Pagina 65 van 82

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 09 jun 2024, 22:53
door rvdborgt
Dimi schreef: 09 jun 2024, 20:53 De meeste gestrande reizigers hebben de S-verbinding naar Aachen gebruikt. Aangezien wij ons een beetje oud voelden op als staande reizigers te blijven, hebben wij voor de optie gekozen om op de volgende ICE te wachten (Eurostar niet toegankelijk).
Was de Eurostar vol of werd de toegang ondanks de afspraken daarover (HOTNAT) geweigerd? In Luik is men nochtans vaak niet zo moeilijk op dat vlak.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 09 jun 2024, 22:55
door Portbou
Dimi schreef: 09 jun 2024, 20:53 Duidelijk dat de ICE3M-406 onbetrouwbaar zijn. Verleden maandag (3/6/2024) was de trein vertrekkende op 10:25 vanuit Brussel-Zuid afegeschaft. De trein die uit Frankfurt kwam had Brussel niet bereikt. Oorspronkelijk werd door de DB-vertegenwoordigste gezegd van de ICE3M-stam op ons in Luik zal wachten. Geen stam in Luik, met een vraag: was de reis niet in Aachen onderbroken?
De meeste gestrande reizigers hebben de S-verbinding naar Aachen gebruikt. Aangezien wij ons een beetje oud voelden op als staande reizigers te blijven, hebben wij voor de optie gekozen om op de volgende ICE te wachten (Eurostar niet toegankelijk). In Aachen hebben de ICE-reizigers die vroeger zijn aangekomen ons opnieuw vergezeld: de trein was overvol. Met de aansluiting in Köln hebben wij eindelijk Berlin bereikt met 2:30 uur vertaging. Diegenen die naar Frankfurt gingen hebben het groot geluk gehad te horen dat zij op een andere trein moesten instappen...
Vrijdagavond zijn wij ons terugreis begonnen met de nachttrein van ÖBB. Er waren in de nacht van vrijdag op zaterdag problemen op de Duitse net (overstromingen in Bayern en incident op de HSL Frankfurt-Köln) die tot een grote chaos leidden. Wij zijn rond 10 uur, na enige perikellen, in Köln aangekomen, samen met de ÖBB-reizigers uit Wien en Berlin.
Een ICE naar Brussel werd om 11:15 aangekondigd. Na 2 verhuizingen tussen ICE-406 stammen (gelukkig op hetzelde perron maar een "iemand" heeft de beslissing genomen een ICE-3M naar Basel te sturen en er was confusie tussen de Amsterdamse en de Brusselse stam...) zijn wij vertrokken. Maar in Hergenrath had de stam moeten stoppen en na 10 minuten is hij/zij terug vertrokken.
Wij hebben nadien het groot genoegen gehad op een boodschap te kunnen luisteren volgens dewelke de stam wegens "technische problemen" tot Luik zal beperkt worden (op te merken valt: perfect in onze 3 landstalen en in het Engels). Gelukkig niet in het platteland langs de E40 gestopt...
Voor wat met de ICE3Mneo-408 zal gebeuren, ben ik niet zo optimistisch: zelfde bouwer als ik het goed snapte. Van ontgoogelingen met veel belovende rijtuigen en stammen heb ik vaak gehoord...
vg
Vergeet niet je tickets terug te sturen naar het reisbureau voor aanvraag compensatie :wink:

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 10 jun 2024, 10:19
door Dimi
rvdborgt schreef: 09 jun 2024, 22:53
Dimi schreef: 09 jun 2024, 20:53 De meeste gestrande reizigers hebben de S-verbinding naar Aachen gebruikt. Aangezien wij ons een beetje oud voelden op als staande reizigers te blijven, hebben wij voor de optie gekozen om op de volgende ICE te wachten (Eurostar niet toegankelijk).
Was de Eurostar vol of werd de toegang ondanks de afspraken daarover (HOTNAT) geweigerd? In Luik is men nochtans vaak niet zo moeilijk op dat vlak.
De Eurostar was inderdaad vol. Bovendien heeft een NMBS-medewerker ons gezegd dat de trein niet toegankelijk is (was hij de enige die zo ijverig was, weet ik niet ;-) ).
Pierre

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 10 jun 2024, 10:23
door Dimi
Portbou schreef: 09 jun 2024, 22:55
Vergeet niet je tickets terug te sturen naar het reisbureau voor aanvraag compensatie :wink:
Mijn reisbueau is al op de hoogte. De eigenaar is zeer proactief en heeft zelf het initiatief genomen ons te contacteren toen wij in Berlijn waren!

