werken: langs de spoorlijn
Re: werken: langs de spoorlijn
Dag allemaal,
Ik zag vanmorgen dat lijn 161/1 en de boog van lijn 36N naar lijn 50 momenteel worden opgebroken.
Groetjes,
Rian
Ik zag vanmorgen dat lijn 161/1 en de boog van lijn 36N naar lijn 50 momenteel worden opgebroken.
Groetjes,
Rian
Re: werken: langs de spoorlijn
Officieel op dit ogenblik geen van beidetrainlovertje schreef: ↑02 aug 2020, 23:39Loopt die nieuwe lijn 26B dan parallel aan lijn 26? Of heet dat stuk van lijn 26 nu 26B?

De lijn 26B staat nu nog te boek als het stukje spoorlijn (hoop en al amper 100m of zelfs niet) tussen de Y. Haren-Noord waar ze aantakt op de lijn 27 en de nieuwe Y. Bruulstraat waar ze aantakt op de lijn 26. Dit ter vervanging van de lijn 26A. De lijn 26 staat dan weer afgebakend als Y. Bruulstraat - Halle.
Vanaf medio oktober (bij ingebruikname van de tunnel T) zal de lijn 26B hoogstwaarschijnlijk worden afgebakend als Y. Zennebrug - Y. Haren-Noord.
Re: werken: langs de spoorlijn
Dat klopt. Er zijn vrijdagavond werkzaamheden begonnen die zullen duren tot 12 oktober.
- De lijn 28 is nu definitief dicht tussen Y. Zennebrug en Schaarbeek-Vorming bundel C.
- De tunnel T onder de lijn 36N wordt klaargemaakt voor gebruik
- De lijn 161/1 wordt dubbelsporig aangelegd maar dat tweede spoor zal nog niet worden aangesloten
- De vertakking Zennebrug wordt heringericht
-
- Berichten: 402
- Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50
Re: werken: langs de spoorlijn
Lijn 130A is enkel spoor geworden bij Lobbes . Zo te zien is het definitief enkelspoor .. Wie weet er meer over ?
Re: werken: langs de spoorlijn
Eigenlijk schuiven de werven al jaren op en de enkelsporige secties schuiven mee. Het is dus best mogelijk dat nu de ruime omgeving van Lobbes aan de beurt is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Re: werken: langs de spoorlijn
Volgend voorjaar zouden we werkzaamheden aan het station van Eupen weer beginnen, aldus de Grenzecho.
https://www.grenzecho.net/40150/artikel ... ahnhof-auf
Re: werken: langs de spoorlijn
In het artikel staat een interessante quote:
Als dat klopt, zie ik niet goed hoe de veelbesproken IC naar Aachen in dat verhaal zou passen, je zou immers verwachten dat een van beide IC's in Welkenraedt tot daar doorgetrokken wordt. Ik zou dan veeleer verwachten dat de stoptrein uit Spa en Verviers naar Eupen omgeleid wordt en zo voor een halfuurfrequentie zorgt.Im Raum steht eine Erweiterung der Linie Kortrijk-Welkenraedt bis Eupen und damit die Einführung eines Halb-Stunden-Taktes.
Re: werken: langs de spoorlijn
Volgens mij heeft hier de journalist iets niet helemaal begrepen.Steve schreef: ↑13 aug 2020, 10:14 In het artikel staat een interessante quote:Als dat klopt, zie ik niet goed hoe de veelbesproken IC naar Aachen in dat verhaal zou passen, je zou immers verwachten dat een van beide IC's in Welkenraedt tot daar doorgetrokken wordt. Ik zou dan veeleer verwachten dat de stoptrein uit Spa en Verviers naar Eupen omgeleid wordt en zo voor een halfuurfrequentie zorgt.Im Raum steht eine Erweiterung der Linie Kortrijk-Welkenraedt bis Eupen und damit die Einführung eines Halb-Stunden-Taktes.
