Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik had toch ook eerder over 3.3 MW horen praten. En zelfs dan is het zeker geen performant materieel als je vergelijkt met een Kiss (Westbahn) of een Twindexx Express. Vooral het feit dat men voor een motorrijtuig-concept heeft gekozen ipv een écht motorstel is zwaar teleurstellend. Verdeelde tractie in een echt motorstel zal altijd winnen van een motorbak-stuurrijtuig combinatie. Vraag maar aan de Duitsers met een ICE2 vs een ICE4 of de Britten met een Class 91+Mk4 set vs hun nieuwe Azuma's..
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Dat klopt allemaal maar...msts.be schreef: ↑06 jun 2019, 22:52 Ik had toch ook eerder over 3.3 MW horen praten. En zelfs dan is het zeker geen performant materieel als je vergelijkt met een Kiss (Westbahn) of een Twindexx Express. Vooral het feit dat men voor een motorrijtuig-concept heeft gekozen ipv een écht motorstel is zwaar teleurstellend. Verdeelde tractie in een echt motorstel zal altijd winnen van een motorbak-stuurrijtuig combinatie. Vraag maar aan de Duitsers met een ICE2 vs een ICE4 of de Britten met een Class 91+Mk4 set vs hun nieuwe Azuma's..
In België zijn de perronlengtes alles behalve gestandardiseerd. Bij de grote stationsvernieuwingen wordt alles wel op minstens 300m gebracht, maar bij de oudere stations is dit zeker niet het geval. Het resultaat is dat op sommige van 's lands belangrijkste verbindingen 12 rijtuigen max kunnen rijden, op andere 10,9 of zelfs maar 8. Met vaste motorstellen kan je nooit al deze combinaties maken. Reizigers op Antwerpen-Charleroi vertellen dat ze binnenkort slechts 8 ipv 9 rijtuigen hebben is ook geen optie. Dus zijn quasi-vaste samenstellingen als de M7 de enige oplossing om een ietwat flexibele uitbating mogelijk te maken.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Er kunnen nog steeds 50 mensen zitten in de M7Bmx, zo weinig is dat nu ook weer niet. Op een stampvolle Essen-Charleroi of Genk-Blankenberge zullen er zeer veel mensen blij zijn met 50 (of 100) extra zitplaatsen.dentheo schreef: ↑05 jun 2019, 14:16 Toch vind ik dit een wel erg kort dubbeldekkertje, incl. de technische voorzieningen voor reizigers, zoals airco, trappen, deuren en doorgang naar rest rijtuigen voor toilet ?
Dan vind ik het verhaal van de driekwart Italiaanse standaard-lokomotieven , met 1 stuurpost, en 1 rangeerpost niet meer zo gek.
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 sep 2017, 03:51
Re: Nieuwe motorstellen / M7
In een bericht van VRT NWS over hoe het gesteld is met airco op de treinen (met het huidige warme weer), wordt er over de M7 gesproken omdat die een aantal aircoloze modellen moet vervangen. In het artikel is te lezen dat de eerste testritten met reizigers in maart 2020 zullen gebeuren, en de officiële levering pas in 2022 zal gebeuren! Dan zijn we al zeven jaar na de bestelling in december 2015!
Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/26 ... t-de-airc/De vervanging van de oude, aircoloze modellen staat bij de NMBS op de agenda: enkele jaren geleden werden 445 M7-rijtuigen besteld, goed voor zo'n 50.000 plaatsen. Maar die bestelling kampt met vertraging omdat de constructie te lang duurt. "De eerste testritten met reizigers waren gepland in mei 2019", zegt Crols. "Die testritten zullen nu voor maart 2020 zijn. Daardoor zal de officiële levering ook worden opgeschoven naar 2022. We zullen de komende drie tot vier jaar nog wat treinen hebben die niet over airco beschikken."
