Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Geplaatst: 06 jun 2025, 14:38
Van 9 augustus tot 24 augustus rijden er helemaal geen treinen tussen Charleroi en Couvin.
Ik vermoed dat er ergens een fout zit in de reisplanner, ik kan verschillende treinen vinden die volgens de routeplanner slechts tot hun voorlaatste halte rijden (S5 bvb. tot Huizingen of Muizen, IC 34xx tot Leval, ...) en hier dus inderdaad volgens de routeplanner slechts tot Ham-sur-Heure of Jamioulx.
Met het toevoegen van 1 voetnoot "vanaf die-en-die datum" bij bepaalde treinen hoef je ze nu juist niet zo vaak te vervangen.ovspotter_be schreef: ↑18 jun 2025, 16:27 Men past deze gele affiches minder en minder vaak aan omdat deze (naar mijn gevoel) ook steeds minder worden gebruikt en er gewoon geen personeel is om elke 2 weken in elk klein station die affiches te gaan aanpassen, daarom dat de meeste momenteel al de situatie vanaf september bevatten.
Dat lijkt me toch een iets te gemakkelijke verklaring. Hier is er op 3 juni een geel affiche gedrukt dat expliciet de situatie vanaf 15 juni weergeeft, en waarbij er personeel ter plekke is geweest om de oude en nieuwe gele affiches uit te wisselen. Hoe moeilijk is het dan om tegelijkertijd ernaast een papier te bevestigen (op de plaats waar normaal werken worden aangekondigd) waarop wordt aangegeven dat het gele affiche tot eind augustus niet correct is?ovspotter_be schreef: ↑18 jun 2025, 16:27 Men past deze gele affiches minder en minder vaak aan omdat deze (naar mijn gevoel) ook steeds minder worden gebruikt en er gewoon geen personeel is om elke 2 weken in elk klein station die affiches te gaan aanpassen, daarom dat de meeste momenteel al de situatie vanaf september bevatten.
Precies! Als ik even in toogvocabularium mag vervallen: "ge doet dat tegoei, of ge doet het niet". Nu lijkt het wel op "ik wil wel maar ik kan ni". Maar ook in dit verband staat het spoorbedrijf wellicht dichter bij de rest van de wereld dan het misschien zelf wel vermoedt.jpvdveer schreef: ↑18 jun 2025, 16:46Dat lijkt me toch een iets te gemakkelijke verklaring. Hier is er op 3 juni een geel affiche gedrukt dat expliciet de situatie vanaf 15 juni weergeeft, en waarbij er personeel ter plekke is geweest om de oude en nieuwe gele affiches uit te wisselen. Hoe moeilijk is het dan om tegelijkertijd ernaast een papier te bevestigen (op de plaats waar normaal werken worden aangekondigd) waarop wordt aangegeven dat het gele affiche tot eind augustus niet correct is?ovspotter_be schreef: ↑18 jun 2025, 16:27 Men past deze gele affiches minder en minder vaak aan omdat deze (naar mijn gevoel) ook steeds minder worden gebruikt en er gewoon geen personeel is om elke 2 weken in elk klein station die affiches te gaan aanpassen, daarom dat de meeste momenteel al de situatie vanaf september bevatten.
Of inderdaad een voetnoot op het affiche zelf. Of deze affiches geheel gaan weglaten. Geen informatie lijkt me beter dan affiches die spooktreinen laten zien.
Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
Zoals men ook al afgestapt is van de uitgave van een juniversie van het spoorboekje en de lijnfolders. Is natuurlijk ook een manier om het aantal errata met de helft te reduceren...trainlovertje schreef: ↑18 jun 2025, 17:13Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
Dit jaar rijdt er helemaal geen Mechelen — Halle in de zomervakantie tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen maar rijdt de doorgekoppelde S7 / S9 (Mechelen — Leuven via Brussel-Luxemburg) tijdens de zomervakantie op het stuk tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg.trainlovertje schreef: ↑18 jun 2025, 17:13 Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
Toen ik werkte, was er vaak een probleem tussen Etterbeek en Watermaal wat de IC-treinen 25XX en de S8-treinen 39XX betreft (en tijdens de piekuren de S81 vanuit Schaarbeek). Wanneer de IC een paar minuutjes vertaging had, moest de S8 en/of de S81 enkele minuten voor een rode sein stoppen. Als je vanuit Watermaal naar Etterbeek kijkt, gebruikt de IC een buitenspoor (komende van de spoor die in Etterbeek het dichtst ligt bij VUB) terwijl de S8/S81 op een middenspoor rijdt. Dus is het beter dat deze treinen hun spoor blijven gebruiken na Watermaal naar Ottignies om een tijdrovende spoorverandering te vermijden.jpvdveer schreef: ↑18 jun 2025, 08:50 Afgelopen weekend is de viersporigheid tussen Watermaal en Bakenbos in dienst gekomen. Vanaf maandag zijn de drie extra S8 treinen per dag gaan rijden (non-stop tussen Ottignies en Hoeilaart); vanaf eind augustus rijden deze extra treinen de hele dag.
Op het eerste gezicht is sprake van een interessant spoorgebruik, als volgt:
- IC-treinen 21XX en 24XX naar Aarlen/Luik: middensporen
- IC-treinen 25XX Brussels Airport-Dinant: buitensporen
- S8-treinen 39XX (ex-IR): middensporen (mogelijk omdat ze niet in Watermaal stoppen, waar geen middenperron aanwezig is. De middenperrons in Groenendaal en Bosvoorde, waarvan ik vroeger dacht dat ze alleen bij verstoringen gebruikt zouden worden, worden dus daadwerkelijk bediend.)
En nog een toevoeging die op dezelfde lijn betrekking heeft: het lijkt erop dat de nog resterende inzet van M4 in de IC 24XX sinds afgelopen weekend is beëindigd.
- S8-treinen 65XX en nieuwe 63XX: buitensporen (enige optie vanwege perron in Watermaal)
De doorkoppeling is dan niet meer S7/S9, maar S5/S9. Vreemd alleszins. Nog vreemder is dat de S9 nu plots maar tot Leuven en niet meer tot Landen rijdt in de zomervakantie. Dat was de voorbije jaren niet het geval. Waarom dat allemaal weer zonder duidelijke communicatie moet gebeuren… Het maakt de frustratie bij reizigers des te groter. Alsof het bedrijf denkt dit stil te houden om kritiek te vermijden en toch geen mens het zal merken?ovspotter_be schreef: ↑18 jun 2025, 20:05Dit jaar rijdt er helemaal geen Mechelen — Halle in de zomervakantie tussen Brussel-Luxemburg en Mechelen maar rijdt de doorgekoppelde S7 / S9 (Mechelen — Leuven via Brussel-Luxemburg) tijdens de zomervakantie op het stuk tussen Mechelen en Brussel-Luxemburg.trainlovertje schreef: ↑18 jun 2025, 17:13 Omdat die tweede niet rijdt in de schoolvakantieperiode? Staat er dan ook geen symbooltje bij? Of is men daar ook al van afgestapt?
Vraag me niet waarom want hierdoor is de laatste trein op L26 van/naar Mechelen wel stukken vroeger (vanuit Mechelen 20:35 ipv 22:06 en vanuit Brussel-Luxemburg 21:33 ipv 23:13)