Re: werken: in stations
Geplaatst: 26 sep 2023, 21:24
Antwerpen-Zuid krijgt een make-over, zie het volgende HLN-artikel.
Alvast bedankt. Ik was dit artikel (uit 2020) ook al tegengekomen, dan zullen het dus deze werken zijn die nu zijn gestart.ovspotter_be schreef: ↑26 sep 2023, 21:24 Antwerpen-Zuid krijgt een make-over, zie het volgende HLN-artikel.
Nog ter aanvulling: deze webpagina gaat over de hinder voor het verkeer ter hoogte van de stopplaats. Het geeft alvast een idee van de fasering van de werken: https://www.slimnaarantwerpen.be/nl/wer ... uidstation .Wout912 schreef: ↑26 sep 2023, 22:51Alvast bedankt. Ik was dit artikel (uit 2020) ook al tegengekomen, dan zullen het dus deze werken zijn die nu zijn gestart.ovspotter_be schreef: ↑26 sep 2023, 21:24 Antwerpen-Zuid krijgt een make-over, zie het volgende HLN-artikel.
Ik had wel gedacht dat de start van zo'n grootschalige renovatie met meer toeters en bellen zou worden aangekondigd. Op zijn minst met een actuele webpagina over de werkzaamheden, bijvoorbeeld. Nogmaals, het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik vind zoiets niet terug bij NMBS/Infrabel/Stad Antwerpen.
In ieder geval is het al positief dat de renovatie van deze onderkomen stopplaats nu eindelijk begonnen is.
De werken zijn zeer recent (vermoedelijk dit weekend) opgestart. Zie mijn post op de vorige pagina van dit topic![]()
Tijdens de volle covid-lockdown in 2020 is dat in de media verschenen (maar mensen waren enkel bezig met covid...), herinner ik me. Ook de NMBS heeft daar een persbericht over gepubliceerd destijds: https://press.nmbs.be/nmbs-en-stad-antw ... erpen-zuidWout912 schreef: ↑26 sep 2023, 22:51 Ik had wel gedacht dat de start van zo'n grootschalige renovatie met meer toeters en bellen zou worden aangekondigd. Op zijn minst met een actuele webpagina over de werkzaamheden, bijvoorbeeld. Nogmaals, het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik vind zoiets niet terug bij NMBS/Infrabel/Stad Antwerpen.
In ieder geval is het al positief dat de renovatie van deze onderkomen stopplaats nu eindelijk begonnen is.
Bedankt, dit persbericht was ik nog niet tegengekomen. Het dateert inderdaad ook uit 2020, vanuit dezelfde periode als het hierboven besproken HLN-artikel. Ook hier wordt qua termijn enkel gesproken over 'de periode 2022-2023'. Iets actueler rondom de huidige timing van de werken en de hinder voor de reizigers (lees: tijdelijk aangepaste looproute met ijzeren trap om de perrons te bereiken) lijkt niet meteen terug te vinden.trainlovertje schreef: ↑26 sep 2023, 23:40Tijdens de volle covid-lockdown in 2020 is dat in de media verschenen (maar mensen waren enkel bezig met covid...), herinner ik me. Ook de NMBS heeft daar een persbericht over gepubliceerd destijds: https://press.nmbs.be/nmbs-en-stad-antw ... erpen-zuidWout912 schreef: ↑26 sep 2023, 22:51 Ik had wel gedacht dat de start van zo'n grootschalige renovatie met meer toeters en bellen zou worden aangekondigd. Op zijn minst met een actuele webpagina over de werkzaamheden, bijvoorbeeld. Nogmaals, het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik vind zoiets niet terug bij NMBS/Infrabel/Stad Antwerpen.
In ieder geval is het al positief dat de renovatie van deze onderkomen stopplaats nu eindelijk begonnen is.
https://www.degroteverbinding.be/nl/pro ... -zuid/overWout912 schreef: ↑26 sep 2023, 20:59 Aan de stopplaats Antwerpen-Zuid zijn zo te zien ingrijpende werkzaamheden begonnen. Aan de westkant van de stopplaats ('kant Kennedytunnel') is een gedeelte van de perrons afgesloten. Het overgebleven deel van de perrons is nu te bereiken via een tijdelijke voetgangers- (en fietsers?)brug, die parallel met de huidige brug werd aangelegd zo'n honderd meter verder richting Antwerpen-Berchem. Via een ijzeren trap kunnen de reizigers de perrons betreden.
Door de werkzaamheden is de bruikbare lengte van de perrons uiteraard afgenomen. In alle stations op de lijn is een speciale omroep te horen dat reizigers voor Antwerpen-Zuid telkens in de eerste vier rijtuigen van de trein moeten instappen.
Het kan zijn dat het aan mij ligt, maar ik kan online niet direct terugvinden welke werken men er precies aan het uitvoeren is. Zouden er eindelijk werkende roltrappen naar de perrons komen? Of zelfs liften?
Is er toevallig iemand die meer informatie heeft over deze werkzaamheden, en over de duurtijd ervan? Als ik kijk naar de tijdelijke brug die werd aangelegd, lijkt het me niet iets dat van vandaag op morgen klaar zal zijn.
Arriva wil graag 2x per uur naar Luik en zo lang dat niet kan dan tenminste tot Eijsden. Inderdaad met kopmaken in Visé. Arriva kreeg echter van de NMBS te horen dat daar geen ruimte voor was dus komt er voorlopig ook geen halfuurdienst tot Eijsden. De NMBS plande tegelijkertijd wel een extra S-trein naar Visé, die overigens amper ergens op aansluit. Ik krijg de indruk dat de samenwerking daar niet helemaal lekker loopt, en de reiziger daardoor nog lang op aangekondigde verbeteringen mag wachten.Steve schreef: ↑23 sep 2023, 15:46 De bedoeling daarvan is (of was?) een van de triestigste hoofdstukken uit het grote blunderboek der grensoverschrijdende verbindingen, wat mij betreft: een trein komend uit Maastricht en Eijsden zou daar uitwijken zonder reizigers. Anders gezegd zorgt de Drielandentrein (op een dag...) voor de doorgaande verbinding naar Luik, wordt een van de treinen die nu beperkt zijn tot Maastricht Randwyck doorgetrokken tot Eijsden om daar ook een halfuurdienst te kunnen bieden, alleen is er geen infrastructuur om daar te keren en wordt er dus doorgereden tot Visé, waar wel de nodige infrastructuur aanwezig is. Van enige wil om ook reizigers mee te nemen tot Visé (laat staan aan te sluiten op de Belgische S-trein die daar z'n eindpunt zou krijgen) is kennelijk geen sprake [...]