Ice verbinding Brussel Duitsland

rdv

Re: Ice verbinding Brussel Duitsland

Bericht door rdv »

ICE15 (Brussel Zuid 10:25) zou vanochtend gestrand zijn in Aken, maar er stond een vervangstel klaar.
TKR

Bericht door TKR »

Hoe gaat het met de inzet van de neo's naar Nederland? Heeft men daar gelijkaardige problemen?
trainlovertje
Contacteer:

Bericht door trainlovertje »

Zonet ICE 12 zien aankomen in Brussel-Zuid, wel degelijk een ICE3neo (nog het 'oude' interieur). Aankomst alhier 70 minuten te laat. Heeft heel lang stil gestaan in Aachen Hbf, applicatie van DB meldt een technisch probleem aan het materieel. Probleem met wisselen van spanning misschien?
rdv

Bericht door rdv »

Ik had nu toch gehoopt dat dit veel voorkomend technisch probleem bij de ICE3M nu verdwenen zou zijn ...
trainlovertje
Contacteer:

rdv schreef: 17 jun 2024, 23:01 Ik had nu toch gehoopt dat dit veel voorkomend technisch probleem bij de ICE3M nu verdwenen zou zijn ...
Ik hoop en vermoed dat het de zogenoemde kinderziektes zijn. Mogelijks ook nog wat mindere ervaring bij rijdend personeel om kleine euvels snel op te lossen, doordat het materieel nog gloednieuw is voor hen.
jpvdveer

Bericht door jpvdveer »

Vandaag officieel bevestigd: de aflevering van de resterende 408en is stopgezet wegens kwaliteitsproblemen met het laswerk. Dit gaat niet over de al afgeleverde stellen. Op andere fora wordt aangegeven dat Siemens van leverancier gewisseld is na het 22e stel, waardoor de DB alle latere stellen voorlopig niet afgenomen heeft.

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/si ... g-100.html

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10652/ ... outen.html
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hopelijk is onderstaande gewoon een foutje van het DB-Twitter-team…
Bijlagen
CD0EEF9E-1E5F-4E6C-9334-F86C49CF86B4.jpeg
trainlovertje
Contacteer:

Portbou schreef: 20 jun 2024, 21:08 Hopelijk is onderstaande gewoon een foutje van het DB-Twitter-team…
Ik vrees van niet. De regels bij treinen met reserveringsplicht zijn vrij duidelijk: zonder reservatie mag je niet mee. Al jaren zo bij ICE/TGV naar Frankrijk, alsook bij het welbekende Eurostar.
rdv

Bericht door rdv »

In het Reisecentrum in Köln Messe vertelde de medewerker me dat ik bij vertraging geen nieuwe reservatie nodig heb ...
(Hij wist eigenlijk niet dat de CEs naar Brussel redervatieplicht hadden. Tet zijn verdediging, ik heb de vraag gesteld op 20 mei).

De Zugchef riep op 14 juni in Köln hbf meermaals om dat iedereen zonder reservatie de trein moest verlaten, maar anderzijds werd er niemand terecht gewezen.
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

trainlovertje schreef: 20 jun 2024, 21:36
Portbou schreef: 20 jun 2024, 21:08 Hopelijk is onderstaande gewoon een foutje van het DB-Twitter-team…
Ik vrees van niet. De regels bij treinen met reserveringsplicht zijn vrij duidelijk: zonder reservatie mag je niet mee. Al jaren zo bij ICE/TGV naar Frankrijk, alsook bij het welbekende Eurostar.
Dagelijks missen tientallen mensen die terugkeren uit richting Berlijn/München/... door vertraging hun ICE 12 in Frankfurt of Köln.
Die gaan nooit allemaal plaats vinden in ICE 10.

Dus die gaan dan allemaal op hotel mogen ?
rdv

Bericht door rdv »

rdv schreef: 15 jun 2024, 22:37
trainlovertje schreef: 14 jun 2024, 08:50 ICE 12 en 10 zijn gisteren nog aangekomen met BR406 stellen, en dus zijn ICE 11 en 13 vanmorgen ook nog vertrokken met deze stellen (ICE 12 ben ik persoonlijk gaan spotten in Brussel-Zuid).
ICE12 is 35 minuten te laat vertrokken in Köln, omdat het deel naar Amsterdam (ICE152) in de weg stond (treindeel Amsterdam stond kant Düren). Door werken reed die wel via de LInkerrijnoever, maar volgens de dienstregeling moest ie maar om 17:47 vertrekken, terwijl de ICE12 naar Brussel om 17:41 weg moest. Door de omwisseling zaten veel mensen op het verkeerde treindeel (hoewel correct aangeduid op het perron), en om onduidelijke reden heeft het lang geduurd voordat de ICE152 vertrok.
Donderdagavond compensatieaanvraag online ingediend, dinsdag geld op de rekening. Toch iets dat goed werkt bij DB :) (hoewel het niet altijd zo vlot gaat).
desperado

Bericht door desperado »

Ik ben net terug van een retourreis over land naar Oostenrijk om de Breitenauerbahn en de Stubaitalbahn te bezoeken. Dit was om 3 dagen van een Interrail te gebruiken die morgen verloopt en anders verloren zou gaan.

