorgen. Da's ook wat mij tegenhoudt om voluit voor een heropening van de stations op het Antwerpse ringspoor te gaan, dat zou een erg succesvolle verbinding kunnen zijn als er minstens elke 15-20' een trein rijdt, minder, en je riskeert minder reizigers te hebben dan in een plattelandsstationnetje waar je geen alternatieven hebt.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 10 feb 2025, 12:08
door klaas
groentje schreef: 08 feb 2025, 07:30 Meer algemeen, lijn 25 verdient een hogere frequentie in het algemeen, niet enkel in Mortsel-Oude-God. Dat zou de trein in Mortsel richting Antwerpen ook een nuttiger verplaatsingsmiddel maken, alleen al door haar frequentie is de tram vandaag eigenlijk veelal interessanter. Je ziet trouwens hetzelfde in stations zoals Groot-Bijgaarden of zelfs Schaarbeek, ze hebben eigenlijk te weinig aanbod om een nuttige (voor)stedelijke verbinding te verzorgen. Da's ook wat mij tegenhoudt om voluit voor een heropening van de stations op het Antwerpse ringspoor te gaan, dat zou een erg succesvolle verbinding kunnen zijn als er minstens elke 15-20' een trein rijdt, minder, en je riskeert minder reizigers te hebben dan in een plattelandsstationnetje waar je geen alternatieven hebt.
Absoluut waar dat een hogere frequentie meer reizigers zou aantrekken, maar Groot-Bijgaarden en Mortsel-Oude-God hebben wel één fundamenteel verschil: op lijn 50 is een lagere frequentie een praktische of economische keuze van de NMBS, op lijn 25 is er al verzadiging en moet er een keuze gemaakt worden: een trein meer die halt houdt in Mortsel-O-G is een rijpad minder in totaal. Dat is een belangrijk verschil.

Wat beiden wel gemeenschappelijk hebben: beide stations liggen op een boogscheut van een tramhalte, en vanaf je binnen tramgebied zit is een S-trein minder cruciaal, naar mijn mening. Maar goed, voor Dilbeek, Ternat, ... is er geen tramverbinding en die verdienen misschien ook wel een iets frequentere verbinding. Maar dat geldt dan voor veel S-verbindingen, en dat zou heel veel materiaal en personeel vragen, dus dat is meer een grote strategische beleidskeuze dan een kleine wijziging aan de dienstregeling.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 10 feb 2025, 13:25
door Steve
Op lijn 50 was die frequentieverhoging trouwens over een paar maanden al voorzien (juni 2025), concreet zou de S10 één keer per uur rijden en de S4 (omgeleid naar Ottignies/LLN) twee keer. Alleen is die zoals bekend voor onbepaalde tijd in de koelkast gestopt wegens personeelsgebrek. Of specifieker: de frequentieverhoging komt er wel tussen LLN/Ottignies en Brussel-Schuman, maar daarna gaat de trein uitwijken in Schaarbeek (S81 rijdt met andere woorden hele dag).

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 10 feb 2025, 14:04
door groentje
Een tram kan concurreren op frequentie, maar niet op snelheid. Van Groot-Bijgaarden ben je bijna dubbel zolang onderweg met de tram en metro naar het centrum als met de trein. Verhoog die frequentie, en reizigers voor het centrum nemen nooit meer die tram. Wat ook de rol niet is van een tramverbinding, me dunkt, dat is een ontsluitend vervoersmiddel, geen expressvervoer. Idem voor Mortsel, de tram doet er een halfuur over, de trein, minder dan een kwartier.
En ja, ik denk dat dat ook een rol is die de trein hoort te spelen. De S-trein is een vast onderdeel van het stedelijk vervoer in menige Duitse stad, maar bijvoorbeeld ook in Kopenhagen of Warschau. Van alle stations in Mortsel is Oude-God het best gelegen, dicht bij het centrum, met een goede parking en een hoogwaardig openbaar vervoer, voorzieningen die veelal ontbreken aan de andere stations Mortsel en Liersesteenweg.
Je hebt wel een punt dat er een capaciteitsissue is op lijn 25, en de perfecte oplossing heb ik ook niet, misschien zou het al helpen als treinen richting Brussel in Kontich naar de lijn 27 zouden worden afgeleid (helaas kan dat niet aan Mechelen-Dijkstraat), maar de gelijkgrondse kruisingen maken het er niet gemakkelijker op. Sowieso heb je ook nog de werken in Mechelen die nog enkele jaren de capaciteit beperken...

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 10 feb 2025, 17:15
door klaas
Steve schreef: 10 feb 2025, 13:25 Op lijn 50 was die frequentieverhoging trouwens over een paar maanden al voorzien (juni 2025), concreet zou de S10 één keer per uur rijden en de S4 (omgeleid naar Ottignies/LLN) twee keer.
Tja, dan heb je wel 3 treinen op L50, maar slechts eentje naar de NZV, waar toch het gros van de reizigers heen moet

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 10 feb 2025, 17:19
door Steve
klaas schreef: 10 feb 2025, 17:15
Steve schreef: 10 feb 2025, 13:25 Op lijn 50 was die frequentieverhoging trouwens over een paar maanden al voorzien (juni 2025), concreet zou de S10 één keer per uur rijden en de S4 (omgeleid naar Ottignies/LLN) twee keer.
Tja, dan heb je wel 3 treinen op L50, maar slechts eentje naar de NZV, waar toch het gros van de reizigers heen moet
Klopt, maar met de verzadiging van de NZV zal er weinig meer mogelijk zijn vrees ik. Vergeet ook niet dat er daarbuiten heel wat aantrekkingspolen zijn (metro naar onder meer Zuid aan Bockstael, naar Centraal aan Schuman, de hele Europese wijk, de universiteiten rond Etterbeek...), niet voor niets is de S4 nu vaak al erg druk.

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 11 feb 2025, 12:34
door groentje
Zolang er geen tariefintegratie is, is de aanwezigheid van metro wel maar een lapmiddel. Weliswaar is een verhoging van de frequentie wel een plus als je al kan overstappen op een andere trein in een redelijke tijd...

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 04 mar 2025, 22:50
door FLV-FGSP
Een tussentijdse aanpassing: twee S5-treinen beginnen in Geraarsbergen ipv in Edingen:
https://www.hln.be/geraardsbergen/nmbs- ... ~a7d62fe4/

Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)

Geplaatst: 05 mar 2025, 14:01
door ovspotter_be
Dit zijn 2 treinen die normaal leeg van Geraardsbergen naar Edingen reden, deze lege ritten worden nu commercieel en de trein staat daardoor wel zo'n 20 à 25 minuten stil in het station van Enghien.