Pagina 63 van 152
Re: 23 maart : AFSCHEID VAN ONZE "KLASSIEKJES" (TSP)
Geplaatst: 29 jan 2013, 16:01
door Stijn91
Merijn schreef:Stijn91 schreef:Er is een pagina op FB die zegt dat de bordeaux klassiekjes er vanaf april geleidelijk uitgaan.
Heb je toevallig de link naar die FB-pagina?
Alvast bedankt!
https://www.facebook.com/pages/D%C3%A9s ... 19?fref=ts
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 30 jan 2013, 12:43
door Terminus
Terminus schreef:Zoals eerder op dit forum al een paar keer is vermeld, verdwijnen de oudste klassiekjes (192, 194, ...) langzaam maar zeker van de rails. Welke van de oudste klassiekjes (153-270) gaan volgens jullie nog het langste op de rails te zien zijn?
Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)
én de stelletjes die recentelijk voorzien zijn van nieuwe klasse-aanduidingen (grote 1 en grote 2 in plaats van een bescheiden cijfer met een niet roken-symbool) zoals de 155, 158, (163), 178, 188, 196, 210, 212, 236, 239, 250, 257, 267, 270. Reden: waarom zou men anders nog deze wijziging uitvoeren als de treinstellen toch binnen een paar maanden zouden geschrapt worden?
(Dit was mijn/de eerste post van dit topic.) Vandaag moet ik vaststellen dat mijn gok er naast zat. Van de reeks 159-166 zijn er al enkele motorstellen gesneuveld en ook de 158, 236 en 239 met "nieuwe klasse-aanduidingen" zijn opzij geplaatst. Welke stellen gaan het nog het langst trekken? Iemand meer dan 5 jaar later een idee?
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 30 jan 2013, 15:52
door Merijn
Ik hoop dat de Sabena's (595 - 600) het langst in dienst blijven

, maar ze hebben me reeds 2 dingen wijsgemaakt:
- de ene zegt dat deze als eerste eruit zullen gaan
- de andere zegt dan dat deze het langst in dienst zullen blijven
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 30 jan 2013, 16:20
door Retard
Terminus schreef:Terminus schreef:Zoals eerder op dit forum al een paar keer is vermeld, verdwijnen de oudste klassiekjes (192, 194, ...) langzaam maar zeker van de rails. Welke van de oudste klassiekjes (153-270) gaan volgens jullie nog het langste op de rails te zien zijn?
Mijn gokje: de 159 tot en met 166 (wegens voorzien van GSM-R om te mogen rijden naar Aken)
én de stelletjes die recentelijk voorzien zijn van nieuwe klasse-aanduidingen (grote 1 en grote 2 in plaats van een bescheiden cijfer met een niet roken-symbool) zoals de 155, 158, (163), 178, 188, 196, 210, 212, 236, 239, 250, 257, 267, 270. Reden: waarom zou men anders nog deze wijziging uitvoeren als de treinstellen toch binnen een paar maanden zouden geschrapt worden?
(Dit was mijn/de eerste post van dit topic.) Vandaag moet ik vaststellen dat mijn gok er naast zat. Van de reeks 159-166 zijn er al enkele motorstellen gesneuveld en ook de 158, 236 en 239 met "nieuwe klasse-aanduidingen" zijn opzij geplaatst. Welke stellen gaan het nog het langst trekken? Iemand meer dan 5 jaar later een idee?
De stellen die het tot december 2013 zonder grote schade kunnen trekken.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 01 feb 2013, 12:40
door AM'er
Of de stelleltjes die nog niet doorgeroest zijn
De 193-187-215-217-238-235,... kan ik van op afstand al zien komen met hun roestplekken.
Dit zegt natuurlijk niets over de staat van de "vitale" delen.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 02 feb 2013, 18:46
door nahoj
RIP 193, 201, 203.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 03 feb 2013, 01:04
door Retard
Den 184 heeft in tweede klasse deze waterkraan. Hoe komt hij daaraan? Is deze de orginele kraan van 1962 en hebben ze die in alle andere motorstellen vervangen en bij hem vergeten?
Als dit klopt, is de 184 het meest orginele stel, aangezien hij ook nog over de orginele tafeltjes beschikt

Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 03 feb 2013, 17:06
door nahoj
Retard schreef:Den 184 heeft in tweede klasse deze waterkraan. Hoe komt hij daaraan? Is deze de orginele kraan van 1962 en hebben ze die in alle andere motorstellen vervangen en bij hem vergeten?
Als dit klopt, is de 184 het meest orginele stel, aangezien hij ook nog over de orginele tafeltjes beschikt

Misschien Holding en TSP op de hoogte brengen? Als ze overwegen er één te kopen is dit een geschikte kandidaat.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 05 feb 2013, 17:14
door Dieselfreak
Zijn er momenteel nog vaak rode klassiekjes te vinden op lijn 139?
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 06 feb 2013, 11:50
door Merijn
Toch af en toe ja, met wat geluk soms nog zelfs 2 gekoppelde rode klassiekjes.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 07 feb 2013, 15:04
door wva
Deze ochtend in eerste klas gereisd tussen Aarschot en Leuven met de L trein. Het waren 5 stellen met de 179 in het midden.... Dat was pure nostalgie.
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 07 feb 2013, 16:00
door Dieselfreak
wva schreef:Het waren 5 stellen met de 179 in het midden.... Dat was pure nostalgie.
En de andere vier stellen, waren die wit of rood?
Re: De langst levende klassiekjes
Geplaatst: 07 feb 2013, 22:46
door wva
Dieselfreak schreef:wva schreef:Het waren 5 stellen met de 179 in het midden.... Dat was pure nostalgie.
En de andere vier stellen, waren die wit of rood?
Waren allen wit......
Re: 23 maart : AFSCHEID VAN ONZE "KLASSIEKJES" (TSP)
Geplaatst: 12 feb 2013, 16:49
door Sparrow
Tussen Luik en Maastricht rijden nu volgens mij nog donkerrode, of zijn die allemaal al vervangen door de grijze versie? Zo niet, zal dat dan gebeuren binnenkort of komt er ander materieel te rijden?
Re: 23 maart : AFSCHEID VAN ONZE "KLASSIEKJES" (TSP)
Geplaatst: 12 feb 2013, 18:31
door Retard
Sparrow schreef:Tussen Luik en Maastricht rijden nu volgens mij nog donkerrode, of zijn die allemaal al vervangen door de grijze versie? Zo niet, zal dat dan gebeuren binnenkort of komt er ander materieel te rijden?
Neen, op 1 februari zag ik dat E5366 nog door motorstel 157 verzekerd werd. Deze begint al dichter bij de 51 dan de 50 jaar aan te leunen