De reis vanuit Brussel begon met ICE 11 op vrijdag (2024-06-21). Er was geen reserveringscontrole. De terugreis naar Brussel ging met ICE 10 op maandag (2024-06-24). Er was geen reserveringscontrole. Ik had reserveringen voor deze en alle andere ICE-treinen die ik in Duitsland wilde gebruiken. Er waren wat wijzigingen op de dag zelf door te laat rijden en gemiste aansluitingen, waardoor sommige reserveringen verloren gingen.

Ook op mijn treinen tussen Duitsland en Oostenrijk, ICE27 op 2024-06-21 en EC84 op 2024-06-23, waren er geen reserveringscontroles. Er liep veel Duitse politie rond en in de treinen, zowel binnenlands als internationaal, maar geen teken van een reserveringscontrole. De enige identiteitscontrole was een Duitse kaartjescontroleur die het paspoortnummer wilde controleren in de interrail die ik gebruikte. De Belgische politie liep door de trein tussen Luik en Brussel. Het is natuurlijk heel goed mogelijk dat iedereen die duidelijk stond en geen zitplaats had, naar zijn reservering zou zijn gevraagd. EC 84 van Innsbruck naar München was de enige internationale trein waar mensen stonden en ik heb niet gemerkt dat reserveringen werden gecontroleerd.

Op de terugweg naar Brussel werd ICE 10 opgehouden in Köln Hbf voor overstappende passagiers van ICE 104 (Basel Bad Bf naar Amsterdam) die +45 was. (Dat is vervelend, want ik ben al eerder in een taxi gezet in Köln Hbf toen ze ICE 10 niet wilden vasthouden voor de aansluiting vanuit Berlijn). Eerder die dag werd ICE 12 geannuleerd tussen Frankfurt en Keulen, maar werd blijkbaar +15 aangehouden in Keulen voor aansluitende passagiers.
WiFi op ICE 3neo / BR 408 werkt niet in België. Ik denk dat het 3G/4G gebruikt en DB heeft niet ingeschakeld / betaald voor dataroaming.
Wat betreft de ICE 3neo, ik denk dat de rijkwaliteit beter is dan de e320, hoewel je ze over hetzelfde spoor zou moeten laten rijden om zeker te zijn. Veel mensen denken dat de e320 beduidend slechter rijdt dan de 373/e300.
Sorry voor het gebruik van Google Translate of deepl.com om van het Engels naar het Nederlands te vertalen.
Sorry for using Google Translate or deepl.com to translate from English to Dutch.
Steven

Bericht door Steven »

Zo ver ik weet kunnen de Duitsers via hun app zien hoeveel stoelen waar bezet moeten zijn. Als een rijtuig aangeduid staat als 10% gereserveerd maar in werkelijkheid zit dat 90% vol dan bestaat de kans dat er een deel zonder reservatie aanwezig is. Dit zonder nog maar 1 effectieve controle te hebben gedaan. Dus als het aantal reizigers overeenstemt met het aantal reserveringen…
HLE18

Bericht door HLE18 »

Of een fout in het programma :lol: ook al gehad dat dezelfde plaatsen 2x gereserveerd werden, ik via de app en de andere via het loket. Ambras natuurlijk maar ik zat eerst en gaf mijn plek niet af :twisted:
Steven

Bericht door Steven »

ICE 12 heeft vandaag 30 min extra vertraging gemaakt in Keulen (hij had er al 50) wegens overbezetting. Eurostar reed niet dus al die passagiers zaten er ook nog extra op.
De TBG wou niet vertrekken met overbezetting en ondanks meerdere aankondigingen bleven mensen gewoon staan.
Het heeft geduurd tot de polizei er bij kwam voor de overbelasting werd verholpen.

NB: we zijn dan nog extra km aan het doen tussen Keulen en Aken wegens andere route dan gewoonlijk. De stiptheid kunnen we hier dus wel vergeten 😎

De omleiding heeft er nog eens ruim 100 min vertraging bij gedaan. Aankomst te Liege om 22.12 ipv 18.44
Plaats reactie