Pagina 66 van 82
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 14 jun 2024, 13:19
door dovaere
ovspotter_be schreef: ↑14 jun 2024, 13:04
Zal waarschijnlijk te maken hebben met de verschillende interieurs van de BR406 en BR408.
Bij mijn weten zijn die BR408 allemaal al maanden geleden ingepland.
Dan is de vraag waarom er vannacht voor die ene trein plotseling een verandering aangekondigd was, en welke verandering zou dat dan moeten zijn?
03:15: Information
Frankfurt (Main) Hbf - Köln Hbf
Zug fährt mit anderem Fahrzeug. Abweichungen bei den Sitzplatzreservierungen. Es werden neue Sitzplätze vergeben.
Quelle: FV_VLS Disposition
https://bahn.expert/details/ICE%2016/2024-06-14
[AANVULLING]
Iets na 13u, toen dit treinstel ergens tussen Luik en Brussel reed, is er nog een melding bijgekomen, die volgens mij toch iets betekent als "vervangend materieel". [geschrapt]
[NOG EEN AANVULLING]
Ersatzbewirtschaftung is blijkbaar
Spoorwegduits voor "geen normale maaltijden wegens koelkast van de Boordbistro kapot".
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 14 jun 2024, 19:54
door 260689
Haha, wat een commentaren


Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 05:22
door VDL Sitea
Wat gaat er nu met de BR406 gebeuren? Ingezet binnenlandsverkeer Duitsland? Sloop?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 08:07
door dovaere
VDL Sitea schreef: ↑15 jun 2024, 05:22
Wat gaat er nu met de BR406 gebeuren? Ingezet binnenlandsverkeer Duitsland? Sloop?
Binnenlands in Duitsland:
want er is ook geen overschot aan ICE, de acceptatie van nieuwe 408 is gestopt de laatste maanden.
...en mogelijk ook het moment om enkele probleemgevallen te slopen (voor reserveonderdelen) nu er geen twee (buitenlandse) verbindingen totaal meer van afhangen.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 08:59
door VDL Sitea
dovaere schreef: ↑15 jun 2024, 08:07
VDL Sitea schreef: ↑15 jun 2024, 05:22
Wat gaat er nu met de BR406 gebeuren? Ingezet binnenlandsverkeer Duitsland? Sloop?
Binnenlands in Duitsland:
want er is ook geen overschot aan ICE, de acceptatie van nieuwe 408 is gestopt de laatste maanden.
...en mogelijk ook het moment om enkele probleemgevallen te slopen (voor reserveonderdelen) nu er geen twee (buitenlandse) verbindingen totaal meer van afhangen.
Dus er zullen geen "oudestellen" meer komen richting Brussel/Amsterdam?
En wat met de 3 NS-stellen?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 10:50
door Lynx
De NS-stellen zijn een tijdje terug al aan DB verkocht.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 11:38
door VDL Sitea
Lynx schreef: ↑15 jun 2024, 10:50
De NS-stellen zijn een tijdje terug al aan DB verkocht.
Ow allemaal? Ik dacht enkel dat de 4654 verkocht was?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 12:55
door Lynx
Nee, ze zijn allemaal verkocht, volgens mij vrijwel meteen na of gelijktijdig met het definitief maken van de plannen van de ICE3neo.
Dat was ook de enige logische stap. Wat zou NS immers moeten met enkele ICE3MS stellen die ze niet meer zouden gebruiken? De stellen draaiden toch al sinds het begin mee in de DB pool.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 16:00
door Steven
Gisteren zijn te Vorst Rijtuigen zoals voorzien 2 x ICE3neo aangekomen nadat ze hun rit Frankfurt - Brussel reden. Deze morgen zijn die dus ook normaal kunnen vertrekken, heb echter niet de kans gehad om er een foto van te maken (iets met water dat uit de lucht viel was nogal een spelbreker).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 16:44
door jpvdveer
Vanmiddag ICE314 in Luik ook door BR408 verzekerd. Normaal heb ik altijd een zekere weemoed als oud door nieuw wordt vervangen maar nu voelt het echt alleen maar als een verademing.