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ik denk dat je het artikel een beetje verkeerd begrepen hebt. Die 'levering in 2022' slaat volgens mij op het afronden van de volledige bestelling. De levering van de laatste rijtuigen dus, niet de eerste. Die levering was origineel voorzien in 2021. Een jaar vertraging dus.GregTrainz schreef: ↑28 jun 2019, 23:52 In een bericht van VRT NWS over hoe het gesteld is met airco op de treinen (met het huidige warme weer), wordt er over de M7 gesproken omdat die een aantal aircoloze modellen moet vervangen. In het artikel is te lezen dat de eerste testritten met reizigers in maart 2020 zullen gebeuren, en de officiële levering pas in 2022 zal gebeuren! Dan zijn we al zeven jaar na de bestelling in december 2015!
Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/26 ... t-de-airc/De vervanging van de oude, aircoloze modellen staat bij de NMBS op de agenda: enkele jaren geleden werden 445 M7-rijtuigen besteld, goed voor zo'n 50.000 plaatsen. Maar die bestelling kampt met vertraging omdat de constructie te lang duurt. "De eerste testritten met reizigers waren gepland in mei 2019", zegt Crols. "Die testritten zullen nu voor maart 2020 zijn. Daardoor zal de officiële levering ook worden opgeschoven naar 2022. We zullen de komende drie tot vier jaar nog wat treinen hebben die niet over airco beschikken."
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Een laconieke reactie van Crols, ook met de levering van M7's - zelfs als alle 445 nu bestelde rijtuigen morgen geleverd zouden worden - zullen "nog wat" treinen rijden die niet over airco beschikken. De M5 wordt voorlopig niet vervangen en heeft geen airco, evenmin als de vernieuwde breaks en MS75's. Die (eerste reeks?) M7's dienen voorlopig kennelijk alleen om de M4 te vervangen.GregTrainz schreef: ↑28 jun 2019, 23:52 In een bericht van VRT NWS over hoe het gesteld is met airco op de treinen (met het huidige warme weer), wordt er over de M7 gesproken omdat die een aantal aircoloze modellen moet vervangen. In het artikel is te lezen dat de eerste testritten met reizigers in maart 2020 zullen gebeuren, en de officiële levering pas in 2022 zal gebeuren! Dan zijn we al zeven jaar na de bestelling in december 2015!
Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/26 ... t-de-airc/De vervanging van de oude, aircoloze modellen staat bij de NMBS op de agenda: enkele jaren geleden werden 445 M7-rijtuigen besteld, goed voor zo'n 50.000 plaatsen. Maar die bestelling kampt met vertraging omdat de constructie te lang duurt. "De eerste testritten met reizigers waren gepland in mei 2019", zegt Crols. "Die testritten zullen nu voor maart 2020 zijn. Daardoor zal de officiële levering ook worden opgeschoven naar 2022. We zullen de komende drie tot vier jaar nog wat treinen hebben die niet over airco beschikken."
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Maar zelfs dan krijg je toch al een hele verschuiving in materieel denk ik. Bv breaks zouden dan vooral piekuur kunnen gaan doen, waardoor het aantal pure km's gereden door materiaal zonder airco wel een pak zou verminderen.Wouterh12 schreef: ↑04 jul 2019, 21:49Een laconieke reactie van Crols, ook met de levering van M7's - zelfs als alle 445 nu bestelde rijtuigen morgen geleverd zouden worden - zullen "nog wat" treinen rijden die niet over airco beschikken. De M5 wordt voorlopig niet vervangen en heeft geen airco, evenmin als de vernieuwde breaks en MS75's. Die (eerste reeks?) M7's dienen voorlopig kennelijk alleen om de M4 te vervangen.GregTrainz schreef: ↑28 jun 2019, 23:52 In een bericht van VRT NWS over hoe het gesteld is met airco op de treinen (met het huidige warme weer), wordt er over de M7 gesproken omdat die een aantal aircoloze modellen moet vervangen. In het artikel is te lezen dat de eerste testritten met reizigers in maart 2020 zullen gebeuren, en de officiële levering pas in 2022 zal gebeuren! Dan zijn we al zeven jaar na de bestelling in december 2015!
Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/26 ... t-de-airc/De vervanging van de oude, aircoloze modellen staat bij de NMBS op de agenda: enkele jaren geleden werden 445 M7-rijtuigen besteld, goed voor zo'n 50.000 plaatsen. Maar die bestelling kampt met vertraging omdat de constructie te lang duurt. "De eerste testritten met reizigers waren gepland in mei 2019", zegt Crols. "Die testritten zullen nu voor maart 2020 zijn. Daardoor zal de officiële levering ook worden opgeschoven naar 2022. We zullen de komende drie tot vier jaar nog wat treinen hebben die niet over airco beschikken."
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Piekuur lijkt me juist bij uitstek de tijd dat de dubbeldekkers (alle types) ingezet moeten worden? 4 gekoppelde breaks hebben ook wel capaciteit, maar dan zijn er lange perrons nodig.CursorX schreef: ↑05 jul 2019, 01:31Maar zelfs dan krijg je toch al een hele verschuiving in materieel denk ik. Bv breaks zouden dan vooral piekuur kunnen gaan doen, waardoor het aantal pure km's gereden door materiaal zonder airco wel een pak zou verminderen.Wouterh12 schreef: ↑04 jul 2019, 21:49Een laconieke reactie van Crols, ook met de levering van M7's - zelfs als alle 445 nu bestelde rijtuigen morgen geleverd zouden worden - zullen "nog wat" treinen rijden die niet over airco beschikken. De M5 wordt voorlopig niet vervangen en heeft geen airco, evenmin als de vernieuwde breaks en MS75's. Die (eerste reeks?) M7's dienen voorlopig kennelijk alleen om de M4 te vervangen.GregTrainz schreef: ↑28 jun 2019, 23:52 In een bericht van VRT NWS over hoe het gesteld is met airco op de treinen (met het huidige warme weer), wordt er over de M7 gesproken omdat die een aantal aircoloze modellen moet vervangen. In het artikel is te lezen dat de eerste testritten met reizigers in maart 2020 zullen gebeuren, en de officiële levering pas in 2022 zal gebeuren! Dan zijn we al zeven jaar na de bestelling in december 2015!
Volledig artikel: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/06/26 ... t-de-airc/
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Als de M7 de gewone ritten overneemt van pakweg de i11 op de Oostende - Eupen, dan krijg je daar een gigantische capaciteitsverhoging. Als je daarnaast nog eens de break als piekuurtrein (dus EXTRA) inzet, heb je toch een verhoging? Ik zie nu echt het probleem niet. Nu rijden veel piekuurtreinen met m4, die op sommige plekken ook niet aan het perron geraken.Wouterh12 schreef: ↑06 jul 2019, 11:56Piekuur lijkt me juist bij uitstek de tijd dat de dubbeldekkers (alle types) ingezet moeten worden? 4 gekoppelde breaks hebben ook wel capaciteit, maar dan zijn er lange perrons nodig.CursorX schreef: ↑05 jul 2019, 01:31Maar zelfs dan krijg je toch al een hele verschuiving in materieel denk ik. Bv breaks zouden dan vooral piekuur kunnen gaan doen, waardoor het aantal pure km's gereden door materiaal zonder airco wel een pak zou verminderen.Wouterh12 schreef: ↑04 jul 2019, 21:49
Een laconieke reactie van Crols, ook met de levering van M7's - zelfs als alle 445 nu bestelde rijtuigen morgen geleverd zouden worden - zullen "nog wat" treinen rijden die niet over airco beschikken. De M5 wordt voorlopig niet vervangen en heeft geen airco, evenmin als de vernieuwde breaks en MS75's. Die (eerste reeks?) M7's dienen voorlopig kennelijk alleen om de M4 te vervangen.
Kortom, ik snap je punt niet helemaal? Men zal geen m7 kopen om dan een hele dag in Schaarbeek te staan wortel schieten.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Het originele punt is dat een aanzienlijk deel van de NMBS treinen nog altijd geen airco zal hebben, ook niet na invoering van de M7 (zeker niet als die bestelling tot een dikke 400 rijtuigen beperkt zou blijven).
