HLE18 schreef: ↑30 jun 2022, 11:13
Ik heb deze week de Nightjet van Treviso naar München genomen maar echt groot succes vond ik dat toch weeral niet
1. Hij vertrekt pas om 22:22 en is aangegeven in het station als "Wien Hbf" terwijl hij naar München gaat. Wellicht onderweg gesplitst ofzo maar iemand die niets van treinen kent is dit toch niet duidelijk. Ook het treinnummer aangegeven op de display in het station klopt niet 100% met dat op je ticket. Maar bon er is maar 1 nachttrein dus we zullen daar maar opstappen.
2. Komt al met +10 min. vetraging aan terwijl hij nog maar net in Venezia SL vertrokken is, waar is rijtuig 277? Uiteraard helemaal vanachter...
3. Je stapt op en dan zeggen ze dat je om 5u moet opstaan voor de grenscontrole met Duistland. Waarom moeten nachttreinen systematisch gecontroleerd worden aan de grens en andere treinen/auto's niet??? Op deze manier kan ik evengoed om 5u in het hotel opstaan en een HST nemen...
4. Je hebt de hele dag rondgelopen en bent bezweet van het warme en vochtige weer in Venetië, je hebt een de luxe cabine met douche geboekt voor een dikke 220 euro. Je denkt goed straks een frisse douche en we kunnen zalig slapen. Dan blijkt natuurlijk dat het licht in die cabine kapot is

Vraag je aan die steward want nu, die komt eens kijken, haalt zijn schouders op en bolt het weer af

wat een service!
5. De indruk dat er iets met vering van het rijtuig mis was, regelmatig zware schokken wanneer we over een overweg of brug reden, in Oostenrijk dan ook nog eens een zwaar onweer dus van slapen is er niet veel in huis gekomen.
6. Aangekomen in München ost met +115 min. vertraging, dus ICE naar Brussel gemist.
7. On board Wifi werkt niet.
Al een geluk dat rit dan met FIP biljet is maar ik kan mij voorstellen dat heel wat klanten de volgende keer voor het vliegtuig kiezen...
Vorige keer was in 2017 naar Rome, toen ook 4-5uur vertraging opgelopen.
Het blijft een trein, er kan dus vanalles verkeerd gaan wat met andere treinen ook kan verkeerd gaan.
Vertrekuren vastleggen voor nachttreinen is een moeilijke, je wil niet te vroeg aankomen op de eindbestemmingen, maar ook niet te laat. En niet te vroeg of te laat vertrekken in de vertrekstations. Er zijn ook nog koppelingen en ontkoppelingen met andere nachttreinen. Je wil aansluitingen geven met andere treinen ...
Soms lost men dat op door de trein ergens in het midden van de nacht een paar uur te laten stilstaan.
Qua aanduidingen heb ik geen (negatieve) ervaringen in Italië, maar in Duitsland vermeld men de verschillende bestemmingen wel naar mijn ervaring.
Je kan van de steward moeilijk verwachten dat die depannages begint te doen - hij/zij heeft daar wellicht noch de kennis, noch de materialen voor. Als er andere plaatsen over zijn, zullen ze u wel een andere plaats geven, maar als alles volgeboekt is, dan zit er niet veel anders op dan de deur open te laten voor licht? Of gaan douchen in de gemeenschappelijke douche.
Grenscontroles zijn idd vervelend, en het is mij ook een raadsel waarom nachttreinen en lange afstandstreinen systematisch worden gecontroleerd, maar ik ben er nog nooit voor moeten opstaan. Moesten jullie uit de trein hiervoor? Tot nu toe heb ik enkel nog maar mijn hoofd uit mijn bed moeten steken en mijn ID-card laten zien.
De ICE's Wenen - Duitsland worden nu ook systematisch gecontroleerd, wat resulteert in min. + 20.
OeBB/NJ heeft niets te zeggen over de grenscontroles natuurlijk, ze moeten dat ook gewoon ondergaan.
Onboard Wifi op NJ is nieuw voor mij. Maar ook in ICE, THA, Flixbus of op een vliegtuig werkt de Wifi niet altijd.
Ik heb 3 nachttreinen gedaan dit voorjaar
- Bonn - Wenen: iets over een uur te laat in Wenen door seinproblemen in Oostenrijk en door late aankomst in Köln-West uit Nederland.
- München - Zagreb: 20 minuten vertraging door grenscontroles aan de Sloveens-Kroatische grens (buitengrens Schengen)
- Hamburg-Malmö: 20 minuten te vroeg in Malmö.
Behalve de vertragingen zeer goede ervaringen. De ICE trips daarentegen ...
Wat mij een beetje stoort is dat de compensatievergoedingen niet automatisch uitbetaald worden, maar dat gebeurt nergens bij mijn weten.