Voor NS zelfs een persbericht waard:
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ice-treinen ... duitsland/
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 22:27
door rdv
Op de NMBS International site is nog niet mee met de verandering naar ICE3 neo, er staat nog steeds ICE3 op (inclusief zetelplan).
Iets anders: het viel me deze week op dat de toeslag voor Belgische stations wel heel hoog geworden is.
- Köln - Brussel-Zuid - Gent (zonder Bahncard, SuperSparpreis) is voor dinsdag 25/06 (ICE14) 59,09 EUR, enkel tot Brussel 41,99 EUR. 17,10 EUR voor Brussel - Gent is veel meer dan de standaardprijs bij NMBS (10,80EUR).
- Köln - Liége - Gent (zonder Bahncard, SuperSparpreis) is 51,09 EUR. 26,99 EUR Köln - Liège, dus voor Gent komt er 24,10 EUR bij, standaardprijs bij NMBS is 25,50 EUR (DB is dan goedkoper dan NMBS).
Ik ging nog altijd uit van de prijs van een Connection ticket van 8 EUR of zo.
Bij de Flexticketten is de toeslag Brussel - Gent 11,40 EUR; Luik - Gent 11,30 EUR.
Vreemd is ook dat er met BahnCard blijkbaar ook korting gegeven wordt op de binnenlandse toeslag bij Supersparpreis.
En nog vreemder, is dat de Belgische binnenlandse toeslag tussen Brussel en Gent bij vertrek in Bonn i.p.v. uit Köln plots 19,10 EUR wordt (i.p.v. 17,10 EUR).
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 15 jun 2024, 22:37
door rdv
trainlovertje schreef: ↑14 jun 2024, 08:50
ICE 12 en 10 zijn gisteren nog aangekomen met BR406 stellen, en dus zijn ICE 11 en 13 vanmorgen ook nog vertrokken met deze stellen (ICE 12 ben ik persoonlijk gaan spotten in Brussel-Zuid).
ICE12 is 35 minuten te laat vertrokken in Köln, omdat het deel naar Amsterdam (ICE152) in de weg stond (treindeel Amsterdam stond kant Düren). Door werken reed die wel via de LInkerrijnoever, maar volgens de dienstregeling moest ie maar om 17:47 vertrekken, terwijl de ICE12 naar Brussel om 17:41 weg moest. Door de omwisseling zaten veel mensen op het verkeerde treindeel (hoewel correct aangeduid op het perron), en om onduidelijke reden heeft het lang geduurd voordat de ICE152 vertrok.
(Interessant was ook dat ICE157 aangekondigd stond met afkomst uit Eindhoven - trein (met ICE3 Europa stel) werd opgeheven in Köln Hbf)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 17 jun 2024, 11:42
door AlexNL
ICE 316 en 315 worden vandaag gereden met een ICE 3M, nummer 4680 heeft de eer.
316 is begonnen in Keulen i.p.v. Frankfurt, vanwege een defect aan de trein.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 17 jun 2024, 13:04
door trainlovertje
AlexNL schreef: ↑17 jun 2024, 11:42
ICE 316 en 315 worden vandaag gereden met een ICE 3M, nummer 4680 heeft de eer.
316 is begonnen in Keulen i.p.v. Frankfurt, vanwege een defect aan de trein.
Een defect aan welk type trein? BR406 of BR408? Enig idee?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Geplaatst: 17 jun 2024, 15:54
door AlexNL
Volgens bahn.expert was de 316 opgeheven tussen Frankfurt en Keulen omwille van een defect aan de trein, en was treinstel 8021 voorzien om de trein te rijden. Ik ga er dus vanuit dat de 8021 een defect had en er geen ander stel beschikbaar was, en dat men in Keulen nog wel een 406 had staan.