Pierre

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 10 jun 2024, 13:32
door Portbou
Dimi schreef: 10 jun 2024, 10:23
Portbou schreef: 09 jun 2024, 22:55
Vergeet niet je tickets terug te sturen naar het reisbureau voor aanvraag compensatie :wink:
Mijn reisbueau is al op de hoogte. De eigenaar is zeer proactief en heeft zelf het initiatief genomen ons te contacteren toen wij in Berlijn waren!

Pierre
Ik weet het, ik ben het zelf ;-)

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 08:42
door 260689
In NL is gisterenavond de BR408 in commerciële dienst aangekomen in Amsterdam! Hoe zit het in België?

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 08:50
door trainlovertje
ICE 12 en 10 zijn gisteren nog aangekomen met BR406 stellen, en dus zijn ICE 11 en 13 vanmorgen ook nog vertrokken met deze stellen (ICE 12 ben ik persoonlijk gaan spotten in Brussel-Zuid).

Volgens de DB Navigator treinsamenstelling zou ICE 18 vandaag wel met BR408 moeten zijn. Echter heeft deze een ander treinnummer gekregen: ICE 9498. Geen idee wat de reden hiervoor is. Deze trein is - ondanks het nieuwe materieel - 20 minuten vertraagd door een technisch probleem aan de trein en zou nu ongeveer de grens oversteken en waarschijnlijk de eerste BR408 in commerciële dienst zijn in België.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 09:52
door 260689
Dat krijgen we als uitleg.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 11:12
door dovaere
Is er al bevestiging of er een ICE 3neo aangekomen is?
Bij de derde geplande ICE 3neo, de ICE16, loopt ook iets mis, al toont Bahn.expert hier wel (nog) een ICE 3neo:
03:15: Information
Frankfurt (Main) Hbf - Köln Hbf
Zug fährt mit anderem Fahrzeug. Abweichungen bei den Sitzplatzreservierungen.
Es werden neue Sitzplätze vergeben.
Quelle: FV_VLS Disposition
https://bahn.expert/details/ICE%2016/2024-06-14

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 11:21
door trainlovertje
dovaere schreef: 14 jun 2024, 11:12 Is er al bevestiging of er een ICE 3neo aangekomen is?
Bij de derde geplande ICE 3neo, de ICE16, loopt ook iets mis, al toont Bahn.expert hier wel nog een ICE 3neo:
03:15: Information
Frankfurt (Main) Hbf - Köln Hbf
Zug fährt mit anderem Fahrzeug. Abweichungen bei den Sitzplatzreservierungen.
Es werden neue Sitzplätze vergeben.
Quelle: FV_VLS Disposition
https://bahn.expert/details/ICE%2016/2024-06-14
Bizar, DB Navigator toont dat niet en toont de samenstelling van een BR408.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 11:31
door dovaere
Nog eigenaardigheden: er is (in tegenstelling tot waar ik vanuit ging) blijkbaar nog een oude ICE ingepland op de ICE314, vertrek 12u26 in Frankfurt:
ICE 3 (BR406)
Zugname: "Frankfurt am Main"
https://bahn.expert/details/ICE%20314/2024-06-14
[UPDATE: LUKT NU WEL WEER] En bij de ICE14, vertrek 14u26 in Frankfurt kan ik in DB Navigator bij deze ene trein uitzonderlijk geen zitplaats kiezen, alsof er last-minute ook een materiaalverandering is...

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 11:36
door 4017-4018
ICE 15 zou met een 3NEO onderweg zijn, volgens de DBF-tracker.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 11:58
door 260689
4017-4018 schreef: 14 jun 2024, 11:36 ICE 15 zou met een 3NEO onderweg zijn, volgens de DBF-tracker.
E315, E16 en E17 staat ook gepland met een BR408.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 12:59
door dovaere
260689 schreef: 14 jun 2024, 11:58 315, E16 en E17 staat ook gepland met een BR408.
Inderdaad, maar voor de ICE16 zie ik niet alleen bij bahn.expert maar ook via de DB website (https://www.bahn.de) die vreemde melding staan:
Zug fährt mit anderem Fahrzeug. Abweichungen bei den Sitzplatzreservierungen. Es werden neue Sitzplätze vergeben.

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Geplaatst: 14 jun 2024, 13:04
door ovspotter_be
Zal waarschijnlijk te maken hebben met de verschillende interieurs van de BR406 en BR408.