Groetjes,
Rian
Re: werken: langs de spoorlijn
In het station van Genval staat aangegeven dat daar vanaf 21 september het nieuw gebouwde spoor 4 (in de afgelopen maanden tussen La Hulpe en iets voorbij Genval aangelegd) in dienst zal komen en dat spoor 3 in Genval op dat moment buiten dienst zal gaan. In de weekends van 19/20 en 26/27 september rijden er geen treinen tussen Brussel en Ottignies.
Re: werken: langs de spoorlijn
Bijgaand ook enkele foto's van de huidige situatie in Genval. Alle geplande wijzigingen staan duidelijk aangegeven. Volkomen onverwacht kwam er, over het buiten dienst te stellen spoor 3, een bonte trein langs met M7 zowel voorop als achteraan, vermoedelijk als testrit.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: werken: langs de spoorlijn
Dan vindt er ook een officiële hernummering van de perrons plaats veronderstel ik, want het spoor richting Brussel is nu spoor 2.
Re: werken: langs de spoorlijn
Hier ook nog een korte stand van zaken over het gedeelte van lijn 161 tussen Watermaal en Genval.
Watermaal
Het nieuwe spoor 4 richting Ottignies is in februari 2020 in gebruik genomen. De oude sporen zijn verwijderd maar het oude perron is nog aanwezig.
Bosvoorde
Ook hier is het nieuwe spoor 4 richting Ottignies in februari in gebruik genomen. In de tussentijd is het oude spoor richting Ottignies verwijderd en inmiddels is er al een nieuw, iets lager gelegen spoor 3 gebouwd. Het perron langs dit spoor is ook bijna klaar en het lijkt erop dat dit spoor over enkele maanden in dienst zal komen voor de treinen richting Brussel. Op dat moment kan de rest van het huidige, iets hoger gelegen station worden afgegraven om ruimte te maken voor de nieuwe, wat lager gelegen sporen 1 en 2.
Groenendaal
De perrons voor de nieuwe sporen aan de westkant van het station zijn een eind gereed. De twee huidige sporen zullen uiteindelijk beide naar deze nieuwe perrons worden omgeleid en er moet dan nog aardig wat werk worden verzet - een smalle onderdoorgang moet door een bredere worden vervangen.
Hoeilaart
Dit station is al een eind af - het vroegere spoor richting Brussel is in de afgelopen periode verwijderd.
Terhulpen
De situatie in het station is de laatste jaren nauwelijks veranderd. Net buiten het station ligt het nieuwe spoor richting Genval klaar dat de komende weekenden in gebruik zal worden genomen.
Rixensart, Profondsart en Ottignies volgen in oktober.
Watermaal
Het nieuwe spoor 4 richting Ottignies is in februari 2020 in gebruik genomen. De oude sporen zijn verwijderd maar het oude perron is nog aanwezig.
Bosvoorde
Ook hier is het nieuwe spoor 4 richting Ottignies in februari in gebruik genomen. In de tussentijd is het oude spoor richting Ottignies verwijderd en inmiddels is er al een nieuw, iets lager gelegen spoor 3 gebouwd. Het perron langs dit spoor is ook bijna klaar en het lijkt erop dat dit spoor over enkele maanden in dienst zal komen voor de treinen richting Brussel. Op dat moment kan de rest van het huidige, iets hoger gelegen station worden afgegraven om ruimte te maken voor de nieuwe, wat lager gelegen sporen 1 en 2.
Groenendaal
De perrons voor de nieuwe sporen aan de westkant van het station zijn een eind gereed. De twee huidige sporen zullen uiteindelijk beide naar deze nieuwe perrons worden omgeleid en er moet dan nog aardig wat werk worden verzet - een smalle onderdoorgang moet door een bredere worden vervangen.
Hoeilaart
Dit station is al een eind af - het vroegere spoor richting Brussel is in de afgelopen periode verwijderd.
Terhulpen
De situatie in het station is de laatste jaren nauwelijks veranderd. Net buiten het station ligt het nieuwe spoor richting Genval klaar dat de komende weekenden in gebruik zal worden genomen.
Rixensart, Profondsart en Ottignies volgen in oktober.