De M7's gaan rijden, natuurlijk. Maar de breaks, de MS75's en de M5's (en misschien de MS86, als die ETCS zouden krijgen) zullen ook wel niet in de vloot blijven om stil te blijven staan in de stelplaatsen?
Crols stelt het voor alsof de treinen zonder airco na invoering van de M7 verleden tijd zullen zijn. Juist door de politiek van de NMBS om bij renovatie van het materiaal geen airco in te bouwen, zal dit niet het geval zijn. Met uitzondering van de winter, en koelere periodes in de herfst en lente, zal dit leiden tot een aanzienlijk verschil in comfort afhankelijk van het materiaal. Het is immers niet alleen de potentiële hitte, maar ook het lawaai in een trein met openstaande ramen (zoals een Break op snelheid in de tunnel onder Zaventem luchthaven) die voor een aanzienlijk comfortvermindering zorgt.
De M7's gaan rijden, natuurlijk. Maar de breaks, de MS75's en de M5's (en misschien de MS86, als die ETCS zouden krijgen) zullen ook wel niet in de vloot blijven om stil te blijven staan in de stelplaatsen?
Crols stelt het voor alsof de treinen zonder airco na invoering van de M7 verleden tijd zullen zijn. Juist door de politiek van de NMBS om bij renovatie van het materiaal geen airco in te bouwen, zal dit niet het geval zijn. Met uitzondering van de winter, en koelere periodes in de herfst en lente, zal dit leiden tot een aanzienlijk verschil in comfort afhankelijk van het materiaal. Het is immers niet alleen de potentiële hitte, maar ook het lawaai in een trein met openstaande ramen (zoals een Break op snelheid in de tunnel onder Zaventem luchthaven) die voor een aanzienlijk comfortvermindering zorgt.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Of voor bewoners naast het spoor, zij horen ook liever een M6 of desiro voorbij snorren dan een break 
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Ja, een Break op snelheid klinkt echt luid, de luchtverplaatsing is enorm. Een Desiro is aanzienlijk stiller, ook aan de buitenkant.ostbahnhof schreef: ↑06 jul 2019, 19:58 Of voor bewoners naast het spoor, zij horen ook liever een M6 of desiro voorbij snorren dan een break![]()
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Op 18 december 2015 mochten we hier vernemen dat er een eerste bestelling is geplaatst.
Tijdschema voor oplevering van deze bestelling? Als het kan, voor elk van de drie?
Indienststelling? Wanneer en op welke lijnen/diensten? Als het kan, voor elk van de drie?
Verdere bestellingen? (dat zal nog niet voor in't kort zijn, schat ik zo :( )
Wil iemand me ook eens verduidelijken wat de codes zijn voor de drie modellen? zo in de stijl van Mabxz4y ... :)
Hoever staat het nu, drie-een-half jaar later?* 65 stuurrijtuigen
* 90 gemotoriseerde stuurrijtuigen
* 290 rijtuigen
samen dus 445 rijtuigen.
Tijdschema voor oplevering van deze bestelling? Als het kan, voor elk van de drie?
Indienststelling? Wanneer en op welke lijnen/diensten? Als het kan, voor elk van de drie?
Verdere bestellingen? (dat zal nog niet voor in't kort zijn, schat ik zo :( )
Wil iemand me ook eens verduidelijken wat de codes zijn voor de drie modellen? zo in de stijl van Mabxz4y ... :)
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 07 jul 2019, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: Nieuwe motorstellen / M7
En ook: een trein omvat normaliter twee stuurrijtuigen, waarvan één gemotoriseerd. Waarom bestelt men meer gemotoriseerde dan motorloze?
Misschien is het de bedoeling om op sommige trajecten aan elke kant een gemotoriseerde in te zetten?
Of voorziet men meer onderhoud voor de gemotoriseerde (dat klinkt wel logisch, eigenlijk)?
Misschien is het de bedoeling om op sommige trajecten aan elke kant een gemotoriseerde in te zetten?
Of voorziet men meer onderhoud voor de gemotoriseerde (dat klinkt wel logisch, eigenlijk)?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.