De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: 23 maart : AFSCHEID VAN ONZE "KLASSIEKJES" (TSP)

Bericht door Stijn91 »

Merijn schreef:
Stijn91 schreef:Er is een pagina op FB die zegt dat de bordeaux klassiekjes er vanaf april geleidelijk uitgaan.
Heb je toevallig de link naar die FB-pagina?

Alvast bedankt!
https://www.facebook.com/pages/D%C3%A9s ... 19?fref=ts
Terminus
Berichten: 1146
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Terminus »

Terminus schreef:Zoals eerder op dit forum al een paar keer is vermeld, verdwijnen de oudste klassiekjes (192, 194, ...) langzaam maar zeker van de rails. Welke van de oudste klassiekjes (153-270) gaan volgens jullie nog het langste op de rails te zien zijn?

Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)

én de stelletjes die recentelijk voorzien zijn van nieuwe klasse-aanduidingen (grote 1 en grote 2 in plaats van een bescheiden cijfer met een niet roken-symbool) zoals de 155, 158, (163), 178, 188, 196, 210, 212, 236, 239, 250, 257, 267, 270. Reden: waarom zou men anders nog deze wijziging uitvoeren als de treinstellen toch binnen een paar maanden zouden geschrapt worden?
(Dit was mijn/de eerste post van dit topic.) Vandaag moet ik vaststellen dat mijn gok er naast zat. Van de reeks 159-166 zijn er al enkele motorstellen gesneuveld en ook de 158, 236 en 239 met "nieuwe klasse-aanduidingen" zijn opzij geplaatst. Welke stellen gaan het nog het langst trekken? Iemand meer dan 5 jaar later een idee?
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Merijn »

Ik hoop dat de Sabena's (595 - 600) het langst in dienst blijven :), maar ze hebben me reeds 2 dingen wijsgemaakt:

- de ene zegt dat deze als eerste eruit zullen gaan
- de andere zegt dan dat deze het langst in dienst zullen blijven
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Terminus schreef:
Terminus schreef:Zoals eerder op dit forum al een paar keer is vermeld, verdwijnen de oudste klassiekjes (192, 194, ...) langzaam maar zeker van de rails. Welke van de oudste klassiekjes (153-270) gaan volgens jullie nog het langste op de rails te zien zijn?

Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)

én de stelletjes die recentelijk voorzien zijn van nieuwe klasse-aanduidingen (grote 1 en grote 2 in plaats van een bescheiden cijfer met een niet roken-symbool) zoals de 155, 158, (163), 178, 188, 196, 210, 212, 236, 239, 250, 257, 267, 270. Reden: waarom zou men anders nog deze wijziging uitvoeren als de treinstellen toch binnen een paar maanden zouden geschrapt worden?
(Dit was mijn/de eerste post van dit topic.) Vandaag moet ik vaststellen dat mijn gok er naast zat. Van de reeks 159-166 zijn er al enkele motorstellen gesneuveld en ook de 158, 236 en 239 met "nieuwe klasse-aanduidingen" zijn opzij geplaatst. Welke stellen gaan het nog het langst trekken? Iemand meer dan 5 jaar later een idee?
De stellen die het tot december 2013 zonder grote schade kunnen trekken.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Of de stelleltjes die nog niet doorgeroest zijn :)
De 193-187-215-217-238-235,... kan ik van op afstand al zien komen met hun roestplekken.

Dit zegt natuurlijk niets over de staat van de "vitale" delen.
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

RIP 193, 201, 203.
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Retard »

Den 184 heeft in tweede klasse deze waterkraan. Hoe komt hij daaraan? Is deze de orginele kraan van 1962 en hebben ze die in alle andere motorstellen vervangen en bij hem vergeten?
Als dit klopt, is de 184 het meest orginele stel, aangezien hij ook nog over de orginele tafeltjes beschikt :D
Bijlagen
IMG_2937.JPG
nahoj
Berichten: 1150
Lid geworden op: 01 apr 2009, 23:10

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door nahoj »

Retard schreef:Den 184 heeft in tweede klasse deze waterkraan. Hoe komt hij daaraan? Is deze de orginele kraan van 1962 en hebben ze die in alle andere motorstellen vervangen en bij hem vergeten?
Als dit klopt, is de 184 het meest orginele stel, aangezien hij ook nog over de orginele tafeltjes beschikt :D
Misschien Holding en TSP op de hoogte brengen? Als ze overwegen er één te kopen is dit een geschikte kandidaat.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Zijn er momenteel nog vaak rode klassiekjes te vinden op lijn 139?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 493
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Merijn »

Toch af en toe ja, met wat geluk soms nog zelfs 2 gekoppelde rode klassiekjes.
wva
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door wva »

Deze ochtend in eerste klas gereisd tussen Aarschot en Leuven met de L trein. Het waren 5 stellen met de 179 in het midden.... Dat was pure nostalgie.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

wva schreef:Het waren 5 stellen met de 179 in het midden.... Dat was pure nostalgie.
En de andere vier stellen, waren die wit of rood?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
wva
Berichten: 325
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door wva »

Dieselfreak schreef:
wva schreef:Het waren 5 stellen met de 179 in het midden.... Dat was pure nostalgie.
En de andere vier stellen, waren die wit of rood?
Waren allen wit......
Sparrow

Re: 23 maart : AFSCHEID VAN ONZE "KLASSIEKJES" (TSP)

Bericht door Sparrow »

Tussen Luik en Maastricht rijden nu volgens mij nog donkerrode, of zijn die allemaal al vervangen door de grijze versie? Zo niet, zal dat dan gebeuren binnenkort of komt er ander materieel te rijden?
Retard
Berichten: 2980
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:23
Locatie: De Kust

Re: 23 maart : AFSCHEID VAN ONZE "KLASSIEKJES" (TSP)

Bericht door Retard »

Sparrow schreef:Tussen Luik en Maastricht rijden nu volgens mij nog donkerrode, of zijn die allemaal al vervangen door de grijze versie? Zo niet, zal dat dan gebeuren binnenkort of komt er ander materieel te rijden?
Neen, op 1 februari zag ik dat E5366 nog door motorstel 157 verzekerd werd. Deze begint al dichter bij de 51 dan de 50 jaar aan te leunen :D
Plaats reactie